Οικονομία|20.12.2025 06:40

Πανάκριβο το φετινό εορταστικό τραπέζι: Πόσα παραπάνω θα πληρώσουμε στο ρεβεγιόν - Οι μεγαλύτερες αυξήσεις

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα πρέπει να βάλουν τα νοικοκυριά για το φετινό χριστουγεννιάτικο ρεβεγιόν, αφού, είτε εορτάσουν στο σπίτι με την οικογένεια ή φίλους, είτε επιλέξουν να διασκεδάσουν σε κάποιο κατάστημα εστίασης, θα πρέπει να καταβάλλουν πολλά περισσότερα χρήματα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή εορταστική περίοδο.

Ειδικότερα, από 15% έως 30% περισσότερα χρήματα θα κληθούν να καταβάλλουν οι καταναλωτές για το σπιτικό εορταστικό τραπέζι, ανάλογα με τα είδη και κυρίως το είδος του κρέατος που θα επιλέξουν να έχει αυτό.

Το κόστος ανεβάζει στα ύψη το μοσχάρι, το οποίο είναι ακριβότερο σε σχέση με την περσινή εορταστική περίοδο κατά 20%-30%, ενώ κατά περίπου 15% ακριβότερα είναι τα αμνοερίφια, κυρίως εξαιτίας της έλλειψης που προκαλεί η νόσος της ευλογιάς. Χοιρινά, γαλοπούλες αλλά και γλυκά -εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων- πωλούνται σε γενικές γραμμές με τιμές ίδιες με πέρυσι.

Η χριστουγεννιάτικη έξοδος σε κάποιο κατάστημα εστίασης θα είναι σε γενικές γραμμές το ίδιο ή και περισσότερο ακριβότερη, αφού το κόστος αναμένεται να είναι υψηλότερο κατά περίπου 25% κατ’ άτομο σε σχέση με πέρυσι. Σε ό,τι αφορά το κόστος συμμετοχής σε κάποιο οργανωμένο ρεβεγιόν καταστήματος, θα είναι ακριβότερο κατά περίπου 7%-10% σε σύγκριση με την περσινή εορταστική περίοδο. Το ποσοστό αύξησης μπορεί να είναι μικρότερο σε σύγκριση με την απλή έξοδο σε ένα μαγαζί εστίασης, ωστόσο, σε ένα ρεβεγιόν το κόστος συμμετοχής είναι αρκετά υψηλό, οπότε δεν υπάρχουν περιθώρια για μεγάλες αυξήσεις.

Την ίδια στιγμή, ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), Νίκος Τσεμπερλίδης, κάνει λόγο για επιχείρηση προπαγάνδας στην αγορά, προκειμένου να αποδεχθούν οι καταναλωτές τις υψηλότερες τιμές και να δουν την ακρίβεια ως μία φυσιολογική εξέλιξη. Υποστηρίζει ότι η ακρίβεια και η αισχροκέρδεια αποτελούν συνέπεια της ανυπαρξίας των ελεγκτικών μηχανισμών από την Πολιτεία και καλεί τους καταναλωτές σε ατομική ή και συλλογική αντίδραση.

Το μοσχάρι 30% πάνω σε σχέση με πέρυσι

Για τεράστιες αυξήσεις στην τιμή του μοσχαριού, η οποία φτάνει στο 55% στη διετία και στο 30% σε σχέση με πέρυσι, κάνει λόγο στο ethnos.gr ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών, Σάββας Κεσίδης. Σημειώνει, ωστόσο, ότι το ευτύχημα για τους καταναλωτές είναι το ότι το μοσχάρι έρχεται τέταρτο σε προτίμηση για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.

Ο ίδιος αναφέρει ότι μεσοσταθμικά κατά περίπου 15% ακριβότερα θα είναι τα αμνοερίφια, ποσοστό που μπορεί να αυξηθεί ακόμα περισσότερο, σε περίπτωση που γίνει εντονότερη η έλλειψή τους από την αγορά εξαιτίας της νόσου της ευλογίας αλλά και της μεγάλης καθυστέρησης που παρατηρείται στη διαδικασία σφαγής και φτάνει έως τις εννέα μέρες, προκειμένου να διαπιστωθεί ότι τα σφάγια είναι ήδη υγιή.

Ο κ. Κεσίδης σημειώνει ακόμα ότι η τιμή του χοιρινού κρέατος βρίσκεται στα περσινά επίπεδα, ενώ αυτές των κοτόπουλων εμφανίζονται τσιμπημένες κατά 3%-4%.

«Εμείς αφομοιώσαμε μεγάλο μέρος των αυξήσεων, όμως, δεν μπορούμε να το κάνουμε σε ολόκληρο το εύρος τους. Είναι ανεπίτρεπτο για τα αρνιά και τα κατσίκια να υπάρχουν μόνο δύο σφαγεία σε ολόκληρη τη χώρα, τώρα που γίνονται πολύ αυστηροί έλεγχοι, πριν τις σφαγές εξαιτίας της νόσους της ευλογιάς. Οι έλεγχοι μπορεί να διαρκέσουν μέχρι και εννέα ημέρες. Με αυτήν την κατάσταση, μπορεί να υπάρχουν μεγαλύτερες ελλείψεις αμνοεριφίων στην αγορά και να ανεβούν κι άλλο οι τιμές τους. Σε ό,τι αφορά το μοσχάρι αυξήθηκε κατά 55% στη διετία και κατά 30% σε σχέση με πέρυσι. Με αυτήν την κατάσταση, αν κάποιος επιλέξει αυτά τα προϊόντα για το εορταστικό τραπέζι, θα πληρώσει περισσότερο κατά 15%-30% σε σχέση με πέρυσι. Αν αγοράσει χοιρινό ή κοτόπουλο, θα πληρώσει τα ίδια με πέρυσι, όσον αφορά το κρέας. Σε κάθε περίπτωση οι καταναλωτές θα πρέπει να φροντίσουν να ψωνίσουν έγκαιρα, γιατί, αν σημειωθούν ελλείψεις και εξαιτίας των μπλόκων, θα πληρώσουν ακριβότερα τα προϊόντα», λέει στο ethnos.gr ο κ. Κεσίδης.

Ίδιες οι τιμές των γλυκών – μεγάλη μείωση της κατανάλωσης

Για σταθερές τιμές στα γλυκά σε σχέση με πέρυσι, με εξαίρεση πολύ λίγα ζαχαροπλαστεία που προχώρησαν σε αυξήσεις, οι οποίες δεν ξεπερνούν το 4%-5%, κάνει λόγο στο ethnos.gr ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης και αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματοβιοτεχνών Ζαχαροπλαστών Ελλάδος, Μακάριος Παπαδόπουλος.

Ο ίδιος, ωστόσο, αναφέρει ότι παρατηρείται μία μεγάλη μείωση στην κατανάλωση, η οποία σε σύγκριση με την περσινή εορταστική περίοδο φτάνει στο 15%-20%, όμως, είναι τεράστια και αγγίζει ακόμα και το 80% σε περιοχές που υπάρχουν μπλόκα των αγροτών και είναι δυσκολότερη η πρόσβαση των επισκεπτών.

«Δεν ανεβάσαμε τις τιμές, διότι θέλουμε να κρατήσουμε στα μαγαζιά μας τον κόσμο μας. Για τον ίδιο λόγο, για να διατηρήσουμε την εμπιστοσύνη των πελατών μας, φροντίζουμε πάντοτε να κρατούμε σε υψηλά επίπεδα και την ποιότητα των προϊόντων μας, η οποία είναι εμφανέστατα υψηλότερη σε σχέση με τα σούπερ – μάρκετ. Βέβαια, ο κόσμος είναι πολύ επιφυλακτικός και δεν έχει χρήματα. Γι’ αυτό η κατανάλωση στα ζαχαροπλαστεία είναι κατά 15%-20% μειωμένη σε σχέση με πέρυσι. Στις περιοχές, μάλιστα, που υπάρχουν μπλόκα αγροτών, η μείωση της κατανάλωσης φτάνει ακόμα και το 80%. Οι μόνοι που έχουν διάθεση να ξοδέψουν, είναι οι τουρίστες και οι εκδρομείς. Ωστόσο, με τα μπλόκα και η επισκεψιμότητα είναι πολύ μειωμένη. Ποιος Βαλκάνιος θα έρθει, όταν ακούει ότι υπάρχουν ουρές χιλιομέτρων στα σύνορα;», τονίζει ο κ. Παπαδόπουλος.

Αισθητά ακριβότερη η έξοδος – Αισιοδοξία ότι θα υπάρχει κίνηση

Για αίσθηση αισιοδοξίας ότι τα φετινά Χριστούγεννα θα υπάρχει σχετική κίνηση στα καταστήματα εστίασης, όχι, όμως, υψηλότερη από πέρυσι, κάνει λόγο στο ethnos.gr ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων και πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων και Συναφών Αττικής, Γιάννης Δαβερώνης.

Ο ίδιος, ωστόσο, σημειώνει ότι η κίνηση δεν θα είναι η ίδια σε όλες τις περιοχές, ακόμα και των ίδιων πόλεων. Φέρνει ως παράδειγμα την Αθήνα, για την οποία λέει ότι αναμένεται κίνηση στο κέντρο και στις περιφερειακές του περιοχές, αλλά θα είναι πολύ μικρότερη στις διάφορες άλλες περιοχές.

Ο κ. Δαβερώνης αναφέρει ακόμα ότι φέτος πολλά είναι τα καταστήματα, ακόμα και τα μικρομεσαία, που προσανατολίζονται στη διοργάνωση ρεβεγιόν για τις μέρες των Χριστουγέννων. Υπογραμμίζει ακόμα ότι, εξαιτίας του αυξημένου κόστους λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης, καμία επιχείρηση δεν γίνεται να μην αυξήσει τις τιμές της, αν θέλει να έχει έστω και μικρό κέρδος.

«Για να στηθεί ένα ρεβεγιόν, έχει αυξηθεί το κόστος του σε σχέση με πέρυσι κατά 7%-10%, οπότε κατά το ίδιο ποσοστό θα είναι αυξημένο το κόστος συμμετοχής σε αυτό. Για μία απλή έξοδος σε μία ταβέρνα ή άλλο κατάστημα εστίασης, εξαιτίας του πολύ υψηλότερου κόστους λειτουργίας, ο καταναλωτής θα δει αύξηση στις τιμές κατά περίπου 25%», λέει στο ethnos.gr ο κ. Δεβερώνης.

«Γίνεται προπαγάνδα για αύξηση τιμών»

Για προπαγάνδα, προκειμένου οι καταναλωτές να δεχτούν αυξημένες τιμές, κάτι που δεν θα έπρεπε να συμβαίνει, από τη στιγμή που πολλά προϊόντα πωλούνται φτηνότερα στη χονδρική σε σχέση με πέρυσι, κάνει λόγο από την πλευρά του ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), Νίκος Τσεμπερλίδης.

Όπως λέει, χαρακτηριστικά, η προπαγάνδα, που οδηγεί στην αισχροκέρδεια, βρίσκει έδαφος από την ανυπαρξία των ελεγκτικών μηχανισμών της Πολιτείας.

«Δεν μπορεί το κρέας να ανεβάζει την τιμή του κάθε μήνα κατά 2%. Για παράδειγμα, στο μοσχάρι είναι ξεκάθαρη η προπαγάνδα. Αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς πολύ εύκολα, αν δει τις χονδρικές τιμές. Το πουλάνε οι χονδρέμποροι προς 10-11 ευρώ το κιλό και στην αγορά μπορεί να φτάσει στα είκοσι ευρώ το κιλό. Το χοιρινό πωλείται φτηνότερα στη χονδρική σε σχέση με πέρυσι, οπότε δεν δικαιολογείται καμία αύξηση στην τιμή του στη λιανική, ενώ το ίδιο συμβαίνει και στη γαλοπούλα. Κανονικά το γιορτινό τραπέζι θα μπορούσε να ήταν και φτηνότερο από πέρυσι, όμως, αν πάρει κάποιος μοσχάρι, θα του βγει το τραπέζι τουλάχιστον 20% περισσότερο. Γίνεται ένα παιχνίδι, με σκοπό την παραπλάνηση των καταναλωτών και πρέπει να αντιδράσουμε είτε ατομικά είτε συλλογικά. Πρέπει να το κάνουμε από μόνοι μας οι καταναλωτές, διότι δεν λειτουργούν οι θεσμοί της Πολιτείας, αν και θα έπρεπε», σημειώνει ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ.

εστίασηρεβεγιόνΚέντρο Προστασίας Καταναλωτώνεορταστικό τραπέζισπίτικαταστήματακρέαςγλυκάειδήσεις τώρα