Ενέργεια: Πόσο θα κοστίσει η απεξάρτηση της ΕΕ από τη Ρωσία
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
Η δραστική μείωση των εισαγωγών ορυκτών καυσίμων –φυσικού αερίου, πετρελαίου και άνθρακα – από τη Ρωσία θα είχε κόστος περί τα 200 δισ. ευρώ τον χρόνο για την Ευρωπαϊκή Ενωση, σύμφωνα με υπολογισμούς του Bloomberg.
Το κόστος αυτό είναι υπερβολικό, αν σκεφθεί κανείς ότι η Ευρώπη πληρώνει σήμερα περίπου 1 δισ. δολάρια την ημέρα ή 360 δισ. δολάρια ετησίως για τις εισαγωγές των καυσίμων αυτών από την Ρωσία. Το ποσό, πάντως, είναι μικρότερο από το ποσό που σχεδιάζει να διαθέτει κάθε χρόνο για την πράσινη μετάβαση στο πλαίσιο του Green Deal, σύμφωνα με το imerisia.gr.
Πώς θα γίνει η υποκατάσταση της ρωσικής ενέργειας
«Λόγω των όσων γίνονται στη Ρωσία, δεν υπάρχουν ταμπού στις επιλογές που μπορούν να κάνουν τα κράτη-μέλη», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και τσάρος της ΕΕ για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, Φρανς Τίμερμανς, μιλώντας τη Δευτέρα στην Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Ο ίδιος άφησε ανοικτό η κάθε χώρα να μπορεί να αποφασίζει αν θέλει να αντισταθμίσει τη μεγαλύτερη χρήση ορυκτών καυσίμων βραχυπρόθεσμα με την αύξηση των επενδύσεων της σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Στην πράξη, το πιθανότερο είναι να συμβούν και τα δύο, δηλαδή μία αύξηση των εισαγωγών άνθρακα, πετρελαίου και αερίου από μη ρωσικές πηγές και μία ώθηση των ΑΠΕ.
Πιο εύκολη η περίπτωση του άνθρακα
Πιο εύκολη είναι η παράκαμψη των εισαγωγών ρωσικού άνθρακα, ακόμη και με τις τιμές του να έχουν εκτιναχθεί στα 400 δολάρια ο τόνος. Οι ΗΠΑ και η Αυστραλία μπορούν μαζί να αντικαταστήσουν το 70% του εισαγόμενου ρωσικού άνθρακα άμεσα.
Η πλήρης λειτουργία των μονάδων φυσικού αερίου που χρησιμοποιούν τον άνθρακα ως καύσιμο μπορεί να οδηγήσει στη μείωση των εισαγωγών ρωσικού αερίου κατά 15% φέτος, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ). Ωστόσο, η αγορά του άνθρακα από άλλες πηγές θα αύξανε πιθανόν το κόστος για την Ευρώπη κατά περίπου 20 δισ. ευρώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Bloomberg.
Στα 80 δισ. δολάρια το κόστος απεξάρτησης από το ρωσικό πετρέλαιο
Οσον αφορά το πετρέλαιο, η αργούσα παραγωγική δυναμικότητα που έχουν η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ιράκ θα μπορούσε να αντικαταστήσει τις ρωσικές εισαγωγές αργού στην Ευρώπη μέσα σε λίγους μήνες.
Ωστόσο, ο αποκλεισμός του ρωσικού πετρελαίου από μεγάλες αγορές θα οδηγούσε σε περαιτέρω αύξηση των τιμών του, με τους traders να προβλέπουν ότι θα έφθαναν τα 200 δολάρια το βαρέλι στο τέλος του μήνα. Με βάση την τιμή αυτή, το Bloomberg εκτιμά ότι η ΕΕ θα πρέπει να πληρώσει επιπλέον 80 δισ. ευρώ για την αγορά αργού που θα έπαιρνε φέτος από τη Ρωσία.
Οι τιμές θα μπορούσαν κάπως να συγκρατηθούν, αν υπήρχαν και πάλι σημαντικές εξαγωγές πετρελαίου από το Ιράν και τη Βενεζουέλα, δύο χώρες στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Το Ιράν είναι κοντά σε συμφωνία με τη διεθνή κοινότητα για το πυρηνικό του πρόγραμμα, κάτι που θα άνοιγε τον δρόμο για να επανέλθει στις αγορές, ενώ Αμερικανοί αξιωματούχοι επισκέφθηκαν το Σαββατοκύριακο το Καράκας για συζητήσεις με την κυβέρνηση του προέδρου της Βενεζουέλας, Νικολάς Μαδούρο.
Στα 60-100 δισ. ευρώ το κόστος για το φυσικό αέριο
Αναφορικά με το φυσικό αέριο, η υποκατάσταση του ρωσικού συνεπάγεται την κατασκευή μεγάλων υποδομών ενώ κάποιες χώρες μπορεί να επιχειρήσουν την εκμετάλλευση κοιτασμάτων τους.
Σύμφωνα με τον ΙΕΑ, η Ευρώπη μπορεί να μειώσει τις ρωσικές εισαγωγές αερίου κατά το ένα τρίτο ή και κατά 50% τον επόμενο χειμώνα, εισάγοντας περισσότερο αέριο μέσω αγωγών από το Αζερμπαϊτζάν, τη Νορβηγία και την Αλγερία καθώς και μεγαλύτερες ποσότητες υγροποιημένου αερίου (LNG).
To γνωστό ινστιτούτο ερευνών Bruegel υπολόγισε, μάλιστα, ότι η ΕΕ θα μπορεί να περάσει τον επόμενο χειμώνα χωρίς καθόλου ρωσικό αέριο, αν και αυτό θα μπορούσε να γίνει μόνο με επώδυνα μέτρα, όπως την ποσόστωσή του.
Το γέμισμα των δεξαμενών με αέριο εκτός ρωσικών πηγών θα στοίχιζε από 60 έως 100 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την Aurora Energy Research.
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr