Τσακλόγλου στο ethnos.gr: Άμεσα η νομοθετική ρύθμιση για την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων - Τι θα προβλέπει
Άμεσα θα έρθει νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα εξασφαλίζεται ότι κανένας συνταξιούχος δεν θα δει μείωση της σύνταξής του λόγω μετάπτωσης σε υψηλότερο κλιμάκιο της ΕΑΣ. Αυτό υπογραμμίζει σε συνέντευξή του στο ethnos.gr o υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης🕛 χρόνος ανάγνωσης: 13 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Άμεσα θα έρθει νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα εξασφαλίζεται ότι κανένας συνταξιούχος δεν θα δει μείωση της σύνταξής του λόγω μετάπτωσης σε υψηλότερο κλιμάκιο της ΕΑΣ. Αυτό υπογραμμίζει σε συνέντευξή του στο ethnos.gr o υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Πάνος Τσακλόγλου, σημειώνοντας πως «η αρχιτεκτονική της διάταξης προβλέπει ότι κατά το ποσοστό που θα αυξάνονται ετησίως οι συντάξεις, θα αυξάνεται και το κατώφλι κάθε κλιμακίου της ΕΑΣ».
Αναφερόμενος σε μια σειρά κινήσεων που δρομολογούνται ο Πάνος Τσακλόγλου επισημαίνει πως από το νέο έτος, οι ασφαλιστικές εισφορές για τους αυτοαπασχολούμενους, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες θα αναπροσαρμόζονται ετησίως βάσει της ποσοστιαίας μεταβολής του υπό κατασκευή Δείκτη Μισθών. Όσον αφορά στον κατώτατο μισθό θα φτάσει στα 950 ευρώ το 2027 και στη συνέχεια θα μπει σε εφαρμογή ο νέος τρόπος καθορισμού του.
Στη συνέντευξή του ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης υπογραμμίζει πως «η κυβέρνηση παραμένει σταθερή στο δρόμο που έχει χαράξει, δηλαδή αυτόν των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και της δημοσιονομικής σταθερότητας και θα κριθεί στο τέλος της τετραετίας για το σύνολο του έργου της». Συνεχίζει επισημαίνοντας «είμαι βέβαιος ότι η κρίση του εκλογικού σώματος θα είναι θετική όπως και στις δύο προηγούμενες βουλευτικές εκλογές. Άλλωστε, ας μην παραβλέπουμε ότι ακόμα και στην παρούσα συγκυρία, η Νέα Δημοκρατία παραμένει μακράν το πρώτο κόμμα στις προτιμήσεις των ψηφοφόρων».
Ολόκληρη η συνέντευξη στο ethnos.gr
- Έχει διαπιστωθεί πως υπάρχουν συνταξιούχοι οι οποίοι, μετά την ετήσια αύξηση της σύνταξής τους, μπορεί να δουν ακόμα και μείωση του καταβλητέου ποσού επειδή αλλάζουν κλιμάκιο στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ). Τι θα προβλέπει η ρύθμιση που θα καταθέσει το υπουργείο Εργασίας στη Βουλή για να αρθεί αυτή η αδικία; Υπάρχει το ενδεχόμενο να ακολουθήσει και νέα παρέμβαση στις κλίμακες της ΕΑΣ το 2025;
Η ΕΑΣ επιβάλλεται στο υψηλότερο τμήμα της κατανομής των συντάξεων και τροφοδοτεί τον ΑΚΑΓΕ, δηλαδή το Λογαριασμό για την Αλληλεγγύη των Γενεών, ώστε μελλοντικά, όταν θα κορυφωθούν οι συνέπειες της δημογραφικής γήρανσης, να μπορούν να πληρώνονται απρόσκοπτα οι συντάξεις. Η δημιουργία του ΑΚΑΓΕ είναι μία από τις σχετικά λίγες περιπτώσεις όπου το ελληνικό κράτος ενήργησε προληπτικά και υπ’ αυτή την έννοια, η ΕΑΣ επιτελεί ένα κοινωνικά χρήσιμο ρόλο. Όμως, η ΕΑΣ είναι κακοσχεδιασμένη. Όταν η σύνταξη υπερβαίνει ακόμα και κατά ένα ευρώ το κατώφλι ενός κλιμακίου, ο συντελεστής του κλιμακίου επιβάλλεται σε ολόκληρη τη σύνταξη. Σαν αποτέλεσμα, υπάρχουν συνταξιούχοι οι οποίοι μετά την ετήσια αύξηση της σύνταξής τους μπορεί να δουν ακόμα και μείωση του καταβλητέου ποσού λόγω της μετάταξής τους σε ανώτερο κλιμάκιο της ΕΑΣ. Για αυτό το λόγο, όπως άλλωστε έχω δεσμευτεί προσωπικά στη Βουλή, το Υπουργείο Εργασίας θα φέρει άμεσα νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα εξασφαλίζεται ότι κανένας συνταξιούχος δεν θα δει μείωση της σύνταξής του λόγω μετάπτωσης σε υψηλότερο κλιμάκιο της ΕΑΣ μετά την ετήσια αύξηση των συντάξεων. Η αρχιτεκτονική της διάταξης προβλέπει ότι κατά το ποσοστό που θα αυξάνονται ετησίως οι συντάξεις, θα αυξάνεται και το κατώφλι κάθε κλιμακίου της ΕΑΣ. Πέραν αυτού, επί του παρόντος δεν εξετάζεται νέα παρέμβαση στην ΕΑΣ.
- Με το ισχύον σύστημα οι ασφαλιστικές εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών, των αυτοαπασχολούμενων και των αγροτών υπολογίζονται με βάση τον πληθωρισμό της προηγούμενης χρονιάς. Ωστόσο από την νέα χρονιά θα υπολογίζονται με βάση τον Δείκτη Μισθών; Τι ακριβώς συνεπάγεται αυτή η αλλαγή;
Από το νέο έτος, οι ασφαλιστικές εισφορές για τους αυτοαπασχολούμενους, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες θα αναπροσαρμόζονται ετησίως βάσει της ποσοστιαίας μεταβολής του υπό κατασκευή Δείκτη Μισθών, όπως ορίζει ο ν. 4670/2020, αντικαθιστώντας το προηγούμενο σύστημα που βασιζόταν στον πληθωρισμό της προηγούμενης χρονιάς. Για την ακρίβεια, θα βασίζεται στη μεταβολή των μισθών στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας, αποφεύγοντας αυθαίρετες μεταβολές που μπορεί να προέρχονται από αλλαγές στους μισθούς του δημοσίου τομέα.Επιπλέον, η ποσοστιαία μεταβολή του Δείκτη Μισθών για το σύνολο της οικονομίας θα χρησιμοποιείται για την αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών, ενισχύοντας έτσι το ύψος των μελλοντικών συντάξεων, αφού η αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών θα εξαρτάται πλέον από τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας και τις συνακόλουθες μισθολογικές αυξήσεις.Το πόρισμα της Ομάδας Εργασίας που έχει συγκροτηθεί για την κατασκευή του Δείκτη Μισθών αναμένεται να έχει κατατεθεί μέχρι το τέλος του έτους. Η υιοθέτηση του Δείκτη Μισθών από το νέο έτος σηματοδοτεί μια θετική αλλαγή, με στόχο την ευθυγράμμιση των ασφαλιστικών εισφορών και των συντάξιμων αποδοχών με την πραγματική οικονομική δραστηριότητα και τις μισθολογικές εξελίξεις.
- Η κυβέρνηση προχωρά το 2025 σε μείωση κατά μία ποσοστιαία μονάδα των ασφαλιστικών εισφορών. Να αναμένουν εργοδότες και εργαζόμενοι ένα ακόμα «ψαλίδι» στις εισφορές μέχρι το τέλος της τετραετίας;
Κατ’ αρχάς επιτρέψτε να θυμίσω ότι κατά την προηγούμενη κυβερνητική θητεία μειώσαμε σημαντικά τις ασφαλιστικές εισφορές κατά 4,4 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2019. Πιο συγκεκριμένα, μειώσαμε τη συνολική «φορολογική σφήνα» από το 40,56% επί του ακαθάριστου μισθού -που ήταν μία από τις υψηλότερες στις χώρες του ΟΟΣΑ- στο 36,16%, ένα ποσοστό που βρίσκεται κοντά στο μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Η ανωτέρω μείωση επιμερίστηκε σε 2,52 ποσοστιαίες μονάδες για τον εργοδότη και 1,88 για τον εργαζόμενο. Φροντίσαμε δηλαδή να υπάρχει όφελος τόσο για τις επιχειρήσεις, προκειμένου να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητά τους και το κίνητρο προσλήψεων -κάτι που συνέβαλε στη μεγάλη μείωση της ανεργίας που καταγράφηκε κατά την προηγούμενη τετραετία- όσο και για τον εργαζόμενο με αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματός του. Η περαιτέρω μείωση κατά μία ποσοστιαία μονάδα ήταν αρχικά προγραμματισμένη να γίνει σε δύο ισόποσες δόσεις, το 2025 και το 2027. Με δεδομένο πως ο δημοσιονομικός χώρος το επιτρέπει, αποφασίστηκε η εμπροσθοβαρής μείωση κατά μία ποσοστιαία μονάδα εντός του 2025, η οποία θα επιμερισθεί εξίσου σε εργοδοτικές και εργατικές εισφορές. Επιπλέον, προβλέπεται περαιτέρω μείωση κατά μισή ποσοστιαία μονάδα το 2027.
- Με βάση το σχέδιο της κυβέρνησης ο κατώτατος μισθός θα φτάσει στα 950 ευρώ το 2027 και ο μέσος μισθός στα 1.500 ευρώ. Παράλληλα την Πέμπτη συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο ο νέος τρόπος καθορισμού του κατώτατου μισθού από το 2028 και μετά. Τι ακριβώς θα αλλάξει;
Η οικονομική πολιτική που εφαρμόζει με συνέπεια η κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια δείχνει ξεκάθαρα τα θετικά της αποτελέσματα. Ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης είναι σημαντικά υψηλότερος του μέσου όρου της ΕΕ, η ανεργία μειώνεται με ταχείς ρυθμούς, παρά τις μειώσεις φόρων τα δημόσια έσοδα αυξάνονται, δημιουργούνται σημαντικά πρωτογενή πλεονάσματα και το δημόσιο χρέος βρίσκεται σε έντονα καθοδική πορεία. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλα τα προβλήματα λύθηκαν. Όμως η οικονομία μας βρίσκεται σε σταθερά ανοδική πορεία .Σε αυτό το πλαίσιο τα περιθώρια για την αύξηση τόσο του κατώτατου όσο και του μέσου μισθού είναι σημαντικά. Επιδίωξή μας είναι η δημιουργία περισσότερων και καλύτερων ποιοτικά θέσεων εργασίας. Σύμφωνα με το σχεδιασμό μας, ο κατώτατος μισθός από 650 ευρώ που ήταν το 2019 θα φτάσει τα 950 ευρώ το 2027, δηλαδή θα έχουμε αύξηση 46%, ενώ στόχος μας είναι ο μέσος μισθός να φτάσει το 2027 τα 1.500 ευρώ. Η πρόταση της κυβέρνησης είναι από το 2028 και μετά ο κατώτατος μισθός να προσδιορίζεται με συγκεκριμένο τρόπο. Πιο συγκεκριμένα, η ετήσια αύξηση του κατώτατου μισθού θα ισούται με το άθροισμα της μεταβολής του τιμάριθμου του φτωχότερου 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών και το ήμισυ της πραγματικής μεταβολής του δείκτη μισθών. Ταυτόχρονα, προβλέπεται ότι σε καμία περίπτωση η μεταβολή του κατώτατου μισθού δεν μπορεί να είναι αρνητική. Κατ’ αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται κατ’ ελάχιστον η πραγματική αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού ενώ υπάρχει και σύνδεσή του με τη μεταβολή της παραγωγικότητας.
- Στο μέτωπο της έκδοσης των συντάξεων αυτή τη στιγμή πόσες είναι οι εκκρεμότητες (σε κύριες και επικουρικές) και ποιες κινήσεις έχουν γίνει για να αντιμετωπιστούν οι καθυστερήσεις;
Θα ήθελα να ξεκινήσω με κάποιους χρήσιμους ορισμούς. Αν κάποιος καταθέσει αίτηση συνταξιοδότησης σήμερα, αυτή καταγράφεται ως εκκρεμής μέχρι να εκδοθεί (ακόμα και αν εκδοθεί την επόμενη μέρα). Αυτό που παρακολουθούμε συστηματικά εδώ και χρόνια είναι οι εκκρεμείς ληξιπρόθεσμες συντάξεις – δηλαδή αυτές που δεν έχουν εκδοθεί εντός τριμήνου.Σύμφωνα με τα δεδομένα του e-ΕΦΚΑ, οι ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις, έχουν μειωθεί στις 19.500, από εκατοντάδες χιλιάδες που ήταν το 2019. Μάλιστα, ορισμένες από αυτές αναφέρονται είτε σε περιπτώσεις που βρίσκονται είτε σε δικαστική εκκρεμότητα είτε σε περιπτώσεις που ο φάκελος που υποβλήθηκε για συνταξιοδότηση δεν ήταν πλήρης. Για τις επικουρικές συντάξεις θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι αυτές εκδίδονται μετά την έκδοση της κύριας σύνταξης και οι εκκρεμείς αιτήσεις ανέρχονται στις 32.500. Και εδώ έχουμε μεγάλη πρόοδο τα τελευταία χρόνια, ιδίως μετά την ενοποίηση των κανόνων παροχής επικουρικής σύνταξης σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Το μεγάλο πρόβλημα που εντοπίζεται στις επικουρικές συντάξεις είναι το έγχαρτο αρχείο πολλών δεκάδων πρώην επικουρικών ταμείων, καθόσον πολλοί συνταξιούχοι έχουν εισφορές σε διάφορα ταμεία. Το πρόβλημα των εκκρεμών συντάξεων θα επιλυθεί οριστικά στα επόμενα χρόνια με την υλοποίηση των δύο μεγάλων έργων που «τρέχει» αυτή τη στιγμή ο e-ΕΦΚΑ. Το πρώτο αφορά στην κατασκευή ενός νέου πραγματικά Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος που θα επικοινωνεί και με τα συστήματα του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ). Το δεύτερο αφορά στην ψηφιοποίηση του ασφαλιστικού ιστορικού όλων των ασφαλισμένων. Με την ολοκλήρωση αυτών των έργων η έκδοση των συντάξεων θα είναι ζήτημα ελάχιστου χρόνου
- Υπάρχουν τα δημοσιονομικά περιθώρια για να δοθεί ένα «δώρο» Χριστουγέννων σε χαμηλοσυνταξιούχους;
Η οικονομία μας σήμερα παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη. Αυτή η θετική πορεία μας επιτρέπει να στηρίζουμε τους χαμηλοσυνταξιούχους και τον ευάλωτο πληθυσμό της χώρας, χωρίς να διακυβεύουμε τη δημοσιονομική σταθερότητα που με τόσο κόπο πετύχαμε. Όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, για την επόμενη χρονιά προβλέπεται αύξηση των συντάξεων κατά 2,2% έως 2,5%. Αυτό σημαίνει ότι σχεδόν δύο εκατομμύρια συνταξιούχοι θα επωφεληθούν από αυτή την ετήσια αύξηση. Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά από 12 χρόνια, οι συντάξεις έχουν ήδη αυξηθεί δύο φορές: 7,75% το 2023 και 3% το 2024. Με την αύξηση της επόμενης χρονιάς, το σωρευτικό ποσοστό αύξησης των συντάξεων μέσα στην τριετία υπερβαίνει το 13%.
Επιπρόσθετα, τα τελευταία χρόνια δόθηκαν σε αρκετές περιπτώσεις εφάπαξ ενισχύσεις σε χαμηλοσυνταξιούχους. Ειδικά για τους συνταξιούχους που έχουν «προσωπική διαφορά», η κυβέρνηση συνεχίζει να καταβάλλει προσπάθειες για να τους στηρίξει, χωρίς να παραγνωρίζεται το υφιστάμενο δημοσιονομικό πλαίσιο. Πέρυσι καταβλήθηκε έκτακτο επίδομα, το οποίο θα δοθεί και φέτος σε περίπου 700.000 συνταξιούχους αυτής της κατηγορίας. Συγκεκριμένα, το Δεκέμβριο οι συνταξιούχοι με «προσωπική διαφορά» και κύρια σύνταξη έως 700 ευρώ θα λάβουν επίδομα 200 ευρώ, όσοι έχουν κύρια σύνταξη 700-1.100 ευρώ θα λάβουν επίδομα 150 ευρώ και όσοι έχουν κύρια σύνταξη 1.100 έως 1600 ευρώ θα λάβουν 100 ευρώ.Κατ’ αυτό τον τρόπο αποδεικνύουμε έμπρακτα τη δέσμευσή μας να στηρίξουμε τους χαμηλοσυνταξιούχους και να προωθήσουμε την κοινωνική συνοχή με υπευθυνότητα και σεβασμό στη δημοσιονομική σταθερότητα.
- Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το πολιτικό σκηνικό 16 μήνες μετά τις τελευταίες εκλογές; Το γεγονός πως η Νέα Δημοκρατία παραμένει στάσιμη κοντά στα ποσοστά των ευρωεκλογών δεν αποτελεί ένα … καμπανάκι για την κυβέρνηση;
Κυρία Κοκκαλιάρη, καλό θα ήταν να μην ξεχνάμε από που ξεκινήσαμε και που βρισκόμαστε. Η χώρα μας πέρασε μια βαθιά δεκαετή οικονομική κρίση. Κατά την τελευταία πενταετία έχουμε ρυθμό ανάπτυξης σημαντικά υψηλότερο του μέσου όρου της ευρωζώνης, θεαματική μείωση της ανεργίας, δημοσιονομική σταθερότητα, πρωτόγνωρη μείωση του δημοσίου χρέους και αύξηση των εισοδημάτων και του βιοτικού επιπέδου του πληθυσμού. Ταυτόχρονα έχει υλοποιηθεί ένας μεγάλος αριθμός διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Η απόσταση που μας χωρίζει από το μέσο όρο της ΕΕ είναι μεγάλη, αλλά όλοι σχεδόν οι δείκτες κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση και η Ελλάδα αποτελεί έναν ελκυστικό επενδυτικό προορισμό. Οι επόμενες εκλογές απέχουν σχεδόν τρία χρόνια. Η κυβέρνηση παραμένει σταθερή στο δρόμο που έχει χαράξει, δηλαδή αυτόν των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και της δημοσιονομικής σταθερότητας και θα κριθεί στο τέλος της τετραετίας για το σύνολο του έργου της. Είμαι βέβαιος ότι η κρίση του εκλογικού σώματος θα είναι θετική όπως και στις δύο προηγούμενες βουλευτικές εκλογές. Άλλωστε, ας μην παραβλέπουμε ότι ακόμα και στην παρούσα συγκυρία, η Νέα Δημοκρατία παραμένει μακράν το πρώτο κόμμα στις προτιμήσεις των ψηφοφόρων.
Συγκλονιστικά στοιχεία της ΕΛΑΣ για την ενδοοικογενειακή βία - Περισσότερες από 15.000 γυναίκες θύματα σε 10 μήνες
Ο ΣΥΡΙΖΑ εκλέγει νέο πρόεδρο: Ανοιχτές οι κάλπες - Όλες οι εξελίξεις στο ethnos.gr
Τα δύο σενάρια για την Προεδρία της Δημοκρατίας: Τι θα γίνει με εκλογικό νόμο και ανασχηματισμό
Ο Μασκ θέλει να δει τον... Φειδία πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr