Η Ποίηση ανοίγει δρόμους στο… Δημόσιο Σχολείο
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Στα πλαίσια του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και σε μια προσπάθεια βιωματικής ερμηνευτικής προσπέλασης ποιημάτων, οι μαθητές του Γ'3 τμήματος, του 9υ Γυμνασίου Νικαίας, στις 21/12/2022, πραγματοποίησαν μια καθοδηγούμενη δράση από τη φιλόλογο του τμήματος, κυρία Κορωνάκη Δέσποινα, αξιοποιώντας ένα ποίημα του μαθητή της Α΄ Λυκείου, Στυλιανού Ηλία Γιαννακουλόπουλου, τον οποίο είχε την τύχη, όπως η ίδια σχολίασε, να έχει μαθητή όλα τα χρόνια που ήταν μαθητής στο Γυμνάσιο και είχε αναγνωρίσει και εκτιμήσει τη λογοτεχνική του φλέβα.
Με ποίημα του Στέλιου είχε προηγηθεί ανάλογη δράση την περίοδο της τηλεκπαίδευσης, όταν ο μαθητής- ποιητής , της Β΄ Γυμνασίου τότε, είχε συνδράμει με άλλο ποίημά του τους συμμαθητές του τμήματος σε μια προσπάθεια και σκέψη της καθηγήτριας να γίνει το μάθημα πιο ενδιαφέρον εκείνη την περίοδο και να κατανοήσουν οι μαθητές στην πράξη πώς μπορούν να προσεγγίσουν τις προθέσεις ενός δημιουργού μέσω συγκεκριμένων κειμενικών δεικτών, αποκαλυπτικών αυτών των προθέσεων, τη στιγμή που είχαν την ευκαιρία να έχουν ένα δημιουργό ανάμεσά τους. Η δράση τότε είχε στεφθεί με απόλυτη επιτυχία!
Στην τωρινή δράση, πάλι με την ίδια σκέψη της κινητοποίησης του ενδιαφέροντος των μαθητών σε ένα τμήμα που υπήρχε καλή επικοινωνία με την καθηγήτρια, προτάθηκε η υλοποίηση αντίστοιχης βιωματικής δράσης, μόνο που τώρα οι μαθητές του τμήματος δεν γνώριζαν τον δημιουργό. Όλοι συμφώνησαν με χαρά και μεγάλο ενδιαφέρον.
Την 1η ώρα της συγκεκριμένης μέρας δράσης, η καθηγήτρια πραγματοποίησε μια σύντομη επανάληψη της θεωρίας σχετικά με την ανάλυση και σχολιασμό ενός ποιητικού κειμένου, τη σταδιακή κατανόηση και τελικά ερμηνεία του έργου με τη βοήθεια δεικτών που είχαν διδαχθεί οι μαθητές , χωρίς όμως να τους γνωστοποιήσει το ποίημα που είχαν επιλέξει η καθηγήτρια με τον Στέλιο.
Εκείνο το πρωί τυπώθηκαν αντίτυπα του ποιήματος και μοιράστηκαν στους μαθητές την 6η ώρα, της δράσης, παρουσία του Στέλιου, ο οποίος είχε πάρει άδεια από τα μαθήματα στο λύκειο, ώστε να συνδράμει με την παρουσία του. Αφού δόθηκαν τα αντίτυπα, ο Στέλιος ανάγνωσε το προς ανάλυση ποίημα και άφησε τους μαθητές να υλοποιήσουν τη δράση με τη βοήθεια καθοδηγούμενων ερωτήσεων από την καθηγήτρια, βασισμένων στη θεωρία που ήδη έχουν διδαχθεί σχετικά με το θέμα, τη θέση , την πρόθεση του δημιουργού αλλά και την συναισθηματική του κατάσταση.
Όπως ανέφερε η κυρία Κορωνάκη: «Η ποίηση ,μέσο και αυτοσκοπός, εμπεριέχει την ειλικρίνεια του συναισθήματος και την αυθεντικότητα της ευαισθησίας που οι νέοι πιο εύκολα αντιλαμβάνονται λόγω της αγνότητας που χαρακτηρίζει την ηλικία τους. Μέσα, λοιπόν, από την διαδικασία κατανόησης και ερμηνευτικής προσέγγισης ενός ποιητικού κειμένου στα πλαίσια του μαθήματος της λογοτεχνίας οι μαθητές εξοικειώνονται με τον κόσμο των ιδεών , απελευθερώνουν τη φαντασία τους, ανακαλύπτουν συναισθήματα και εντοπίζουν νέους δρόμους διαφυγής από την δύσκολη καθημερινότητα σε άλλους κόσμους, πρωτόγνωρους, μαγικούς!
Όταν δε, όλη η διαδικασία αφορά την προσπάθεια κατανόησης και ερμηνείας ενός πονήματος συνομηλικου μαθητή- εφήβου, με παρεμφερείς αγωνίες, ανησυχίες και προβληματισμούς, τότε όλη η βιωματική δράση μετατρέπεται σε κώδικα που όλοι αγωνίζονται να αποκρυπτογραφήσουν!»
Όλοι οι μαθητές στη διάρκεια της δράσης συμμετείχαν ενθουσιασμένοι και ,όταν ολοκληρώθηκε η προσπάθεια, τότε ο Στέλιος, χαρούμενος, αποκάλυψε ότι το ποίημα είχε ερμηνευτεί και οι μαθητές είχαν προσεγγίσει το πνεύμα του.
Ο ίδιος σχολίασε σχετικά: «Ευχαριστήθηκα πολύ την εμπειρία που μου δόθηκε η ευκαιρία να έχω. Χάρηκα πολύ που οι μαθητές έδειξαν ενδιαφέρον για την ποίησή μου και που έδειξαν να την καταλαβαίνουν. Διασκέδασα κάθε λεπτό, η ατμόσφαιρα ήταν πολύ φιλική. Για μένα ποίηση είναι η αποτύπωση κάθε πράγματος που δεν χωράει στον πεζό λόγο. Με την ποίηση νιώθω ολοκληρωμένος, νιώθω ο εαυτός μου. Ποίηση για εμένα είναι ο μαγικός τρόπος να χώρας όλο τον κόσμο σε ένα χαρτί».
Οι φωτογραφίες από τη δράση, μετά από έγκριση των γονέων για τη δημοσιοποίησή τους, αποδεικνύουν την επιτυχία της!
- Στον αέρα η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου: Άγνωστο πότε θα ξεκινήσουν τα τρένα στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, σοβαρά κενά στη ραδιοκάλυψη
- Μητσοτάκης στη Σύνοδο Κορυφής: «Είναι ώρα για σχέδιο και μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας»
- Επιμένει ο Μπλίνκεν: Η Τουρκία πρέπει να πάρει να αναβαθμισμένα F-16 – Σημαντικό για το ΝΑΤΟ
- Στο μικροσκόπιο και για ενδοοικογενειακή βία ο προπονητής τάε κβον ντο που κατηγορείται για βιασμούς: «Είχε ξυλοκοπήσει την πρώην σύζυγό του»
- Εντυπωσιακή ανακάλυψη του James Webb: Εντόπισε γιγάντιο πλανήτη με δύο ήλιους - Γιατί τα σύννεφά του προβληματίζουν τους επιστήμονες
- Ελβετία: Νέα αύξηση επιτοκίων κατά 50 μονάδες βάσης
Ψήφισαν και οι τέσσερις υποψήφιοι πρόεδροι του ΣΥΡΙΖΑ: Περισσότεροι από 21.000 πολίτες στις κάλπες - Το μήνυμα του Τσίπρα
Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα: Νεκρός βρέθηκε Ισραηλινός ραβίνος - «Αντισημιτική τρομοκρατική ενέργεια»
Κομμωτήριο στον Ασπρόπυργο παρείχε και... ροζ υπηρεσίες
Η Adele αποχαιρετά το κοινό της: «Νιώθω εξαντλημένη συναισθηματικά και σωματικά»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr