Γιάννης Πλακιωτάκης στο Έθνος: Μπαίνει ρήτρα για «πλοίο αντικατάστασης» στις άγονες γραµµές
Ο υπουργός Ναυτιλίας τονίζει ότι στόχος είναι η σταθερή ακτοπλοϊκή σύνδεση καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, ενώ υπογραµίζει πως είναι προς όφελος της Τουρκίας ηεφαρµογή της συµφωνίας µε την ΕΕ για το Προσφυγικό🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋
Για τις επιδιώξεις του Ταγίπ Ερντογάν, την υπόθεση Novartis και τις άγονες ακτοπλοϊκές γραµµές µιλά στο «Εθνος της Κυριακής» ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης.
Με ποια αιτιολογία η πλειοψηφία αποφάσισε να εξαιρέσει τον πρώην πρωθυπουργό από την προανακριτική για τη Novartis; Τι απαντάτε στις κατηγορίες περί δειλίας που σας προσάπτει ο ΣΥΡΙΖΑ;
Η στάση της Νέας ∆ηµοκρατίας είναι θεσµική και απολύτως υπεύθυνη. Αντιλαµβάνοµαι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δυσκολία να αντιληφθεί το νόηµα των δύο αυτών λέξεων, θα συνιστούσα, όµως, να προσπαθήσει, αντί να εκτοξεύει κατηγορίες περί δειλίας, που -το λιγότερο- δεν είναι σοβαρές. Πρόθεσή µας είναι η επιτροπή να αξιολογήσει εάν υφίσταται αρµοδιότητα της Βουλής για την άσκηση ποινικής δίωξης για τα υπό διερεύνηση αδικήµατα για τον κύριο Παπαγγελόπουλο, για τον οποίο από την ανάγνωση των στοιχείων της δικογραφίας προκύπτουν σοβαρότατες ενδείξεις αθέµιτων παρεµβάσεων στη ∆ικαιοσύνη. Προφανώς ο κ. Τσίπρας έχει πολιτικές ευθύνες. Αυτές κρίνονται στη συνείδηση των πολιτών αλλά και στις κάλπες. Εµείς, σε αντίθεση µε τον ΣΥΡΙΖΑ, πιστεύουµε ότι κατηγορίες σε πρώην πρωθυπουργούς αποδίδονται µόνο εάν προκύπτουν αδιάσειστες αποδείξεις.
Ο πρωθυπουργός θεωρεί την απόρριψη της πόλωσης βασική προϋπόθεση για την εµπέδωση της οικονοµικής ανάπτυξης. Πώς αυτό συµβαδίζει µε τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής για τη Novartis; Προτίθεστε να διερευνήσετε και άλλες υποθέσεις, όπως η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών το 2015, το Μεταναστευτικό και η σύµβαση του «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπως λέγατε προεκλογικά;
Ολοι στη Νέα ∆ηµοκρατία, µε πρώτο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, απορρίπτουµε την πόλωση και επιδιώκουµε τον ανοικτό πολιτικό διάλογο και τη σύνθεση. Αυτό δεν σηµαίνει ότι δεν θα διερευνηθεί η τέλεση ποινικών αδικηµάτων, όταν από επίσηµα στοιχεία και δικογραφίες προκύπτουν πολύ σοβαρές ενδείξεις τέλεσής τους. Πόλωση προκαλούν οι συλλήβδην ατεκµηρίωτες κατηγορίες κατά πολιτικών σου αντιπάλων, κάτι που έκανε η προηγούµενη κυβέρνηση. Η διερεύνηση της αλήθειας, µε τον συγκεκριµένο τρόπο που επιλέξαµε εµείς, υπηρετεί το δίκαιο και τη δηµοκρατία και αποτελεί συστατικό στοιχείο υπεύθυνης πολιτικής στάσης και υπεύθυνης πολιτικής ζωής. Με αυτό το κριτήριο θα ληφθούν αποφάσεις και για άλλες υποθέσεις, αφού δεν επιθυµούµε προανακριτικές διαδικασίες να αποτελέσουν το επίκεντρο της πολιτικής ζωής.
Παρά τη ρητορική περί αλληλεγγύης των Ευρωπαίων εταίρων µας στο Προσφυγικό, η Τουρκία δεν φαίνεται να συµµορφώνεται µε τους όρους της συµφωνίας της µε την ΕΕ. Αραγε η ελληνική κυβέρνηση διαθέτει, και εάν ναι, ποιους µοχλούς πίεσης προς τη γείτονα, ώστε να εκπληρώσει το δικό της σκέλος υποχρεώσεων;
Πράγµατι η Τουρκία δεν συµµορφώνεται µε τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη συµφωνία της µε την ΕΕ, ενώ παράλληλα παραβιάζει συστηµατικά κανόνες του διεθνούς δικαίου και υιοθετεί επιθετική στάση στο Αιγαίο και στην Κύπρο. Είναι λυπηρό το γεγονός ότι ο κ. Ερντογάν επιλέγει να ικανοποιεί εσωτερικά ακροατήρια, οδηγώντας τη χώρα του σε διπλωµατικό αδιέξοδο και διεθνή αποµόνωση. Η κυβέρνηση έχει ήδη θέσει το θέµα στην ΕΕ και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης το συζήτησε σε όλες τις πρόσφατες συναντήσεις του µε Ευρωπαίους ηγέτες. Πέρα όµως από την πίεση µέσω της ΕΕ, η κυβέρνηση επιδιώκει την ενίσχυση της φύλαξης των θαλάσσιων συνόρων µας, που είναι και ευρωπαϊκά σύνορα, µε ένα νέο ολοκληρωµένο σχέδιο που θα θέτει την ευρωπαϊκή δύναµη υπόελληνική διοίκηση, µε ξεκάθαρους επιχειρησιακούς κανόνες δράσης. Ελπίζω πράγµατι η Τουρκία να αντιληφθεί ότι η εφαρµογή της συµφωνίας µε την ΕΕ είναι και προς το δικό της όφελος.
Πριν από λίγες ηµέρες, κύριε υπουργέ, ανακοινώσατε ένα νέο πλαίσιο για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραµµές. Ποιες είναι οι βασικές παράµετροι αυτού του νέου πλαισίου;
Κατ’ αρχάς θα ήθελα να διευκρινίσω το εξής: Η µέριµνα για αξιοπρεπείς και αξιόπιστες ακτοπλοϊκές υπηρεσίες σε µια χώρα όπως η Ελλάδα, µε τον ισχυρό πολυνησιακό χαρακτήρα της, καθώς στα νησιά της κατοικεί το 15% του πληθυσµού της, δεν είναι παροχή, αλλά υποχρέωση της Πολιτείας, και µάλιστα µια υποχρέωση καταχωρισµένη στο Σύνταγµά µας. Συνεπώς, ειδικά στον κρίσιµο τοµέα των άγονων γραµµών η κυβέρνησή µας πράττει το αυτονόητο. Επιδιώκει να διασφαλίσει ότι τα νησιά µας, µικρά και µεγάλα, θα έχουν σταθερή και ασφαλή ακτοπλοϊκή σύνδεση καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Για τον λόγο αυτό, λοιπόν, αυξάνουµε κατά 45% τον ετήσιο προϋπολογισµό των άγονων γραµµών ή κατά 40 εκατ. ευρώ, φτάνοντας στα 130 εκατ. ευρώ συνολικά, έναντι 90,7 εκατ. ευρώ που ήταν έως τώρα. Το άλλο σηµαντικό στοιχείο της παρέµβασής µας ως υπουργείου αφορά τη χρηµατοδότηση των άγονων γραµµών. Από φέτος η χρηµατοδότηση των άγονων γραµµών εντάσσεται στο Πρόγραµµα ∆ηµοσίων Επενδύσεων (Π∆Ε). Οι άγονες γραµµές είναι αναπτυξιακό έργο και ως τέτοιο πλέον χρηµατοδοτείται. Επιπροσθέτως, οι άγονες γραµµές της χώρας χρηµατοδοτούνται ως επαναλαµβανόµενη δράση για τα επόµενα έτη, µε διασφαλισµένους πόρους και µε την αναγκαία ευελιξία για την απρόσκοπτη χρηµατοδότηση αλλά και τη δυνατότητα κάλυψης πρόσθετων ή έκτακτων αναγκών που τυχόν προκύψουν. Για το υπουργείο πλέον οι άγονες γραµµές δεν είναι απλώς µια πολιτική επιδοµατικής προσέγγισης, αλλά παίρνει χαρακτήρα ουσιαστικού αναπτυξιακού εργαλείου για τη νέα νησιωτική πολιτική που αποκτούµε ως χώρα, µε δηµιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής. Αποδεσµεύουµε τον κρατικό προϋπολογισµό και αναβαθµίζουµε τις άγονες γραµµές, ως δηµόσια υπηρεσία/ επένδυση που οφείλουµε να παρέχουµε στα νησιά µας που το έχουν ανάγκη. Σηµασία δεν έχει ποιος υλοποιεί το συγκοινωνιακό έργο, αλλά πώς εξυπηρετείται ο προορισµός αλλά και οι νησιώτες µε ασφάλεια και αξιοπιστία. Οι νέες προκηρύξεις, εξάλλου, έχουν σαφή και ποιοτικότερα κριτήρια, κυρίως σε ό,τι αφορά τα πλοία της Κατηγορίας Α (νεότερης ηλικίας πλοία). Αυτά τα νέα ποιοτικότερα κριτήρια υποστηρίζουν νέα βελτιωµένα µισθώµατα. Ταυτόχρονα παρέχεται πλέον η δυνατότητα επέκτασης των άγονων γραµµών, όπου και όταν υπάρχει ανάγκη. Τέλος, για πρώτη φορά ενεργοποιείται η ρήτρα για «πλοίο αντικατάστασης» ως ποιοτικό κριτήριο επιλογής (bonus) για εκείνες τις προσφέρουσες εταιρείες που θα προβλέψουν την άµεση αντικατάσταση του πλοίου, ώστε να καλυφθεί το µεταφορικό έργο που έχουν αναλάβει, στις έκτακτες περιπτώσεις που αδυνατούν να το παρέχουν ως οφείλουν. Το «πλοίο αντικατάστασης» ειδικά σε άγονες γραµµές που θα υπάρχει µόνο ένα πλοίο θα λειτουργεί ως κριτήριο επιλογής.
Κατώτατος μισθός: Στη Βουλή το νομοσχέδιο - Ποιες αλλαγές έγιναν
ΣΥΡΙΖΑ για σύλληψη Ρωμανού: «Αστυνομικές πρακτικές τύπου "συνήθως υπόπτων" δεν αρμόζουν σε κράτος δικαίου»
Γάζα: Νεκρή όμηρος σε σημείο που δέχθηκε επίθεση από το Ισραήλ ανακοίνωσε η Χαμάς
Μαρινάκης: Η ομιλία του Καραμανλή ήταν ενωτική - Ύβρεις από τον Σαμαρά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr