«Όλυμπος»: Το… αμανάτι των Ολυμπιακών του 2004 που «πολέμησε» τη… Μήδεια
Η διαδρομή των τεσσάρων κινητών επιχειρησιακών κέντρων του Πυροσβεστικού Σώματος από την Ολυμπιάδα της Αθήνας μέχρι την κακοκαιρία «Μήδεια» που σφυροκόπησε την Αττική αφήνοντας χωρίς ρεύμα χιλιάδες νοικοκυριά🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Τέσσερα κινητά επιχειρησιακά κέντρα του Πυροσβεστικού Σώματος που χρυσοπληρώθηκαν από το ελληνικό Δημόσιο το 2004 για την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων και έμεναν… παρκαρισμένα μετά τους αγώνες στο Ελληνικό, ρίχτηκαν στη μάχη για την αντιμετώπιση της κακοκαιρίας Μήδεια που χτύπησε την Αττική, αφήνοντας για περισσότερες από πέντε μέρες χιλιάδες νοικοκυριά χωρίς ρεύμα.
Πρόκειται, ουσιαστικά, για 4 κόκκινα λεωφορεία μάρκας Mercedes Travego μήκους 12 μέτρων, τα οποία έχουν διαμορφωθεί σε κινητές μονάδες συντονισμού και διαχείρισης κρίσεων (πυρκαγιάς, σεισμού, τρομοκρατικής ενέργειες κ.λπ.). Έχουν την κωδική ονομασία «Όλυμπος» και μπορούν δυνητικά να υποκαταστήσουν το κέντρο επιχειρήσεων και ενημέρωσης στο Χαλάνδρι, γνωστό και ως «199».
Διαβάστε ακόμη: Καιρός: Οι 4 παράγοντες που προκάλεσαν χιονοκαταιγίδες στην Αττική
Η επιχείρηση στην Εκάλη για την αποκατάσταση της ηλεκτροδότησης
Πριν από δύο βδομάδες ο χιονισμένος «Όλυμπος» εγκαταστάθηκε στην Εκάλη, στη συμβολή των Λεωφόρων Θησέως και Διονύσου, προσπαθώντας να βάλει τάξη στο χάος που δημιούργησε ο χιονιάς στα βόρεια προάστια της Αττικής. Μέσα στον «Όλυμπο» συνεδρίασε ο Νίκος Χαρδαλιάς, με άνδρες της Πολιτικής Προστασίας, του στρατού και της ΔΕΔΔΗΕ, εκτιμώντας επιτόπου την κατάσταση και χαράζοντας το συνολικό σχεδιασμό για την αποκατάσταση των βλαβών στα νοικοκυριά. Παρόντες στην τεχνική σύσκεψη ήταν και ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, Βασίλειος Παπαγεωργίου, ο Αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος, Αντιστράτηγος Στέφανος Κολοκούρης, ο Διευθυντής Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ, Υποστράτηγος Ιωάννης Παπαναγνώστου και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ, Αναστάσιος Μάνος.
Από τον «Όλυμπο» δόθηκαν στους αρμόδιους οδηγίες με σκοπό τον καλύτερο συντονισμό όλων των δυνάμεων που επιχειρούσαν για την ταχύτερη δυνατή επίλυση των προβλημάτων ηλεκτροδότησης που αντιμετώπιζε η Αττική. Κάθε φορά που αναπτύσσονται δυνάμεις πυροσβεστών 70-100 ατόμων ενεργοποιείται και ο «Όλυμπος» με σκοπό τον καλύτερο συντονισμό τους ανέφεραν πηγές της πυροσβεστικής στο ethnos.gr. Για αυτό το λόγο ενεργοποιήθηκε και στην περίπτωση των βορείων προαστίων που χτυπήθηκαν σφοδρά από τη «Μήδεια» εξηγούσαν οι ίδιες πηγές.
Από το… χειρόφρενο μετά τους Ολυμπιακούς παρών στις φωτιές στην Εύβοια και το Μάτι
Τα τέσσερα λεωφορεία με τον κωδικό «Όλυμπος» ήταν υποέργο του C4Ι και εξαιτίας του προβλήματος παράδοσης τράβηξαν χειρόφρενο μετά τους Ολυμπιακούς αγώνες. Παρέμειναν σταθμευμένα στο Ελληνικό μέχρι και τα μέσα του 2007, γιατί το Δημόσιο δεν παραλάμβανε το σύνολο του C4Ι λόγω αποκλίσεων από τις αρχικές προδιαγραφές. Τελικά ύστερα από κάποιες τροποποιήσεις παρελήφθησαν στα μέσα του 2008 (μαζί με άλλα υποσυστήματα του C4I) και έκτοτε αναζητήθηκε από την Ελληνική Πολιτεία η μεταολυμπιακή τους χρήση. Όπως ανέφεραν στο ethnos.gr ανώτατα στελέχη της Πυροσβεστικής ακόμη και μετά την παραλαβή τους δεν γινόταν ευρεία χρήση τους από τα στελέχη του Σώματος γιατί δεν κρινόταν αναγκαίο ότι έπρεπε να χρησιμοποιηθούν.
Τα τελευταία, ωστόσο, χρόνια έχει ενταθεί η συχνότητα με την οποία χρησιμοποιούνται και έχουν ενταχθεί ουσιαστικά στην καθημερινότητα την επιχειρησιακή του Σώματος. Το «Όλυμπος» ενεργοποιήθηκε και στην φωτιά στο Μάτι ενώ σε αυτό μετέβη και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όπου ενημερώθηκε για τη μεγάλη φωτιά στην Εύβοια τον Αύγουστο του 2019.
Κάθε κινητό επιχειρησιακό κέντρο κόστισε 800 με 900 χιλιάδες ευρώ. Δύο απ' αυτά έχουν τοποθετηθεί στη διοίκηση πυροσβεστικής υπηρεσίας Αθηνών και Πειραιά, ένα στην Πάτρα κι ένα στη Θεσσαλονίκη.
Τα χαρακτηριστικά του «Όλυμπος»
Διαθέτουν 18 θέσεις εργασίας και είναι ένα μικρό «199» καθώς μπορούν δυνητικά να υποκαταστήσουν το κέντρο επιχειρήσεων και ενημέρωσης στο Χαλάνδρι. Μέσω των συστημάτων που διαθέτει εξασφαλίζεται η κατάλληλη πληροφόρηση και επικοινωνία, ώστε να υποστηρίζονται οι λειτουργίες της Διοίκησης, Συντονισμού, Ελέγχου και Επικοινωνιών κατά τις Επιχειρήσεις του Πυροσβεστικού Σώματος και η διαχείριση περιστατικών αρμοδιότητάς του, σε Επιχειρησιακό και Τακτικό επίπεδο. Τα Κέντρα αυτά χρησιμοποιούνται σε απομακρυσμένες τοποθεσίες - περιοχές, όπου δεν είναι εφικτή η επικοινωνία ή δεν κρίνεται αποτελεσματική η άσκηση της Διοίκησης από τα υφιστάμενα σταθερά Κέντρα Επιχειρήσεων ή ακόμα για την αποφόρτιση των Σταθερών Κέντρων λόγω μεγάλου φόρτου εργασίας.
Χωρίζεται σε 4 μέρη, τα οποία περιλαμβάνουν λειτουργικό χώρο οδηγού-συνοδηγού, χώρο συσκέψεων-σχεδιασμού (10 ατόμων), χώρο διοίκησης-υποστήριξης επιχειρήσεων και λειτουργικό χώρο ανάπαυσης. Το Κινητό Επιχειρησιακό Κέντρο διαθέτει: Η/Υ για επεξεργασία γεωγραφικών δεδομένων από G.P.S, επεξεργασία δεδομένων από τον Μετεωρολογικό Σταθμό του Κ.Ε.Κ., καθώς και λογισμικό για επεξεργασία και αποστολή εικόνας από την εξωτερική κάμερα του ΚΕΚ. Ασύρματη επικοινωνία με επίγειες δυνάμεις και τα εναέρια μέσα του Πυροσβεστικού Σώματος, και συσκευή για δορυφορική επικοινωνία.
Παράλληλα διαθέτει συσκευές GPS, τηλεφωνικό κέντρο με πλήρη εξοπλισμό γραφείου, τέσσερις προβολείς σε τηλεσκοπικό ιστό, καταγραφικό μέσω του οποίου γίνεται και η επιλογή εικόνας των τηλεοπτικών καναλιών για προβολή, κάμερα με τηλεχειρισμό σε τηλεσκοπικό ιστό, περιστρεφόμενη, έγχρωμη, με υψηλή ανάλυση και με δυνατότητα λήψης ημέρα και νύχτα. Στο «Όλυμπο» υπάρχει αίθουσα συσκέψεων, κονσόλα ασύρματης επικοινωνίας, τέσσερα κρεβάτια για ανάπαυση, μικρή κουζίνα, δύο υδρόψυκτες γεννήτριες ηλεκτρικού ρεύματος με δυνατότητα συνεχούς λειτουργίας, σύστημα αντικεραυνικής προστασίας και σύστημα πυρανίχνευσης.
Διαβάστε ακόμη: Καιρός: Γιατί το χιόνι της «Μήδειας» ισοπέδωσε τα μεγάλα δέντρα στην Αττική
ΣΥΡΙΖΑ: Ο Σωκράτης Φάμελλος πρόεδρος, τα προβλήματα της Κουμουνδούρου άλυτα – Η συμμετοχή, ο ισχυρός παράγοντας Πολάκης και τα σενάρια επιστροφής της Νέας Αριστεράς
Στο «χαρτί» της οικονομίας επενδύει η κυβέρνηση - Ποια σήματα θα εκπέμψει ο Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο
ΜΜΜ: Ερχονται ανέπαφες πληρωμές και «έξυπνες» στάσεις, αλλά τα ανεκτέλεστα δρομολόγια αποθαρρύνουν τους επιβάτες
Διεθνολόγος για πόλεμο στην Ουκρανία: «Τρομακτική η επιτάχυνση των εξελίξεων - Μεγάλοι κίνδυνοι»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr