Αναστάτωση για τα προκάτ νηπιαγωγεία σε αυλές σχολείων
Σοβαρό παραμένει το πρόβλημα της έλλειψης σχολικής στέγης σε αρκετές περιοχές της χώρας🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋
«Προκατ» εξακολουθεί να είναι η προσχολική εκπαίδευση στην Ελλάδα καθώς παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει περισσότερα από δύο χρόνια από την ψήφιση του νόμου που έδινε τη δυνατότητα της φιλοξενίας νηπίων και προνηπίων σε λυόμενους οικίσκους προκειμένου να εξυπηρετηθεί η δίχρονη προσχολική αγωγή, έχουν γίνει ελάχιστα προς αυτήν την κατεύθυνση.
Την ίδια στιγμή ο πρώτος δήμος της χώρας, ο δήμος Αθηναίων προχωρεί στην τοποθέτηση προκατασκευασμένων αιθουσών και μάλιστα στους αύλειους χώρους υφισταμένων σχολείων.
Υπολογίζεται ότι έως τώρα έχουν τοποθετηθεί περίπου 100 Προκατ Νηπαγωγεία σε διάφορες περιοχές της χώρας για την εξυπηρέτηση της 2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής με ορισμένα απ΄αυτά να αποτελούνται από δύο ή και περισσότερες κύριες αίθουσες.
Παράλληλα εξακολουθούν να λειτουργούν ως σχολικοί χώροι περίπου 500 οικίσκοι, οι οποίοι καλύπτουν τις ανάγκες παιδιών σε περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (σεισμούς, πλημμύρες, κλπ) μέχρι να επισκευαστούν ή να κατασκευαστούν σχολεία. Η λύση αυτή αν και προσωρινή, στην Ελλάδα έχει αποδειχτεί μέσα από τα παραδείγματα πολλών πόλεων ότι μπορεί να διαρκέσει ολόκληρες δεκαετίες.
Προκάτ νηπιαγωγεία στην καρδιά της Αθήνας
Οικίσκοι για την προσωρινή στέγαση της προσχολικής αγωγής έχουν ήδη τοποθετηθεί στο 63ο σχολείο στην Κυψέλη, ενώ προσφάτως ελήφθη απόφαση από τον δήμο Αθηναίων να τοποθετηθούν τρία κοντέινερ και στο προαύλιο του 133ου Δημοτικού Σχολείου καταλαμβάνοντας σχεδόν το σύνολο της μεγάλης αυλής, στην οποία προαυλίζονται έως σήμερα οι τρεις μεγαλύτερες τάξεις του σχολείου.
Στην απόφαση αυτή αντιδρούν έντονα οι γονείς των μαθητών του σχολείου, οι οποίοι μάλιστα έχουν προγραμματίσει συγκέντρωση στην πλατεία Κοτζιά την προσεχή Δευτέρα όταν και θα συζητείται το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας.
Υπενθυμίζεται ότι η δυνατότητα τοποθέτησης οικίσκων για τα παιδιά που αποκτούν την πρώτη τους επαφή με το σχολείο, δόθηκε με νόμο του 2019, ο οποίος επέτρεψε την τοποθέτηση και τη διατήρηση για διάστημα τεσσάρων ετών –με δυνατότητα επέκτασης για ακόμα 2 χρόνια - προκατασκευασμένων σχολικών αιθουσών νηπιαγωγείου, ενώ εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος ο οικείος δήμος υποχρεούται να προβεί σε μετεγκατάσταση των μαθητών σε μόνιμες σχολικές δομές είτε με ανέγερση είτε με μίσθωση. Η διάταξη μάλιστα έδινε τη δυνατότητα οι κατασκευές αυτές να τοποθετούνται και στα προαύλια ήδη λειτουργούντων σχολείων.
Στο πρόγραμμα εντάχθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια αρκετοί δήμοι και πλέον απομένουν ελάχιστοι, ένας από τους οποίους είναι και ο δήμος Αθηναίων, ο οποίος αυτήν την περίοδο λαμβάνει τις αποφάσες τοποθέτησης οικίσκων.
«Ο δήμος Αθηναίων είναι από τους τελευταίους που θα υλοποιήσουν το μέτρο της δίχρονης εκπαίδευσης και μάλιστα με μεγάλη καθυστέρηση. Στο σχολείο μας θα τοποθετηθούν οικίσκοι στη μεγάλη αυλή που βρίσκεται στο πάνω μέρος με αποτέλεσμα στα 190 παιδιά που φοιτούν ήδη στο σχολείο να στριμωχτούν άλλα 75 και σε συνθήκες πανδημίας» λέει στο «ethnos.gr» ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου, Ηρακλής Γράψας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το πρόβλημα που δημιουργείται είναι διττό και αφορά αφενός τα πολύ μικρά παιδιά του προνηπίου και του νηπιαγωγείου, τα οποία θα αναγκαστούν να στην πρώτη τους γνωριμία με το σχολείο να παραμείνουν σε αίθουσες προκάτ, που δεν είναι κατάλληλες για την εκπαιδευτική λειτουργία, αλλά και τα παιδιά που φοιτούν στα σχολεία όπου τοποθετούνται οι οικίσκοι, τα οποία θα στερηθούν ζωτικό χώρο από τα προαύλια που προορίζονται για παιχνίδι και ανάπαυλα από το μάθημα.
Το συγκεκριμένο σχολείο μάλιστα δεν είναι το μοναδικό, στο οποίο προγραμματίζεται να τοποθετηθούν οικίσκοι, καθώς σύμφωνα με ανακοίνωση που έχει ήδη εκδώσει ο Σύλλογος, τα σχολεία στα οποία θα τοποθετηθούν κοντέινερ είναι το 133ο ΔΣ και το 28ο ΔΣ, το 63ο Γυμνάσιο Αθηνών και το 8ο Γυμνάσιο - Λύκειο Αθηνών. Οπως προκύπτει, στις περιπτώσεις των τελευταιων δύο σχολείων παιδιά 4 και 5 ετών θα συνυπάρχουν με πολύ μεγαλύτερους μαθητές Γυμνασίου ή ακόμα και Λυκείου.
Οι γονείς των μαθητών του 133ου σχολείου, πάντως, ειναι αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν ην τοποθέτηση των οικίσκων στο προαύλιο του σχολείου τους, σημειώνει η Ελένη Χαραλάμπους.
Ο δήμος Αθηναίων δεν είναι ο μοναδικός στον οποίο υπάρχει ζήτημα. Η Νέα Σμύρνη εντάσσεται επίσης στους δημους, στους οποίους η προσχολική αγωγή είχε πάρει παράταση λόγω έλλειψης χώρων, ενώ αυτή τη στιγμη υπάρχουν γονείς παιδιών που έχουν γραφτεί για την επόμενη χρονιά σε νήπια και προνήπια, τα οποία ακόμα είναι κτιριακά ...ανύπαρκτα: «Εχουμε ένα σοβαρό θέμα έλλειψης χώρων που χρονίζει», επισημαίνει η πρόεδρος της Ενωσης Γονέων Νέας Σμύρνης, Τάνια Μπεχλιβανίδη. Και συνεχίζει: «Πέρυσι το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε να τοποθετηθούν 9 προκατασκευασμένες αίθουσες σε ελεύθερα γεωτεμάχια του δήμου, τα οποία μάλλον δεν πληρούν τις προυποθέσεις του κανονισμού για σταθερή σχολική δομή, αλλά μπορούν να τοποθετηθούν εκεί προκάτ αίθουσες προσωρινά για τέσσερα χρόνια. Φτάσαμε όμως στο σήμερα και δεν έχουν ξεκινήσει οι εργασίες ούτε για τα λυόμενα. Το χειρότερο είναι ότι τα νήπια και τα προνήπια έχουν ήδη αρχίσει να κατανέμονται από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, δηλαδή γράφονται στα ήδη υπάρχοντα νηπιαγωγεία και κατανέμονται σε παραρτήματα. Πηγαίνουν οι γονείς να δουν το χώρο του παραρτήματος, στο οποίο θα φοιτήσει το παιδί τους και δε βλέπουν τίποτα». Η ίδια προσθέτει ότι ήδη ανησυχούν καθώς η 11η Σεπτεμβρίου και το άνοιγμα των σχολείων δεν είναι μακριά: «Φοβόμαστε ότι θα διαλέξουν την εύκολη και ανέξοδη λύση να γίνουν προσθήκες σε σχολικά συγκροτήματα ή και σύμπτυξη τμημάτων ή να τοποθετηθούν οικίσκοι και στα προαύλια».
Τις ενστάσεις τους για το σχεδιασμό της ...προκατ δίχρονης προσχολικής αγωγής είχαν εκφράσει από την πρώτη στιγμή και οι εργαζόμενοι στις Κτιριακές Υποδομές (ΚτΥπ) -το φορέα που έχει αναλάβει την ανέγερση σχολείων μετά την κατάργηση του ΟΣΚ- τονίζοντας σε ανακοίνωσή τους ότι το εν λόγω πρόγραμμα το οποίο προβλεπόταν να ξεκινήσει με περίπου 200 «παρακάμπτει την κείμενη νομοθεσία, προκειμένου να προχωρήσει ταχύτατα και με το ελάχιστο κόστος η όλη διαδικασία, ενώ δεν δίνει καμία προοπτική για την κατασκευή νέων νηπιαγωγείων».
«Στην πραγματικότητα θεσμοθετήθηκε η εκπαίδευση σε προκάτ αίθουσες και μάλιστα για τα νήπια», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στην ΚτΥπ, Μανώλης Δανδουλάκης. Και προσθέτει: «Πολλές φορές οι δήμοι προτείνουν ελεύθερα οικόπεδα, αλλά για λόγους κόστους επιλέγεται η τοποθέτηση οικίσκων σε λειτουργούσες σχολικές μοναδες ειδικά εάν στα προτεινόμενα οικόπεδα χρειάζονται άδειες για μεταφορά δικτύων, κλπ. Σε άλλους δήμους επιλέγονται οικόπεδα, τα οποία είναι ήδη χαρακτηρισμένα για την ανέγερση σχολείων και τοποθετούνται σε αυτά τα κοντέινερς. Με τον τρόπο αυτό εγκλωβίζονται οι χώροι και χάνεται κάθε προοπτική να χτιστεί καινούριο σχολείο», καταλήγει.
Μεγάλο το πρόβλημα της στέγασης σχολικών μονάδων
Το πρόβλημα της στέγασης σχολείων σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας βρίσκεται σε μία κρίσιμη καμπή καθώς δήμοι μεγάλων πόλεων, όπως η Θεσσαλονίκη, έρχονται συχνά αντιμέτωποι με τον αποχαρακτηρισμό εκτάσεων, οι οποίες προορίζονταν για σχολεία εξαιτίας της έλλειψης των χρημάτων για τις αποζημιώσεις των ιδιοκτητών και τις αναγκαστικές άρσεις των απαλλοτριώσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν πριν λίγες ημέρες κατά τη διάρκεια δημοτικού συμβουλίου στη Θεσσαλονίκη, το σύνολο των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων για απαλλοτριώσεις ανέρχεται σε 3,5 εκατομμύρια ευρώ για κοινόχρηστους χώρους και σε 1,74 εκατομμύριο ευρώ για κοινωφελείς χώρους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη αρκετά χρόνια πιο πριν είχαν αποχαρακτηριστεί 45 χώροι συνολικής έκτασης 43 στρεμμάτων, εκ των οποίων οι 21 προορίζονταν για σχολεία.
Το πρόβλημα της έλλειψης χώρων στη Θεσσαλονίκη συζητήθηκε στην αρχή της εβδομάδας και στη Βουλή ύστερα από σχετική ερώτηση του βουλευτή, Σ. Σιμόπουλου στον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, ο οποίος δεσμεύτηκε ότι οι διαδικασίες για τη δημιουργία 17 σύγχρονων βιοκλιματικών σχολικών μονάδων στην Κεντρική Μακεδονία θα προχωρήσουν τάχιστα με ΣΔΙΤ.
Ειδικότερα για την περιοχή της Δυτικής Θεσσαλονίκης, ο κ. Καραμανλής έδωσε στοιχεία για τρία σχολικά συγκροτήματα, το 2ο Δημοτικό Σχολείο Πολίχνης, το 12ο Δημοτικό Σχολείο και το 11ο Νηπιαγωγείο Δήμου Παύλου Μελά, και το 25ο Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου.
Κυβέρνηση: Με Ούρσουλα στην Αθήνα, παίζει το χαρτί του Ταμείου Ανάκαμψης
Κρήτη: Κλοπή «μαμούθ» - Έκανε «φτερά» 1 εκατ. από βίλα μεγιστάνα
Κοινωνικός τουρισμός: Άνοιξε η πλατφόρμα – Η διαδικασία για αίτηση και οι δικαιούχοι
Ερευνητές ανέπτυξαν ακουστικά που μπορούν να εντοπίσουν πρώιμα σημάδια Αλτσχάιμερ - Πώς λετουργούν
Κατά της διαγραφής Σαμαρά ο Καραμανλής: Η κριτική δεν αντιμετωπίζεται με πειθαρχικά μέτρα - Δεν με ενδιαφέρει η Προεδρία
Εορταστικό ωράριο 2024: Πότε ξεκινάει - Ποιες Κυριακές θα είναι ανοιχτά τα μαγαζιά
Σε τροχιά κλιμάκωσης ο πόλεμος στην Ουκρανία; Το επόμενο βήμα του Πούτιν, τα πυρηνικά και ο παράγοντας Τραμπ
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr