Επιστρέφει η Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης - Ερχεται η Ψηφιακή Τράπεζα Γης
Με το νέο χωροταξικό πολυνομοσχέδιο μειώνονται και οι χρήσεις γης στις απολύτως απαραίτητες, ενώ έρχονται αποφάσεις για πάρκα γειτονιάς και «απελευθέρωση» πεζοδρομίων🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Αυστηρότερους όρους στην εκτός σχεδίου δόμηση με παράλληλη πολεοδομική πριμοδότηση της δόμησης σε οργανωμένες αναπτύξεις προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος με το νέο χωροταξικό πολυνομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να παρουσιάσει το προσεχές διάστημα ύστερα από τη σημερινή σύσκεψη επί των βασικών αξόνων του σε τηλεδιάσκεψη της ηγεσίας του υπουργείου με τον Πρωθυπουργό.
Στόχος του υπουργείου είναι να κάνει όσο το δυνατόν λιγότερο ελκυστική την ιδέα της ανέγερσης κτιρίων σε εκτός σχεδίου περιοχές και ταυτόχρονα μέσω της θέσπισης πολεοδομικών κινήτρων να προωθήσει τις οργανωμένες μορφές ανάπτυξης, ενώ παράλληλα προχωρεί στη θεσμοθέτηση της Ψηφιακής Τράπεζας Γης με φιλοδοξία να ενεργοποιήσει και το εργαλείο της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης, το οποίο θα δώσει ανάσα σε χιλιάδες ιδιοκτήτες διατηρητέων αλλά και αυθαιρέτων με βαριές αυθαιρεσίες κτιρίων.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εκδόθηκε από το Μέγαρο Μαξίμου, πρόκειται για μείζονα παρέμβαση, που επιλύει χρονίζοντα ζητήματα σε ο,τι αφορά τον πολυεπίπεδο χωροταξικό σχεδιασμό με στόχο τη δημουργία ενός σταθερού, απλού και ενιαίου πλαισίου κανόνων για όλη την επικράτεια που θα παρέχει διαφάνεια και ασφάλεια δικαίου σε πολίτες και επενδυτές.
Ενδεικτικά στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου προβλέπονται: η θέσπιση κινήτρων εντός οργανωμένων αναπτύξεων, οι υποδοχείς οργανωμένης εγκατάστασης επιχειρήσεων και τα σχέδια με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, η απλούστευση και μείωση των γενικών χρήσεων γης, η μεταφορά συντελεστή δόμησης, η βελτίωση στη λειτουργία του κτηματολογίου, η απλοποίηση και ο εξορθολογισμός του Οικοδομικού Κανονισμού, η επίλυση προβλημάτων σε ειδικά χωροταξικά σχέδια (υδατοκαλλιέργειες, ΑΠΕ, βιομηχανία και εφοδιαστική αλυσίδα).
Σε ο,τι αφορά την Ψηφιακή Τράπεζα Γης, θα αποτελεί ουσιαστικά μια αγορά δικαιωμάτων δόμησης συγκεκριμένης χρηματικής αξίας, δίνοντας λύση σε περιπτώσεις διατηρητέων κτισμάτων ή άλλων βαρών στην αξιοποίηση της ιδιωτικής περιουσίας καθώς θα προβλέπει το ενδεχόμενο μεταφοράς συντελεστή δόμησης σε «περιοχές υποδοχής». Χαρακτηριστικά τέτοια παραδείγματα, πλην των διατηρητέων κτιρίων, είναι οι δημόσιες εκτάσεις προς απόσυρση, οι εγκαταλελειμμένες βιομηχανίες και τα ξενοδοχεία, καθώς και τα ακίνητα κοινωφελών χρήσεων, τα οποία έχουν δεσμευθεί.
Μέσω της ΨΤΓ, θα προβλέπεται η δυνατότητα αποζημίωσης των ιδιοκτητών. Να σημειωθεί ότι το εργαλείο της μεταφοράς συντελεστή χρονολογείται από το 1979 και κατά το παρελθόν έχουν εκδοθεί τίτλοι µεταφοράς συντελεστή από διατηρητέα, µνηµεία και ρυµοτοµούµενα ακίνητα που αντιστοιχούν σε πάνω από 1.100.000 τ.µ. Ωστόσο, η διακοπή του θεσµού άφησε σε εκκρεµότητα τίτλους που αντιστοιχούν σε 450.000 τ.µ., η αξία των οποίων εκτιµάται ότι υπερβαίνει τα 185 εκατ. ευρώ και «οµήρους» πολλούς ιδιοκτήτες που δεν είχαν την ευκαιρία να τους µετατρέψουν σε ακίνητα.
Ως προς την εκτός σχεδίου δόμηση αναμένεται να επανεκτιμηθούν όλοι οι όροι που την αφορούν.
Επιπλέον στο νομοσχέδιο θα επανακαθορίζονται οι χρήσεις γης, ο αριθμός των οποίων σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να μειωθεί σημαντικά διατηρώντας μόνο τις απολύτως απαραίτητες, ενώ ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός δε θα περιλαμβάνει πλέον τον παράκτιο αλλά μόνο το θαλάσσιο χώρο.
Ταυτόχρονα το υπουργείο προωθεί άμεσα προς διαβούλευση και εφαρμογή υπουργικές αποφάσεις που βελτιώνουν τη ζωή και την κίνηση στα αστικά κέντρα μέσα από τη θέσπιση κανόνων για:
Την προσαρμογή υφιστάμενων κτιρίων στις ανάγκες ατόμων με αναπηρία. Πρόκειται για μια υποχρέωση που απορρέει από τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό.
την εφαρμογή μακροπροθεσμης εθνικής στρατηγικής για τη χρήση του ποδηλάτου, η οποία έχει ήδη παρουσιαστεί σε σχετική ημερίδα στο υπουργείο.
τον σχεδιασμό αστικών οδών και υπαίθριων δημοσίων χωρων (πάρκα γειτονιάς, ποδηλατογέφυρες, κλπ). Ενας από τους βασικούς στόχους είναι επίσης και η θέσπιση συγκεκριμένων κανόνων προσβάσιμων πεζοδρομίων αλλά και οι μηχανισμοί για την αποτελεσματική εφαρμογή τους στις περιπτώσεις κατάληψης χώρων για πεζούς από τραπεζοκαθίσματα, οχήματα ακόμα και περίπτερα. Η συγκεκριμένη απόφαση θα αντιμετωπίζει ακόμα και ζητήματα ηχορρύπανσης.
Στη σύσκεψη έλαβαν μέρος, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, ο Υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δημήτρης Οικονόμου, ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό, αρμόδιος για το Συντονισμό του Κυβερνητικού Έργου Άκης Σκέρτσος, ο Γενικός Γραμματέας Πρωθυπουργού Γρηγόρης Δημητριάδης, ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος Ευθύμιος Μπακογιάννης και η Γενική Γραμματέας Συντονισμού Οικονομικών και Αναπτυξιακών Θεμάτων, Βίκυ Λοΐζου.
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr