Κορονοϊός: Συνθήκες ασφυξίας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς εν μέσω πανδημίας
Τα δρομολόγια έχουν αραιώσει σημαντικά λόγω της εφαρμογής του θερινού προγράμματος με αποτέλεσμα οι επιβάτες να συνωστίζονται🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Σε συνθήκες απόλυτου συνωστισμού εκτελούνται τα δρομολόγια των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, καθώς το ανώτατο όριο πληρότητας του 65% σπανιότατα τηρείται ενώ από αυτήν την εβδομάδα ισχύουν και τα θερινά προγράμματα μειωμένων δρομολογίων τόσο στα οδικά μέσα όσο και σε αυτά της σταθερής τροχιάς.
Κι ενώ η κυβέρνηση - θορυβημένη από την αύξηση των «ορφανών» κρουσμάτων κορονοϊού επαναφέρει από την Τετάρτη, 29 Ιουλίου, την υποχρεωτική χρήση μάσκας σε μια σειρά από καταστήματα και εσωτερικούς χώρους, στο εσωτερικό λεωφορείων, τρόλεϊ και μετρό επικρατεί πλέον το αδιαχώρητο, αφού τα δρομολόγια έχουν αραιώσει σημαντικά, ενώ αρκετοί επιβάτες επιμένουν να μην φορούν προστατευτική μάσκα.
Πολλοί είναι οι επιβάτες που αναρωτιούνται εάν φέτος δεδομένης της πανδημίας του κορονοιού θα έπρεπε να εφαρμοστεί το θερινό πρόγραμμα. Ωστόσο, χωρίς αυτό κανένας εργαζόμενος δεν θα μπορούσε να πάρει καλοκαιρινή άδεια δεδομένου ότι το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας λειτουργεί πλέον με μηδενικές εφεδρείες τόσο σε οχήματα και συρμούς όσο και σε ανθρώπινο δυναμικό.
Η προσθήκη των τριών νέων σταθμών στη γραμμή 3 του μετρό έχει εντείνει ακόμα περισσότερο το πρόβλημα δεδομένου ότι η χρονοαπόσταση και κατά συνέπεια η αναμονή στις αποβάθρες για την εξυπηρέτησή τους είναι η διπλάσια συγκριτικά με τους υπόλοιπους σταθμούς της γραμμής 3, καθώς στη Νίκαια τερματίζει αυτή τη στιγμή ο ένας στους δύο συρμούς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) σήμερα η συχνότητα δρομολογίων στη γραμμή 1, δηλαδή στον πρώην ηλεκτρικό σιδηρόδρομο είναι 10.30 λεπτά από τις 5.30 το πρωί έως τις 23:30 και 15 λεπτά τις υπόλοιπες ώρες.
Στις γραμμές 2 και 3 του μετρό η χρονοαπόσταση είναι ήδη στα 7 λεπτά από τις 6.30 το πρωί έως τις 22:00 και 10 λεπτά τις υπόλοιπες ώρες τις καθημερινές και ακόμα πιο μειωμένη τα Σαββατοκύριακα. Ωστόσο, το διάστημα μεταξύ της άφιξης δύο συρμών στους σταθμούς της επέκτασης (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια) είναι διπλάσιο και έχει αυξηθεί στα 14 λεπτά! Στο τραμ οι χρονοαποστάσεις κυμαίνονται από 8 έως 10 λεπτά ανάλογα με την ώρα.
Παρά το γεγονός ότι η ΣΤΑΣΥ εφάρμοσε το θερινό πρόγραμμα 12 ημέρες αργότερα συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές, αυτό έως τώρα είχε απλώς ως αποτέλεσμα τη χρονική μετατόπιση του προβλήματος. Την ίδια στιγμή και το όριο του 65% ανά συρμό συχνά δεν εφαρμόζεται τις ώρες αιχμής, οπότε και η κίνηση είναι αυξημένη.
Από την άλλη η υποχρέωση της χρήσης της μίας στις δυο θέσεις για καθήμενους επιβάτες έχει οδηγήσει στο παράδοξο οι μισές θέσεις στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς να είναι κενές την ώρα που οι όρθιοι επιβάτες μετακινούνται πολλές φορές ο ένας πάνω στον άλλον.
Να σημειωθεί ότι παραδοσιακά τα θερινά δρομολόγια στις αστικές συγκοινωνίες εφαρμόζονται αφενός επειδή η κίνηση είναι μικρότερη αλλά κατά κύριο λόγο για να μπορέσουν να προγραμματιστούν και οι άδειες των εργαζομένων.
«Φέτος πολλοί εργαζόμενοι θα πάρουν μικρότερες άδειες προκειμένου να μπορέσουν να βγουν τα δρομολόγια» λέει στο ethnos.gr ο πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρησιακής Λειτουργίας του μετρό, Σπύρος Ρεβύθης. Και συνεχίζει: «Παρά το γεγονός ότι τα δρομολόγια δεν είναι λίγότερα από αυτά που εκτελούνταν πέρυσι, φέτος είναι μία εντελώς διαφρετική κατάσταση. Ηδη βρισκόμαστε σε συζητήσεις με τη διοίκηση της εταιρίας προκειμένου να ζητηθούν επικαιροποιημένες οδηγίες από τον ΕΟΔΥ, καθώς αυτή τη στιγμή στριμώχνονται επικίνδυνα οι όρθιοι επιβάτες. Ισως χρειάζεται να επανεξεταστεί το μέτρο της χρήσης της μίας στις δύο θέσεις» τονίζει.
Στις προτεραιότητες της εταιρείας είναι επίσης και η ενίσχυση των δρομολογίων στη γραμμή 3 ώστε να μειωθούν κάπως οι χρόνοι αναμονής τόσο σε παλιούς όσο και σε νέους σταθμούς.
Σύμφωνα με τους εργαζομένους στο σύστημα των αστικών μεταφορών της Αθήνας, βασική αιτία των προβλημάτων είναι η έλλειψη εργαζομένων, η οποία σε ό,τι αφορά τη ΣΤΑΣΥ έχει δημιουργήσει έλλειμμα περίπου 700 ατόμων στο ανθρώπινο δυναμικό της εταιρίας καθώς βάσει οργανογράμματος με τις επεκτάσεις θα έπρεπε να απασχολεί 3.127 άτομα. Παρόλα αυτά ο αριθμός των εργαζομένων σήμερα δε φτάνει ούτε τους 2.400.
Οριακή είναι η κατάσταση και στα οδικά μέσα με την αναμονή σε ορισμένες γραμμές λεωφορείων και τρόλει να αγγίζει το μισάωρο, αλλά και το συνωστισμό εντός των οχημάτων να αποτελεί μόνιμη εστία κινδύνου για επιβάτες και οδηγούς.
Το όριο του 65% δεν τηρείται αλλά και δεν μπορεί να ελεγχθεί από κανέναν, σημειώνουν οι εργαζόμενοι: «Ο οδηγός ενός λεωφορείου δεν έχει δικαίωμα ούτε να μη σταματήσει σε στάση για να επιβιβάσει, ούτε μπορεί να κατεβάσει επιβάτες αν έχουν υπερβεί το όριο. Ούτε όμως και να μετρήσει με ακρίβεια τους επιβάτες μπορεί. Στη γραμμή Φάληρο – Κηφισιά με τις δεκάδες στάσεις δεν μπορεί να κάνει διαρκώς προσθαφαιρέσεις πόσοι ανέβηκαν και πόσοι κατέβηκαν» εξηγεί ο οργανωτικός γραμματέας του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Φώτης Νικολακόπουλος.
Ο ίδιος μάλιστα επισημαίνει ότι χωρίς θερινό πρόγραμμα δε θα μπορούσε κανείς από τους εργαζομένους να πάρει άδεια, καθώς ήδη για να βγουν τα χθεσινά προγραμματισμένα δρομολόγια από τις 930 βάρδιες που απαιτούνταν, οι 100 ήταν ρεπό εργαζομένων που τα δούλεψαν. Οσο για τις μάσκες, οι περισσότεροι φορούν. Ωστόσο υπάρχουν και αρκετοί που εξακολουθούν να αψηφούν αυτήν την υποχρέωση.
Ο Σωκράτης Φάμελλος κι επίσημα πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ: Οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει, το πρώτο μήνυμά του και το βιογραφικό του
Πανικός σε γνωστό μπαρ στο Παγκράτι μετά από φωτιά: Έσπαγαν τα παράθυρα
Τρόμος στην Τουρκία: Φωτιά σε κινητήρα αεροσκάφους κατά την προσγείωση - Βίντεο
Γκλέτσος για τις μπαταρίες και τις ανεμογεννήτριες: «Έμαθε ο κόσμος από αυτό το viral λάθος»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr