Βρώμικα παιχνίδια σε βάρος του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου για το κλείσιμο των εκκλησιών
Κάποιοι «έπαιξαν στα ζάρια» το αυτοδιοίκητο της Εκκλησίας- Όλο το παρασκήνιο πριν τη σημερινή δημοσιοποίηση των επιστολών από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋
Αυτές ακριβώς οι επιστολές που δίδονται σήμερα, Πέμπτη 26 Μαρτίου, στη δημοσιότητα από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος αντικατοπτρίζουν και αντανακλούν ακριβώς την εισήγηση με την οποία ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος «κατέβηκε» στην έκτακτη Συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου στις 16 Μαρτίου 2020.
Η εισήγηση του Προκαθημένου της Ελλαδικής Εκκλησίας, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του ethnos.gr, περιελάμβανε την αναστολή όλων των λοιπών ακολουθιών, όπως Προηγιασμένων Θείων Λειτουργιών, Κατανυκτικών Εσπερινών και Αποδείπνων, η οποία έγινε-τότε- δεκτή.
Επίσης, ο Αρχιεπίσκοπος εισηγήθηκε τη διεξαγωγή της Κυριακάτικης Θείας Λειτουργίας και των Ακολουθιών των Χαιρετισμών, παρουσία μόνον ιερέων και ψαλτών, δηλαδή του ελάχιστου αριθμού ατόμων για την τέλεσή τους.
Με απλά λόγια, ο Αρχιεπίσκοπος επιθυμούσε η Λειτουργία να γίνεται κεκλεισμένων των θυρών, χωρίς την παρουσία εκκλησιαζομένων, για να αποφεύγεται η μαζική συνάθροιση των πιστών και να προστατεύεται η υγεία αυτών και του κοινωνικού τους περίγυρου. Μία πρόταση που δεν έγινε αποδεκτή και προτιμήθηκε αντ’ αυτής η θολή και ασαφής έκφραση «λιτή τέλεση», που συμπεριλήφθηκε στην ανακοίνωση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου.
Επιπρόσθετα, η εισήγηση του κ. Ιερωνύμου ολοκληρωνόταν με την αναφορά στην ατομική λατρεία για όλους τους πιστούς. Δηλαδή, να είναι ανοιχτοί οι ναοί για όλους όσοι επιθυμούν να μπουν μέσα να προσευχηθούν και να ανάψουν το κερί τους.
Με την πρόταση του Αρχιεπισκόπου οι περισσότεροι εκ των ιεραρχών -Συνοδικοί και μη- «σιώπησαν» και δεν εξέφρασαν άποψη. Κι ενώ η πλειονότητα της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου συντάχθηκε με την εισήγηση του Αρχιεπισκόπου, με βασικούς Συνοδικούς υποστηρικτές τους μητροπολίτες Θηβών και Λεβαδείας, Παροναξίας, Φωκίδος, Φιλίππων, καθώς και Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς, αυτός που δημιούργησε μεγάλη ένταση και τάχθηκε απέναντί τους ήταν ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος.
Ο συγκεκριμένος ιεράρχης ούτε λίγο ούτε πολύ, όπως έλεγαν Συνοδικοί ιεράρχες, βρήκε ευκαιρία να παίξει το γνωστό παιχνίδι της διαδοχολογίας σε βάρος του Αρχιεπισκόπου, λέγοντας δεξιά και αριστερά ότι εγώ δεν πρόκειται να φύγω από εδώ πέρα κι ας κρατήσει η συνεδρίαση μέχρι τα μεσάνυχτα και αν θέλει να μας κλείσει ο Μητσοτάκης. Και έτσι, όπως οι Συνοδικοί ιεράρχες σημείωναν, το αυτοδιοίκητο της Εκκλησίας της Ελλάδος... «παίχτηκε στα ζάρια».
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη Συνεδρίαση συμμετείχαν και οι μητροπολίτες του λεκανοπεδίου. Συγκεκριμένα, ο μητροπολίτης Καισαριανής έδωσε τον δικό του «τόνο», υποστηρίζοντας, όπως έλεγαν Συνοδικοί ιεράρχες, ότι οι Εκκλησίες μας δεν έκλεισαν ούτε επί Τουρκοκρατίας, ενώ άλλοι μητροπολίτες, που εξέφρασαν αρχικά τους προβληματισμούς τους περί της μη αναστολής όλων των ακολουθιών, υπαναχώρησαν, δείχνοντας ότι αποδέχονται την αρχική εισήγηση του Αρχιεπισκόπου. Σθεναρά την άποψη του Προκαθημένου της Ελλαδικής Εκκλησίας υποστήριξαν οι μητροπολίτες Γλυφάδας, Νέας Ιωνίας, Περιστερίου και Κηφισίας.
Στην επιστολή που εστάλη από τον Αρχιεπίσκοπο προς την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, στις 19 Μαρτίου 2020, ο κ. Ιερώνυμος προτείνει τα κάτωθι:
- Παρακαλούμεν όπως προβλεφθεί η δυνατότης απροσκόπτου τελέσεως των Ιερών Ακολουθιών εις τας Ιεράς Μονάς κεκλεισμένων των θυρών, όταν μάλιστα τα μέλη των Αδελφοτήτων ακολουθούν κοινοβιακήν ζωήν εντός του αυτού μοναστηριακού συγκροτήματος.
- Να επιτραπεί η τέλεση των Ιερών Ακολουθιών και Θείων Λειτουργιών από έναν και μόνον λειτουργόν εις τους Ιερούς Ναούς, άνευ συμμετοχής πιστών. Τούτο θα διευκολύνει τα μέγιστα την αγιαστικήν αποστολήν της ποιμαινούσης Εκκλησίας, η οποία οφείλει να δέεται και να προσεύχεται υπέρ υγείας του λογικού Αυτής ποιμνίου, αλλά θα συντελέσει καθοριστικά και εις την διατήρησιν της ψυχραιμίας των λαϊκών μελών της Εκκλησίας, διότι η αίσθηση ότι η Εκκλησία λειτουργεί, έστω και δίχως την ιδικήν των σωματικήν παρουσίαν, αποτελεί πηγή πνευματικής δυνάμεως και αισιοδοξίας.
- Να προστεθεί στην υπουργική ΚΥΑ ότι επιτρέπεται α) η τέλεση Ιερών Ακολουθιών (όχι μόνο «λειτουργίας», όπως προφανώς εκ παραδρομής εγράφη) δια τον αυτόν λόγον (αναμεταδόσεως), β) η τέλεση Ιερών Ακολουθιών διά λόγους διαδικτυακής αναμεταδόσεως, αφού πολλοί Ιεροί Ναοί ανά την Επικράτειαν διαθέτουν ανάλογον δυνατότητα, γ) η τέλεση Λειτουργιών και Ακολουθιών, επίσης με το αναγκαίον προσωπικόν του Ιερού Ναού (π.χ. ιερέα και ιεροψάλτη, άνευ της συμμετοχής πιστών).
- Να διευκρινισθεί ότι εξακολουθεί να επιτρέπεται και η τέλεση Εξοδίου Ακολουθίας και εις ετέρους Ιερούς Ναούς, πλην των Κοιμητηριακών Ναών, διότι ιδίως εις τας επαρχιακάς Ιεράς Μητροπόλεις και Ενορίας, αι εν λόγω Ακολουθίες τελούνται εις τους Ενοριακούς Ιερούς Ναούς (υφίστανται μάλιστα και Κοιμητήρια άνευ Ιερών Ναών), οι δε διοικήσεις των εν λόγω Ενοριακών Ιερών Ναών, θα είναι υπεύθυνοι διά την τήρηση του πρώτου εδαφίου περί περιορισμένης προσελεύσεως των πιστών.
Ακολούθησε συμπληρωματική επιστολή στις 22 Μαρτίου 2020 από τον Αρχιγραμματέα της Ιεράς Συνόδου, επίσκοπο Ωρεών Φιλόθεο, προς τον γενικό γραμματέα Θρησκευμάτων, με την οποία ζητεί να μεριμνήσει, ώστε να επιτραπεί ρητώς η μετακίνηση: α) πιστών για λόγους ατομικής προσκυνήσεως – προσευχής στους Ιερούς Ναούς, όπως είχε επιτρέψει η Κοινή Υπουργική Απόφαση υπ' αριθ. 2867/Υ1/16.3.2020, β) συγγενών στα κοιμητήρια για την προσευχή και φροντίδα των μνημάτων των κεκοιμημένων οικείων τους, καθ' όσον πρόκειται για ανοικτούς χώρους.
Όπως υπογραμμίζει ο Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου: «δεν είναι δυνατόν να επιτρέπεται η βόλτα κατοικιδίων ζώων ή για λόγους σωματικής αθλήσεως, αλλά όχι η μετάβαση χριστιανών για λόγους πνευματικούς, ώστε να προσευχηθούν στον Ιερό Ναό της περιοχής των ή στα μνήματα των οικείων τους».
Αναλυτικά οι επιστολές:
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr