Οι ταινίες της εβδομάδας: Ο Χοντρός και ο Λιγνός µε χρώµα και φωνή
Η εβδομάδα φέρνει την κινηµατογραφική βιογραφία του διασηµότερου κωµικού διδύµου του βωβού χολιγουντιανού σινεµά και τρεις ταινίες που περιστρέφονται γύρω από διάσηµες γυναίκες🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
«Χοντρός και Λιγνός» («Stan & Ollie») του Τζον Σ. Μπέιρντ / ***
Με τη χρυσή εποχή τους ως βασιλιάδες της κωμωδίας στο Χόλιγουντ να ανήκει στο παρελθόν, οι Σταν Λόρελ και Oλιβερ Χάρντι περιοδεύουν στην Βρετανία σε μία απόπειρα να δώσουν νέα πνοή στην καριέρα τους. Το διασημότερο κωμικό δίδυμο του βωβού χολιγουντιανού κινηματογράφου, βιογραφείται από την προσεγμένη πένα του οσκαρικού Τζεφ Πόουπ («Philomena») σε μία φροντισμένη σε κάθε λεπτομέρεια συμπαραγωγή του BBC. Από την τρικυμιώδη συνεργασία τους στην περίοδο των γυρισμάτων του κλασικού τους «Way Out West» και μετά στο κύκνειο άσμα τους, που συνοδεύτηκε από την επαναπροσέγγιση των κωμικών τους σκετς σε μικρά και μεγάλα θέατρα σε όλη την Βρετανία, το φιλμ καθόλου δεν φείδεται σκηνών –φόρο τιμής σε αξέχαστα γκαγκς των ταινιών τους. Από τις αναπαραστάσεις των σκετς τους αλλά και τις συζητήσεις γύρω από τη δημιουργία τους, στη σχολαστική παρατήρηση των τρωτών των χαρακτήρων τους, της μεταξύ τους αντιπαράθεσης και παράδοξης φιλίας τους, των σχέσεων με τις γυναίκες τους και τα στελέχη των στούντιο και τούμπαλιν, η βιογραφία των Λόρελ και Χάρντι μετατρέπεται σε μια συγκινητική ματιά στην ανδρική φιλία. Μαζί και σε βαθιά υπόκλιση σε ένα θεμελιώδες κεφάλαιο της απανταχού αναγνωρίσιμης κωμωδίας, της τέχνης του διασκεδαστή, που δεν υφίσταται πια. Ίδιοι ο Χοντρός και ο Λιγνός, όχι μόνο λόγω μακιγιάζ αλλά και αλάνθαστου μιμητικού νεύρου, οι Τζον Σ. Ράιλι και Στιβ Κούγκαν είναι οι μεγάλοι αδικημένοι των φετινών Όσκαρ.
Παίζουν: Τζον Σ. Ράιλι, Στιβ Κούγκαν
«Η Dilili στο Παρίσι» («Dilili a Paris») του Μισέλ Οσελό/ **1/2
Στο Παρίσι της Μπελ Επόκ, η Ντιλιλί, ένα κοριτσάκι Κανάκ, μέλος ενός περιοδεύοντος θιάσου, ξεκινάει με τον νεαρό Ορέλ μια απρόσμενη περιπέτεια ερευνώντας την απαγωγή κοριτσιών από τους «Κυρίαρχους άνδρες». Στην περιπέτειά της θα συστηθεί με σπουδαίες γυναίκες, από την επιστήμονα Μαρία Κιουρί και την ακτιβίστρια Λουίζ Μισέλ ως την ηθοποιό Σάρα Μπερνάρ καθώς και με κορυφαίους καλλιτέχνες σαν τους Λοτρέκ, Πικάσο και Προυστ. Πρωτοπόρος δημιουργός χειροποίητων εκθαμβωτικών παραμυθένιων παραβολών («Ο Κιρικού και η μάγισσα», «Αζούρ και Ασμάρ») για όλους, γύρω από την διαχρονική πάλη της Δύσης με την Ανατολή, ο Οσελό υιοθετεί εδώ την τεχνική του animation και της φωτογραφίας για μια θαυμαστή ωστόσο αργή στην εκκίνηση της - αλά Ηρακλής Πουαρό -περιήγηση μυστηρίου και γνώσης. Η γυναικεία χειραφέτηση και μάχη για ισότητα των φύλων εκπροσωπείται εδώ από την εκπολιτισμένη Δύση ενώ η καταπίεση και ο φασισμός κυρίως από την εκφυλισμένη εκδοχή της μουσουλμανικής Ανατολής. Μια απλοϊκή, κατά τη γνώμη μας, έως και αποικιοκρατικού τύπου αντίληψη της αντιμαχίας των δύο κόσμων.
«Μαίρη, η βασίλισσα της Σκοτίας» («Mary Queen Of Scots») της Τζόσι Ρουρκ /**1/2
Η ιστορία της άτυχης Μαίρη Στιούαρτ που τον 16ο αιώνα, επιστρέφοντας από τη Γαλλία στην Σκοτία για να καθήσει τον θρόνο που της ανήκε δικαιωματικά, φτάνει να διεκδικεί και τον βρετανικό θρόνο απέναντι στην βασίλισσα Ελισάβετ της Αγγλίας με ολέθριες όμως για την ίδια συνέπειες. Θεατρο-σαιξπηρικών καταβολών, η Τζόσι Ρουρκ πραγματοποιεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χειριζόμενη ένα σενάριο του υποψήφιου για Όσκαρ Μπο Γουίλιμον («Αι ειδοί του Μαρτίου», «House Of Cards»), μεταφορά του ιστορικού βιβλίου «Mary Queen Of Scots: The True life Of Mary Stuart», ως δράμα ενηλικίωσης και εξύμνησης της (στα χαρτιά κυρίως) αλληλεγγύης δύο γυναικών. Αρχικά, η «επιχείρηση θρόνος» φιλτράρεται ως αγώνας για εκσυγχρονισμό και φυλετική ισότητα με θηλυκό πρόσημο μέσα από την εναντίωσή της Στιούαρτ στο αντιδραστικό ανδρικό κατεστημένο, κατόπιν όμως, όσο μπαίνει στην εξίσωση η δι’αλληλογραφίας επικοινωνία και φιλία με την Ελισάβετ που έχει τα δικά της προβλήματα, η πλοκή παραδίδεται σε ευκολίες και μονοδιάστατα σύμβολα, με τους «κακούς» άνδρες να κινούν τα νήματα της σύγκρουσης εξαιτίας της μισαλλόδοξης φύσης τους.. Δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ κουστουμιών, μακιγιάζ και κόμμωσης.
Παίζουν: Σίρσα Ρόναν, Μάργκοτ Ρόμπι
«Η αρχἠ της ισότητας» («On The Basis Of Sex») της Μίμι Λέντερ /**1/2
2,5 στα 5
Η αληθινή ιστορία της εν ζωή δικηγόρου Ρουθ Μπέιντερ Γκίνσμπουργκ, μέλους του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ, που κατάφερε να πατάξει τις απαρχαιωμένες διακρίσεις μεταξύ των δύο φύλων στην αμερικανική δικαιοσύνη με μία δίκη-σταθμό στην δεκαετία του ’70. Η πορεία προς την θέσπιση της δια νόμου ισότητας των δύο φύλων στις Ηνωμένες Πολιτείες στον απόηχο συθέμελων ιστορικών γεγονότων και κοινωνικών αλλαγών από τη δεκαετία του ’50 σε εκείνη του ’70 περνάει διαμέσου της χάρμα οφθαλμών (σκηνογραφική ανάπλαση εποχής, κοστούμια, σύζυγος φωτομοντέλο –όλα στην εντέλεια), συγκαταβατικά στομφώδους βιογραφίας μιας υπερμάχου των κοινωνικών δικαιωμάτων. Σαν μεγάλου μήκους εκδοχή του «Νόμος και Τάξη» όπου η δικαστική πλοκή έχει περισσότερο ενδιαφέρον από την απόδοση μιας σημαντικής προσωπικότητας ή μιας εποχής.
Παίζουν: Φελίσιτι Τζόουνς, Αρμι Χάμερ
«Το νησί της αποπλάνησης» («Serenity») του Στίβεν Νάιτ / **
2 στα 5
Καπετάνιος αλιευτικού αναψυχής, αποσυρμένος σε νησί της Καραϊβικής, έρχεται αντιμέτωπος με μία διττή ερμηνεία της πραγματικότητας που είχε ως δεδομένη όταν η πρώην γυναίκα του επανεμφανίζεται ζητώντας του να δολοφονήσει τον πλούσιο νυν σύζυγό της που κακοποιεί την ίδια και τον έφηβο γιο τους...Βρίθει αναφορών σε κινηματογραφικά είδη και τηλεοπτικά χιτ η τρίτη κατά σειρά σκηνοθετική δουλειά του Στίβεν Νάιτ («Σε λάθος χρόνο»), πολύπειρου οσκαρικού σεναριογράφου με αφηγηματική δεξιοτεχνία σε βίαιες ιστορίες του υποκόσμου («Επικίνδυνες υποσχέσεις», «Peaky Blinders»). Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι οι αναφορές στοιχειοθετούν εδώ και ένα συμπαγές κινηματογραφικό σύμπαν. Το ψυχόδραμα βασίζεται μεν στις αρχές του φιλμ νουάρ, εκτυλίσσεται δε και στην παράλληλη high-tech πραγματικότητα του τηλεοπτικού «Black Mirror» πάνω σε έναν γραμμικό και ταυτόχρονα συγκεχυμένο αφηγηματικό άξονα γύρω από τα σκοτεινά ανθρώπινα ένστικτα με...γλυκερό επιμύθιο. Υπερβολική – στον «αυτόματο πιλότο» - η ερμηνεία του Μάθιου ΜακΚόναχι.
Παίζουν: Μάθιου ΜακΚόναχι, Αν Χάθαγουεϊ
«Πιστό αντίγραφο» («Replicas») του Τζέφρι Ναχμάνοφ / *
Δεν φαντάζεστε με τι ευκολία χειρίζεται τους νόμους της βιοχημείας και της τεχνολογίας ο Κιάνου Ριβς ως σύγχρονος Δόκτωρ Φρανκενστάιν, νευροεπιστήμονας, επικεφαλής πανάκριβης έρευνας που επιχειρεί να συνδυάσει την ανθρώπινη νοημοσύνη με την ρομποτική, όταν ξαφνικά χάνει σύζυγο και τρία παιδιά σε φριχτό αυτοκινητιστικό δυστύχημα και τους επαναφέρει ως κλώνους στο πιο επαναστατικά αδιάφορο απέναντι σε κάθε στοιχειώδη λογική, φιλμ της χρονιάς!
Παίζουν: Κιάνου Ριβς, Τζον Ορτίζ
Στις αίθουσες προβάλλονται, επίσης, το ντοκιμαντέρ «Χίτλερ εναντίον Πικάσο και των άλλων» του Κλαούντιο Πόλι για τον λεγόμενο πόλεμο του Χίτλερ εναντίον της «έκφυλης τέχνης», η τσέχικη βιογραφία των Πετρ Κάζντα και Τόμας Βάινρεμπ «Εγώ, η Όλγα» για τη νεαρή δολοφόνο Όλγκα Χεπνάροβα που καταδικάστηκε σε θάνατο μετά τον μαζικό φόνο αθώων το 1973 και το βραβευμένο με το βραβείο Lux του Ευρωπαϊκού Κοινουβουλίου «Γυναίκα σε πόλεμο» του Ισλανδού Μπένεντικτ Ερλιγκσον.
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr