Κοντογεώργης για ΟΠΕΚΕΠΕ: Η κυβέρνηση αναγνώρισε και ανέλαβε τις πολιτικές ευθύνες που της αναλογούν
Στις τελευταίες εξελίξεις στον ΟΠΕΚΕΠΕ και στις κινήσεις που έχουν δρομολογηθεί από την κυβέρνηση αναφέρεται ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης, σε συνέντευξή του στο ethnos.gr🕛 χρόνος ανάγνωσης: 14 λεπτά ┋

Στις τελευταίες εξελίξεις στον ΟΠΕΚΕΠΕ και στις κινήσεις που έχουν δρομολογηθεί από την κυβέρνηση αναφέρεται ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης, σε συνέντευξή του στο ethnos.gr.
Όπως επισημαίνει « το θέμα της διαχείρισης των αγροτικών επιδοτήσεων αποτελεί μία διαχρονική παθογένεια για την οποία κανείς δεν μπορεί να νιώθει περήφανος» και προσθέτει πως παρά τη διαχρονικότητα και τη διακομματικότητα του προβλήματος, η κυβέρνηση αναγνώρισε και ανέλαβε τις πολιτικές ευθύνες που της αναλογούν σε δύο κατευθύνσεις: πρώτον αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα στη ρίζα του και δεύτερον με τις παραιτήσεις των μελών της κυβέρνησης που ανέλαβαν και την πολιτική ευθύνη για τις εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν από το περιεχόμενο της δικογραφίας. Αυτό που υπογραμμίζει είναι πως «η πολιτική ευθύνη, όμως, είναι ευρύτερη από την ποινική ευθύνη, επομένως πρέπει να είμαστε εξαιρετικά επιφυλακτικοί και σοβαροί όταν τοποθετούμαστε για πιθανές ποινικές πτυχές της υπόθεσης».
Σχετικά με τις κινήσεις της κυβέρνησης στο πεδίο της εξωτερικής πολιτικής ο Θ. Κοντογεώργης σημειώνει πως « από την υιοθέτηση της «ρήτρας διαφυγής» για τις αμυντικές δαπάνες μέχρι την καταδίκη απ’ όλες τις χώρες της ΕΕ του τουρκολιβυκού παράνομου μνημονίου και την συντονισμένη ευρωπαϊκή δράση για τις μεταναστευτικές ροές από τη Λιβύη, η χώρα μας έχει φωνή, ισχύ και αξιοπιστία, που αξιοποιεί για τα εθνικά μας δίκαια». Τέλος αναφορικά με τις επικείμενες ανακοινώσεις στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης αυτό που υπογραμμίζει είναι πως «ειδικά για τη μεσαία τάξη, που συμβάλλει σημαντικά και στον κοινωνικό προϋπολογισμό της χώρας με τη φοροδοτική της ικανότητα αλλά πιέζεται και αρκετά από την καθημερινότητα, επιδιώκουμε σοβαρή και αισθητή στήριξη».
Η προσοχή το τελευταίο διάστημα αδιαμφισβήτητα είναι στραμμένη στις εξελίξεις στη «γειτονιά». Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το τοπίο στην ευρύτερη περιοχή και τι απαντάτε στην κριτική που ασκούν κόμματα της αντιπολίτευσης στην εξωτερική πολιτική της κυβέρνησης;
Η περιοχή μας διανύει μια περίοδο υψηλής γεωπολιτικής έντασης και ρευστότητας. Εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και στην περιοχή της Λιβύης, απαιτούν σύνεση, στρατηγική οξυδέρκεια και απόλυτη προσήλωση στο Διεθνές Δίκαιο. Αυτό ακριβώς πράττει η ελληνική κυβέρνηση.
Η επίτευξη εκεχειρίας μεταξύ Ισραήλ και Ιράν είναι, οπωσδήποτε μία θετική εξέλιξη, ιδίως υπό το πρίσμα της επικίνδυνης κλιμάκωσης που προηγήθηκε και προσβλέπουμε στην ενίσχυσή της. Ως χώρα που ανήκει στην ευρωπαϊκή οικογένεια αλλά και ως σταθερός παράγοντας ειρήνης στην Ανατολική Μεσόγειο, η Ελλάδα έχει καταστήσει σαφές – τόσο διμερώς όσο και στο πλαίσιο της Ε.Ε. – ότι η λύση στις μεγάλες περιφερειακές κρίσεις δεν μπορεί παρά να είναι διπλωματική. Είναι κρίσιμο όλες οι πλευρές να δεσμευτούν στην αποκλιμάκωση.
Απέναντι στην κριτική της αντιπολίτευσης, απαντάμε με αποτελέσματα. Η Ελλάδα είναι σήμερα μια αξιόπιστη δύναμη σταθερότητας, ενεργό μέλος του ΝΑΤΟ, συνδιαμορφωτής των ευρωπαϊκών θέσεων και εκλεγμένο (μη μόνιμο) μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Από το 2019 η θέση μας ενισχύεται διαρκώς στο διεθνές επίπεδο, ασκώντας τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και διασφαλίζοντας τα εθνικά συμφέροντα. Συμφωνίες για τις ΑΟΖ με Αίγυπτο και Ιταλία, επέκταση των χωρικών υδάτων , συμφωνίες για έρευνες και εκμετάλλευση του υπεδάφους, θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός, δημιουργούν ένα πλαίσιο ενεργητικής προστασίας των δικαιωμάτων μας, πάντα σταθεροί στα όσα επιτάσσει το Διεθνές Δίκαιο. Προωθούμε λύσεις, οικοδομούμε συναινέσεις και ενισχύουμε την πολυμερή διπλωματία, ιδιαίτερα σε περιόδους έντασης που απειλούν την παγκόσμια ειρήνη ενώ προωθούμε με επιμονή τις ελληνικές θέσεις και αυτές βρίσκουν αποδοχή. Από την υιοθέτηση της «ρήτρας διαφυγής» για τις αμυντικές δαπάνες μέχρι την καταδίκη απ’ όλες τις χώρες της ΕΕ του τουρκολιβυκού παράνομου μνημονίου και την συντονισμένη ευρωπαϊκή δράση για τις μεταναστευτικές ροές από τη Λιβύη, η χώρα μας έχει φωνή, ισχύ και αξιοπιστία, που αξιοποιεί για τα εθνικά μας δίκαια.
Η ακρίβεια παραμένει το βασικό πρόβλημα των νοικοκυριών σύμφωνα με όλες τις δημοσκοπήσεις. Τι να περιμένουν οι πολίτες από το «πακέτο» που θα ανακοινωθεί το φθινόπωρο στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης;
Η αντιμετώπιση της ακρίβειας παραμένει κεντρική προτεραιότητα . Η ουσιαστική ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και οι διαρκείς έλεγχοι είναι ο μόνος τρόπος για να απομειώσουμε τις επιπτώσεις της πληθωριστικής κρίσης που πιέζει πολλά νοικοκυριά. Ταυτόχρονα, εντείνουμε τις προσπάθειές μας στους παράγοντες εκείνους που επηρεάζουν το κόστος διαβίωσης. Στεγαστικό με πολιτικές ενίσχυσης, συγκράτηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων μέσω της μείωσης λιμενικών τελών κατά 50%, επιδοτήσεις σε λογαριασμούς ρεύματος, όποτε έχει αυτό χρειαστεί,αλλά και μόνιμες πλέον ενισχύσεις μέσα από την αξιοποίηση των υπερπλεονασμάτων, επιστρέφοντας το μέρισμα της ανάπτυξης στους πολίτες. Θεσμοποιήσαμε το επίδομα των 250 ευρώ κάθε Νοέμβριο για τους συνταξιούχους ως μόνιμη παροχή, ενώ όσοι νοικιάζουν θα λαμβάνουν ένα ολόκληρο νοίκι ως στήριξη. Η φιλοσοφία είναι σαφής: τα μισά εξοικονομηθέντα χρήματα επενδύονται σε δημόσιες υποδομές και τα άλλα μισά επιστρέφουν για στήριξη εισοδημάτων. Τα αποτελέσματα είναι ήδη ορατά με τον μηδενισμό του πληθωρισμού στα τρόφιμα. Η πορεία προς τους στόχους του 2027 -κατώτατος μισθός 950 ευρώ και μέσος μισθός 1.500 ευρώ- συνεχίζεται. Τα όσα ανακοινωθούν στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, αποτέλεσμα μιας συνετούς δημοσιονομικής πολιτικής, θα είναι συνεπή στην πολιτική μας για περαιτέρω φορολογικές ελαφρύνσεις, ειδικά για όσους πιέστηκαν διαχρονικά από τις κρίσεις, όπως οι μισθωτοί, η βελτίωση των εισοδημάτων και η ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων. Ειδικά για τη μεσαία τάξη, που συμβάλλει σημαντικά και στον κοινωνικό προϋπολογισμό της χώρας με τη φοροδοτική της ικανότητα αλλά πιέζεται και αρκετά από την καθημερινότητα, επιδιώκουμε σοβαρή και αισθητή στήριξη.
Τι ακριβώς προβλέπει η «εθνική στρατηγική για την περιφερειακή και τοπική ανάπτυξη και την αποκέντρωση»; Και πώς θα αντιμετωπιστούν δύσκολες προκλήσεις, όπως για παράδειγμα το πρόβλημα της λειψυδρίας;
Η περιφερειακή ανισότητα είναι ένα διαχρονικό και πολυεπίπεδο φαινόμενο. Οι ελληνικές περιφέρειες παραμένουν λιγότερο ανταγωνιστικές από τις ευρωπαϊκές και διακρίνονται από ανισότητες τόσο έναντι της Αττικής όσο και μεταξύ τους, ακόμα και στο εσωτερικό τους. Ελλάδα όμως χωρίς βιώσιμη και ζωντανή περιφέρεια, δεν μπορεί να υπάρξει. Έχουμε υποχρέωση να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις ώστε κάθε πολίτης, εφόσον το επιθυμεί, να μπορεί να παραμείνει, να δημιουργήσει και αναπτυχθεί στον τόπο που γεννήθηκε και μεγάλωσε . Για αυτόν τον λόγο, από τον Οκτώβριο του 2024 εκπονούμε την Εθνική Στρατηγική για την Τοπική και Περιφερειακή Ανάπτυξη. Πρόκειται για μια συνολική προσπάθεια με στόχο τη σύγκλιση και την ενίσχυση της αποκέντρωσης και της κοινωνικής συνοχής.
Η στρατηγική μας βασίζεται αφενός σε ανάλυση επίσημων δεδομένων για κάθε Περιφερειακή Ενότητα και Δήμο και αφετέρου σε εκτενή διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Συνεργαζόμαστε στενά με Περιφέρειες και Δήμους και συζητάμε με φορείς και πολίτες για να ιεραρχήσουμε εκ νέου τις προτεραιότητες και να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο τους διαθέσιμους πόρους. Ταυτόχρονα, θέτουμε τις βάσεις για έναν κοινό προγραμματισμό και συντονισμό ενόψει του νέου ενωσιακού προϋπολογισμού που θα καθορίσει για τα επόμενα αρκετά χρόνια το οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον.
Στην πράξη, πέραν του σχεδιασμού για κάθε νομό της χώρας, εστιάζουμε σε συγκεκριμένους άξονες, που θα μπορούσα να χαρακτηρίσω ως εθνικές προτεραιότητες. Πρώτον, στο δημογραφικό. Στόχος μας είναι να συγκρατήσουμε τον πληθυσμό στην περιφέρεια και να στηρίξουμε την επανακατοίκηση περιοχών που κινδυνεύουν να ερημώσουν, ιδιαίτερα στις παραμεθόριες ζώνες. Αυτό σημαίνει κίνητρα κατοίκησης, βελτίωση των βασικών υπηρεσιών και ενίσχυση της ποιότητας ζωής. Δεύτερον, στην οικονομία. Η ανάπτυξη της τοπικής επιχειρηματικότητας, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της περιφερειακής βιομηχανίας μπορεί να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Παράλληλα, φροντίζουμε ώστε το ανθρώπινο δυναμικό να συνδεθεί με τις ανάγκες της τοπικής αγοράς. Τρίτον, στις υποδομές. Δίνουμε απόλυτη προτεραιότητα στη διαχείριση των υδάτινων πόρων, που είναι κρίσιμο ζήτημα λόγω της κλιματικής κρίσης. Παράλληλα, υλοποιούμε έργα που έχουν αναπτυξιακή αξία — δρόμους, σιδηρόδρομους, λιμάνια, βιολογικούς καθαρισμούς. Επίσης, στη θωράκιση της Περιφέρειας απέναντι στην κλιματική αλλαγή και τις φυσικές καταστροφές, απαραίτητη προϋπόθεση ανθεκτικότητας των τοπικών κοινωνιών. Και βέβαια σε θέματα όπως ο συντονισμός των χρηματοδοτικών εργαλείων, οι πολιτικές για τις ορεινές και τις νησιωτικές περιοχές, οχωρικός σχεδιασμός, τα περιφερειακά πανεπιστήμια και ο εκπαιδευτικός χάρτης της χώρας κ.ά.
Πιστεύουμε βαθιά ότι κάθε τόπος έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει και να στηρίξει το δικό του αναπτυξιακό μοντέλο. Δεν μπορεί – και δεν πρέπει – η Αθήνα να αποτελεί το μοναδικό παράδειγμα ανάπτυξης. Το δικό μας στοίχημα είναι να διαμορφώσουμε ισόρροπη και δίκαιη ανάπτυξη που να αφορά όλους, με ουσιαστικές ευκαιρίες και σύγχρονες υποδομές σε κάθε γωνιά της χώρας.
Πως απαντάτε στα πυρά της αντιπολίτευσης για τον ΟΠΕΚΕΠΕ και ποιες κινήσεις δρομολογούνται από την κυβέρνηση στο θέμα αυτό μετά και τις τελευταίες εξελίξεις ;
Δυστυχώς το θέμα της διαχείρισης των αγροτικών επιδοτήσεων αποτελεί μία διαχρονική παθογένεια για την οποία κανείς δεν μπορεί να νιώθει περήφανος. Παρά τη διαχρονικότητα και τη διακομματικότητα του προβλήματος, η κυβέρνηση αναγνώρισε και ανέλαβε τις πολιτικές ευθύνες που της αναλογούν σε δύο κατευθύνσεις.
Πρώτον, αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα στη ρίζα του. Από την πρώτη στιγμή, θέσαμε τον ΟΠΕΚΕΠΕ σε «εποπτεία» από τον Σεπτέμβριο 2024, σε συνεργασία με τις ευρωπαϊκές αρχές, και εφαρμόζουμε σχέδιο δράσης 45 σημείων για τη συνολική εξυγίανση του Οργανισμού. Αποφασίσαμε την υπαγωγή του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ανεξάρτητη φορολογική διοίκηση για πραγματικές διασταυρώσεις και προχωρήσαμε σε αλλαγή διοίκησης με έμπειρα στελέχη αδιαμφησβήτητης αξιοπιστίας.Ταυτόχρονα, παραδίδουμε εντός της τρέχουσας θητείας μας πλήρες κτηματολόγιο, δασικούς χάρτες, διαχειριστικά σχέδια βόσκησης και σύγχρονο μητρώο κτηνοτρόφων -όλα αυτά τα εργαλεία που έλειπαν διαχρονικά και επέτρεπαν να γίνονται εικονικές δηλώσεις.
Ο τερματισμός αθέμιτων πρακτικών στην καταβολή των επιδοτήσεων στους αγρότες και η ταχεία απορρόφηση του ΟΠΕΚΕΠΕ από την ΑΑΔΕ αποτελεί δέσμευση του Πρωθυπουργού, οι σχετικές διατάξεις είναι ήδη στη Βουλή ενώ υπάρχει και συμφωνία της ΕΕ. Ταυτόχρονα, θα κινηθούν όλες οι διαδικασίες για την ανάκτηση όσων επιδοτήσεων καταβλήθηκαν παρανόμως σε μη νόμιμους δικαιούχους, μέχρι και το τελευταίο ευρώ. Η δέσμευσή μας είναι να φτιάξουμε έναν σύγχρονο και αποτελεσματικό οργανισμό ενισχύσεων που θα υπηρετεί την πλειονότητα των έντιμων και σκληρά εργαζόμενων αγροτών μας.
Δεύτερον, με τις παραιτήσεις των μελών της κυβέρνησης που ανέλαβαν και την πολιτική ευθύνη για τις εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν από το περιεχόμενο της δικογραφίας. Η πολιτική ευθύνη, όμως, είναι ευρύτερη από την ποινική ευθύνη, επομένως πρέπει να είμαστε εξαιρετικά επιφυλακτικοί και σοβαροί όταν τοποθετούμαστε για πιθανές ποινικές πτυχές της υπόθεσης. Με την ολοκλήρωση της μελέτης της δικογραφίας θα είμαστε σε θέση να πούμε περισσότερα.
Στο δρόμο της πιστής τήρησης της νομιμότητας και της επιτάχυνσης των απαραίτητων αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που αντιμετωπίζουν χρόνια προβλήματα, θα παραμείνουμε σταθεροί.
Στην επικείμενη συζήτηση για τη Συνταγματική Αναθεώρηση σε ποια άρθρα εκτιμάτε πως θα μπορούσαν να υπάρξουν ευρύτερες συναινέσεις;
Η αναθεώρηση του Συντάγματος είναι μία εξ ορισμού ευρέως συναινετική διαδικασία. Ο Πρωθυπουργός έχει καλέσει τα κόμματα της Βουλής να χτίσουν γέφυρες για το Σύνταγμα, λειτουργώντας με θεσμική υπευθυνότητα. Υπάρχουν άρθρα που έχει έρθει η στιγμή να ξανασυζητήσουμε, προσδίδοντάς τους περιεχόμενο που ενισχύει τη λειτουργία των θεμελιωδών θεσμών με όρους σύγχρονους.
Η ανάγκη ενίσχυσης της αξιοκρατίας, της λογοδοσίας και της ευελιξίας στη δημόσια διοίκηση καθιστά επίκαιρη τη συζήτηση για το άρθρο 103, που αφορά τη μονιμότητα στο Δημόσιο. Αντίστοιχα, η αναθεώρηση του άρθρου 16 μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για ένα πιο ανταγωνιστικό και εξωστρεφές εκπαιδευτικό σύστημα, ύστερα και από τη σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που κρίνει ως συνταγματικό το νόμο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Ζητήματα η ευθύνη των υπουργών (άρθρο 86) είναι επίσης ώριμα για μια νέα συνταγματική προσέγγιση, που θα ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες της κοινωνίας και θα αποκαθιστά την εμπιστοσύνη των πολιτών στους θεσμούς, αντλώντας εμπειρία απ’ όσα μας απασχόλησαν τους τελευταίους μήνες.
Η πρόκληση της νέας αναθεώρησης δεν είναι μόνο νομική αλλά βαθιά πολιτική και θεσμική. Το Σύνταγμα αποτελεί την κορυφαία πυξίδα προσώπων και θεσμών και είναι εξόχως σημαντικό να είναι διαχρονικό αλλά και στραμμένο προς την πρόοδο.
Η κυβέρνηση βρίσκεται ήδη στα μισά της δεύτερης τετραετίας και σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις ένα υπολογίσιμο ποσοστό ψηφοφόρων παραμένει αναποφάσιστο. Πόσο εφικτό είναι για το κυβερνόν κόμμα να «μιλήσει» σε αυτό το κοινό; Σας προβληματίζει το ενδεχόμενο ένα κομμάτι των αναποφάσιστων να στραφεί τελικά σε μια ψήφο με αντισυστημικά χαρακτηριστικά ;
Κατ’ αρχάς η δημοσκοπική εικόνα που παρουσιάζει η κυβέρνηση στο μέσο της δεύτερης θητείας της παραμένει θετική. Είναι αναμενόμενο και σεβαστό ότι ένα μέρος των πολιτών παραμένει αναποφάσιστο. Η πολιτική είναι πρωτίστως σχέση εμπιστοσύνης, και η εμπιστοσύνη δεν επιβάλλεται αλλά χτίζεται καθημερινά, με σταθερότητα, μετριοπάθεια και έργο.
Η κυβέρνησή μας απευθύνεται σε όλους, και ιδίως σε εκείνους που περιμένουν πράξεις και όχι λόγια. Το κάνει αδιάλειπτα, με μετρήσιμα αποτελέσματα που αλλάζουν την καθημερινότητα. Ενδεικτικά θα αναφέρω ότι μειώσαμε την ανεργία στο 8,3%, το χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων δεκαεπτά ετών, δημιουργώντας πάνω από 500.000 νέες θέσεις εργασίας μέσα σε έξι χρόνια. Πετύχαμε για πρώτη φορά μετά την κρίση θετικό ισοζύγιο επιστροφών πολιτών – περισσότεροι νέοι επιστρέφουν στη χώρα, από εκείνους που φεύγουν. Ανακτήσαμε το διεθνές κύρος της χώρας και την παρουσία της στις διεθνείς αγορές: η χώρα μας δανείζεται με μόλις 3-5 μονάδες βάσης πάνω από τη Γαλλία, πράγμα που δεν θα πίστευε κανείς πριν λίγα χρόνια. Η Ελλάδα έχει διανύσει μεγάλη απόσταση από το 2019 και όσο υπάρχει δουλειά μπροστά μας –και υπάρχει πολλή– εμείς θα συνεχίζουμε με την ίδια προσήλωση.
Θεωρώ ότι οι πολίτες ψηφίζουν ολοένα και λιγότερο με βάση τις υποσχέσεις και περισσότερο με βάση την εμπειρία. Η Κυβέρνηση επιδιώκει με πράξεις να βελτιώσει τη ζωή των πολιτών και να δημιουργείπροοπτική για τη χώρα ακόμα και για όσους σκέφτονται την αποχή ή την ψήφο διαμαρτυρίας. Δεν διεκδικούμε την εμπιστοσύνη του κόσμου για το τι θα κάνουμε κάποια στιγμή – αλλά με το τι κάνουμε ήδη.
Για εγκληματική οργάνωση παραπέμπουν τους αγρότες της Κρήτης μετά τα επεισόδια στα αεροδρόμια
Έχασε μέσα σε μια στιγμή 530 πρόβατα από την ευλογιά - «Ζούμε έναν εφιάλτη, δεν έχουμε μέλλον σε αυτή τη χώρα»
Φρίκη στο Τέξας: 22χρονη γυναίκα βρέθηκε κλειδωμένη σε κλουβί σκύλου - Την «φυλάκισαν» για τιμωρία
ΚΑΝΑΜΕ SUPERMARKET HAUL | Δύο τύποι από σπίτι (EP8)
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



