Ο Ιρακινός «φαντομάς» που ξεγλιστρούσε από ΕΥΠ, Αστυνομία και Λιμενικό
Ο άνθρωπος - φάντασµα, για τον οποίο υπήρχε πλήθος πληροφοριών ότι βρίσκεται πίσω από «αριστοτεχνικά» οργανωµένες µεταφορές µεταναστών από την Ελλάδα στην Ιταλία🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Το όνομα «Μάρκος» ακουγόταν εδώ και καιρό στα γραφεία των ειδικών υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ., του Λιµενικού και της ΕΥΠ που ασχολούνται µε τη διακίνηση ανθρώπων. Ο «Μάρκος» είχε καταφέρει να «χτίσει» γύρω από το όνοµά του έναν µύθο. Hταν ο άνθρωπος - φάντασµα για τον οποίο υπήρχε πλήθος πληροφοριών ότι βρίσκεται πίσω από «αριστοτεχνικά» οργανωµένες µεταφορές µεταναστών από την Ελλάδα στην Ιταλία. Ποτέ, όµως, δεν βρίσκονταν στοιχεία σε βάρος του. Τα µέτρα αντιπαρακολούθησης που λάµβανε θα τα ζήλευε ακόµα και ένας καλά εκπαιδευµένος αστυνοµικός ή ένας πράκτορας µυστικών υπηρεσιών. Χρησιµοποιούσε τουλάχιστον 11 τηλέφωνα, µιλούσε µε κωδικές ονοµασίες, γνώριζε τον τρόπο σκέψης των διωκτών του, ενώ µοίραζε ανά τακτά χρονικά διαστήµατα κάρτες sim και τηλεφωνικές συσκευές σε όλους τους «συνεργάτες» του.
Η αντίστροφη µέτρηση για εκείνον ξεκίνησε όταν οι άνδρες της Οικονοµικής Αστυνοµίας τον έβαλαν στο µικροσκόπιο και άρχισαν µε υποµονή και επιµονή να συλλέγουν στοιχεία εις βάρος του, µέσα από σύνθετες τεχνικές παρακολούθησης. Ο τελικός στόχος τους επετεύχθη την περασµένη εβδοµάδα, όταν τελικά του πέρασαν χειροπέδες. Ο 47χρονος µε καταγωγή από το Ιράκ, άριστος γνώστης της ελληνικής γλώσσας, φέρεται αρχηγός κυκλώµατος που αποτελούνταν από 18 άτοµα, ανάµεσα στα οποία και υπάλληλοι εταιρείας σεκιούριτι που έκαναν ελέγχους στο λιµάνι της Πάτρας. Η Οικονοµική Αστυνοµία χρειάστηκε να αποµαγνητοφωνήσει 207.377 τηλεφωνικές συνοµιλίες (που αποθηκεύτηκαν σε 392 DVD) για να «ξηλώσει» την εγκληµατική οργάνωση. Υπήρξαν, µάλιστα, φορές που η διαδικασία των παρακολουθήσεων εξελίχθηκε σε θρίλερ, καθώς υπήρχε κίνδυνος οι µετανάστες που στοιβάζονταν ανάµεσα σε εµπορεύµατα ρυµουλκούµενων οχηµάτων να πέθαιναν από ασφυξία.
Το «Εθνος της Κυριακής» παρουσιάζει τα στοιχεία που ξεδιπλώνουν την πολυδαίδαλη δράση του «Μάρκου» και των συνεργών του, αλλά και τους διαλόγους που αποκαλύπτουν την κυνικότητα των διακινητών, όταν αναφέρονται στα «µικρά», δηλαδή σε ανήλικα που θα µπορούσαν να µην είχαν βγει ζωντανά από τα φορτηγά. Η οργάνωση εισέπραττε 4.000 - 5.000 ευρώ για κάθε µετανάστη που µετέφερε από το λιµάνι της Πάτρας στην Ιταλία. Στο κέντρο της Αθήνας υπήρχε «γραφείο», το οποίο παραλάµβανε και ασφάλιζε τα χρήµατα των αλλοδαπών που προορίζονταν για την πληρωµή της διακίνησης. Το «γραφείο», το οποίο περιγράφεται στη δικογραφία ως «άτυπο ίδρυµα πληρωµών, αποκαλούµενο ως σύστηµα Hawala», έδινε την αµοιβή στην οργάνωση του «Μάρκου» µετά την «οµαλή» άφιξη των µεταναστών στην Ιταλία. Σε διαφορετική περίπτωση τα λεφτά επιστρέφονταν στους πελάτες.
Το «λάδωμα»
Ο 47χρονος φερόµενος ως αρχηγός συντόνιζε τους οδηγούς των νταλικών, τους υπαλλήλους της εταιρείας σεκιούριτι που θα εξασφάλιζαν την «αβλαβή διέλευση» των φορτηγών από τα σηµεία ελέγχου στο λιµάνι της Πάτρας, ενώ «συµβούλευε» τους µετανάστες να πουν ψέµατα στις Αρχές σε περίπτωση εντοπισµού τους ότι µπήκαν κρυφά και εν αγνοία των οδηγών µέσα στα ρυµουλκούµενα οχήµατα. Το «λάδωµα» για την «κάλυψη» στο λιµάνι ανερχόταν περίπου στα 1.000 ευρώ ανά άτοµο.
Κατά την «αποκρυπτογράφηση» των κωδικών ονοµασιών που χρησιµοποιούσαν οι διακινητές, οι αστυνοµικοί διαπίστωσαν ότι όταν αναφέρονταν στους αλλοδαπούς έλεγαν «παλέτες», «κουτάκια λάδι», «δώρα». «Χύµα» ήταν η επιβίβαση αλλοδαπών σε ρυµουλκούµενα οχήµατα χωρίς απόκρυψη σε ειδικά διαµορφωµένες κρύπτες. «Πόρτα» ήταν η εξασφάλιση «ασφαλούς» διέλευσης από τα σηµεία ελέγχου.
«Πέρασµα» η επιτυχής διέλευση από πύλη εισόδου στο λιµάνι. «Τσάκισµα» ο εντοπισµός µετανάστη από τις διωκτικές Αρχές κατά τη µεταφορά. «Μικρά» ήταν οι ανήλικοι που θα µεταφέρονταν. «Καφές» ήταν η οριστικοποίηση της ηµεροµηνίας µεταφοράς. «Εργο» ο γενικότερος σχεδιασµός της διακίνησης. «Βαπόρι» το φορτηγό µε επικαθήµενο. «Ρέστα» τα στοιχεία κυκλοφορίας του φορτηγού. «Εργαλείο» ή «λεωφορείο» το πλωτό σκάφος όπου επιβιβάζονταν οι αλλοδαποί. «Ψάρεµα» η διακίνηση µέσω θαλάσσης. «Εστιατόριο» το λιµάνι της Πάτρας.
Σοκάρουν οι διάλογοι του κυκλώματος
Στους διαλόγους που αποµαγνητοφωνήθηκαν από την Οικονοµική Αστυνοµία ο «Μάρκος» εµφανίζεται ανήσυχος σε σχέση µε τη διακίνηση ανήλικου, ο οποίος βρίσκεται στοιβαγµένος υπό απάνθρωπες συνθήκες µέσα σε ρυµουλκούµενο όχηµα. Ο αρχηγός φοβάται ότι ο 15χρονος µπορεί να έχει λιποθυµήσει από τη ζέστη και από την έλλειψη φαγητού. Προτείνει να σταµατήσει ο οδηγός της νταλίκας για να τον ψάξει µέσα στο εµπόρευµα.
- «Μάρκος»: Ρε συ διάολε, µήπως έχει λιποθυµήσει ή τέτοια φάση;
- Μέλος κυκλώµατος: Τι λιποθύµησε, ρε φίλε;
- «Μάρκος»: Είναι 15 χρονών και ζέστη µέσα και αυτά, χωρίς φαΐ.
- Μέλος κυκλώµατος: ∆εν είχε ζέστη ρε…, τι ζέστη.
- «Μάρκος»: ∆εν ξέρω, µήπως στο επόµενο που σταµατάει πες του να µπει µία µε το φακό να ψάξει.
- Μέλος κυκλώµατος: ∆εν µπορεί να µπει µέσα, φίλε, ο οδηγός.
- «Μάρκος»: Και άµα έχει λιποθυµήσει, θα πάρει έναν ψόφιο µαζί του;
- Μέλος κυκλώµατος: Τι να έχει λιποθυµήσει, ρε µαλ…;
- «Μάρκος»: Μωρό είναι ρε, 15 χρονών είναι, σαν κατσαρίδα ήτανε ρε, κανόνισε.
- Μέλος κυκλώµατος: ∆ύο µέτρα µαντράχαλος, τι µωρό; ∆εν µπορεί τώρα, αφού µιλήσατε όταν ήταν στο λιµάνι, µού είπες.
Σε άλλη συνοµιλία διακινητής αποκαλεί «ζώο» µετανάστη που εντοπίστηκε από το Λιµενικό: «Μου τη βγάλανε τη σφρα - γίδα στην Ηγουµενίτσα, αφού άνοιξα, τον βρήκανε τον µαλ… δεν ήξερε να κρυφτεί το ζώο. Το είδε το κεφαλάκι του ο άλλος από πίσω. ∆εν κρύφτηκε καλά ο βλάκας. ∆εν κρύφτηκε. Τίγκα ήτανε πίσω να είναι κρυµµένος».
«Θα φτιάξω το πρόγραμμα»
Οι νταλίκες µε τους µετανάστες έφταναν στο λιµάνι της Πάτρας µόνο τις ώρες που είχαν βάρδια οι υπάλληλοι της εταιρείας σεκιούριτι οι οποίοι εµπλέκονται στην υπόθεση και ήταν επιφορτισµένοι µε τον έλεγχο των φορτίων. ∆ιάλογοι που περιλαµβάνονται στην ογκώδη δικογραφία αποκαλύπτουν ότι σε κάποιες περιπτώσεις η οργάνωση µπορούσε ακόµα και να καθορίσει το πρόγραµµα των υπαλλήλων.
Συνεργός του «Μάρκου» τον ενηµερώνει κάποια στιγµή ότι «το πρόγραµµα είναι κ... να πούµε, τον έχουνε τρίωρα, είναι δύο, είναι δύο τρίωρα, εξάωρο τον βάλανε το Σάββατο. Και την Κυριακή είναι βράδυ, λοιπόν να δούµε τι µπορεί να γίνει, τι αλλαγή µπορεί να κάνει, η φρουρά όλη, κατάλαβες τώρα». Ο αρχηγός του απάντησε ότι «θέ - λω άµα είναι να φύγουν και οι δύο Κυριακή, το απόγευµα θέλω να φύγουνε. ∆εν έχει κανείς να µπει το απόγευµα;». Ο συνεργάτης του αποκρίθηκε: «Ωραία, ωραία, αυτό κοιτάµε τώρα, να φτιάξω αυτό το έργο, θα σε πάρω».
Η συνοµιλία καταλήγει και σε αναφορά σε διακίνηση ανηλίκων, που ακόµα και να εντοπιστούν στην Ιταλία δεν είναι δυνατόν να γυρίσουν πίσω: «Είναι χύµα, ούτε οι οδηγοί ξέρουνε τίποτα. ∆ηλαδή και οι οδηγοί δεν ξέρουν. Χύµα, χύµα µπαίνουνε. Και το άλλο που στο έχω κάνει καλύτερα. Ε είναι µικρά. ∆ηλαδή απέναντι και να τσακιστούνε δεν τους γυρνάνε πίσω. ∆ηλαδή, λουκούµι το έχω κάνει. Απλά από εδώ να έχω το πέρασµα».
Ο 47χρονος φερόµενος αρχηγός επιδίωκε να είναι τυπικός στις συµφωνίες που έκλεινε και δεν ήθελε να φαίνεται ανακόλουθος στους «συνεργάτες» του. Σε µία περίπτωση επιπλήττει ασυνεπή συνεργό του, ο οποίος έγινε αιτία για να αλλάξει το πρόγραµµα των διακινήσεων: «Πάτρα έχει αλλάξει οχτώ άτοµα. Εχουνε αλλά - ξει οκτώ άτοµα βάρδια για να έχω πόρτα εγώ. Οταν ξεφτιλίζοµαι εγώ και πρέπει να πληρώνω ξενοδοχεία εγώ. Κοίτα, εγώ µία ώρα θα κάνω, µόνο για να πάω να τους φέρω, µία ώρα. ∆ηλαδή όταν είναι δύο η ώρα να φύγεις, εγώ δύο η ώρα πρέπει να έχω ξεκινήσει ήδη, αυτά έπρεπε να έχουµε συνεννοηθεί ήδη».
ΣΥΡΙΖΑ: Ο Σωκράτης Φάμελλος πρόεδρος, τα προβλήματα της Κουμουνδούρου άλυτα – Η συμμετοχή, ο ισχυρός παράγοντας Πολάκης και τα σενάρια επιστροφής της Νέας Αριστεράς
Στο «χαρτί» της οικονομίας επενδύει η κυβέρνηση - Ποια σήματα θα εκπέμψει ο Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο
ΜΜΜ: Ερχονται ανέπαφες πληρωμές και «έξυπνες» στάσεις, αλλά τα ανεκτέλεστα δρομολόγια αποθαρρύνουν τους επιβάτες
Διεθνολόγος για πόλεμο στην Ουκρανία: «Τρομακτική η επιτάχυνση των εξελίξεων - Μεγάλοι κίνδυνοι»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr