Το βασίλειο του πλανήτη των πιθήκων: Η αναζωπύρωση ενός παγκόσμιου εμβληματικού franchise
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 11 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Ο σκηνοθέτης Wes Ball συνεχίζει την παράδοση ενός από τους πιο εμβληματικούς κόσμους της επιστημονικής φαντασίας στον κινηματογράφο και δίνει νέα πνοή στον παγκόσμιο, επικό franchise με ια ολοκαίνουργια, θεαματική προσθήκη. Στο νέο, ευφάνταστο κεφάλαιο της ταινίας «Ο πλανήτης των πιθήκων» πρωταγωνιστούν οι Owen Teague, Freya Allan, Kevin Durand, Peter Macon και William H. Macy.
Στο βαθύ µέλλον και µετά τη βασιλεία του Καίσαρα, οι πίθηκοι είναι το κυρίαρχο είδος που ζει αρµονικά, ενώ οι άνθρωποι έχουν καταλήξει να ζουν κρυµµένοι. Καθώς ένας νέος τύραννος ηγέτης πίθηκος χτίζει την αυτοκρατορία του, ένας νεαρός πίθηκος ξεκινά ένα οδυνηρό ταξίδι που θα τον κάνει να αµφισβητήσει όλα όσα γνώριζε για το παρελθόν. Σύντοµα θα κάνει επιλογές που θα καθορίσουν το µέλλον τόσο για τους πιθήκους όσο και για τους ανθρώπους.
H 20th Century Studios αναβίωσε το δηµοφιλές franchise το 2011 µε την ταινία «Ο Πλανήτης των πιθήκων: Η εξέγερση» σε σκηνοθεσία του Rupert Wyatt, που σηµείωσε τεράστια εµπορική επιτυχία. Η ταινία «Ο πλανήτης των πιθήκων: Η αυγή» σε σκηνοθεσία του Matt Reeves, κυκλοφόρησε τρία χρόνια αργότερα, το 2014, µε ακόµα µεγαλύτερη εµπορική επιτυχία. Η ταινία «Ο πλανήτης των πιθήκων: Η σύγκρουση» σε σκηνοθεσία του Reeves κυκλοφόρησε το 2017 και αγαπήθηκε πολύ από το κοινό.
Ως παιδί, ο σκηνοθέτης Wes Ball βρέθηκε µε µία βιντεοκασέτα της κλασικής ταινία «Ο Πλανήτης των πιθήκων» µε πρωταγωνιστή τον Charlton Heston, την οποία έβλεπε ξανά και ξανά. Πολλά χρόνια µετά, το 2019, του προτάθηκε να αναβιώσει το εµβληµατικό franchise, αλλά αρνήθηκε. «Η αλήθεια είναι ότι αρχικά αρνήθηκα» παραδέχεται ο Ball. «Πώς να συνεχίσεις αυτές τις τρεις τελευταίες ταινίες; Δεν µε ενδιέφερε να συνεχίσω τις περιπέτειες του γιου του Καίσαρα, παρόλο που υπάρχει µία σπουδαία ιστορία εκεί. Την ίδια στιγµή, δεν ήθελα να αφήσω αυτό που δηµιούργησαν οι Matt Reeves και Rupert Wyatt στη τριλογία αυτή. Εκαναν απίθανες ταινίες».
Μία εβδοµάδα µετά, όµως, µία άλλη ιδέα διαµορφώθηκε στο µυαλό του Ball. Ηταν µία σύλληψη που διαδραµατιζόταν εκατοντάδες χρόνια µετά τον θάνατο του Καίσαρα και ήταν µία ιστορία µε διαφορετικό ύφος, µία περιπέτεια. «Ηταν η ιστορία ενός νεαρού, αφελή πιθήκου που δεν ξέρει τίποτα για τον έξω κόσµο, όπου ο Καίσαρας είναι ένας θρύλος. Αν στις τρεις τελευταίες οι πίθηκοι ζούσαν την παλαιολιθική εποχή τους, τώρα µπαίνουν στην εποχή του χαλκού. Αρχίζουν να σχηµατίζονται κουλτούρες από διαφορετικές φατρίες. Βλέπουµε τι έχει συµβεί στον κόσµο που έµεινε πίσω, τι έχει καταστραφεί κατά την απουσία των ανθρώπων».
Μία καθηλωτική εναρκτήρια σκηνή, κατά την οποία ο Νόα -ο νεαρός πρωταγωνιστής πίθηκος- ανεβαίνει σε ένα τεράστιο οικοδόµηµα για να κρύψει το αυγό ενός αετού, ήταν το δεύτερο στοιχείο της ιδέας του Ball. «Το τρίτο στοιχείο ήταν µία αµφιλεγόµενη φιγούρα για τον Noa» συνεχίζει. «Ενας χαρακτήρας που γίνεται ο επόµενος Καίσαρας στο σενάριο. Αυτός ο ανταγωνιστής ξέρει για τον κόσµο που προηγήθηκε και θέλει να σώσει κειµήλια από τότε για να χτίσει ένα βασίλειο στο οποίο θα κυριαρχούν οι εξελιγµένοι πίθηκοι».
Νέοι χαρακτήρες και πλοκές
Στην ταινία εµφανίζονται νέοι χαρακτήρες και πλοκές, αλλά για τους φαν του franchise, υπάρχουν αναφορές στον Καίσαρα, τον οποίο ο Ball αποκαλεί έναν «από τους σπουδαιότερους πρωταγωνιστές της ιστορίας του σινεµά. Ο Καίσαρας υπάρχει στη νέα ταινία, µε το πνεύµα του», εξηγεί ο σκηνοθέτης. Ο σεναριογράφος Joe Hartwick Jr. συνεργάστηκε µε τον Ball από την αρχή και εξέλιξαν την πλοκή της Nova (τον χαρακτήρα της Freya Allan) σε σχέση µε την παρουσία των ανθρώπων. «Θυµάµαι τον Josh να µε ρωτάει αν θέλω να κάνουµε µία ταινία σε στυλ Κουροσάβα µε πιθήκους», θυµάται ο Ball. «Περί αυτού πρόκειται. Σε αυτή την επική περιπέτεια παρακολουθούµε έναν χαρακτήρα που συναντά διαφορετικές οπτικές καθώς µαθαίνει για τον κόσµο γύρω του, την ιστορία των πιθήκων, την ιστορία των ανθρώπων και τη σχέση µεταξύ τους».
Είναι µία ιστορία ενηλικίωσης και µία περιπέτεια σε ένα εξελιγµένο µέλλον όπου βλέπουµε την παρακµή και πώς η φύση έχει ανακτήσει τη γη. «Θεώρησα ότι θα είχε ενδιαφέρον να δούµε τι θα συµβεί στον κόσµο µας αν φύγουν οι άνθρωποι», εξηγεί ο Ball. «Το φόντο είναι τα αποµεινάρια του κόσµου µας. Μου άρεσε η ιδέα µε τα κτίρια και τα ερείπια που καταρρέουν και το γυαλί που δεν υπάρχει πια γιατί έχει διαβρωθεί. Μου άρεσε η ιδέα του κόσµου που µεταµορφώνεται µέσα σε αυτό το τοπίο όπου τα δέντρα καταπίνουν τα κτίρια».
Οσο για τη χρονική περίοδο κατά την οποία διαδραµατίζεται η νέα ιστορία, οι δηµιουργοί συµφώνησαν ότι πρόκειται για εκατοντάδες χρόνια µετά την ταινία «Ο Πλανήτης των πιθήκων: Η σύγκρουση», σε µία εποχή που δεν υπάρχει πια ο γραπτός λόγος.
Η επιλογή του cast
To casting για µία ταινία µε πιθήκους είναι µία δύσκολη διαδικασία, αλλά σε αυτή την περίπτωση ήταν καρποφόρα. Ο σκηνοθέτης/παραγωγός Wes Ball λέει: «Ηµουν τόσο τυχερός που βρήκα ηθοποιούς που ταίριαξαν µεταξύ τους. Φρόντιζαν και υποστήριζαν ο ένας τον άλλον».
Το πιο κρίσιµο ήταν να βρεθεί ηθοποιός για τον ρόλο του Noa, του νεαρού πιθήκου που παλεύει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων του πατέρα του. Του απαγορεύεται να µάθει για τον κόσµο πέρα από το χωριό του και δεν ξέρει τίποτα για την ιστορία της ανθρώπινης φυλής και ότι κάποτε ήταν το κυρίαρχο είδος. «Χρειαζόµασταν κάποιον µε νεανικό πνεύµα και µία αθωότητα» εξηγεί ο σκηνοθέτης.
Ο Owen Teague (It, Bloodline) ήταν τέλειος για τον ρόλο του Noa, της καρδιάς της ιστορίας. «Ο Owen είναι φανταστικός» λέει ο Ball. «Είναι πολύ καλός, πολύ αθώος και ο πιο εργατικός τύπος που µπορείς να φανταστείς. Φέρει την ταινία στους ώµους του και είναι παράδειγµα προς µίµηση για όλους τους ηθοποιούς».
Ο Teague λέει για τον χαρακτήρα, «ο Noa είναι πολύ αποµονωµένος και δεν ξέρει τίποτα για τον κόσµο. Έχει µία αισιόδοξη άποψη για το παρελθόν. Έχει ενδιαφέρον που στην ταινία υπάρχουν δύο διαφορετικές απόψεις για την ιστορία και ο Noa παλεύει να διαλέξει πλευρά. Είναι κοντά στην ενηλικίωση για να γίνει ένας ενήλικας χιµπαντζής. Υπάρχει ένα τελετουργικό κατά το οποίο όλοι οι πίθηκοι σκαρφαλώνουν σε ένα τεράστιο οικοδόµηµα για να βρουν ένα αυγό αετού».
Ο Travis Jeffery (Αλύγιστος-Unbroken) υποδύεται τον Anaya, έναν από τους κολλητούς του Noa, που είναι γεµάτος αυτοπεποίθηση και εξωστρέφεια και συχνά ωθεί τον φίλο του να κάνει πράγµατα. Η Lydia Peckham (Cowboy Bebop) είναι η Soona, µία παθιασµένη και θεληµατική πιθηκίνα που προστατεύει τον Noa και τον Anaya.
Η Freya Allan (The Witcher) είναι η Nova/Mae, µία ζωηρή, νεαρή γυναίκα, που όπως όλοι οι άνθρωποι, ζει στη σκιά και κυνηγάει για τροφή. Παρόλο που στην αρχή είναι επιφυλακτικός µαζί της, ο Noa αρχίζει να καταλαβαίνει ότι έχει πολλά να του µάθει. «Ο ανθρώπινος χαρακτήρας µας, ο αντίποδας του χαρακτήρα του Noa, εκπροσωπεί τον προηγούµενο κόσµο που έχει πια πεθάνει» εξηγεί ο σκηνοθέτης. «Οπότε ψάξαµε πολύ για να βρούµε την κατάλληλη ηθοποιό. Είναι άλλωστε η µόνη που δεν έχει ψηφιακή επεξεργασία».
Ο Ball συνεχίζει, «η Freya είναι πολύ έξυπνη. Μοιάζει σαν να έχει ένα µυστικό και αυτό ταίριαξε τέλεια γιατί υποδύεται ένα άγριο πλάσµα που αντηχεί πώς ήταν κάποτε οι άνθρωποι».
Η Allan προσθέτει: «Δεν υπήρχε πολύ µεγάλο υπόβαθρο για τον χαρακτήρα µου στο σενάριο, οπότε από την αρχή το πιο σηµαντικό ήταν να ανακαλύψω ποια ήταν και πώς βρέθηκε εκεί. Είναι πολύ γενναία και σωµατική δυνατή, έχει δυνατό κίνητρο».
Ο Kevin Durand (Locke & Key) υποδύεται τον Proximus Caesar, τον χαρισµατικό ηγέτη του νέου βασιλείου των πιθήκων που διοικεί έναν στρατό και λαχταράει να µάθει για την τεχνολογία των ανθρώπων και την ιστορία τους. Ο χαρακτήρας ξέρει τα περισσότερα για τον Καίσαρα από τους άλλους πιθήκους, αλλά διαστρεβλώνει τα λόγια και τα ιδανικά του προς το συµφέρον του.
«Αναζητήσαµε τον ηθοποιό µας ανάµεσα σε πολλούς ταλαντούχους ερµηνευτές» λέει ο Ball, «αλλά ο Kevin πραγµατικά το απόλαυσε. Το θέµα µε τον Proximus είναι ότι ξέρει πολλά για τους ανθρώπους. Για την ακρίβεια είναι φαν των ανθρώπων».
«Ο Proximus Caesar πιστεύει ότι αν κατέχει όλη την πληροφορία και την τεχνολογία που άφησαν πίσω τους οι άνθρωποι, θα µπορέσει να τη µεταδώσει στις επόµενες γενιές» εξηγεί ο Durand. «Όταν τον πρωτοβλέπουµε, είναι πολύ εύγλωττος. Είναι χαρισµατικός και οι άλλοι πίθηκοι προσπαθούν να καταλάβουν πώς το όραµα του για τον κόσµο θα τους ωφελήσει».
«Έχει το δικό του βασίλειο, κοντά σε έναν τεράστιο θόλο που έχουν αφήσει οι άνθρωποι κοντά στη θάλασσα. Και το κάστρο του, είναι στην πραγµατικότητα ένα εγκαταλελειµµένο πλοίο που το έχει κάνει σπίτι του», λέει ο Durand.
Στα ερείπια ενός αεροδροµίου
Ο Peter Macon (Shameless) υποδύεται τον Raka, έναν ουρακοτάγκο που είναι ο µόνος που θυµάται τις πραγµατικές διδαχές του Καίσαρα περί αξιοπρέπειας, ηθικότητας και σθένους. Ζει στα ερείπια ενός αεροδροµίου και διδάσκει την ανεκτικότητα και την ειρήνη µε τους ανθρώπους.
Ο υποψήφιος για Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα William H. Macy (Fargo, Shameless) είναι ο Trevathan, ένας σοφός άνθρωπος που είναι αιχµάλωτος του Proximus Caesar. «Ο Proximus έχει κάνει τον Trevathan σύµβουλό του και τον αναγκάζει να του µάθει τα πάντα για τους ανθρώπους και πώς ο Homo sapiens ήταν αρχηγός για τόσα χρόνια» εξηγεί ο Macy.
Ο σκηνοθέτης/παραγωγός Wes Ball προσέγγισε την ταινία ως έναν φόρο τιµής στην τριλογία των ταινιών, δεν πρόκειται όµως για ένα σίκουελ, αλλά για µία ταινία που χαράζει το δικό της µονοπάτι. «Βρισκόµαστε στο ίδιο σύµπαν, αλλά είναι µία ιστορία για την αναγέννηση και µία νέα αρχή, ένα νέο κεφάλαιο στην κληρονοµιά των ταινιών αυτών», εξηγεί. «Είχα την ιδέα για µία ιστορία ενηλικίωσης ενός νεαρού πιθήκου και αυτά τα εκπληκτικά γεγονότα που τον αναγκάζουν να βγει σε έναν κόσµο για τον οποίο δεν γνωρίζει τίποτα. Μαθαίνουµε τι έχει συµβεί µετά τον θάνατο του Καίσαρα και έχει να κάνει µε την εκπαίδευσή του και την αφύπνισή του σε έναν µεγαλύτερο κόσµο µε µεγαλύτερες ιδέες».
«Είναι ένας ροµαντικός κόσµος, όχι ένας κατεστραµµένος κόσµος» προσθέτει ο Ball. «Ο Noa ανακαλύπτει αντικρουόµενες απόψεις για το ποιος ήταν ο Καίσαρας. Ο Proximus Caesar έχει αρπάξει τα σκήπτρα του Καίσαρα σαν δικά του. Ο Raka έχει διαφορετική άποψη. Με έναν τρόπο, ο πυρσός του Καίσαρα µεταλαµπαδεύεται στον Noa και ο Noa γίνεται ο φορέας των ιδεών του Καίσαρα».
«Ηταν πράγµατι µία υπέροχη συνεργασία», λέει ο Kevin Durand. «Από την αρχή όταν ο Wes µου µίλησε για πρώτη φορά για τον κόσµο που φαντάστηκε, µ' ενέπνευσε. Ηταν υπέροχο που είχα την καθοδήγησή του».
Η Freya Allan προσθέτει, «Ο Wes έχει πολλή ενέργεια. Μας εξηγούσε τι συνέβαινε σε κάθε σκηνή µε λεπτοµέρεια, κάνοντας τους ήχους και τις κινήσεις. Θυµάµαι που σε µία συνάντηση µπήκε κάτω από το τραπέζι προσποιούµενος ότι είναι ένα άγριο ζώο, κάτι απίθανο και συναρπαστικό. Το όραµά του είναι ξεκάθαρο και δείχνει ευαισθησία απέναντι στους ηθοποιούς του». Ο William H. Macy προσθέτει, «Ο Wes αγαπά αυτό που κάνει. Εχει φοβερή αίσθηση της κάµερας, ποτέ δεν συγχύζεται. Ήταν υπέροχος στο σετ».
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr