article background image

Ο Ιούνιος σηματοδοτεί την έναρξη των πολιτιστικών εκδηλώσεων του καλοκαιριού, φέρνοντας μαζί του ενθουσιασμό και δημιουργικότητα. Με τις μέρες να μεγαλώνουν και τη ζέστη να χτυπάει «κόκκινο», η Αθήνα μετατρέπεται σε μια απέραντη σκηνή πολιτισμού, φιλοξενώντας μια σειρά από εκδηλώσεις που καλύπτουν κάθε γούστο.

Από υπαίθριες συναυλίες και θεατρικές παραστάσεις μέχρι χορευτικά δρώμενα, η πόλη υπόσχεται να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον των κατοίκων και των επισκεπτών της. Τα μεγάλα φεστιβάλ, όπως το Release Athens, το Ejekt, το Athens Rocks, το Plissken και το Φεστιβάλ Αθηνών, έχουν την πρωτοκαθεδρία. Επιπλέον, για δεύτερη χρονιά, θ' απολαύσουμε τον αγαπημένο Λυκαβηττό, καθώς και πολλά δρώμενα στην Τεχνόπολη, στο Κήπο του Μεγάρου, στο Κηποθέατρο Παπάγου, στο θέατρο Αλσος, στο θέατρο Βράχων κ.α. Μεγάλα ονόματα της εγχώριας και διεθνούς πολιτιστικής σκηνής υπόσχονται να μας προσφέρουν ανεπανάληπτες εμπειρίες κάτω από τον έναστρο ουρανό.

Το ethnos.gr συγκέντρωσε και σας παρουσιάζει τις πιο ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις που μπορείτε να απολαύσετε στην Αθήνα κατά τη διάρκεια του Ιουνίου, ώστε να οργανώσετε το πρόγραμμα και το πορτοφόλι σας. Και μην ξεχνάτε τα εξαιρετικά φεστιβάλ ανά την Ελλάδα, τα οποία καταγράψαμε σε άλλο μας αφιέρωμα.

Σάββατο 8 Ιουνίου: Coldplay

Η παγκόσμια περιοδεία τους, «Music of the Spheres», είναι μια αποστολή αφύπνισης για την γη. Οι δύο συναυλίες στην Αθήνα έγιναν αμέσως sold out, με το που ξεκίνησε η προπώληση. Οι Coldplay, μετά από τουλάχιστον ενάμιση χρόνο εντατικής προετοιμασίας από τους διοργανωτές, εμφανίζονται στο ΟΑΚΑ.

Κυριακή 9 Ιουνίου: The Offspring, The Subways και Danko Jones

Φέτος, τo Release Athens υποδέχεται τους The Offspring, στην Πλατεία Νερού. Μία από τις πιο επιτυχημένες punk rock μπάντες όλων των εποχών, με απήχηση σε ολόκληρο το φάσμα των φίλων της rock’n’roll μουσικής, επιστρέφουν μετά από 15 χρόνια στην Αθήνα για την πιο δυναμική βραδιά του φετινού καλοκαιριού. Μαζί τους, δύο από τα πιο συναρπαστικά live acts της σκηνής, οι εκρηκτικοί The Subways και οι Danko Jones, στην πρώτη τους εμφάνιση στην Ελλάδα. Τη βραδιά ανοίγουν οι Αθηναίοι punk rockers, The Overjoyed.

Δευτέρα 10 Ιουνίου: Klara Lewis και Nik Colk Void (Για πρώτη φορά στην Ελλάδα) 

Η Klara Lewis και η Nik Colk Void συναντιούνται σ' ένα παιγνιώδες κολάζ pop και noise με κιθάρες, πλήκτρα, Eurorack modular systems, φωνή, sampling και outboard processing που συμπλέκει τις δικές τους ξεχωριστές εκδοχές tender techno και brutal ambient.

Η Klara Lewis και η Nik Colk Void έχουν παρουσιαστεί σε διεθνείς διοργανώσεις: Semibreve Festival (Πορτογαλία), Dark MoFo (Τασμανία), Ultima Festival στο Henie Onstad Art Center (Όσλο), L.E.V. Festival (Χιχόν), Conflux Festival (Ρότερνταμ), Donau Festival (Αυστρία), Sonar Festival (Βαρκελώνη) κ.α. Σε αυτή τη συνεργασία, οι προσεγγίσεις τους συναντιούνται σ' ένα παιγνιώδες κολάζ pop και noise με κιθάρες, πλήκτρα, Eurorack modular systems, φωνή, sampling και outboard processing που συμπλέκει τις δικές τους ξεχωριστές εκδοχές tender techno και brutal ambient. Η live παρουσίαση στο Ωδείον Αθηνών (Αμφιθέατρο) συνοδεύεται από τα live visuals του Pedro Maia.

«άϊζο, the bird II» της Νεφέλης Σταματογιαννοπούλου

Τρίτη 11 Ιουνίου: «άϊζο, the bird II» και Γιώργος Πούλιος 

Επιστρέφοντας σε παλαιότερο έργο της, η συνθέτρια Νεφέλη Σταματογιαννοπούλου προτείνει, ειδικά για τo Subset, το «άϊζο, the bird. II», ένα μουσικό πείραμα γραμμένο για οκτώ ηχεία, ηχογραφημένο υλικό,visuals, φλάουτο, birbyne, κρουστά, rhodes piano, φωνές, κοντραμπάσο και μαέστρο. Κάθε μουσικός/performer δούλεψε ανεξάρτητα τα μέρη του σαν solo και αυτά τα soli ενώνονται στη σκηνή. Στη μουσική και σκηνική αυτή σύνθεση, με πρωταγωνιστή τον άϊζο, ένα πουλί που ζούσε σε κλουβί, η καλλιτέχνιδα, επικεντρώνεται σ' ένα προσωπικό σύστημα καταγραφής και δημιουργίας καθώς εξελίσσει τη σχέση ηχητικής σύνθεσης, κίνησης και δραματουργίας του ήχου σε μια ιδιαίτερα ατμοσφαιρική, κινηματογραφική προσέγγιση.

Παράλληλα, ο Γιώργος Πούλιος έχει γράψει μουσική για δεκάδες θεατρικές και χοροθεατρικές παραστάσεις καλλιτεχνών όπως ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, ο Χρήστος Παπαδόπουλος, η Ρούλα Πατεράκη, η Κατερίνα Ευαγγελάτου και ο Δημήτρης Καραντζάς ενώ το μουσικό έργο του παρουσιάζεται από το 2004 σε συναυλίες, θέατρα και φεστιβάλ διεθνώς. Εμπνευσμένος από τις συνεργασίες του στον χώρο του Θεάτρου και του Χορού, ο αυτοδίδακτος συνθέτης και μουσικός προτείνει στο Ωδείον Αθηνών (Νέα Σκηνή) μια συναυλία-περφόρμανς. Επί σκηνής, ανάμεσα σε μια ραπτομηχανή και μια πρέσα ατμού επιχειρεί μια αναδρομή στις αρχικές μουσικές αναφορές του και εκφράζει την ομορφιά στον συνδυασμό ετερόκλητων στοιχείων.

Τετάρτη 12 Ιουνίου: Solistenensemble Kaleidoskop και Maya Dunietz (Παγκόσμια πρεμιέρα)

Το σύνολο Kaleidoskop ιδρύθηκε το 2006 στο Βερολίνο και από τότε έχει αφοσιωθεί στην ανάπτυξη νέων μορφών πειραματικού μουσικού θεάτρου. Με ανοιχτή διάθεση, το σύνολο δημιουργεί νέες μορφές συνεργασίας με διεθνείς καλλιτέχνες από άλλα είδη και σκηνές μουσικής.

Το έργο της συνθέτιδας Maya Dunietz, που θα ερμηνεύσουν στο Ωδείον Αθηνών (Αμφιθέατρο), αναδεικνύει ένα παλλόμενο μουσικό σύμπαν όπου κάνουν την εμφάνισή τους νότες φαντάσματα. Αργόσυρτες κινήσεις, μακρόσυρτες δομές. Κύματα από τονισμούς που «γλιστρούν» άστατα σε έναν συνεχή χορό και μια άνευ ορίων αναζήτηση ισορροπίας.

Πέμπτη 13 Ιουνίου: Anohni & The Johnsons (Παγκόσμια πρεμιέρα)

Το Ωδείο Ηρώδου Αττικού είναι η πρώτη στάση της ευρωπαϊκής περιοδείας της Anohni, που θα βρεθεί ξανά επί σκηνής με τους The Johnsons, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Για πρώτη φορά μετά από μια δεκαετία, η ερμηνεύτρια με την πολυοκταβική φωνή παρουσιάζει μια σειρά από συναυλίες, ερμηνεύοντας τραγούδια από το τελευταίο άλμπουμ της, «My Back Was A Bridge For You To Cross», καθώς και τραγούδια απ' όλη τη μουσική πορεία της.

Γεννημένη στο Ηνωμένο Βασίλειο και μεγαλωμένη στο Άμστερνταμ και την Καλιφόρνια, η Anohni μετακόμισε στη Νέα Υόρκη στα τέλη της εφηβείας της, όπου σχημάτισε το συγκρότημά της, The Johnsons και χάραξε μια μοναδική πορεία ως καλλιτέχνις με έμφαση σε ανιμιστικά και οικο-φεμινιστικά θέματα. Το μουσικό ταξίδι της Anohni κινείται μεταξύ πολλών ειδών, από electronic experimental μέχρι avant-classical, dance και soul. Καθιερώθηκε στη διεθνή μουσική σκηνή με το άλμπουμ «I Am a Bird Now» (2005), που κέρδισε το βρετανικό βραβείο Mercury. Έκτοτε έχει κυκλοφορήσει τα άλμπουμ «The Crying Light» (2009), «Swanlights» (2010) και τις live ηχογραφήσεις «Cut the World» (2012) και «Turning» (2014). Το 2016, κυκλοφόρησε το έντονα πολιτικό electronic άλμπουμ «Hopelessness», σε παραγωγή των Hudson Mohawke και Daniel Lopatin, που ξεχώρισε ως ένα από τα δέκα κορυφαία άλμπουμ της χρονιάς σύμφωνα με τους New York Times. Την ίδια χρονιά, ήταν υποψήφια για Όσκαρ καλύτερου τραγουδιού για την περιβαλλοντολογική ελεγεία «Manta Ray», που ακούστηκε στην ταινία «Racing Extinction».

Με το έκτο στούντιο άλμπουμ της, με τίτλο «My Back Was A Bridge For You To Cross» (2023), η Anohni εστιάζει και πάλι στις κοινωνικές κατασκευές, την πνευματικότητα και τη σχέση μας με τη «βιόσφαιρα». Ο δίσκος διακρίθηκε ως «άλμπουμ της χρονιάς» από το New Yorker.

Anohni

Παρασκευή 14 Ιουνίου: Archive

Οι πρωταγωνιστές και πρωτοπόροι του progressive rock και διαχρονικά αγαπημένοι του ελληνικού κοινού, Archive επιστρέφουν στη χώρα μας, στο θρυλικό Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού για να μας χαρίσουν δύο ατμοσφαιρικές βραδιές αφιερωμένες στους σημαντικότερους μουσικούς σταθμούς της καριέρας τους.

Μετά από πέντε χρόνια από την καθηλωτική τους συναυλία στο Ηρώδειο, οι Archive επιστρέφουν δυναμικά με τον προπέρσινο δίσκο τους, «Call To Arms & Angels» στις αποσκευές τους, υποσχόμενοι δύο αξέχαστες νύχτες που το φανατικό κοινό τους στη χώρα μας πρόσμενε καιρό. Από το αριστουργηματικό downtempo ντεμπούτο τους, «Londinium» το 1996, κάθε κυκλοφορία των Archive ακροβατεί μεταξύ διαφορετικών πειραματισμών, νέων ήχων και κοινωνικών προβληματισμών. Λειτουργώντας ως κύριοι του δικού τους πεπρωμένου, παρακάμπτουν τις επικρατούσες τάσεις και δημιουργούν το δικό τους, μοναδικό, μουσικό μίγμα.

Σάββατο 15 Ιουνίου: Parov Stelar 

Ο διάσημος Αυστριακός μουσικός και παραγωγός, που τόσο έχει αγαπηθεί στη χώρα μας, θα μας προσφέρει στην Πλατεία Νερού, μαζί με την Jain και τους Telenova, την πιο χορευτική βραδιά του φετινού καλοκαιριού. Ο Marcus Fuereder, όπως είναι το πραγματικό όνομα του Parov Stelar, με τον αλάνθαστο συνδυασμό ηλεκτρονικών dance ήχων με jazz και swing samples που ο ίδιος πρωτοπαρουσίασε, έχει εξασφαλίσει μια ξεχωριστή θέση στον κόσμο της μουσικής, παγκοσμίως.

Από τις πρώτες του κυκλοφορίες, στις αρχές των 00s, και τα τελευταία 20 χρόνια έχει καταγράψει μια σπουδαία πορεία, με αμέτρητα hits και sold-out εμφανίσεις στους πιο εμβληματικούς χώρους του κόσμου. Ταυτόχρονα, εξελίχθηκε και σ' έναν από τους πιο αξιόπιστους και περιζήτητους remixers της σκηνής, συνεργαζόμενος με ονόματα απ' ολόκληρο το μουσικό φάσμα - όπως οι Tony Bennett, Lady Gaga, Lana Del Rey, Bryan Ferry, μεταξύ πολλών άλλων. Οι αριθμοί, άλλωστε, μιλούν από μόνοι τους. Πάνω από 500 εκατομμύρια views στο YouTube, περισσότεροι από 3 εκατομμύρια μηνιαίοι ακροατές στο Spotify, ενώ τα τραγούδια του έχουν συμπεριληφθεί σε περισσότερες από 700 συλλογές, καθώς και σε σειρές, ταινίες και διαφημίσεις.

Κυριακή 16 Ιουνίου: «Τραγούδια του ελληνικού λαού – Drag ορατόριο» 

Μετά τη μεγάλη επιτυχία της στο περσινό μας πρόγραμμα, η bijoux de kant του Γιάννη Σκουρλέτη επανέρχεται στην Πειραιώς 260 - Χώρος Β, με τα «Τραγούδια του ελληνικού λαού – Drag ορατόριο», μια παράσταση ρηξικέλευθη, μια τολμηρή ανάγνωση, που από την κριτική χαρακτηρίστηκε «ένα άλμα στον χρόνο, τον τόπο και το φύλο», και θεωρήθηκε πως γέννησε «μία νέα καλλιτεχνική φόρμα που μετακινείται από τα αυστηρά στεγανά της εθνικότητας της τέχνης».

Η παράσταση αντλεί έμπνευση από τον σπουδαίο Μικρασιάτη συνθέτη, μαέστρο και πιανίστα Γιάννη Κωνσταντινίδη (1903-1984). Έχοντας διαπρέψει στον χώρο του ελαφρού τραγουδιού («Ξύπνα αγάπη μου», «Θα ξανάρθεις», «Τα νέα της Αλεξάνδρας», «Πόσο λυπάμαι» κ.ά.) με το ψευδώνυμο Κώστας Γιαννίδης, με τον κύκλο «Είκοσι τραγούδια του ελληνικού λαού», ο Κωνσταντινίδης δημιούργησε ένα υπερκείμενο, μια μουσική σύνθεση αντίστοιχη της δισυπόστατης καλλιτεχνικής του πορείας.

Με αφετηρία τον γοητευτικό αυτό κύκλο τραγουδιών και τα κείμενα του καλλιτέχνη και ερευνητή Αλέξανδρου Παπαδόπουλου, η drag βαρύτονος Νίνα Νάη, η περφόρμερ Daglara και ο πιανίστας Γιώργος Ζιάβρας αφηγούνται εκ βαθέων μια ιστορία που θα μπορούσε να αποτελέσει σενάριο για ελληνικό horror show. Μέσα σ’ ένα αλλόκοτο τοπίο, σχεδιασμένο από τον σκηνογράφο Κωνσταντίνο Σκουρλέτη, μιλούν για το ανοιχτό τραύμα της πατριαρχίας και την παρέκκλιση. Αφηγούνται μια άλλη, αθέατη πολλές φορές Ελλάδα. Είδωλα ενός καλά κρυμμένου προσωπικού βιώματος, εξιστορούν τα πάθη της ετερότητας σ’ έναν δυστοπικό κόσμο.

«Τραγούδια του ελληνικού λαού – Drag ορατόριο»

Δευτέρα 17 Ιουνίου: «Ενας υπάλληλος αγνοείται» 

Τεκμήρια που αφορούν εσφαλμένες υποψίες, σκάνδαλα, αποκαλύψεις κυβερνητικής διαφθοράς και δολοφονίες γύρω από την υπόθεση μιας απρόσμενης εξαφάνισης υπαλλήλου του υπουργείου Οικονομικών του Λιβάνου στη Βηρυτό το 1996. Κι ακόμα, η απώλεια ενός μεγάλου χρηματικού ποσού που γεννά πολλά ερωτηματικά. Στην προσπάθειά της να μάθει πού βρίσκεται ο σύζυγός της, η σύζυγος του υπαλλήλου συλλαμβάνεται.

Βασιζόμενος σε πραγματικά γεγονότα, ο θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης και ηθοποιός Ραμπί Μρουέ παρουσιάζει, στην Πειραιώς 260 - Χώρος Δ, το «Ενας υπάλληλος αγνοείται», ένα έργο γι’ αυτή την ανησυχητική αστυνομική υπόθεση και τους διαπλεκόμενους πολιτικοοικονομικούς παράγοντες, αναζητώντας την «Αλήθεια» μέσα από σχετικά δημοσιεύματα και φωτογραφίες εφημερίδων, που συλλέγει εδώ και δεκαετίες.

Ψύχραιμα αλλά και με τρόπο αμείλικτο συγκρίνει κάθε τεκμήριο. Κάθεται ανάμεσά μας ενώ παρακολουθούμε την προσεγμένη παρουσίαση του υλικού στην οθόνη. Σταδιακά αποκτάμε μια ιδέα για την προσωπικότητα του υπαλλήλου. Ό,τι είχε απομείνει από το σώμα του, βρέθηκε δύο μήνες μετά την εξαφάνισή του. Ο Ραμπί μάς καθοδηγεί να αντιληφθούμε πόσο χειραγωγούμενες και αμφίσημες είναι οι πληροφορίες, σε απόλυτη συμφωνία, με τα κυβερνητικά συμφέροντα.

Τρίτη 18 Ιουνίου: «Ενενήντα» 

Μέλος της ομάδας των C for Circus, η Βαλέρια Δημητριάδου, που βραβεύτηκε από την Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών για το έργο της «Και εφύτευσεν ο Θεός Παράδεισον», δίνει ένα νέο κείμενο «Ενενήντα» με χιούμορ και τρυφερότητα, εγκώμιο στη ζωή.

Ένας ηλικιωμένος άντρας ενενήντα ετών και ο σαραντάρης γιος του. Οι δυο τους σε μια πόλη που τρέχει. Σε μια άγρια πόλη. Ο γέρος, παρότι γέρος, νιώθει σαν μόλις να γεννήθηκε. Κι ο νέος, παρότι νέος, νιώθει λες κι η ζωή του πλησιάζει στο τέλος της. Αδύναμος, τρωτός κι ευάλωτος όπως είναι, αποφασίζει να στείλει τον πατέρα του σε οίκο ευγηρίας. Το μόνο στήριγμα του γέρου είναι η νεαρή φίλη του, ένα ανάπηρο κορίτσι, με το οποίο βρίσκονται καθημερινά στη λίμνη του κεντρικού πάρκου της πόλης. 

Σε μια εποχή σαν τη δική μας που εξιδανικεύει τη νεότητα, η παράσταση «Ενενήντα», στην Πειραιώς 260 - Χώρος Ε, αναδεικνύει ένα θέμα ταμπού: τα γηρατειά. Με ζωντανή μουσική επί σκηνής, αφηγείται έναν φανταστικό μικρόκοσμο που αντιστέκεται σθεναρά στο δυστοπικό μας παρόν προτάσσοντας την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη.

Στην παράσταση «Ενενήντα» πρωταγωνιστούν οι Βαγγέλης Αμπατζής, Αντριάνα Ανδρεόβιτς, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Έλη Δρίβα, Μαρία Κατσανδρή, Μιχάλης Πανάδης, Δημήτρης Παπαγιάννης και Μαριάμ Ρουχάτζε

Τετάρτη 19 Ιουνίου: Mahmood

Ενας από τους πιο ξεχωριστούς καλλιτέχνες στην ιστορία της Eurovision, ο Ιταλός Mahmood, είναι ο super special guest που θα εμφανιστεί στη σκηνή των MAD VMA 2024, στο Κλειστό Γήπεδο Παλαιού Φαλήρου (Tae Kwon Do). 

Πέμπτη 20 Ιουνίου: Οι Pulp, The Smile, Ride και Tramhaus  

Οι Pulp έρχονται στην Πλατεία Νερού. Mαζί τους, ως co-headliners, οι The Smile, η μπάντα που δημιούργησαν ο Thom Yorke και ο Jonny Greenwood, δηλαδή ο δημιουργικός πυρήνας των περίφημων Radiohead, μαζί με τον Tom Skinner των Sons ofKemet. Το lineup συμπληρώνει ιδανικά, ένα ακόμα θρυλικό indie rock συγκρότημα, οι υπέροχοι Ride και οι ραγδαία ανερχόμενοι, Tramhaus.

Παρασκευή 21 Ιουνίου: «Είμαι (ακόμα) vegan»

Ο Μιχάλης Σεβαστέρης δηλώνει για τη φετινή χρονιά: (ακόμα) βίγκαν, (ακόμα) κωμικός, (ακόμα) στο Λοσάντζελε, (ακόμα) με την περίσσεια εκφραστικότητα που τον χαρακτηρίζει. Το μοναδικό νέο ταλέντο της κωμωδίας επιστρέφει στη σκηνή του Λοσάντζελε με έξι ενεργειακά ποτά (απαραίτητα για να μείνει εντελώς ακίνητος για 90’), κωμικά one liners και οικογενειακές ιστορίες (λίγο χειρότερες απ’ τις τηλεοπτικές).

Σάββατο 22 Ιουνίου: «Kill the Movement»

Το «Kill the Movement» της Ιριδας Καραγιάν, στο PalmTree, είναι μια απάντηση στα βιώματα της εποχής, σε οριακές καταστάσεις βίας, οργής και θρήνου. Δυο χορευτές μέσα σ' ένα φανταστικό περιβάλλον που θυμίζει εικονικό παιχνίδι μάχονται με όλες τους τις δυνάμεις απέναντι σε νοητούς αντιπάλους. Μαζί τους μια σειρά από αρχειακά υλικά από το διαδίκτυο αναμιγνύονται με τίτλους και post από τα social media συνθέτοντας εκ νέου θραύσματα από εικόνες και φράσεις που μας κατακλύζουν.

Το έργο επιχειρεί να (ανά)κατασκευάσει αφηγήσεις, προσωπικές και συλλογικές μνήμες, διερευνώντας τη δυναμική σχέση ανάμεσα στο σώμα και την κίνηση, τον ήχο, την ψηφιακή εικόνα και το κείμενο. Η χορογράφος ωθεί τους ερμηνευτές στα όριά τους, σε αλλεπάλληλες προσπάθειες έκφρασης και αντίστασης.

Κυριακή 23 Ιουνίου: «Πατούσες» 

Το νέο θεατρικό έργο «Πατούσες» του Πάνου Ζυγούρου, σε σκηνοθεσία Μαριάμ Ρουχάτζε και Πάνου Ζυγούρου, παρουσιάζεται στο Θέατρο 104. Η Μαρία και ο Πέτρος -κολλητοί φίλοι και συγκάτοικοι- δεν τα βγάζουν πέρα οικονομικά και αποφασίζουν ν' ανοίξουν κανάλι σε συνδρομητική πλατφόρμα ενήλικου περιεχομένου. Ξεκινούν δείχνοντας μόνο τις … πατούσες τους, εφευρίσκοντας, όμως, συνέχεια νέους τρόπους να προσθέτουν μια καλλιτεχνική αξία σε αυτό. Η συνέχεια είναι μια κωμικοτραγική προσπάθεια των ηρώων να επιβιώσουν, χωρίς να χρειαστεί να πουλήσουν τα όνειρα τους.

Η αφήγηση είναι γρήγορη, πυκνή και άμεση. Παρ’ όλες τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, η Μαρία και ο Πέτρος δεν χάνουν ποτέ τη μαχητικότητα, το χιούμορ και την ελκυστική χαζομάρα τους στην αναζήτησή για ένα νόημα στο συναρπαστικό παιχνίδι της ζωής.

Δευτέρα 24 Ιουνίου: «Η αγαπημένη του κυρίου Λιν»

Από τους σημαντικότερους σύγχρονους δημιουργούς παγκοσμίως, o Γκι Κασίερς έρχεται στην Ελλάδα για να σκηνοθετήσει τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη στη νουβέλα του Φιλίπ Κλοντέλ «Η αγαπημένη του κυρίου Λιν». Ο κορυφαίος Βέλγος σκηνοθέτης, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του φημισμένου θεάτρου Toneelhuis της Αμβέρσας, χειρίζεται μια πολύ προσωπική θεατρική γλώσσα, στην οποία παντρεύει με δεξιοτεχνία τα οπτικά μέσα και τη λογοτεχνία επί σκηνής.

H νουβέλα του Κλοντέλ, την οποία ο σκηνοθέτης αντιμετωπίζει ως μονόλογο, αφηγείται τη συγκινητική ιστορία ενός άντρα που αναγκάζεται να δραπετεύσει από την εμπόλεμη χώρα του με τη μικρή του εγγονή και να ζητήσει καταφύγιο στην Ευρώπη, χωρίς να καταλαβαίνει τη γλώσσα. Μέσα από την ιστορία του κυρίου Λιν, ο συγγραφέας μιλάει με διορατικότητα για τον ξεριζωμό, το τραύμα, τη συμφιλίωση, τη συντροφικότητα, αλλά και για τη ζωτική ανάγκη των ανθρώπων για σύνδεση και επικοινωνία. Τον μονόλογο ερμηνεύει, στην Πειραιώς 260 - Χώρος Η, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, που υπογράφει και την απόδοση του έργου στα ελληνικά.

Τρίτη 25 Ιουνίου: Ara Malikian, ο βασιλιάς του βιολιού 

O βιρτουόζος βιολονίστας και το κοσμοπολίτικο βιολί του ταξιδεύουν στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού, κουβαλώντας μουσικές αφηγήσεις υπό τους ήχους ενός παθιασμένου βιολιού. Μέσα στο χάος του εμφυλίου πολέμου του Λιβάνου, ο Ara Malikian συνειδητοποίησε ότι, με δάσκαλο τον πατέρα του και μαθαίνοντας να παίζει τo βιολί που ανήκε στον παππού του, είχε βρει τρόπο να παραμείνει ριζωμένος, λαμβάνοντας όσο ήταν ακόμη παιδί τα αναγκαία εφόδια, ώστε αργότερα να αναλάβει τη νομαδική ζωή ενός μουσικού.

Το αγόρι ιδιοφυΐα με το αστείρευτο ταλέντο και τη δίψα για μουσική που έγινε διεθνής σταρ δηλώνει ταπεινά ότι επέλεξε αυτή τη δουλειά για να είναι στη σκηνή και να μοιράζεται μαζί με τον κόσμο τη μουσική και, κατά συνέπεια, την ευτυχία. Το βιολί, ως κινητήρια δύναμη εξιστόρησης των σταθμών της ζωής του, ενώνει κλασικές μουσικές δομές με μεσογειακούς ήχους και Αρμένικες λαϊκές μελωδίες με ισχυρές δόσεις ροκ και ποπ ηχοχρώματος.

Ara Malikian

Τετάρτη 26 Ιουνίου: Μαρίνα Σάττι

Pop, mainstream και ethnic, σαγηνευτική, αισθησιακή αλλά και τρυφερή, κυρίαρχη και λαμπερή, η Μαρίνα Σάττι, εκπροσώπησε φέτος την Ελλάδα στον 68ο διαγωνισμό της Eurovision με το «ΖARI» της, ξεσηκώνοντας το κοινό εντός και εκτός της χώρας ενώ παράλληλα ετοιμάζεται να μεταφέρει, σε κάθε σκηνή το καλοκαίρι ένα δυναμικό live. Λίγα εισιτήρια απομένουν για την πρώτη μεγάλη αθηναϊκή συναυλία της στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων.

Η Μαρίνα Σάττι υπόσχεται να μας μεταφέρει στο εθιστικό καλλιτεχνικό σύμπαν της και στις συναυλίες της. M' ένα πρόγραμμα που θα μας ταρακουνήσει, θα μας μαγέψει και θα μας κάνει να χορεύουμε στο ρυθμό της χωρίς να δίνουμε λόγο σε κανέναν. Ζουρνάς, νταούλι και 808, πολυφωνικές αλχημείες, γκάιντα και beats, trap και αισθησιασμός – η Μαρίνα Σάττι ρίχνει το «ZARI» της αυτό το καλοκαίρι και τολμά να είναι αυτή ακριβώς που νιώθει όπου κι αν βρεθεί.

Πέμπτη 27 Ιουνίου: «Signal to Noise» 

Εδώ και 40 χρόνια, η βρετανική κολεκτίβα Forced Entertainment, βιώνει τις ίδιες κοινωνικές εμπειρίες που βιώνουμε κι εμείς: τραγικές, σκληρές, αμφίσημες και κωμικές. Στο «Signal to Noise», παρακολουθούμε άτομα αποξενωμένα, στο μεταίχμιο μεταξύ φυσικού και τεχνητού· αιχμάλωτα φράσεων ηλεκτρονικών υπολογιστών, που τα ανθρώπινα σώματα μοιάζουν να αναπαράγουν χωρίς συναίσθημα σαν απρόσωπες κοινωνικές συμβάσεις. 

Τα σώματα των Forced Entertainment επιμένουν να παίζουν: φορούν κοστούμια και περούκες, αποδιοργανώνουν και αναδιοργανώνουν διαρκώς τη σκηνή, σε όλο και πιο άχρηστες και παράλογες διατάξεις, με απόλυτη σοβαρότητα – όσο πιο παράλογη είναι η διάταξη, τόσο πιο σοβαροί εκείνοι. Μια οδυνηρά κωμική χορογραφία ασυντόνιστης επικοινωνίας ανάμεσα στις λέξεις και τη γλώσσα του σώματος, που απηχεί θλιβερά ερωτήματα: Είναι αυτό το χέρι μου; Είναι αυτή η φωνή μου; Σε ποιο βαθμό, άραγε, αυτό που σκεφτόμαστε, αυτό που είμαστε, παράγεται από την τεχνητή νοημοσύνη; Το «Signal to Noise», στην Πειραιώς 260 - Χώρος Δ, σκιαγραφεί μια μεγαλειώδη και ανησυχητική εικόνα της περιορισμένης και αλλοιωμένης νοητικής μας κατάστασης.

Παρασκευή 28 Ιουνίου: Κωστής Μαραβέγιας 

Ο Κωστής Μαραβέγιας δίνει και φέτος το καθιερωμένο ραντεβού του στον Κήπο του Μεγάρου. Αυτή τη φορά υπόσχεται συναυλία σε ρυθμό beach party μεταμορφώνοντας με τα τραγούδια και τις μουσικές του το γκαζόν σε άμμο και τα δέντρα σε αλμιρίκια και κέδρους.

Ντυθείτε ελαφριά, πάρτε ψάθα, βάλτε και μαγιό κι ελάτε. Γεμάτος πάντα με την υπέροχα θετική του ενέργεια και το μεγάλο του χαμόγελο, μοιράζεται μαζί μας όλα τα αγαπημένα μας από τη δισκογραφία του – και όχι μόνο – και μας προσκαλεί και φέτος να χορέψουμε και να τραγουδήσουμε σε ένα καλοκαιρινό πάρτι που θα μας μείνει αξέχαστο. 

Σάββατο 29 Ιουνίου: «Zonder»

Υπό τους ήχους του Γαλάζιου Δούναβη του Στράους, τρεις περφόρμερ στη σκηνή προσπαθούν να βρουν τον βηματισμό τους και να συντονιστούν μεταξύ τους, σε ένα παιχνίδι που οι κανόνες του αλλάζουν διαρκώς. Η επιμονή τους να ολοκληρώσουν το έργο, αγνοώντας το σκηνικό που αποσυντίθεται, είναι σχεδόν συγκινητική.

Με χιούμορ και αυτοσαρκασμό, η βραβευμένη Αργεντίνα χορογράφος Ασελέν Παρολίν, που από το 2000 ζει και δουλεύει στην Ευρώπη, ενορχηστρώνει στο «Zonder» έναν εύθυμο εφιάλτη, μια χορογραφική αταξία ανοιχτή σε όλες τις πιθανότητες. Κόντρα στην εμμονή για στοχοπροσήλωση, νόημα, αρχή και τέλος σε όλα, ενάντια στον λογοκεντρισμό της σύγχρονης δυτικής κοινωνίας, η Παρολίν μάς προτείνει να αψηφήσουμε τον φόβο της αποτυχίας και να αγκαλιάσουμε σφιχτά τα λάθη μας. Με το «Zonder» δημιουργεί μια ωδή στο παράλογο, στο μη χρήσιμο, στο τυχαίο. Ένα σπάνιο πάντρεμα του σύγχρονου χορού με την κωμωδία. Την ημέρα αυτή, στην Πειραιώς 260 - Χώρος Η, μετά την παράσταση θ' ακολουθήσει συζήτηση με τη χορογράφο και τους συντελεστές.

Piet Defrancq, Naomi Gibson, Daan Jaartsveld

Κυριακή 30 Ιουνίου: «Η Ιεροτελεστία της άνοιξης»

Η «Ιεροτελεστία της άνοιξης» σε μουσική του Ιγκόρ Στραβίνσκι και χορογραφία του Βάσλαβ Νιζίνσκι είναι από τα σημαντικότερα μπαλέτα του 20ού αιώνα, το οποίο μας επανασύστησε η Πίνα Μπάους σε μια εμβληματική παράσταση το 1975. Από τη δική της «ανάγνωση» ο Καταλανός αβανγκάρντ δημιουργός Ροζέρ Μπερνάτ εμπνεύστηκε αυτό το έργο, που είναι ταυτόχρονα παιχνίδι και χορογραφία. Το έργο έχει παρουσιαστεί σε δεκάδες χώρες του κόσμου, από τη Βραζιλία και τον Καναδά μέχρι την Αίγυπτο, τη Φινλανδία και την Ιαπωνία. Στην Ελλάδα θα ανέβει στην Πειραιώς 260 - Χώρος Β.