Το ταξίδι προς τη Eurovision ξεκινά ξανά μ' ενθουσιασμό, καθώς για πρώτη φορά μετά από χρόνια, η επιλογή του τραγουδιού που θα μας εκπροσωπήσει στον 69ο διαγωνισμό τραγουδιού θα γίνει μέσα από έναν ανοιχτό εθνικό τελικό. Μετά από χρόνια απευθείας αναθέσεων, που δεν έμειναν χωρίς αντιδράσεις, η ΕΡΤ αλλάζει πορεία, αναζωπυρώνοντας το ενδιαφέρον του κοινού για τη διαδικασία επιλογής.
Ολο αυτό το διάστημα, οι συζητήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν πάρει φωτιά, ανατρέχοντας στη νοσταλγία προηγούμενων εθνικών τελικών. Ο τελευταίος; Το 2017, όταν η Demy παρουσίασε τρία τραγούδια μέσα από βιντεοκλίπ, αφήνοντας πίσω τη λάμψη της ζωντανής ερμηνείας. Ωστόσο, για να θυμηθούμε την τελευταία φορά που το κοινό βαθμολόγησε ζωντανές εμφανίσεις, θα πρέπει να γυρίσουμε στο 2015.
Η ατμόσφαιρα ήταν γιορτινή, αν και το νυχτερινό κέντρο όπου λάμβανε χώρα ο διαγωνισμός δεν ήταν γεμάτο, η θετική ενέργεια κυριαρχούσε. Τη βραδιά παρουσίασαν οι κομψές Μαίρη Συνατσάκη και Ντορέττα Παπαδημητρίου, οι οποίες καλωσόρισαν το κοινό που παρακολουθούσε τον τελικό ζωντανά από το Έναστρον. Οι πέντε υποψήφιοι καλλιτέχνες ανέβηκαν στη σκηνή και ερμήνευσαν το «My Number One», το κομμάτι που έφερε την Ελλάδα στην κορυφή του διαγωνισμού για πρώτη φορά. Η Έλενα Παπαρίζου έκλεψε για άλλη μια φορά την παράσταση, ερμηνεύοντας το νικητήριο τραγούδι «Rise like a Phoenix» της Conchita και το «Love Till It’s Over», μαζί με τους House Twins.
Όταν ήρθε η ώρα των αποτελεσμάτων, το «One Last Breath» κέρδισε τη συντριπτική πλειοψηφία των ψήφων, φτάνοντας στο 48%. Τη βραδιά εκείνη διαγωνίστηκαν, επίσης, οι Shaya με το «Sunshine», ο Barrice με το «Ela», η Θωμαή Απέργη & Legend με το «Jazz & Συρτάκι» και οι C:REAL με το «Crash And Burn». Ο Γιάννης Αργυρίου, αρχισυντάκτης του eurovisionfun.com, θυμάται με νοσταλγία τη βραδιά εκείνη, λέγοντας πως «δεν είχα κάποιο τραγούδι ξεχωρίσει. Πήγα με τη λογική πως θα ψηφίσω αυτό που θα με κερδίσει εκείνη τη βραδιά. Ψήφισα εν τέλει τη Μαρία Έλενα Κυριάκου, αφού θεώρησα πως ήταν η μόνη που τραγούδησε επαρκώς για έναν διαγωνισμό όπως η Eurovision. Θυμάμαι πως όλοι περίμεναν να κερδίσει η Shaya, αλλά όταν ξεκίνησε να τραγουδά η Μαρία Έλενα, όλοι καταλάβαμε πως αυτή άξιζε να πάρει το εισιτήριο, όπως και τελικά έγινε. Η απλότητα κάποιες φορές είναι πιο δυνατή, όταν συνοδεύεται από μία τέτοια φωνή». Η επιλογή του ελληνικού τραγουδιού πραγματοποιήθηκε υπολογίζοντας τις ψήφους του κοινού και της επιτροπής σε ποσοστό 50-50.
Παρά τη θερμή ανταπόκριση από το κοινό του χώρου, η τηλεθέαση δεν ακολούθησε την ίδια πορεία. Το 13,6% στο γενικό σύνολο και το 17,7% στα νεανικά κοινά έδειξαν πως οι τηλεοπτικές σειρές και ταινίες της ώρας κράτησαν πολλούς μακριά από τον εθνικό τελικό. Η Ελλάδα τότε βρισκόταν στο αποκορύφωμα της οικονομικής κρίσης, με τον διαγωνισμό να πραγματοποιείται χάρη στα έξοδα του MAD και η συμμετοχή της χώρας στη Eurovision θεωρούνταν ένα μικρό θαύμα. Ο Γιάννης Αργυρίου προσθέτει πως «δεν υπήρχαν απαιτήσεις για κάτι καλύτερο, καθώς ήταν μια δύσκολη χρονιά για τη χώρα».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Ελλάδα δεν έχει τη κουλτούρα μουσικών φεστιβάλ ή διαγωνισμών αυτού του είδους, κάτι που φαίνεται και στην έλλειψη συμμετοχών από μεγάλα ονόματα στον φετινό εθνικό τελικό. «Χρειάζεται επιμονή από την ΕΡΤ και συνεχιζόμενη βελτίωση του όλου πακέτου για να φτάσουμε σε σημείο όπου θα μπορούμε ν' ανταγωνιζόμαστε τ' αντίστοιχα προγράμματα άλλων χωρών».
Αέρα ανανέωσης και αλλαγής
Φέτος, ο ελληνικός εθνικός τελικός για τη Eurovision φέρνει έναν αέρα ανανέωσης και αλλαγής. Για πρώτη φορά, η συμμετοχή δεν περιορίστηκε σε καλλιτέχνες που ανήκουν σε δισκογραφικές εταιρείες. Ο διαγωνισμός ήταν ανοιχτός προς όλους, ενισχύοντας την αίσθηση της δικαιοσύνης και προσφέροντας ίσες ευκαιρίες. Η κριτική επιτροπή επέλεξε, με απόλυτη διαφάνεια και ακολουθώντας αυστηρά τους κανονισμούς της EBU (European Broadcasting Union), δώδεκα τραγούδια που θα διαγωνιστούν για την εκπροσώπηση της Ελλάδας.
Η επιλογή έγινε μέσω ακρόασης αρχείων ήχου, με γνώμονα τους στίχους, τη μουσική και την ερμηνεία, ενώ τα ονόματα των δημιουργών και ερμηνευτών παρέμειναν άγνωστα, διασφαλίζοντας αντικειμενικότητα. Τα τραγούδια που θα εμφανιστούν, με τη σειρά παρουσίασής τους, είναι τα εξής:
- RIKKI – «Elevator (Up and Down)»
- Θάνος Λάμπρου – «Free Love»
- Κώστας Αγέρης – «Γη μου»
- Andy Nicolas – «Lost My Way»
- Klavdia – «Αστερομάτα»
- Κωνσταντίνος Χριστοφόρου, Κώστας Καραφώτης – «Παράδεισος»
- Georgina Kalais, John Vlaseros – «High Road»
- BARBZ – «Sirens»
- Evangelia – «Vale»
- Dinamiss – «Odyssey»
- Nafsica – «Unhurt Me»
- Xannova Xan – «Play It!»
Ο εθνικός τελικός, που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2025 στο εντυπωσιακό Christmas Theater, θα έχει παρουσιαστές δύο θρύλους της Eurovision, την Έλενα Παπαρίζου και τον Σάκη Ρουβά. Η Έλενα, που το 2005 χάρισε στην Ελλάδα την πρώτη της νίκη με το «My Number One», και ο Σάκης, που κατέκτησε την τρίτη θέση το 2004 με το «Shake It», ενώνουν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν μια αξέχαστη βραδιά. Με συνοδοιπόρο τον καταξιωμένο σκηνοθέτη και χορογράφο Φωκά Ευαγγελινό, οι δύο καλλιτέχνες υπόσχονται μια διοργάνωση γεμάτη εκπλήξεις, ρυθμό, μουσική και θέαμα. Η μεγάλη βραδιά θα μεταδοθεί απευθείας από την ΕΡΤ1, την ERT WORLD και το ERTFLIX International, ενώ θα υπάρχει κάλυψη και στην ελληνική νοηματική γλώσσα. Από τις 27 έως τις 29 Ιανουαρίου, θα διεξαχθούν οι απαραίτητες πρόβες στο χώρο.
Η Μαρίνα Σάττι και το σχέδιο της σκηνής
Σύμφωνα με τον κ. Αργυρίου, η σκηνή είναι δομημένη γύρω από έναν κεντρικό κυκλικό χώρο, που δημιουργεί την αίσθηση εστίασης στον καλλιτέχνη. Ένα σύνολο από τρεις μεγάλες καμπυλωτές LED οθόνες πλαισιώνουν τη σκηνή, προσφέροντας έναν καμβά για ζωντανά γραφικά, βίντεο και visuals που προσαρμόζονται στις ανάγκες κάθε εμφάνισης. Στο κέντρο δεσπόζει μια πλατφόρμα με γυαλιστερή, σχεδόν καθρεφτιστική επιφάνεια, που ενισχύει την αίσθηση του βάθους και της δυναμικής του φωτισμού.
Ανάμεσα στους καλεσμένους της βραδιάς θα είναι η περσινή εκπρόσωπος της Ελλάδας, Μαρίνα Σάττι, η οποία με το τραγούδι «ZARI» είχε καθηλώσει κοινό και κριτικούς. Η μελαχρινή τραγουδίστρια θα παραδώσει τη «σκυτάλη» στον νικητή του εθνικού τελικού, κλείνοντας τον κύκλο της δικής της επιτυχίας στη Eurovision. Στην κριτική επιτροπή, που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία, έχουν επιβεβαιωθεί τα ονόματα του τραγουδιστή και συνθέτη Μιχάλη Χατζηγιάννη, του παρουσιαστή Φώτη Σεργουλόπουλου, και του καταξιωμένου συνθέτη Γιάννη Χριστοδουλόπουλου, ενώ δύο ακόμη μέλη – πιθανότατα γυναίκες – θ' ανακοινωθούν σύντομα.
Ο Γιάννης Αργυρίου, σχολιάζοντας τη φετινή διαδικασία, επισήμανε πως «είναι θετικό που πραγματοποιείται φέτος ένας εθνικός τελικός, καθώς είχαν περάσει πολλά χρόνια χωρίς να δοθεί η δυνατότητα τόσο στο κοινό να συμμετέχει στην επιλογή, όσο και στους καλλιτέχνες να διαγωνιστούν». Αναφερόμενος στη νέα, ανοιχτή διαδικασία, υπογράμμισε τη σημασία του να προσφέρεται η ευκαιρία συμμετοχής σε όλους τους καλλιτέχνες, έστω και περιστασιακά, καθώς αυτό προάγει την αίσθηση δικαιοσύνης και ενισχύει την ποικιλομορφία. Ωστόσο, εξέφρασε την άποψη ότι η συγκεκριμένη μέθοδος δεν αποτελεί την ιδανική επιλογή για την ΕΡΤ, εάν ο στόχος της είναι να επιτύχει μια υψηλή θέση στον διαγωνισμό.
Σχολιάζοντας τις μουσικές τάσεις που κυριαρχούν τα τελευταία χρόνια στη Eurovision, ο κ. Αργυρίου τόνισε πως «η Eurovision έχει αποδείξει ότι τα τελευταία χρόνια προτιμά ραδιοφωνικά τραγούδια με εξαιρετικές ερμηνείες, τα οποία μπορούν να σταθούν και πέρα από τα όρια του διαγωνισμού. Δεν είναι τυχαίο που οι μεγάλες δισκογραφικές δείχνουν τόσο έντονο ενδιαφέρον για τη διοργάνωση».
Οι άνθρωποι της ΕΡΤ υπόσχονται να ετοιμάσουν ένα μοναδικό πάρτι, γεμάτο μουσική, χορό και συγκίνηση, στοχεύοντας στην επιλογή του κομματιού που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Eurovision και θα διεξαχθεί στη Βασιλεία της Ελβετίας από τις 13 έως τις 17 Μαΐου 2025. Το τραγούδι που θα επιλεγεί αναμένεται να συνδυάζει ραδιοφωνικό ύφος, δυνατή ερμηνεία και διεθνή απήχηση – ένα κομμάτι ικανό να γράψει ιστορία!