Η Χάνα Μπόλτον στο OPEN: Απάντηση του Βρετανικού Μουσείου στην Μενδώνη
Tο Βρετανικό Μουσείο δεσμεύεται στον δανεισμό της συλλογής του σε όσο το δυνατόν περισσότερα μέρη🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋
To Βρετανικό Μουσείο έχει μια παγιωμένη εδώ και κάποιες δεκαετίες τακτική αναφορικά με τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Η απάντηση που έδωσε η εκπρόσωπος Τύπου του Βρετανικού Μουσείου Χάνα Μπόλτον στο Open TV σχετικά με τις τοποθετήσεις της Ελληνίδας υπουργού πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, ήταν ότι προϋπόθεση για οποιοδήποτε δάνειο είναι η αποδοχή της κυριότητας του δανειοδοτικού ιδρύματος.
Αυτή είναι μια παγιωμένη θέση του Βρετανικού Μουσείου η οποία εκφράζεται εδώ και 40 χρόνια απέναντι σε οποιαδήποτε αιτίαση. Η Χάνα Μπόλτον είπε επίσης ότι το Βρετανικό Μουσείο δεσμεύεται στον δανεισμό της συλλογής του σε όσο το δυνατόν περισσότερα μέρη, ως ένας από τους μεγαλύτερους δανειστές αντικειμένων.
«Το περασμένο έτος προχωρήσαμε σε περισσότερες από 5.000 πράξεις δανεισμού. Το Συμβούλιο του Μουσείου θα εξετάσει οποιαδήποτε πρόταση δανεισμού για οποιοδήποτε τμήμα της συλλογής του. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει άμεση επαφή από τις ελληνικές αρχές σχετικά με την πρόταση που υποβλήθηκε το Σαββατοκύριακο, αν και το Μουσείο συνεργάζεται με ελληνικά μουσεία και ιδρύματα σε διάφορα έργα», δήλωσε η εκπρόσωπος Τύπου του Βρετανικού Μουσείου.
Από την Μελίνα Μερκούρη ο «θεμέλιος λίθος» της διεκδίκησης
Ένα πάγιο αίτημα σχεδόν τεσσάρων δεκαετιών προσκρούει πάντα στην άρνηση του Βρετανικού Μουσείου. Η στρατηγική για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στη χώρα που ανήκουν πυροδοτεί πολιτικές αντιπαραθέσεις όπως συνέβη με την πρόταση του πρωθυπουργού να έρθουν τα Γλυπτά τη μέρα που θα γιορτάζουμε τα διακόσια χρόνια από την εθνική παλιγγενεσία. Η στάση του Κυριάκου Μητσοτάκη προκάλεσε την αντίδραση του Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος με μήνυμα του στο Facebook χαρακτήρισε «αφελή» την πρωτοβουλία του πρωθυπουργού.
Κυβερνητικές πηγές απάντησαν λέγοντας ότι «ο κ. Τσίπρας δεν είναι σχολιαστής της επικαιρότητας, είναι πρώην πρωθυπουργός. Επί τέσσερα χρόνια, ποιες πρωτοβουλίες ανέλαβε πέρα από κάποιες γενικόλογες δηλώσεις για το θέμα; Καμία. Αντί να διαστρεβλώνει λοιπόν τις προτάσεις του κ.Μητσοτάκη ας συμβάλει με όποιο τρόπο μπορεί στην υλοποίηση του ελληνικού αιτήματος».
Η απάντηση της υπουργού Πολιτισμού
«Ουδέποτε, και αυτό είναι σαφές και κατηγορηματικό στη συνέντευξη του πρωθυπουργού (σ.σ. στον Observer), ποτέ και με κανέναν τρόπο, δεν τίθεται θέμα κυριότητας. Δεν αλλάζει σε τίποτα η ελληνική θέση για τον απλό λόγο ότι δεν μπορούμε να αποδεχθούμε την κλοπή. Όλα αυτά, από εκεί και πέρα, είναι συνέπειες. Ο δανεισμός ή, αν θέλετε, η πρόταση από τον πρωθυπουργό να εκτεθούν τα γλυπτά στην Αθήνα, δεν έχει καμία σχέση και δεν αλλάζει το πάγιο αίτημα».
Τα παραπάνω δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, ενώ ως προς την «απάντηση» του Βρετανικού Μουσείου, μέσω εκπροσώπων του, και σε ελληνικά μέσα ενημέρωσης ότι αυτοί αποφασίζουν για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, ανέφερε: «Αυτή είναι η πάγια θέση του Βρετανικού Μουσείου. Δεν μας εκπλήσσει το ότι δηλώνουν προς τη βρετανική κυβέρνηση ότι "εμείς έχουμε την ευθύνη γιατί εμείς έχουμε το συμβούλιο των επιτρόπων που θα αποφασίσει για το τι θα κάνουμε". Αυτή είναι μία πάγια θέση. Και αυτό αφορά το Βρετανικό Μουσείο και τη βρετανική κυβέρνηση».
Η κ. Μενδώνη συμπλήρωσε, επίσης, ότι «είναι προφανές ότι μέσω συνεντεύξεων δεν τίθενται τα επίσημα αιτήματα ανάμεσα σε πρωθυπουργούς», σημειώνοντας ότι ο πρωθυπουργός «θα κρίνει τη στιγμή και τον τρόπο που θα υποβάλει το αίτημα. Εμείς, ως υπουργείο Πολιτισμού, είναι δεδομένο ότι θα ετοιμάσουμε τη γραπτή πρόταση. Από εκεί και πέρα, ο πρωθυπουργός έχει την απόλυτη δικαιοδοσία των κινήσεων».
Δείτε αναλυτικά στο ρεπορτάζ του Open TV:
Κόντρα μεταξύ νυν και πρώην υπουργού Πολιτισμού για την πρόταση Μητσοτάκη
Η δημοσιοποίηση της πρόθεσης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, να ζητήσει δανεισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στους κόλπους του ΣΥΡΙΖΑ. Αντιδράσεις οι οποίες συνοψίζονται στη δήλωση που έκανε, το απόγευμα της Κυριακής, η πρώην υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Μυρσίνη Ζορμπά:
Μυρσίνη Ζορμπά
«Θεωρούμε ότι ο δανεισμός των Γλυπτών προς έκθεση αποδέχεται στην ουσία τις κατά καιρούς απαντήσεις των δανειστών περί αναγνώρισης της κυριότητας εκ μέρους της χώρας μας ως προϋπόθεσης του δανεισμού, γεγονός το οποίο υπονομεύει και ακυρώνει την οριστική επιστροφή και επανένωση», υπογραμμίζει η κ. Ζορμπά και υπενθυμίζει πως «αυτό ακριβώς αποτέλεσε το κρίσιμο σημείο τριβής κάθε φορά που στο παρελθόν έγινε παρόμοια προσπάθεια ανταλλαγής εκθέσεων ή άλλων προτάσεων εξεύρεσης διαλόγου και συνεργασίας για την υπέρβαση του προβλήματος», αλλά και πως «αυτή ακριβώς ήταν η επιχειρηματολογία του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου κ. Φίσερ, ο οποίος σε πρόσφατη πρόσφατη συνέντευξή του σε ελληνική εφημερίδα και σε σχετική ερώτηση αναφέρθηκε σε «νόμιμο ιδιοκτήτη», ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων».
Λίνα Μενδώνη
Η απάντηση από το ΥΠΠΟΑ ήρθε μία ημέρα αργότερα: "Ο πρωθυπουργός δήλωσε στον Observer ότι σε καμία περίπτωση η Ελλάδα δεν αποποιείται το πάγιο αίτημά της για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και επ’ ουδενί τρόπω αναγνωρίζει καμία κυριότητα στη βρετανική πλευρά, θεωρώντας ότι μία ενδεχόμενη αποδοχή της πρότασής του θα αποτελούσε σημαντική χειρονομία καλής θελήσεως, εμπεριέχουσα την ουσιαστική αναγνώριση των Βρετανών για το δίκαιο της απαίτησης» απαντά στην προκάτοχό της η Λίνα Μενδώνη, και συμπληρώνει στρέφοντας τα βέλη της προς την αντιπολίτευση:
«O ΣΥΡΙΖΑ και η τέως υπουργός αγνοούν την ουσιαστική σημασία της λέξης κυνισμός. Κυνισμός σημαίνει να μεταβιβάζει ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση χιλιάδες αρχαιολογικούς χώρους στο Υπερταμείο, συμπεριλαμβανομένης της Κνωσού. Κυνισμός σημαίνει να υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρήματα «φυλακισμένα» στις αποθήκες των μουσείων, αντί να ταξιδεύουν ως περιοδικές εκθέσεις, στο πλαίσιο πάντα των διατάξεων του Αρχαιολογικού Νόμου, διδάσκοντας τη διαχρονική συνεισφορά της Ελλάδας στον παγκόσμιο Πολιτισμό. Κυνισμός σημαίνει να εγκαταλείπονται στην τύχη τους μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι επί πέντε έτη, λόγω ιδεοληψιών και αδιαφορίας. Κυνισμός σημαίνει ότι στο πλαίσιο της πολιτιστικής διπλωματίας, δεν έγινε καμία απολύτως προετοιμασία επί πέντε έτη για τη διοργάνωση ανάλογων εμβληματικών εκθέσεων από το ΥΠΠΟΑ για το εξωτερικό».
«Φοβήθηκαν να την τιμήσουν»: Το ΑΠΘ δεν απένειμε τίτλο σπουδών στην οικογένεια της Κέλλυς που έχασε τη ζωή της στα Τέμπη - Η μητέρα της στο ethnos.gr
Θεσσαλονίκη: 55χρονος χειρουργήθηκε για σκωληκοειδίτιδα, τελικά είχε καρκίνο και τον ενημέρωσαν 1 χρόνο μετά!
Η κλήρωση της Εθνικής: Η Σκωτία αντίπαλος της Ελλάδας στα πλέι οφ του Nations League
Συνεχίζει στο «Emily in Paris» ο Λούκας Μπράβο - Επιστρέφει στη Γαλλία η σειρά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr