Και οι έξι είναι υπέροχες - Εταιρείες πρότυπο στην Βόρεια Ελλάδα
Το προφίλ των οικογενειακών επιχειρήσεων που άντεξαν στο δυσµενές περιβάλλον της οικονοµικής κρίσης, δεν σταµάτησαν να επενδύουν και στο τέλος κέρδισαν το στοίχηµα κατακτώντας τις διεθνείς αγορές. Κοινός παρονοµαστής τους τα απολύτως ενήµερα δάνεια και ο χαµηλός δανεισµός:🕛 χρόνος ανάγνωσης: 11 λεπτά ┋
Εξι εταιρείες-πρότυπο, που µέσα στην κρίση έκαναν τη διαφορά και κατέκτησαν τις διεθνείς αγορές, παρουσίασε στο πλαίσιο του προγράµµατος «Go in Thessaloniki» η Eurobank. Και οι έξι είναι µικροµεσαίες, εδρεύουν στη Βόρεια Ελλάδα και δεν σταµάτησαν να επενδύουν στα χρόνια της κρίσης.
Η ανταµοιβή ήρθε. Κέρδισαν το στοίχηµα και µαζί τις διεθνείς αγορές. Οι εταιρείες αυτές Kleemann (ανελκυστήρες), Isomat (χρώµατα), Φάρµα Κουκάκη (γαλακτοκοµικά), Eurimac (ζυµαρικά), Elvial (αλουµίνιο) και Κτήµα Γεροβασιλείου (κρασί) έχουν κοινά χαρακτηριστικά: Είναι µικροµεσαίες, οικογενειακές, µε απολύτως ενήµερα δάνεια και χαµηλό δανεισµό, ενώ εµπιστεύονται ως κύρια τράπεζά τους τη Eurobank. Καθεµία από αυτές έχει γράψει τη δική της ενδιαφέρουσα ιστορία.
KLEEMANN: Τα ελληνικά ασανσέρ κατακτούν την Ασία
Η εταιρεία που ετοιµάζεται σήµερα να κατακτήσει την αγορά της Κίνας ξεκίνησε το 1983 από τον Νίκο Κουκούντζο και τα ηνία κρατάνε σήµερα οι δύο γιοι του, Κώστας και Νίκος (ο νεότερος). Εχει έδρα το Κιλκίς και εξάγει πάνω από το 90% της παραγωγής της.
Ο πρεσβύτερος Νίκος Κουκούντζος είναι ένα αυτοδηµιούργητος επιχειρηµατίας που κατάφερε να γίνει εργοστασιάρχης. Ξεκίνησε από εγκαταστάσεις ασανσέρ και πήρε την αντιπροσωπεία της γερµανικής Kleemann. Σήµερα η εταιρεία είναι αµιγώς ελληνική και δραστηριοποιείται στην κατασκευή και εµπορία ολοκληρωµένων συστηµάτων ανελκυστήρων.
Οι ανελκυστήρες της διανύουν µέχρι 7 µέτρα το δευτερόλεπτο (οι συµβατικοί ανελκυστήρες που έχουµε στα σπίτια µας καλύπτουν απόσταση 1µ./ δευτερόλεπτο). Το 2019 η Kleemann θα ολοκληρώσει στην Κίνα επένδυση 16 εκατ. ευρώ, αυξάνοντας όχι µόνο την παραγωγή της, αλλά ξεκλειδώνοντας ταυτόχρονα τις αγορές της Ασίας.
Είναι από τις εταιρείες που παρότι συνδέεται µε τον κατασκευαστικό κλάδο, δεν την άγγιξε η κρίση. ∆ιότι είχε καθαρά εξαγωγικό προσανατολισµό. Η µεγάλη ανάπτυξη για τον Οµιλο Kleemann ξεκίνησε το 2011, µε την επένδυση των 5 εκατ. ευρώ για να δηµιουργήσει στο Κιλκίς τον πρώτο πύργο δοκιµών ανελκυστήρων στην Ελλάδα και τον τέταρτο µεγαλύτερο ιδιωτικό σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το πλεονέκτηµα ήταν σηµαντικό για το Tµήµα Eρευνας και Ανάπτυξης για να πραγµατοποιεί δοκιµές για σειρά νέων προϊόντων, όπως για ανελκυστήρες που προορίζονται για ουρανοξύστες.
Πέρυσι ο τζίρος της εταιρείας ήταν 134,65 εκατ. ευρώ (+16,2% σε σχέση µε το 2016). Τα κέρδη της ανήλθαν σε 8,81 εκατ. ευρώ από 3,54 εκατ. ευρώ το 2016. Η εταιρεία εδώ και έναν χρόνο βγήκε από το Χρηµατιστήριο Αθηνών και συνεχίζει την ανάπτυξή της µε ίδια και τραπεζικά κεφάλαια.
ΦΑΡΜΑ ΚΟΥΚΑΚΗ: Από οικοτεχνία, µεγαλοβιοµηχανία
Το 1977 ο κτηνοτρόφος κ. Κουκάκης δηµιούργησε µια οικοτεχνία στην αυλή του σπιτιού του. Εφτιαχνε γιαούρτι. Γρήγορα η οικοτεχνία έγινε βιοτεχνία και στα χέρια του γιου του, Θανάση, έγινε βιοµηχανία.
Πέρυσι ο τζίρος της εταιρείας έφτασε τα 25,87 εκατ. ευρώ από 11,5 εκατ. ευρώ το 2008 (+125%).
Στην καρδιά της κρίσης η εταιρεία δεν σταµάτησε να επενδύει. Την περίοδο 2008-2017 η Φάρµα Κουκάκη επένδυσε 6,7 εκατ. ευρώ και σχεδιάζει µέχρι το 2022 νέες επενδύσεις ύψους 8,5 εκατ. ευρώ για περαιτέρω εκσυγχρονισµό του µηχανολογικού εξοπλισµού και την επέκταση της παραγωγικής δοµής του εργοστασίου.
Η εταιρεία έχει σήµερα παρουσία σε 16 χώρες. Και κερδίζει διαρκώς έδαφος στις αγορές του εξωτερικού. Η πρώτη της στρατηγική συνεργασία πραγµατοποιήθηκε τον Σεπτέµβριο του 2011 µε αντιπρόσωπο και διανοµέα ελληνικών γαλακτοκοµικών προϊόντων στην Ιταλία.
Το 2000 ήταν το έτος-σταθµός για την εταιρεία, καθώς εξελίχθηκε σε µονάδα παραγωγής γαλακτοκοµικών προϊόντων και διατηρεί έκτοτε το όραµά της να καθιερωθεί στην ελληνική αγορά ως ο πιο ποιοτικός παραγωγός αγνών και απολαυστικών γαλακτοκοµικών προϊόντων. Την περίοδο της κρίσης έδωσε έµφαση στην εξωστρέφεια και σήµερα αναπτύσσεται εντός και εκτός Ελλάδας, πάντα µε έµφαση στα πρωτοποριακά προϊόντα.
Η Φάρµα Κουκάκη, που συµµετείχε και το 2018 στη ∆ιεθνή Εκθεση Sial, βραβεύτηκε στον διαγωνισµό SialInnovation 2018‚ για το προϊόν Κεφίρ µε Stevia και συνδυασµό κόκκινων φρούτων.
Οι επιχειρήσεις αυτές παρουσιάζουν αρκετές αναλογίες, καθώς εδρεύουν στη Βόρεια Ελλάδα, είναι µικροµεσαίες, οικογενειακές, ενώ εµπιστεύονται ως κύρια τράπεζά τους τη Eurobank, η οποία τις παρουσίασε στο πλαίσιο του προγράµµατος «Go in Thessaloniki»
ΕLVIAL: Έντονη δραστηριότητα σε Γαλλία και Γερµανία
Η Elvial -Ελληνική Βιοµηχανία Αλουµινίου- εδρεύει επίσης στο Κιλκίς και παρότι δραστηριοποιείται στον κατασκευαστικό κλάδο έκανε τη διαφορά στα χρόνια της κρίσης.
Η εταιρεία δηµιουργήθηκε από τον κ. Τσίγκα και τη σύζυγό του. Σήµερα το τιµόνι κρατούν οι δύο κόρες του, η µία, που είναι ήδη CEO, και η δεύτερη που θα αναλάβει πρόεδρος το 2019. Τα δύο κορίτσια από το δηµοτικό ακόµα πήγαιναν στο εργοστάσιο και γνωρίζουν εκ των έσω όλη τη γραµµή παραγωγής.
Η εταιρεία µέσα στην κρίση διπλασίασε τον τζίρο της και το 70% των πωλήσεών της πραγµατοποιείται σε περισσότερες από 30 χώρες. Από το 2015 ανέπτυξε έντονη εξαγωγική δραστηριότητα στις αγορές της Γαλλίας και της Γερµανίας, την οποία και συνεχίζει σταθερά να επεκτείνει.
Το 2017 τα έσοδά της ανήλθαν σε 65,7 εκατ. ευρώ έναντι 55,9 εκατ. ευρώ το 2016. Για την περίοδο 2016-2020 υλοποιεί πενταετές επενδυτικό πρόγραµµα της τάξεως των 30 εκατ. ευρώ, δίνοντας έµφαση στην ανταγωνιστικότητα και την καινοτοµία. Ελέγχει πλήρως στη Σερβία την εταιρεία ELVIAL Beograd και µε µερίδια 52% τις θυγατρικές Greek Aluminium Industry στη Βουλγαρία και Elvial Romania Aluminium Systems στη Ρουµανία και το 2017 δηµιούργησε υποκατάστηµα εµπορικού χαρακτήρα στον Ασπρόπυργο Αττικής.
ΚΤΗΜΑ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΕΙΟΥ: Ο «παράδεισος του οίνου» ευφραίνει διεθνείς αγορές
Ο Βαγγέλης Γεροβασιλείου σπούδασε οινολόγος στο Μπορντό της Γαλλίας, γιατί ένα ατύχηµα στο γόνατο του έκοψε τα όνειρα να γίνει ποδοσφαιριστής. Το 1981 αποφάσισε να αναβιώσει τον οικογενειακό αµπελώνα στην Επανοµή της Θεσσαλονίκης και φύτεψε µόνος του τα πρώτα 25 στρέµµατα. Σήµερα ο παράδεισος του οίνου, το Κτήµα Γεροβασιλείου, εκτείνεται σε έκταση 750 στρεµµάτων και όλες οι εργασίες συνεχίζουν στους αµπελώνες να γίνονται χειρωνακτικά.
Καλλιεργούνται οι ποικιλίες Μαλαγουζιά, Ασύρτικο, Ληµνιό (η αρχαιότερη ελληνική ποικιλία), Μαυρούδι και Μαυροτράγανο, καθώς και 5 γαλλικές ποικιλίες (3 λευκά και 2 κόκκινα κρασιά). Ο πέριξ του αµπελώνα χώρος -που χαρακτηρίζεται ως ένας από τους ωραιότερους στην Ελλάδα- κοσµείται από γλυπτά Ελλήνων καλλιτεχνών, όπως το «Σταφύλι» του Κ. Τσόκλη, το «Φεγγάρι» και ο «Ορίζοντας» του Κ. Βαρώτσου κ.ά. Σήµερα το 1/3 της παραγωγής εξάγεται σε ΗΠΑ, Καναδά, Γερµανία, Αγγλία, Βέλγιο, Πολωνία, Τσεχία και αλλού.
Το Κτήµα Γεροβασιλείου είναι οικογενειακή επιχείρηση και στο τιµόνι βρίσκεται ο ιδρυτής της, Βαγγέλης Γεροβασιλείου, µε την ευθύνη των οικονοµικών και του marketing να την έχει η σύζυγός του, Σόνια, και οι δύο κόρες του, ενώ ο γιος του, Αργύρης, σπούδασε επίσης οινολόγος.
Το Κτήµα Γεροβασιλείου είναι γνωστό και για το Μουσείο Οίνου. Συλλέκτης αντικειµένων σχετικών µε την αµπελουργία και την οινοποίηση, ο Βαγγέλης Γεροβασιλείου συγκαταλέγεται στους µεγαλύτερους παγκοσµίως συλλέκτες ανοιχτηριών. Η προσωπική συλλογή του ξεπερνάει τα 2.600 κοµµάτια, τα οποία εκτίθενται στο σύγχρονα σχεδιασµένο µουσείο, εντυπωσιάζοντας τους επισκέπτες.
EURIMAC: Ζυµαρικά αλά Κιλκίς σε πενήντα χώρες
Η Eurimac είναι µια εταιρεία ζυµαρικών µε έδρα επίσης το Κιλκίς, που µέσα στην κρίση συνέχισε τις επενδύσεις της και είδε τα µεγέθη της να αυξάνονται και τις εξαγωγές της να πολλαπλασιάζονται. Την επόµενη τριετία προγραµµατίζει επενδύσεις 6,9 εκατ. ευρώ, µε έµφαση στην παραγωγή νέων προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας που µπορούν να κερδίσουν αγορές του εξωτερικού. Προϊόντα όπως τα ΜΑΚΒΕΛ 5 ∆ΗΜΗΤΡΙΑΚΑ, µια σειρά που αποτελείται από 5 κωδικούς, και συνταγή µε σκληρό σιτάρι, κριθάρι, βρώµη, καλαµπόκι και όλυρα. Το προϊόν ανήκει στην κατηγορία προϊόντων υγιεινής διατροφής και αναµένεται να έχει πολύ καλή υποδοχή στις αγορές του εξωτερικού, καθώς ανταποκρίνεται σε µια διατροφική τάση που κυριαρχεί σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Σήµερα η Eurimac είναι η Νο 1 εταιρεία σε εξαγωγές ζυµαρικών στην Ελλάδα. Εξάγει σε 50 χώρες δικά της σήµατα ή προϊόντα private label για λογαριασµό µεγάλων εταιρειών λιανικής. Μάλιστα έχει µερίδιο 70% στο private label, καθώς καλύπτει τις ανάγκες πολλών µεγάλων σούπερ µάρκετ. Εξάγει το 40% της παραγωγής σε 50 χώρες σε όλο τον πλανήτη, από Ιαπωνία έως και Καναδά. Την τελευταία δεκαετία πραγµατοποίησε επενδύσεις 22,1 εκατ. ευρώ και είχε τζίρο 34,7 εκατ. ευρώ, µε τα κέρδη της το 2017να ανέρχονται σε 3,9 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία διαθέτει πέντε γραµµές παραγωγής 45-50 τόνων την ηµέρα, δηλαδή 72.000 τόνους τον χρόνο.
ISOMAT: Βάφει µε χρώµατα όλο τον κόσµο
Η Isomat ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 1980 από ένα… κοτέτσι. Μετά τον σεισµό της Θεσσαλονίκης κάτι έπρεπε να κάνουµε για να ζήσουµε, µας είπε ο πρόεδρος της εταιρείας Στέφανος Τζιρίτης, και συνέχισε: «Ξεκινήσαµε µε τον αδελφό µου µε ελάχιστα έως καθόλου χρήµατα, αλλά µε πολύ όραµα».
Σήµερα η ISOMAT συνεχίζει σταθερά την ανοδική πορεία της. Είναι µία από τις πιο υγιείς και εξωστρεφείς επιχειρήσεις της Βορείου Ελλάδος και από τις σηµαντικότερες βιοµηχανίες δοµικών υλικών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, µε τρεις παραγωγικές µονάδες σε Ελλάδα, Ρουµανία και Σερβία, επτά θυγατρικές εταιρείες σε Γερµανία, Ρωσία, Τουρκία, Ρουµανία, Σερβία, Βουλγαρία και Σλοβενία και µε εξαγωγές σε πάνω από 50 χώρες από τη Βόρεια Ευρώπη µέχρι την Ινδία και τη Νότιο Αφρική. Μέσα, δε, στη δεκαετία της κρίσης 2008-2018 πραγµατοποίησε επενδύσεις 20 εκατ. ευρώ, και µάλιστα το τελευταίο διάστηµα υλοποιεί νέες επενδύσεις 8 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα (σε µηχανολογικό εξοπλισµό και νέα αποθήκη), 5 εκατ. ευρώ στη Ρουµανία και 1 εκατ. ευρώ στη Σερβία.
Στο ερώτηµα «πώς γίνεται µια εταιρεία που παράγει προϊόντα, τα οποία χρησιµοποιούνται στην οικοδοµή, να αναπτυχθεί την εποχή που η πτώση στην οικοδοµή ξεπέρασε το 90%» ο κ. Τζιρίτης απαντά: «Ευτυχώς δεν το ξέραµε εκ των προτέρων ότι η πτώση στην κατασκευή θα ξεπερνούσε το 90%. Αν το γνωρίζαµε, ενδεχοµένως να είχαµε εγκαταλείψει, αφού δεν θα είχαµε ψυχολογικά τη δύναµη να προσπαθούµε»...
Η εταιρεία λοιπόν µέσα στην κρίση έδωσε έµφαση και επένδυσε σε καινοτόµα προϊόντα και ταυτόχρονα ενίσχυσε το εξαγωγικό της προφίλ. «Αναπτύξαµε νέα προϊόντα και δηµιουργήσαµε δύο νέες γραµµές παραγωγής που θα µπορούσαν να είναι ξεχωριστά εργοστάσια» ανέφερε ο κ. Τζιρίτης, όπως είναι τα πολυουρεθανικά υλικά και τα οικοδοµικά χρώµατα, τα οποία προστέθηκαν στο υπάρχον δίκτυο διανοµής της εταιρείας.
Σήµερα ο όµιλος της Isomat απασχολεί 418 άτοµα (στη µητρική τα 289 άτοµα), ενώ στα χρόνια της κρίσης προχώρησε σε προσλήψεις 70 ατόµων.
Ο τζίρος του οµίλου θα φτάσει φέτος τα 57 εκατ. ευρώ (στα 45 εκατ. ευρώ η µητρική). Ο δανεισµός της εταιρείας είναι µόλις 6 εκατ. ευρώ και οι καταθέσεις της διπλάσιες.
Να σηµειωθεί ότι το 47% του τζίρου προέρχεται από τις εξαγωγές και τις θυγατρικές, ενώ ανοδικά κινούνται και οι πωλήσεις στην Ελλάδα, καθώς το τελευταίο διάστηµα παρατηρείται ανάκαµψη της οικοδοµής (18% αύξηση σε άδειες) κυρίως λόγω του τουρισµού, µε τη δηµιουργία νέων ξενοδοχειακών µονάδων και την ανακαίνιση υφιστάµενων αλλά και λόγω της ανάπτυξης του Airbnb.
Ποιο είναι το µεγάλο πρόβληµα του επιχειρείν; Η υπερφορολόγηση και οι αυξηµένες ασφαλιστικές εισφορές «αφυδατώνουν» τις επιχειρήσεις, λέει ο κ. Τζιρίτης, ωστόσο σηµειώνει πως δεν θα αλλάξει έδρα στην εταιρεία του...
Ερευνητές ανέπτυξαν ακουστικά που μπορούν να εντοπίσουν πρώιμα σημάδια Αλτσχάιμερ - Πώς λετουργούν
Κατά της διαγραφής Σαμαρά ο Καραμανλής: Η κριτική δεν αντιμετωπίζεται με πειθαρχικά μέτρα - Δεν με ενδιαφέρει η Προεδρία
Εορταστικό ωράριο 2024: Πότε ξεκινάει - Ποιες Κυριακές θα είναι ανοιχτά τα μαγαζιά
Σε τροχιά κλιμάκωσης ο πόλεμος στην Ουκρανία; Το επόμενο βήμα του Πούτιν, τα πυρηνικά και ο παράγοντας Τραμπ
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr