Τουρκία: «Καταιγίδα εκφοβισμού» στον καλλιτεχνικό χώρο – Γιατί μπήκαν στο στόχαστρο ηθοποιοί και παραγωγοί ταινιών
Οι καλλιτέχνες μετατρέπονται σε «εύκολο στόχο» για την τουρκική κυβέρνηση🕛 χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά ┋
Η απόφαση της τουρκικής δικαιοσύνης να «ξαναφέρει στο προσκήνιο» την υπόθεση των διαδηλώσεων στο πάρκο Γκεζί του 2013, αν και με μια -αρχικώς- άσχετη διαδικασία, αποτελεί έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα της τουρκικής πολιτικής εκκαθάρισης.
Η σύλληψη μίας γνωστής μάνατζερ του καλλιτεχνικού χώρου στην Τουρκία, της Αϊσέ Μπαρίμ για υποκίνηση και συμμετοχή στις διαδηλώσεις του Γκεζί, μετά από μία άλλη, αρχική κατηγορία για μονοπώλιο στην εκπροσώπηση καλλιτεχνών, φανερώνει την επιμονή της τουρκικής κυβέρνησης να κρατήσει ζωντανό έναν «εσωτερικό» εχθρό με στόχο μία συνεχώς αναγκαία συσπείρωση.
Η τουρκική δικαιοσύνη κατηγορεί την Αϊσέ Μπαρίμ πως είχε στενές επαφές με πρόσωπα-κλειδιά της διαμαρτυρίας πριν από 12 χρόνια, όπως τον επιχειρηματία Οσμάν Καβάλα, την παραγωγό ταινιών Τσιγντέμ Ματέρ Ουτκού και τον ηθοποιό Μεμέτ Αλί Αλαμπορά, οι οποίοι φέρεται να είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο στις διαδηλώσεις του 2013. Συγκεκριμένα, βρέθηκαν μαγνητοφωνημένες συνομιλίες που υποδεικνύουν ανταλλαγή απόψεων σχετικά με τη δημοσίευση δηλώσεων κατά τη διάρκεια των διαδηλώσεων, οι οποίες, όπως φάνηκε, θα μπορούσαν να εγείρουν νομικές συνέπειες.
Η άρνηση της Μπαρίμ
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, η Αϊσέ Μπαρίμ αρνήθηκε κατηγορηματικά τις κατηγορίες, υποστηρίζοντας ότι «ποτέ δεν βγήκα και δεν έκανα δήλωση με τους καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργάζομαι». Η δήλωση της, ωστόσο, έρχεται σε αντίθεση με τα στοιχεία που παρουσίασε η τουρκική εισαγγελία, η οποία, μετά την έρευνα στον χώρο εργασίας της Μπαρίμ, βρήκε έγγραφα με την φράση "#OCCUPYGEZI- SOLIDARIEDADE COM O POYO TURCO", δημιουργώντας υποψίες για σχέση με το κίνημα του 2013, που αναστάτωσε τη χώρα για ένα μήνα.
Η Μπαρίμ έκανε λόγο επίσης για διχαστική στάση της κυβέρνησης, που προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την ισχύ της δικαιοσύνης για να αποδυναμώσει κάθε φωνή αντίστασης και να ελέγξει πλήρως την καλλιτεχνική και πολιτική σκηνή της χώρας.
Η αίσθηση που προκάλεσε στην Τουρκία αυτή η σύλληψη είναι ότι η τουρκική δικαιοσύνη ασχολείται πλέον και με τον καλλιτεχνικό κόσμο και πως η κάθε τους πράξη μπορεί να ερμηνευθεί ως υποκίνηση σε πολιτική αντίσταση. Οι καλλιτέχνες, οι οποίοι παράλληλα αναγνωρίζονται ως διαμορφωτές κοινωνικής συνείδησης, φαίνεται να μετατρέπονται τώρα σε «εύκολο στόχο» για την τουρκική κυβέρνηση.
Πολιτική εκφοβισμού;
Η σύλληψη της Αϊσέ Μπαρίμ δεν είναι το μόνο περιστατικό, αλλά μέρος μιας «καταιγίδας εκφοβισμού», όπως την αποκαλεί ο γνωστός Τούρκος αρθρογράφος Μουράτ Γετκίν.
«Λες και ο στόχος είναι να υπάρχουν όσο το δυνατόν λιγότερες διαφορετικές φωνές στο "εσωτερικό μέτωπο" όσο η καταιγίδα πλησιάζει», επισημαίνει, προσθέτοντας ότι «όταν λέω για φάση εκφοβισμού, μιλάω και για δικαστικές φάσεις που κυμαίνονται από τη σύλληψη της Αϊσέ Μπαρίμ λόγω του Γκεζί, μέχρι την τελευταία δίωξη εις βάρος του Εκρέμ Ιμάμογλου και τη σύλληψη του ηγέτη του (υπερεθνικιστικού) κόμματος Νίκης, Ουμίτ Οζντάγ».
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr