ΕΛΤΑ: Προχωρά η εκχώρηση έργου σε ιδιώτες - Σε εξέλιξη διαγωνισμοί για αναδόχους ακόμα και για τη διανομή
Στο σχεδιασμό εντάσσεται η μετατροπή των ΕΛΤΑ, τα οποία εμφάνισαν ζημίες ύψους 12,78 εκ. και το 2023, από Οργανισμό σε επιχείρηση και το «χτίσιμο» ενός δικτύου συνεργατών, αντί για υπαλλήλων🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Τη μία μετά την άλλη δραστηριότητα εγκαταλείπουν τα Ελλληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) εκχωρώντας όλο και μεγαλύτερο κομμάτι του έργου τους σε ιδιώτες, καλύπτοντας με τον τρόπο αυτό ακόμα και τη δραστηριότητα της διανομής της αλληλογραφίας.
Η δια της πλαγίας οδού ιδωτικοποίηση των ΕΛΤΑ περιλαμβάνει και τη δουλειά του ταχυδρόμου, πολλοί εκ των οποίων και τώρα αποτελούσαν έκτακτο προσωπικό, ενώ στο σχεδιασμό εντάσσεται η μετατροπή των ΕΛΤΑ, τα οποία εμφάνισαν ζημίες ύψους 12,78 εκ. και το 2023, από Οργανισμό σε επιχείρηση και το «χτίσιμο» ενός δικτύου συνεργατών, αντί για υπαλλήλων.
Σε εξέλιξη διαγωνισμοί για αναδόχους ακόμα και για τη διανομή
Αυτή τη στιγμή «τρέχει» σειρά διαγωνισμών προϋπολογισμού αρκετών εκατομμυρίων ευρώ που αφορούν μεταξύ άλλων τρεις από τις βασικές δραστηριότητες της εταιρίας και συγκεκριμένα τη διαλογή, τη μεταφορά αλλά και τη διανομή της αλληλογραφίας ακόμα και εντός της Αττικής με τη χρήση του εξοπλισμού των ΕΛΤΑ.
Παράλληλα μετά το κλείσιμο των 142 ταχυδρομικών καταστημάτων πριν από περίπου ένα χρόνο σχεδιάζεται η περαιτέρω «απαγκίστρωση» από την εμπορική δραστηριότητα με τη διαχείριση ακόμα και καταστημάτων – φιλέτων σε τουριστικές περιοχές να δίνεται σε ιδιώτες. Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία θα διατηρήσουν μετά βεβαιότητας παρουσία καταστημάτων σε δυσπρόσιτες και ορεινές περιοχές, ενώ σίγουρο θα πρέπει να θεωρείται ότι θα διατηρήσουν και ορισμένα εμβληματικά καταστήματα, όπως αυτό του Συντάγματος. Ωστόσο ο απώτερος στόχος είναι ενα μεγάλο μέρος των 1.000 σημείων «επαφής» σε όλη την επικράτεια να περάσει σε ιδιώτες με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας, Γρηγόρη Σκλήκα να επισημαίνει ότι με αυτόν τον τρόπο ορισμένα καταστήματα 30ετίας θα αναβαθμιστούν καθώς αυτό θα συμπεριληφθεί στις συμβατικές υποχρεώσεις των αναδόχων.
Επιπλέον σε βάθος τριετίας σχεδιάζεται η δημιουργία άλλων 600 καταστημάτων που θα λειτουργούν από συνεργάτες της εταιρίας και θα μπορούν να έχουν και τη μορφή του shop in a shop, θα λειτουργούν ως «περίπτερα ΕΛΤΑ» παρέχοντας εκτός των κλασικών υπηρεσιών, θυρίδες, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και άλλες υπηρεσίες το αντικείμενο των οποίων θα αποφασιστεί.
Αλλωστε με τη συνένωσή τους με τα ΕΛΤΑ courier, από την οποία προσδοκώνται σημαντικές συνέργειες, θα υπάρχουν και σημεία αλληλεπικάλυψης.
Αντίστοιχα στη μέθοδο του outsourcing καταφέυγει η διοίκηση της εταιρίας και για τις οικονομικές υπηρεσίες, αλλά και το ΙΤ, με τον κ. Σκλήκα να επισημαίνει ότι δε χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό, όταν υπάρχουν μεγάλες εταιρίες με την απαραίτηση τεχνογνωσία και πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται από μεγάλες ταχυδρομικές επιχειρήσεις του εξωτερικού.
Τα ΕΛΤΑ, τα οποία εντάσσονται στο μπουκέτο εταιριών του Υπερταμείου, θα προχωρήσουν και στην αξιοποίηση των 130 ακινήτων που διαθέτουν. Στη λίστα περιλαμβάνονται και τα 5 – 6 βασικά κτίρια, στα οποία στεγάζονται στην Αττική και σύντομα θα απελευθερώσουν, καθώς προσεχώς όλες οι υπηρεσίες που στεγάζονται σημερα στο κέντρο της Αθήνας, την Καισαριανή και την Αγία Παρασκευη, θα μετεγκατασταθούν σε ένα ενιαίο κτίριο στην οδό Πατησίων. Εκτιμάται μαλιστα ότι η μετεγκατάσταση που θα γίνει μεταξύ Δεκεμβρίου 2024 - Απριλίου 2025, θα κοστίσει περίπου 200.000 ευρώ λιγότερα κατ΄έτος από τη δαπάνη που απαιτεί η συντήρηση των υφιστάμενων κτιρίων.
Σε ό,τι αφορά το σύνολο των ακινήτων, σύμφωνα με τον κ. Σκλήκα, θα προκηρυχθεί διαγωνισμός με στόχο την προσέλκυση επενδυτών και εταιριων αναπτυξης ακινήτων, οι οποίοι θα υποβάλουν αναλυτικό σχέδιο ανά ακίνητο ως προς τις δυνατότητες αξιοποίησης.
Την περίοδο αυτή γίνεται επίσης και ανανέωση του στόλου των ΕΛΤΑ μέσω leasing, καθώς έως σήμερα διέθετε φορτηγά 20ετίας που είχαν διανύσει έως και 25 εκ χλμ. Σύμφωνα μάλιστα με τη διοίκηση των ΕΛΤΑ το κόστος της απόκτησης νέων οχημάτων είναι μικρότερα από τα ποσά που απαιτούσε η συντήρηση των παλιών.
Από το σύνολο δράσεων που περιλαμβάνονται στο πλάνο ανάπτυξης, το οποίο ήδη εφαρμόζεται, η διοίκηση εκτιμά ότι θα εξοικονομείται ποσό ύψους 27 εκ. ευρώ κατ΄έτος για την πρώτη τριετία.
Το προσωπικό
Οπως προκύπτει από τον συνολικό σχεδιασμό, δεν προγραμματίζεται κάποια ενίσχυση με μόνιμο προσωπικό, καθώς κομβικά κομμάτια της λειτουργίας και του συνολικού αντικειμένου του ταχυδρομείου θα ανατεθούν σε αναδόχους και τους δικούς τους εργαζομένους.
Σε σχετική ερώτηση του «ethnos.gr» για τη «χαρτογράφηση» του εργατικού δυναμικού των ΕΛΤΑ και το κατά πόσο έχουν συμπεριληφθεί στον νέο σχεδιασμό οι υφιστάμενοι εργαζόμενοι εφόσον εκχωρείται ακόμα και ταχυδρομικό έργο με τους εν εξελίξει διαγωνισμούς, ο κ. Σκλήκας επεσημανε ότι σήμερα απασχολούνται 5.000 εργαζόμενοι, εκ των οποίων οι 3.100 είναι τακτικοί αορίστου χρόνου, ενώ οι υπόλοιποι ήταν εργαζόμενοι με σχεση συμβάσεων μέσω τρίτων και ενοικιαζόμενοι.
«Η ανάγκη για «ενοικιαζόμενους» εργαζόμενους έχει μειωθεί κατά 400 άτομα, κάτι που δίνει ανάσα και στα αποτελέσματά μας και αυτό οφείλεται στην απλοποίηση των λειτουργιών, στη χρήση ρομποτικής και αυτοματοποίησης», τόνισε προσθέτοντας ότι «τα επόμενα βήματα του πλάνου μας δεν σημαίνουν μείωση της συνολικής απασχόλησης. Οταν θα πάρεις μια δραστηριότητα και θα την πας σε έναν τρίτο, σημαίνει ότι πάλι χρειαζεσαι τα άτομα. Απο αυτήν τη διαδικασία κανένας δεν περισσεύει. Σίγουρα θα υπάρξει μεταφορά εργασίας από ένα υπερσύνολο, που είναι χαοτικό και αχανές και δύσκολα διαχειρίσιμο από μία επιχείρηση ή ένα άτομο, σε πολλές μικρότερες οντότητες και ενδεχομένως με αυτόν τον τρόπο - αν και δεν έχουμε κάνει μελέτη - η συνολική απαχόληση να αυξάνεται. Θα γίνεται μέσω τρίτων».
Αυτή τη στιγμή ο μέσος όρος ηλικίας των εργαζομένων στα ΕΛΤΑ είναι τα 54 έτη. Ωστόσο νέο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου δε συζητείται επί του παρόντος δεδομένου ότι δεν υπάρχουν οι απαραίτητοι πόροι. Μένει όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο για το μέλλον: «Η ανάδειξη του αποτελέσματος είναι η προυπόθεση για να μπορέσει να δημιουργηθεί ένα απόθεμα, το οποίο ενδεχομένως σε επόμενο χρόνο, χωρίς να υπάρχει καμία απόφαση σήμερα, να μπορεί να χρηματοδοτήσει μια εθελουσία».
Ως προς τους διαγωνισμούς, ο επικεφαλής των ΕΛΤΑ ανέφερε ότι αυτό που διαφοροποιεί την υπάρχουσα κατάσταση είναι ότι πλέον υπάρχει διάκριση αντικειμένου, με συγκεκριμένες θέσεις για επιμέρους ειδικότητες. «Έτσι, έχουμε διαγωνισμούς για οδήγηση, διαλογή, διανομή».
Ο διαγωνισμός για την Αττική
Την περίοδο αυτή είναι στον αέρα σειρά διαγωνισμών που αφορούν το ταχυδρομικό έργο των ΕΛΤΑ σε όλη την Ελλάδα. Ειδικά για την Αττική πρόκειται να παραχωρηθεί η εκτέλεση του έργου της εξυπηρέτησης πελατών στο δίκτυο καταστημάτων ΕΛΤΑ (συναλλαγή και διανομή) αρχικά για χρονικό διάστημα ενός έτους. Το έργο έχει προυπολογισμό 6.597.049,24 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) με δικαίωμα προαίρεσης για πρόσθετο 50% του αντικειμένου που εφόσον ανατεθεί, θα ανεβάσει την αξία της σύμβασης στα 9,89 εκ. ευρώ. Η σύμβαση περιλαμβάνει:
- Καθημερινή παραλαβή και επίδοση από και στους πελάτες του αναθέτοντος φορέα των ταχυδρομικών αντικειμένων, δεμάτων και άλλων αντικειμένων αλληλογραφίας.
- Τακτοποίηση επιστολών, δεμάτων και εγγράφων στους ειδικά διαμορφωμένους χώρους των κατά τόπους Υπηρεσιακών Λειτουργιών ύστερα από τη διαδικασία χρέωσης / αποχρέωσης αυτών.
- Επίδοση όλων των αντικειμένων αλληλογραφίας στους αναγραφόμενους επί των συνοδευτικών ειδοποιητηρίων παραλήπτες στην Ελλάδα.
- Μεταφορά ταχυδρομικών αντικειμένων από και προς τα Καταστήματα, Μονάδες Διανομής και τους Διαμετακομιστικούς σταθμούς
- Χρηματοοικονομικές συναλλαγές εισπράξεις - πληρωμές σε θυρίδες συναλλαγής, όπως ενδεικτικά: άνοιγμα – κλείσιμο - διαχείριση καταθετικών - προθεσμιακών λογαριασμών, ανάληψη - κατάθεση μετρητών από λογαριασμούς και σε λογαριασμούς που τηρούνται σε συνεργαζόμενο πιστωτικό ίδρυμα, πληρωμή πιστωτικών καρτών εκδόσεως συνεργαζόμενου πιστωτικού ιδρύματος, παραλαβή και διαβίβαση αιτήσεων χορήγησης και ενεργοποίηση χρεωστικών καρτών (εφεξής αναφερομένων ως «Χρηματοοικονομικές υπηρεσίες»).
Ο απαιτούμενος εξοπλισμός, τα έντυπα και τα υλικά εκτέλεσης του έργου, θα παρέχονται στο προσωπικό του αναδόχου από τα ΕΛΤΑ, με την προϋπόθεση να επιστρέφονται στην αντίστοιχη υπηρεσιακή μονάδα μετά το πέρας της σύμβασής τους σε καλή κατάσταση και σε περίπτωση απώλειάς τους να αντικαθίστανται.
Η ομάδα έργου την οποία θα διαθέσει ο ανάδοχος πρέπει να αποτελείται από κατ’ ελάχιστον αριθμό 330 ατόμων καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης που θα υπογραφεί τα οποία θα πρέπει να είναι διαθέσιμα οποτεδήποτε προκύψει ανάγκη για την εκτέλεση του έργου ή αναλογικά των 330 ατόμων για το τμήμα του έργου που θα αναλάβει ο ανάδοχος.
Ζημίες και το 2023 – Ελπίδες για ανάκαμψη από το 2024
Εξισορρόπηση των αποτελεσμάτων και ενδεχομένως και μικρή κερδοφορία ευελπιστούν ότι θα έχουν τα ΕΛΤΑ από το 2024 και μετά. Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που αναμένεται να ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες, τα ΕΛΤΑ είχαν ακόμα μια ζημιογόνο χρονιά το 2023, η οποία αποδίδεται από τη διοίκηση κυρίως σε παρελθούσες χρήσεις, αλλά και σε έκτακτα γεγονότα, όπως η μεγαλη κυβερνοεπίθεση που είχαν δεχτεί, για την οποία τον Φεβρουάριο του 2024, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα επέβαλλε πρόστιμο ύψους 2,995 εκ. ευρώ στην εταιρία.
Το 2023 τα ΕΛΤΑ κατέγραψαν μείωση του κύκλου εργασιών και συρρίκνωση ζημιών οι οποίες έφτασαν σε επίπεδο ομίλου τα 10,17 εκατ. έναντι ζημιών 26,79 εκατ. ευρώ το 2022 και σε επίπεδο εταιρίας τα 12,78 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 23,76 εκατ. ευρώ το 2022.
Ο κύκλος εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες σε ενοποιημένο επίπεδο το 2023 ανήλθε σε 243,28 εκατ. ευρώ από 249,76 εκατ. ευρώ το 2002, παρουσιάζοντας μείωση 3%. Στο επίπεδο της μητρικής εταιρείας ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε 188 εκατ. ευρώ από 197,95 εκατ. μειωμένος κατά 5%.
Τα αποτελέσματα προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου ήταν ενισχυμένα και ανήλθαν σε 18,197 εκατ. ευρώ από 2,32 εκατ. ευρώ το 2022.
Οπως επισημάνθηκε, η νέα στρατηγική της εταιρίας εστιάζει στην πύκνωση των σημείων εξυπηρέτησης, ανεξάρτητα από τον αριθμό των φυσικών καταστημάτων, ενώ το νέο επιχειρησιακό σχέδιο εχει συμπεριλάβει δράσεις ενίσχυσης της κυβερνοασφάλειας, σύστημα μόνιμης παρακολούθησης όλων των εταιρικών στόχων, διακοπή της ζημιογόνου εμπορικής λειτουργίας της ΕΛΤΑ Eνέργεια και μερική στελέχωση διοικητικών θέσεων, δεδομένων των περιορισμών του μέχρι τότε κανονιστικού περιβάλλοντος.
Εως σήμερα, σύμφωνα με την εταιρία, έχει ολοκληρωθεί η αναδιοργάνωση του δικτύου σε 143 σημεία σε όλη τη χώρα και η έναρξη της σταδιακής μετάβασης στα νέα δίκτυα διαλογής και διανομής.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα, ο κ. Σκλήκας επεσήμανε: «Από το 2023 τα ΕΛΤΑ υλοποιούν ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο ανάκαμψης, με κύριους άξονες τη μείωση κόστους, την επικαιροποίηση δομών, τη βελτίωση του μείγματος προϊόντων και υπηρεσιών, την ανάδειξή τους σε βασικό πρωταγωνιστή του e-commerce στη ΝΑ Ευρώπη μέσα από συνεργασίες και εμπορική εξωστρέφεια. Πιστεύουμε ότι είναι μια επιχείρηση που μπορεί να ανακάμψει και να αναδειχθεί σε βασικό πρωταγωνιστή της μεσαίας οικονομίας, προσφέροντας ένα νέο ευρύτερο δίκτυο με ολοένα και περισσότερες ψηφιακές λύσεις για ιδιώτες και επιχειρήσεις».
Γιατί το εύρος της συμμετοχής στις προεδρικές εκλογές αναδεικνύεται σε υπαρξιακό όρο για τον ΣΥΡΙΖΑ: Τα φαβορί για τον δεύτερο γύρο
Αμαλιάδα: Ανοίγει ο κύκλος των καταθέσεων για τα νεκρά παιδιά της Μουρτζούκου – Τι κατέθεσε η μητέρα της 24χρονης
Σοκ στην Ιταλία: 22χρονη πέθανε μετά από πλαστική στη μύτη - Είχε βρει τον γιατρό στο Tik Tok
Premier League: Ιστορικός διασυρμός της Σίτι απ' την Τότεναμ στο Έτιχαντ με 0-4!
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr