ΕΣΡ: Ο δεκάλογος για την προβολή των υποψηφίων
Η µεγαλύτερη πίεση αφορά τα ραδιοτηλεοπτικά µέσα, οπότε το ΕΣΡ είναι εκείνο που ανέλαβε να εκδώσει σειρά απαντήσεων σε ερωτήµατα που έθεσαν οι ενδιαφερόµενοι🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋
Τάξη στο χάος της προεκλογικής προβολής των χιλιάδων υποψηφίων για δήµους, περιφέρειες, τοπικά συµβούλια αλλά και το Ευρωκοινοβούλιο επιχειρούν να βάλουν η κυβέρνηση και το Εθνικό Συµβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Παραδοσιακά έως τώρα η µεγαλύτερη πίεση αφορά την προβολή στα ραδιοτηλεοπτικά µέσα, οπότε το ΕΣΡ είναι εκείνο που ανέλαβε να εκδώσει σειρά απαντήσεων σε ερωτήµατα που έθεσαν οι ίδιοι οι υποψήφιοι:
1. Πότε ξεκινά η προεκλογική περίοδος των αυτοδιοικητικών εκλογών και πότε αρχίζουν οι περιορισµοί για την προβολή και τις εµφανίσεις των υποψήφιων περιφερειακών και δηµοτικών συµβούλων; Ποια είναι η περίοδος που µπορούµε να µεταδίδουµε διαφηµιστικά σποτ συνδυασµών και υποψηφίων;
Η προεκλογική περίοδος για τους υποψηφίους των αυτοδιοικητικών εκλογών αρχίζει 30 ηµέρες πριν από τη διεξαγωγή του α’ γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών, δηλαδή έχει ήδη ξεκινήσει από τις 26 Απριλίου. Στο διάστηµα αυτό:
- Απαγορεύεται στους επικεφαλής των συνδυασµών, υποψηφίους περιφερειακούς και δηµοτικούς συµβούλους να παρουσιάζουν αµέσως ή εµµέσως κάθε είδους εκποµπές οι οποίες µεταδίδονται από δηµόσιους και ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθµούς, ελεύθερης λήψης, καθώς και από διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες, εξαιρουµένων των προσωπικών ιστοσελίδων των υποψηφίων και των ιστοσελίδων των συνδυασµών.
- Σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθµό εθνικής εµβέλειας επιτρέπεται η εµφάνιση δύο φορές.
- Σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθµό τοπικής ή περιφερειακής εµβέλειας, επιτρέπεται η εµφάνιση µία φορά. Σε διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες επιτρέπεται µία εµφάνιση.
- Ως εµφανίσεις θεωρούνται οι προσωπικές συνεντεύξεις των ανωτέρω υποψηφίων, η συµµετοχή τους σε οργανωµένες συζητήσεις, περιλαµβανοµένων και εκείνων που εντάσσονται στα δελτία ειδήσεων, καθώς και η κάλυψη, κατόπιν αιτήµατός τους, της προεκλογικής τους δραστηριότητας.
- Οι επικεφαλής των συνδυασµών είναι δυνατόν να µετέχουν σε οργανωµένες συζητήσεις, χωρίς περιορισµό αριθµού εµφανίσεων, µέχρι την ανακήρυξη των υποψηφίων (11 Μαΐου) και υπό την προϋπόθεση ότι έχουν κληθεί να συµµετάσχουν, τουλάχιστον, τρεις ακόµη συνυποψήφιοί τους. Μετά την ανακήρυξη των συνδυασµών στις ανωτέρω συζητήσεις απαιτείται η πρόσκληση για συµµετοχή των δύο τρίτων (2/3) τουλάχιστον των ανακηρυχθέντων. Σε περίπτωση επαναληπτικής εκλογής καλούνται υποχρεωτικά οι επικεφαλής των συνδυασµών που συµµετέχουν.
2. Επιτρέπεται σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς µη ενηµερωτικούς σταθµούς να µεταδίδουν ενηµερωτικές ή πολιτικές εκποµπές και να συµµετέχουν στις εκποµπές τους υποψήφιοι των αυτοδιοικητικών εκλογών;
«Θεωρούµε», λέει το ΕΣΡ, ότι «η µετάδοση ενηµερωτικών και πολιτικών εκποµπών και η κατά την προεκλογική περίοδο συµµετοχή σε εκποµπές υποψηφίων και η παρουσίαση των απόψεων και της δραστηριότητας των συνδυασµών που µετέχουν στις επικείµενες εκλογές, επιτρέπεται από τους ενηµερωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθµούς. Ως ενηµερωτικοί σταθµοί νοούνται εκείνοι η φυσιογνωµία του προγράµµατος των οποίων, κατά νόµιµη δήλωσή τους στο ΕΣΡ, είναι ενηµερωτική».
3. Μέχρι ποια ηµεροµηνία δηµοσιεύονται έρευνες-δηµοσκοπήσεις για τις επερχόµενες δηµοτικές εκλογές στις 26 Μαΐου;
Η δηµοσιοποίηση δηµοσκοπήσεων για την πρόθεση ψήφου των εκλογέων απαγορεύεται µία ηµέρα πριν από τη διενέργεια των δηµοτικών και περιφερειακών εκλογών και των τυχόν επαναληπτικών δηµοτικών και περιφερειακών εκλογών και έως τη 19η ώρα της ηµέρας της ψηφοφορίας. Επιτρέπεται η διενέργεια δηµοσκοπήσεων (ΕΧΙΤ PΟLLS) κατά την ηµέρα της ψηφοφορίας. Τα αποτελέσµατα της έρευνας αυτής απαγορεύεται να δηµοσιοποιούνται ή να µεταδίδονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο πριν από την 19.00 ώρα της ηµέρας αυτής.
4. Από τη στιγµή που «έχει ανακοινωθεί» η υποψηφιότητα προσώπου επιτρέπεται να εµφανίζεται σε µη ενηµερωτικούς ραδιοφωνικούς σταθµούς ως καλεσµένος σε εκποµπές ψυχαγωγικού περιεχοµένου;
Θεωρούµε ότι η συµµετοχή υποψηφίου σε ψυχαγωγική εκποµπή που µεταδίδεται από µη ενηµερωτικό ραδιοφωνικό σταθµό δεν επιτρέπεται.
5. Ο παρουσιαστής εκποµπής ενηµερωτικού ή µη σταθµού που «έχει ανακοινωθεί» ως υποψήφιος µέχρι πότε µπορεί να συνεχίσει να παρουσιάζει την εκποµπή του;
Ο παρουσιαστής εκποµπών ενηµερωτικών ή µη ενηµερωτικών σταθµών που «έχει ανακοινωθεί» ως υποψήφιος µπορεί να παρουσιάζει την εκποµπή του µέχρι την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, η οποία προσδιορίζεται 30 ηµέρες πριν από την ηµέρα των αυτοδιοικητικών εκλογών.
6. Επιτρέπεται να παρουσιάζουν σε ραδιοφωνικό σταθµό υποψήφιοι δηµοτικοί σύµβουλοι µουσικές εκποµπές που περιλαµβάνουν µόνο παρουσίαση τραγουδιών και αφιερώσεις χωρίς να αναφέρεται το όνοµά τους;
Απαγορεύεται στους υποψηφίους των αυτοδιοικητικών εκλογών «να παρουσιάζουν αµέσως ή εµµέσως κάθε είδους εκποµπές, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, οι οποίες µεταδίδονται από δηµόσιους και ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθµούς, ελεύθερης λήψης».
7. Μπορούν οι ενηµερωτικοί και οι µη ενηµερωτικοί σταθµοί να µεταδίδουν διαφηµίσεις των υποψηφίων προσώπων ή συνδυασµών κατά τις αυτοδιοικητικές εκλογές και εντός ποιας χρονικής περιόδου;
«Θεωρούµε ότι, επειδή η µετάδοση πολιτικών διαφηµίσεων εµπεριέχει µήνυµα-παρότρυνση για επιλογή συγκεκριµένου υποψηφίου ή συνδυασµού, εντάσσεται στην έννοια της πολιτικής δραστηριότητας και, για τον λόγο αυτό, βρίσκεται εκτός του περιεχοµένου που µπορεί να µεταδίδει ένας µη ενηµερωτικός σταθµός. Κατά συνέπεια, διαφηµιστικά µηνύµατα υποψηφίων προσώπων ή συνδυασµών µπορούν να µεταδίδουν οι ενηµερωτικοί σταθµοί». Εδώ όµως χρειάζεται προσοχή καθώς «η δαπάνη για τη διαφηµιστική προβολή σε ραδιοτηλεοπτικά µέσα και διαδικτυακούς τόπους των συνδυασµών και των υποψηφίων υπολογίζεται µε βάση τους εγκεκριµένους, κατά την κείµενη νοµοθεσία, τιµοκαταλόγους που ισχύουν κατά τη δηµοσίευση του παρόντος».
8. Μπορούν οι υποψήφιοι σύµβουλοι να προβάλουν την προεκλογική τους «κάρτα»;
Η προβολή της προεκλογικής «κάρτας» (δηλ. σταθερής εικόνας µε τα στοιχεία του υποψηφίου) αποτελεί προεκλογική διαφήµιση και υπόκειται στους περιορισµούς του νόµου.
9. Επιτρέπεται οι υποψήφιοι να εµφανίζονται είτε σε δικό τους διαφηµιστικό µήνυµα είτε σε διαφηµιστικό µήνυµα του συνδυασµού;
Η εµφάνιση υποψηφίου σε διαφηµιστικό µήνυµα (δηλαδή σε σύντοµης διάρκειας µήνυµα, που υπάγεται στους περιορισµούς του νόµου ως προς τα όρια των προεκλογικών δαπανών) δεν θεωρείται εµφάνιση και δεν υπάγεται στους σχετικούς περιορισµούς του νόµου.
10. Αναφορικά µε τις εµφανίσεις των επικεφαλής συνδυασµών που συµµετέχουν στις επερχόµενες περιφερειακές εκλογές (υποψήφιοι περιφερειάρχες), επιτρέπεται η αναµετάδοση αποσπασµάτων τηλεοπτικής εκποµπής, κατά την οποία µεταδόθηκε οργανωµένη συζήτηση µεταξύ τεσσάρων υποψηφίων, στο δελτίο ειδήσεων ή/και σε άλλη ενηµερωτική εκποµπή του ίδιου τηλεοπτικού σταθµού ή/και ραδιοφωνικού σταθµού ιδίων συµφερόντων;
∆εν είναι δυνατή η αναµετάδοση αποσπασµάτων της αναφερόµενης στην ερώτηση εκποµπής.
Διακομματική επιτροπή
Στο ερχόµενο χρονικό διάστηµα αναµένεται η έκδοση δύο υπουργικών αποφάσεων, µέσω των οποίων θα διανέµεται δωρεάν χρόνος προβολής στους συνδυασµούς που συµµετέχουν στις ευρωεκλογές και θα προβλέπεται έκτακτη χρηµατοδότησή τους. Σχετική συζήτηση εν όψει των παραπάνω αποφάσεων έγινε στην πρώτη χθεσινή συνεδρίαση της ∆ιακοµµατικής Επιτροπής υπό την προεδρία του υπουργού Εσωτερικών, Αλέξη Χαρίτση.
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr