Κορονοϊός: Πότε και πώς πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία - Οι διευκρινίσεις Μόσιαλου
Παραμένει ο «γρίφος» για την επιστροφή μαθητών και εκπαιδευτικών στα σχολεία - «Όσοι μαθητές δεν φορούν μάσκα δεν θα συμμετέχουν στο μάθημα» τόνισε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋
Μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου οπότε και θα ανακοινωθούν οι οριστικές αποφάσεις για το άνοιγμα των σχολείων (λόγω της πανδημίας του κορονοϊού) έχει «φουντώσει» η συζήτηση για την επιστροφή των μαθητών και των εκπαιδευτικών στο σχολικό περιβάλλον.
Στο ερώτημα για το πότε πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία απαντά ο καθηγητής Πολιτικής της Υγείας του LSE Ηλίας Μόσιαλος. «Είναι λογικό να γίνονται συζητήσεις για το άνοιγμα των σχολείων και να υπάρχουν εύλογες ανησυχίες. Όπως αναφέρω συχνά, η διαχείριση της πανδημίας του κορονοϊού είναι η διαχείριση του ρίσκου. Οπότε, και στην περίπτωση του ανοίγματος των σχολείων θα πρέπει να εξετάσουμε τον σχετικό κίνδυνο που προκύπτει» αναφέρει ο κ. Μόσιαλος.
Στη συνέχεια αναφέρει τα εξής:
Υπάρχουν, όμως, βασικά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν: Πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία; Και εάν ναι πότε;
Πριν απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα, ας απαντήσουμε μια σειρά άλλων καίριων ερωτημάτων.
- Ποιος είναι ο κίνδυνος για τα παιδιά αν ανοίξουν τα σχολεία;
- Ποιος είναι ο κίνδυνος για τα παιδιά αν δεν ανοίξουν τα σχολεία;
- Ποιος είναι ο κίνδυνος για γονείς και συγγενείς (παππούδες – γιαγιάδες) αν ανοίξουν τα σχολεία;
- Με ποιες προϋποθέσεις πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία;
- Πότε ακριβώς πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία;
Ας δούμε αναλυτικά τις απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα:
- Αναφορικά με τις επιπτώσεις της μετάδοσης του κορονοϊού: ο κίνδυνος είναι ελάχιστος για τα παιδιά κάτω των 10 ετών, και πολύ μικρός άνω των 10 ετών. Tα παιδιά, αν κολλήσουν τη νόσο, νοσούν με ήπια συμπτώματα ή είναι ασυμπτωματικά. Αυτό, διευκρινίζω, δεν σημαίνει πως δεν υπάρχει κίνδυνος, ο κίνδυνος όμως είναι πολύ μικρότερος σε σχέση με τις άλλες ηλικιακές ομάδες.
- Αναφορικά με τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις εάν δεν ανοίξουν τα σχολεία: ο κίνδυνος είναι μεγάλος. Ίσως ο κίνδυνος των επιπτώσεων της απώλειας της κοινωνικοποίησης με συνομηλίκους στις μικρές ηλικίες να είναι δυσανάλογα μεγάλος σε σχέση με τον κίνδυνο της απώλειας διδασκαλίας. Η δεύτερη μπορεί να αναπληρωθεί με άλλες μεθόδους διδασκαλίας που υπερβαίνουν την κλασική μεθοδολογία του ελληνικού σχολείου· μεθόδους που απαιτούν σοβαρό προγραμματισμό. Χρειάζεται μια μεγάλη συζήτηση για το είδος του σχολείου που θέλουμε. Ειδικά εάν θέλουμε ένα σχολείο που η στοχοθεσία του να υπερβαίνει τα σημερινά αποτελέσματα, αυτά που προκύπτουν μετά από αποστήθιση και έλλειψη κριτικής προσέγγισης, με στοχοθεσία την προετοιμασία για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα πανεπιστήμια.
- Επιπτώσεις για γονείς και συγγενείς: Είναι υπαρκτός και πιο μεγάλος ο κίνδυνος αν οι μαθητές ανήκουν σε οικογένειες που ζουν μαζί με παππούδες και γιαγιάδες, σε μικρούς χώρους. Για αυτό και είναι, επιπλέον, σημαντικό να εξεταστεί η εξ´ αποστάσεως διδασκαλία, όχι ως εναλλακτικό σχέδιο ή plan B, αλλά ως παράλληλη εκπαιδευτική επιλογή για παιδιά με υποκείμενα νοσήματα ή υποκείμενα νοσήματα στην οικογένεια.
Κάνω μια παρένθεση εδώ, για να υπογραμμίσω πως είναι πολύ σημαντικό να γίνει επικαιροποίηση των κριτηρίων για την κατάταξη όσων ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες. Λαμβάνω ο ίδιος πολλά μηνύματα από γονείς που ανησυχούν εάν ανήκουν σε αυτές τις ομάδες. Τα κριτήρια πρέπει να είναι αντικειμενικά και να βασίζονται στην επιστημονική τεκμηρίωση. Για επιτάχυνση της διαδικασίας μπορούμε να ανατρέξουμε στα παραδείγματα κριτηρίων που έχουν θεσπίσει άλλες αναπτυγμένες χώρες, όπως ο Καναδάς, η Ελβετία, η Αγγλία και η Γαλλία.
- Πολύ πιο σημαντικά όμως όλων των σημείων που προανέφερα, είναι το ποιες είναι οι προϋποθέσεις και το πότε πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία.
Αρκούν οι μάσκες; Για τον συστηματικό έλεγχο της αντιμετώπισης της πανδημίας απαιτούνται και η εφαρμογή της συχνής υγιεινής των χεριών, η τήρηση των αποστάσεων και ο εξαερισμός με φρέσκο αέρα για να αποτραπεί η μείωση της αερογενούς μετάδοσης.
Αυτό σημαίνει μικρότερος αριθμός παιδιών ανά τάξη με βάση τις προδιαγραφές και τις συστάσεις άλλων αναπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Πως μπορεί όμως να γίνει αυτό αν δεν υπάρχουν επαρκείς χώροι;
Ίσως μπορεί όπου είναι αυτό δυνατόν να γίνει με χρήση άλλων υπαρχόντων χωρών: μετά από διάθεση χώρων σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, τους δήμους, τους αθλητικούς, κοινωνικούς και πολιτιστικούς φορείς και τον ιδιωτικό τομέα κάθε περιοχής: ας χρησιμοποιηθούν βιβλιοθήκες, χώροι ξενοδοχείων, πολιτιστικά κέντρα, αίθουσες συνεδριάσεων, δημοτικών συμβουλίων, αθλητικά κέντρα και γυμναστήρια, αίθουσες συλλόγων κοινωνικών φορέων
Αν δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστεί αυτό, τότε ίσως να πρέπει να εξεταστεί η εκ περιτροπής διδασκαλία, ή η αναδιοργάνωση των προγραμμάτων διδασκαλίας και του σχολικού προγράμματος, έτσι ώστε να επιτραπεί η διαμόρφωση ενός ασφαλέστερου σχολικού περιβάλλοντος. Προφανώς, θα χρειαστεί και ενίσχυση του εκπαιδευτικού προσωπικού, προσλήψεις αναπληρωτών καθηγητών και ανακλήσεις αποσπάσεων.
Είναι όμως σαφές ότι η ενίσχυση των υποδομών της δημόσιας παιδείας πρέπει να είναι προτεραιότητα κάθε ελληνικής κυβέρνησης. Οι υποδομές σε πολλά ελληνικά σχολεία είναι ανεπαρκείς και δεν έχουν καμία σχέση με τα πρότυπα των περισσότερων χωρών της δυτικής Ευρώπης.
Έχουμε επομένως μεγάλα κενά στην εκπαίδευση: απαρχαιωμένοι στόχοι και μέθοδοι διδασκαλίας και υποδομές. Και εάν συνεχίσουμε έτσι, τότε οι κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες (μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων) θα διευρύνονται.
Ας επιστρέψουμε στο θέμα του ανοίγματος των σχολείων.
Αν εφαρμοστούν περισσότερες παρεμβάσεις (μάσκες, φυσική απόσταση, συχνή υγιεινή χεριών, συχνός εξαερισμός) τότε θα μειωθεί και ο κίνδυνος μετάδοσης στα παιδιά, αλλά και στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς. Επίσης θα χρειαστούν συχνά δειγματοληπτικά τεστ για άμεση ιχνηλάτηση και άμεση λήψη μέτρων. Άρα θα χρειαστεί και αύξηση της επάρκειας και της διενέργειας τεστ.
- Πότε πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία;
– Όταν έχουν εξασφαλιστεί οι προϋποθέσεις ασφαλέστερης λειτουργίας.
– Όταν έχει ολοκληρωθεί η επιστροφή από τις διακοπές και έχουν περάσει τουλάχιστον 2 εβδομάδες.
Συμπερασματικά
Ο κίνδυνος για τα ίδια τα παιδιά από το άνοιγμα των σχολείων είναι πάρα πολύ μικρός.
Ο κίνδυνος για τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις είναι μεγαλύτερος από αυτόν που σχετίζεται με το άνοιγμα.
Ο κίνδυνος για γονείς και συγγενείς είναι υπαρκτός, αλλά μπορεί να μετριαστεί αν βελτιωθούν οι προϋποθέσεις ανοίγματος των σχολείων και εάν το άνοιγμα γίνει τη σωστή χρονική στιγμή.
Οι προϋποθέσεις για το άνοιγμα των σχολείων υπερβαίνουν τη χρήση της μάσκας, αλλά απαιτούν την τήρηση περισσότερων παρεμβάσεων (και φυσική απόσταση, και συχνή υγιεινή χεριών, και συχνός εξαερισμός των αιθουσών διδασκαλίας).
- Όταν έχουν ολοκληρωθεί οι προϋποθέσεις λειτουργίας και τουλάχιστον 2 εβδομάδες μετά την επιστροφή των μαθητών από τις διακοπές, τα σχολεία μπορούν να ανοίξουν.
Σύψας: Πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία
Στο άνοιγμα των σχολείων αναφέρθηκε και ο λοιμωξιολόγος, Νίκος Σύψας. Μιλώντας το πρωί της Τετάρτης στο Mega, ξεκαθάρισε ότι «πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία. Είναι τεράστιες οι συνέπειες στην υγεία ενός παιδιού, και ψυχικές, όταν μένει σπίτι. Θα κλείσουν πρώτα όλα τα υπόλοιπα, εάν χρειαστεί, και μετά τα σχολεία» πρόσθεσε, υποστηρίζοντας ότι τα σχολεία θα επαναλειτουργήσουν με σχετική ασφάλεια.
Κεραμέως: Κανένας μαθητής χωρίς μάσκα στα σχολεία
Από την άλλη πλευρά η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως μιλώντας το πρωί της Τετάρτης στην ΕΡΤ αναφέρθηκε στη χρήση μάσκας στα σχολεία. «Οι μαθητές που δεν θα φορούν μάσκα δεν θα συμμετέχουν στο μάθημα», τόνισε και ξεκαθάρισε ότι στα σχολεία, γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές είναι υποχρεωμένοι να φορούν μάσκα» για την αποφυγή διασποράς του κορονοϊού.
«Σε περίπτωση άρνησης ή προτροπής από γονείς για μη χρήση μάσκας θα ακολουθηθούν όλα τα παιδαγωγικά μέτρα που προβλέπονται», πρόσθεσε η κυρία Κεραμέως και συμπλήρωσε ότι «δεν νοείται να είναι κανείς στο σχολείο χωρίς μάσκα».
Αναφορικά με το άνοιγμα των σχολείων η υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι «υπάρχει προγραμματισμός για άνοιγμα των σχολείων στις 7 Σεπτεμβρίου, ωστόσο θα υπάρξουν ανακοινώσεις την Τρίτη, 1 Σεπτεμβρίου. Περιμένουμε να επιστρέψουν όλοι οι εκδρομείς για να μην υπάρχουν μετακινήσεις ασυμπτωματικών» επισήμανε η υπουργός.
Όσον αφορά τον αριθμό μαθητών ανά τάξη σημείωσε ότι «η πρόταση των ειδικών είναι η λειτουργία σε πλήρη σύνθεση, αλλά με αυξημένα μέτρα προστασίας. Η μάσκα είναι ένα αυστηρό μέτρο, πλην όμως λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας, σύμφωνα με τους ειδικούς. Όπως, είπα και στη Βουλή η μάσκα σε καιρό πανδημίας είναι η μάσκα είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό εργαλείο, δεν είναι το μόνο ωστόσο. Έχουμε προβλέψει μια τεράστια ενημερωτική καμπάνια μέσω video και οδηγιών του ΕΟΔΥ. Επιπρόσθετα οι γιατροί σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο έχουν προβλέψει διαφορετικές ώρες διαλειμμάτων για να μειώσουν τον συγχρωτισμό των ομάδων».
Από την άλλη πλευρά η Νίκη Κεραμέως αναφέρθηκε στη χρήση αντισηπτικών αλλά και στην πρόβλεψη που αφορά τον συχνότερο καθαρισμό των σχολικών εγκαταστάσεων. «Κάναμε μια μεγάλη κίνηση και με προτροπή πρωθυπουργού να επεκτείνουμε σημαντικά τις ώρες λειτουργίας τους και για παιδαγωγικούς λόγους και προκειμένου να περιορίσουμε τον συγχρωτισμό με τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους», είπε ακόμη.
Axios: Ισραήλ και Λίβανος συμφώνησαν σε σχέδιο για κατάπαυση πυρός – Τι λέει αμερικανός αξιωματούχος
Γεραπετρίτης για ελληνοτουρκικά: «Δεν υφίσταται μυστική διπλωματία, ισχύει το αντίθετο»
Πανικός στη Βουλή της Σερβίας: Άγριος καυγάς μεταξύ βουλευτών – Σοκαριστικό βίντεο
Βέφα Αλεξιάδου: Η «εθνική μαγείρισσα» που έβαλε την Ελλάδα στο παγκόσμιο τραπέζι, ένα φωτεινό παράδειγμα ζωής
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr