Δακτύλιος 2021: Οι αλλαγές στην Αθήνα από 25 Οκτωβρίου - Τα όρια στον χάρτη
Περιορίζεται δραστικά ο αριθμός των αδειών που θα χορηγηθούν για κατ΄ εξαίρεση κίνηση εντός του Δακτυλίου🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋
Αρκετές χιλιάδες οχήματα θα αφήσει εκτός κέντρου της Αθήνας το «πρασίνισμα» του δακτυλίου, ο οποίος επιστρέφει στη ζωή των Αθηναίων από τις 25 Οκτωβρίου 2021 με μεγάλη μείωση στα «ελευθέρας» για κατ΄ εξαίρεση κυκλοφορία εντός των ορίων του, τα οποία δίνονταν αφειδώς μέχρι σήμερα.
Σύμφωνα με τις αποφάσεις της διυπουργικής σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα σχετικά με την κυκλοφορία των οχημάτων στο κέντρο της πόλης, εκτός των μονών – ζυγών τα οποία θα συνεχίσουν να μπορούν να κυκλοφορούν εναλλάξ τις καθημερινές, εντός του Δακτυλίου της Αθήνας θα κυκλοφορούν ελεύθερα:
- τα ηλεκτρικά οχήματα,
- τα εκ κατασκευής φυσικού αερίου και υγραερίου οχήματα,
- τα υβριδικά οχήματα και
- τα οχήματα κατηγορίας Euro 6 που εκπέμπουν κάτω από 120 gr CO2.
Παράλληλα περιορίζεται δραστικά ο αριθμός των αδειών που θα χορηγηθούν για κατ΄ εξαίρεση κίνηση εντός του Δακτυλίου. Στόχος είναι οι εν λόγω άδειες να μειωθούν τουλάχιστον στο μισό, ενώ αναθεωρείται προς το αυστηρότερο, το πλαίσιο φορτοεκφορτώσεων. Η πρόταση που συζητείται και αναμένεται να αποσαφηνιστεί το προσεχές διάστημα είναι η τροφοδοσία των καταστημάτων να έχει ολοκληρωθεί έως τις 8 το πρωί και να ξεκινά μετά τις 9 το βράδυ με εξαίρεση ορισμένα ευπαθή προϊόντα.
Για τους ελέγχους τήρησης των μέτρων θα τεθεί σε εφαρμογή από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, σε συνεργασία με τη Δημοτική Αστυνομία, αυστηρό σχέδιο αστυνόμευσης.
Με τα νέα μέτρα ουσιαστικά εκτός δακτυλίου μένουν όλα τα οχήματα κατηγορίας Euro 5 ανεξαρτήτως εκπομπών ρύπων, καθώς επίσης και ένα υπολογίσιμο τμήμα του συνόλου των περίπου 300.000 επιβατηγών οχημάτων Euro 6 στην Αττική, τα οποία υπερβαίνουν σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα τα 120 gr.
Σήμερα στην Αττική υπολογίζεται ότι κυκλοφορούν συνολικά περί τα 2,3 εκατομμύρια ΙΧ. Με δεδομένο όμως ότι η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πλέον γηρασμένους στόλους στην Ευρώπη με μέσο όρο ηλικίας τα 16 έτη, όταν ο ευρωπαϊκός Μ.Ο είναι τα 11,5 χρόνια, εκτιμάται ότι ο συνολικός αριθμός αυτοκινήτων ηλεκτρικών, φυσικού αερίου και υβριδικών εντός του νομού είναι λίγο παραπάνω από 7.500.
Συγκριτικά με την Κοινή υπουργική Απόφαση του περασμένου Απριλίου, η οποία επέτρεπε την είσοδο στο δακτύλιο σε μια διευρυμένη γκάμα οχημάτων, οι νέοι περιορισμοί δείχνουν κόκκινη κάρτα συνολικά στα οχήματα κατηγορίας Euro 5 ανεξαρτήτως εκπομπών, ενώ μειώνουν στα 120 από 140 g/km τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και για τα οχήματα κατηγορίας Euro 6. Επιπλέον, περιορίζουν την είσοδο των οχημάτων στα οχήματα αερίων καυσίμων δίνοντας ελευθέρας μόνο σε όσα είναι έτσι εκ κατασκευής.
Επίσης, στη νέα απόφαση δεν αναφέρονται καθόλου τα οχήματα, τα οποία ταξινομούνται για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της ΕΕ από την 01/01/2021 και εφεξής, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 175 g/km, στα οποία είχε επίσης επιτραπεί η είσοδος λίγους μήνες πριν.
Ο χάρτης με τα όρια
Ο δακτύλιος, η ιστορία του και οι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης
Είναι κοινό μυστικό ότι ο δακτύλιος με τα μονά – ζυγά θεωρείται από κυκλοφοριακής άποψης ένα ξεπερασμένο μέτρο. Αλλωστε στα χρόνια της ...ευμάρειας, τα περισσότερα νοικοκυριά που είχαν λόγο να βρίσκονται καθημερινά στο κέντρο της Αθήνας είχαν ήδη φροντίσει να αποκτήσουν και ένα δεύτερο όχημα με τις αντίθετες πινακίδες, συνήθως μάλιστα φτηνότερο και παλαιότερο, με αρκετούς από αυτούς να τα διατηρούν μέχρι και σήμερα έχοντας τον δακτύλιο ...μονό - ζυγό δικό τους.
Επιπλέον, όταν εισήχθη ως μέτρο για πρώτη φορά πριν από σχεδόν 40 χρόνια, στην Αθήνα κυκλοφορούσαν περί τα 430.000 οχήματα, ενώ πλέον ο στόλος φτάνει τα 2,3 εκ. ΙΧ και μία δεκαετία νωρίτερα ήταν ακόμα μεγαλύτερος.
Την ίδια στιγμή σε δεκάδες χιλιάδες έχουν φτάσει να μετριούνται τα ελευθέρας σε διάφορες κατηγορίες πολιτών και επαγγελματιών, ενώ η ελλιπής αστυνόμευση οδηγεί σε πολλές καθημερινές παραβιάσεις, οι οποίες δεν καταγράφονται καν ώστε να επιβληθεί το πρόστιμο των 100 ευρώ που ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).
Οι συγκοινωνιολόγοι εδώ και χρόνια επισημαίνουν ότι το μέτρο του δακτυλίου θα πρέπει να επικαιροποιηθεί και να εξεταστεί σοβαρά η θεσμοθέτηση του απολύτως πράσινου δακτυλίου με περιβαλλοντικά κριτήρια και σύστημα εισόδου που δε θα βασίζεται στον αριθμό της πινακίδας, αλλά στην ποσότητα των εκπεμπόμενων ρύπων.
Ταυτόχρονα στο τραπέζι έχει πέσει κατά διαστήματα και η πρόταση για τη θεσμοθέτηση αστικών διοδίων για την είσοδο πιο ρυπογόνων οχημάτων στο κέντρο της πόλης, σενάριο το οποίο «ξαναζεσταίνεται» την περίοδο αυτή. Ωστόσο, το εν λόγω μέτρο, σύμφωνα με αρκετούς συγκοινωνιολόγους αφενός θα αποκλείει ουσιαστικά πολίτες βάσει οικονομικών κριτηρίων δεδομένου ότι τα πιο «καθαρά» αυτοκίνητα είναι και τα πιο ακριβά, ενώ επιπλέον μεταδίδει και το λανθασμένο μήνυμα ότι εφόσον πληρώνεις μπορείς και να ...ρυπαίνεις και δε στρέφει τους πολίτες σε εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς.
Ο δακτύλιος μπήκε στη ζωή των Αθηναίων το 1979, ως επείγον, προσωρινό μέτρο, για λόγους εξοικονόμησης καυσίμων εξαιτίας της τότε παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης. Το 1982 αποφασίστηκε να καθιερωθεί ως μόνιμο μέτρο «για λόγους κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης και καταπολέμησης του νέφους» παρά το γεγονός ότι υπήρχαν υποσχέσεις ότι θα ίσχυε για διάστημα 2 – 3 ετών.
Ωστόσο επειδή ουδέν μονιμότερον του προσωρινού, ο δακτύλιος συντροφεύει ακόμα τους Αθηναίους, οι οποίοι βέβαια τον τελευταίο 1,5 χρόνο σχεδόν τον έχουν ξεχάσει λόγω της αναστολής της εφαρμογής του την περίοδο της πανδημίας ως μέτρου προστασίας από τον κορονοιό και αποφυγής του συνωστισμού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Όρια εφαρμογής του μικρού δακτυλίου αποτελούν οι εξής λεωφόροι και οδοί: Αλεξάνδρας – Ζαχάρωφ – Μεσογείων – Φειδιππίδου – Μιχαλακοπούλου – Σπ. Μερκούρη – Βρυάξιδος – Υμηττού – Ηλ. Ηλιού – Αμβρ. Φραντζή – Συγγρού – Χαμοστέρνας – Πειραιώς – Ιερά Οδός – Κωνσταντινουπόλεως – Αχιλλέως – Πλατεία Καραϊσκάκη – Καρόλου – Μάρνη – 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) – Αλεξάνδρας.
Ισχνές ακόμα οι επιδόσεις της ηλεκτροκίνησης
Την ίδια στιγμή παρά τα φιλόδοξα προγράμματα, οι επιδόσεις της αμιγούς ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα παραμένουν ισχνές.
Το σχετικό μητρώο του υπουργείου Μεταφορών περιλαμβάνει αυτή τη στιγμή 4.474 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα σε όλη την Ελλάδα, εκ των οποίων τα 2.256 ταξινομήθηκαν φέτος. Πέρυσι, όλο το 2020 είχαν ταξινομηθεί 1.177 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και στο υπουργείο θεωρούν βέβαιο, ότι έως το τέλος του έτους, θα έχουμε υπερδιπλασιασμό των ταξινομήσεων σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο ακόμα και αυτός ο στόχος να επιτευχθεί, ο δρόμος παραμένει μακρύς εάν αναλογιστεί κανείς ότι ο αριθμός αυτός είναι σταγόνα στον ωκεανό των 2,3 εκ. οχημάτων που κυκλοφορούν σήμερα μόνο στην Αττική.
Το κατά κεφαλήν εισόδημα στη χώρα μας λειτουργεί ανασταλτικά για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος παρά το γεγονός ότι αυτή είναι πλέον επιδοτούμενη.
Άλλωστε σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των χωρών που έχουν διείσδυση ηλεκτρικών αυτοκινήτων μικρότερη του 3% και ταυτόχρονα εισόδημα μικρότερο των 17.000 ευρώ.
Παράλληλα, στην Ευρώπη εξακολουθεί να υπάρχει τεράστια έλλειψη σε υποδομές φορτιστών κατά μήκος των οδικών δικτύων με τη χώρα μας μάλιστα να εντάσσεται στην τελευταία πεντάδα των χωρών που διαθέτουν έστω και ένα φορτιστή ανά 100 χιλιόμετρα σε βασικούς άξονες.
Καραμανλής: Μείωση κατά 50% στις άδειες δακτυλίου - Τι είπε για τα διόδια
Τη μείωση κατά 50% των αδειών για ελεύθερη μετακίνηση εντός του νέου Δακτυλίου επιβεβαίωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής σε δηλώσεις που πραγματοποίησε τη Δευτέρα.
Aύξηση στα γεωγραφικά όρια του Δακτυλίου
Ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι ο Δακτύλιος θα τεθεί κανονικά σε ισχύ από τις 25 Οκτωβρίου, ενώ παράλληλα προανήγγειλε τη διεύρυνση σταδιακά των ορίων του μικρού Δακτυλίου. «Κάτι που θα κάνουμε άμεσα είναι να αυξήσουμε τα γεωγραφικά όρια του μικρού Δακτυλίου. Να σας θυμίσω ότι παλιά υπήρχε ένας μικρός Δακτύλιος και ένας μεγάλος Δακτύλιος. Ο μεγάλος Δακτύλιος ήταν κάτι που ποτέ δεν είχε εφαρμοστεί στην ουσία. […] Θα αυξήσουμε τα όρια στον μικρό Δακτύλιο, θα κάνουμε μελέτες ώστε να μη γίνεται απότομα και να μη δημιουργήσει προβλήματα», τόνισε στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ.
Στη συνέχεια, μίλησε για την κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, λέγοντας πως βρισκόμαστε ακόμη σε ένα στάδιο προσαρμογής και ότι ήδη γίνεται μια πολύ σοβαρή δουλειά για αύξηση των λεωφορείων.
Τι είπε για το ενδεχόμενο διοδίων στο κέντρο της Αθήνας
Σχετικά με το ενδεχόμενο πληρωμής διοδίων για την είσοδο στο κέντρο της πρωτεύουσας, μέτρο που ισχύει σε κάποιες χώρες του εξωτερικού, υποστήριξε ότι πρόκειται για ένα θέμα που βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων. «Αυτό είναι σε μια γενικότερη πολιτική που υπάρχει στην ΕΕ, “ο ρυπαίνων πληρώνει”. Είναι μια πολιτική που υπάρχει τουλάχιστον εδώ και δύο χρόνια. Η ΕΕ έχει φιλόδοξους στόχους για την κλιματική αλλαγή. Είναι κάτι που έχει πέσει στο τραπέζι, το οποίο θα συζητήσουμε και θα δούμε, τίποτε δεν αποκλείεται», υπογράμμισε, υπενθυμίζοντας ότι «τα έργα της γραμμής 4 του Μετρό, ένα έργο που θα λύσει πολλά προβλήματα, για όσο εξελίσσονται θα επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό στο κέντρο της Αθήνας».
Πυρκαγιά Μάτι: Δίωξη για πλημμελήματα σε βάρος του Βασίλη Ματθαιόπουλου
Κόλιν Πάουελ: Πέθανε από κορονοϊό ο πρώην υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ
Ντόρα Μπακογιάννη: Ευχές για ταχεία ανάρρωση από τα πολιτικά κόμματα
Κλιματική Αλλαγή: Ποιες οι ευάλωτες πόλεις στην Ελλάδα - Πού κινδυνεύουν οι καλλιέργειες
Εκεχειρία με... αστερίσκους στον Λίβανο: Το «αλλά» του Νετανιάχου, οι λόγοι που τον έκαναν να πει «ναι» και η νέα απειλή
Σειρά ιατρικών και διοικητικών παραλείψεων στο 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο - «Έψαχνα γιατρούς και δεν έβρισκα»
Μπάιντεν: Το Ισραήλ δεν ξεκίνησε αυτόν τον πόλεμο, αλλά ούτε και ο λαός του Λιβάνου
Τέμπη: «Κόκκινο» για το βίντεο της Λεπτοκαρυάς - Δεν πιστοποιείται η ώρα διέλευσης
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr