Τηλεπικοινωνίες: 73% υψηλότερες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο οι υπηρεσίες στην Ελλάδα – Οι λόγοι
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Μπορεί η Ελλάδα να χαρακτηρίζεται από τα εντυπωσιακά ψηφιακά άλματα που έκανε την περιοδο της πανδημίας, αλλά οι Ελληνες εξακολουθούν να πληρώνουν ακριβά τις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες. Παρά το γεγονός ότι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές εμφανίζουν μία ραγδαία αύξηση καθώς τις αγκάλιασε μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες αποτελούν ένα υπολογίσιμο κόστος για το μέσο νοικοκυριό.
Κι αυτό την ώρα που οι επιδόσεις της χώρας στην κινητή τηλεφωνία είναι αξιοθαύμαστες καθώς βρίσκεται στην 25η θέση, αλλά στη σταθερή τηλεφωνία η εικόνα είναι αντεστραμμένη καθώς απέχουμε ακόμα έτη φωτός από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Βρισκόμαστε στην 101η θέση κυρίως εξαιτίας των μειωμένων επενδύσεων στον κλάδο, την εξάρτηση από το χαλκό και την αργή πρόοδο στην ανάπτυξη δικτύων οπτικής ίνας.
Αναφορικά με τις τιμές, είναι χαρακτηριστικό ότι οι χρεώσεις τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών την πρώτη χρονιά της πανδημίας συγκριτικά με τον ευρωπαϊκό Μέσο Ορο ήταν ψηλότερες κατά 73% στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat. Η ψαλίδα μάλιστα το 2020 άνοιξε σημαντικά καθώς το 2019 η διαφορά των χρεώσεων από τον ευρωπαικό μέσο όρι ήταν 10 ποσοστιαίες μονάδες μικρότερη (63,1%).
Οι υψηλές τιμές των ηλεκτρονικών υπηρεσιών στην Ελλάδα, σχεδόν μονοπώλησαν τη συζήτηση των μελών της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, η οποία ανανέωσε τη θητεία της διοίκησης της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.
Σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαικής Επιτροπής που παρουσίασε ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, Μάριος Κάτσης, η Ελλάδα είναι από τις ακριβότερες χώρες σε σχέση με τις ταχύτητες των συνδέσεων, ενώ η αργή μεταβαση στα δίκτυα υψηλής ταχύτητας και το χαμηλό ποσοστό διείσδυσης μπορεί να συνδέονται με τις υψηλές τιμές που παρατηρούνται.
«Η Ελλάδα είναι η ακριβότερη χώρα της ΕΕ και η δεύτερη πιο ακριβή στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο με 173 μονάδες στον ευρωπαικό δείκτη τιμών στις τηλεπικοινωνίες. Βρίσκεται πίσω από την Νορβηγία που έχει 180,1 μονάδες» σημείωσε ο κ. Κάτσης υπενθυμίζοντας ότι και η έκθεση Πισσαρίδη, αναφερόταν σε υχηλές χρεωσεις στις τηλεπικοινωνίες.
Παράλληλα στη χώρα μας αυτή τη στιγμή το ποσοστό των νοικοκυριών που είναι συνδεδεμένα με το δίκτυο οπτικών ινών μετά βίας φτάνει το 10%, με την Ελλάδα να συγκαταλέγεται στη δεκάδα των χωρών, οι οποίες πρέπει να διανύσουν τη μεγαλύτερη απόσταση προκειμένου να υπάρξει ένα πλήρες δίκτυο οπτικών ινών.
Σύμφωνα μάλιστα με τον δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας DESI για την Ευρωπαική Επιτροπή, στην Ελλάδα οι τιμές των υψηλών ταχυτήτων είναι υψηλότερες από τον ευρωπαικό Μέσο Ορο, ενώ οι τιμές για πακέτα συνδέσεων με πιο χαμηλές ταχύτητες βρίσκονται κοντά στον ευρωπαικό μέσο όρο.
Επιπλέον, η εταιρία Rewheel, η οποία συνεργάζεται με την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, επισημαίνει στην πιο πρόσφατη έρευνά της ότι ακόμα κι αν εξαιρεθεί το τέλος κινητής τηλεφωνίας, τα συμβόλαια για 1, 2 ή 3 GB ήταν τα ακριβότερα στην ΕΕ. Για 4 GB οι τιμές στην Ελλάδα ήταν ακριβότερες μεταξύ των 51 ευρωπαικών, αμερικανικών, αφρικανικών και ασιατικών αγορών, ενώ οι Ελληνες καταναλωτές πληρώνουν 5 με 6 φορές περισσότερα το μήνα σε σχέση με τους Γάλλους καταναλωτές για συμβόλαια, 1, 2, 3 ή 4 GB.
Από την πλευρά του το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης εκτιμά ότι υπάρχει μία σημαντική πρόοδος και στο ζήτημα των χρεώσεων με τη μείωση του τέλους κινητής τηλεφωνίας, το οποίο κυμαινόταν από 12% έως 20% σε 0 για τους συνδρομητές κάτω των 30 ετών και οριζόντια σε 10% για όλους τους υπόλοιπους, όπως επεσήμανε ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης. Ο ίδιος μάλιστα απέδωσε την κακή κατάταξη της Ελλάδας στις συγκριτικές μελέτες στο γεγονός ότι χρησιμοποιούν τις τιμές καταλόγου χωρίς να συνυπολογίζουν τις προσφορές των παρόχων δίνοντας μια προβληματική εικόνα για τη χώρα.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΕΤΤ, Κωνσταντίνο Μασσέλο το διάστημα 2018 – 2021 στην κινητή τηλεφωνία υπήρξαν μειώσεις 14% ανά λεπτό ομιλίας, 43% ανά SMS και 61% ανά GB. Αναφερόμενος στα ζητήματα σύγκρισης τιμών με άλλες χώρες, υπογράμμισε πως βρίσκεται σε εξέλιξη σχετική έρευνα από την Αρχή προσθέτοντας πως - βάσει των πρώτων συμπερασμάτων της – προκύπτει ότι συχνά δε λαμβάνεται επίσης υπόψη ο παράγοντας της ποιότητας: «Υπάρχει μια μονοδιάστατη προσέγγιση του προβλήματος. Για παράδειγμα στο πλαίσιο των ερευνών της ΕΕΤΤ συγκρίναμε για συγκεκριμένο πακέτο υπηρεσιών κινητής τη φτηνότερη ελληνική λύση με τη φτηνότερη άλλων χωρών με το ίδιο κατα κεφαλήν ΑΕΠ. Είδαμε ότι ένα πακέτο από την Πολωνία είναι πολύ φτηνότερο από το φτηνότερο ελληνικό πακέτο, όμως η ταχύτητα του πολωνικού πακέτου ήταν 6 Mbps και του ελληνικού 105. Ηταν όντως φτηνότερο, αλλά προσφέρει πολύ χαμηλότερη ποιότητα υπηρεσίας. Επομένως έχουμε κάποιους προβληματισμούς ως προς τις μελέτες συγκρισης τιμών» είπε ο κ. Μασσέλος.
Προσεθεσε επίσης ότι στα πακέτα μόνο δεδομένων η Ελλάδα σε όλα πλην ενός είναι σε καλύτερη θέση από τον ευρωπαικό ΜΟ.
Αναφορικά με τη χαμηλή θέση της χώρας μας στο δείκτη DESI, για τον οποίο ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, Χάρης Καστανίδης τόνισε ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην 25η θέση μόνο πάνω από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, ο κ. Πιερρακάκης είπε ότι αδικεί την Ελλάδα καθώς αντανακλά την πρόοδό της μόνο έως το α΄εξάμηνο του 2020: «Κατά την κρίση μας υπάρχει χρονοκαθυστέρηση στο τι μετράει ο δείκτης. Το έχουμε μεταφέρει στην Ευρωπαική Επιτροπή καθώς και τα ζητήματα υποκειμενισμού που προκύπτουν από υποδείκτες που βάζουν ασύμμετρα βάρη στην σταθερή τηλεφωνία» τόνισε.
Συμπλήρωσε πως «καλό είναι να βελτιώνουμε τις θέσεις στους δείκτες αλλά έρχονται δεύτεροι μετά την εξυπηρέτηση των βασικών αναγκών των πολιτών σε βασικές υπηρεσίες. Αρκεί να πούμε ότι το gov.gr και η Ενιαία Ψηφιακή Πύλη του Δημοσίου δε μετριούνται στο δείκτη. Μόνο οι προσυμπληρωμένες φόρμες».
Οι ελεγκτικές αρμοδιότητες
Συζήτηση έγινε και για τις ελεγκτικές αρμοδιότητες του κλάδου των τηλεπικοινωνιών, για τις οποίες φαίνεται να ερίζουν δύο ανεξάρτητες αρχές και δύο υπουργεία. Κι αυτό καθώς νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης στο στάδιο της διαβούλευσης είχε συμπεριλάβει διάταξη που έδινε ελεγκτικές αρμοδιότητες επί του κλάδου των τηλεπικοινωνιών στην Επιτροπή Ανταγωνισμού με την ψήφιση του συγκεκριμένου άρθρου να αναστέλλεται τελικά: «Εδώ ανακύπτει το ζήτημα να έχουμε δύο ανεξάρτητες αρχές, οι οποίες να εχουν μία τόσο σοβαρή διχογνωμία για το αν έχουμε ακριβά δεδομένα κινητής και ταυτόχρονα δύο εποπτεύοντα υπουργεία το Ανάπτυξης και το Ψηφιακής Διακυβέρνησης να διαφωνούν για το ποιος θα ασκεί ελεγκτική αρμοδιότητα. Η έχουμε εσωτερικό ζήτημα εντός της κυβέρνησης ή έχουμε σύγκρουση συμφεροντων και σκοπιμότητες», είπε ο κ. Κάτσης.
Προσπάθεια για τη σταθερη μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης
«Τα πάμε καλά στην κινητή τηλεφωνία, αλλά δεν τα πάμε καλά στη σταθερή. Στην κινητη τηλεφωνία είμαστε 25οι στον κόσμο, στη σταθερή είμαστε 100οί στον κόσμο», σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης αποδίδοντας αυτή τη διαφορά στην καθυστέρηση αντίστοιχης προόδου που σχετίζεται με επενδύσεις που δεν έγιναν τα χρόνια των μεγάλων οικονομικών δυσκολιών και το παλιό δίκτυο χαλκού: «Εκεί χρειάζεται να γίνουν πολλά και το Ταμείο Ανάκαμψης θα παίξει καθοριστικό ρόλο» σημείωσε προσθέτοντας ότι θα δώσει λύση και στις περιπτώσεις που ένας ένοικος πολυκατοικίας θέλει να βάλει οπτική ίνα στο σπίτι του, αλλά επειδή δε συμφωνούν οι υπόλοιποι, δεν υπάρχει διαμοιρασμός του κόστους.
Πώς αλλάζουν τα δεδομένα στον πόλεμο της Ουκρανίας μετά τη δολοφονία Κιρίλοφ: Το οργανωμένο «χτύπημα» του Κιέβου για να προλάβει το μέτωπο Τραμπ-Πούτιν
Meta: «Καμπάνα» 251 εκατ. ευρώ από την ΕΕ για χακάρισμα λογαριασμών του Facebook
Best FIFA Awards: Κορυφαίος ποδοσφαιριστής για το 2024 ο Βινίσιους – Η καλύτερη 11αδα
Κώστας Χαρδαβέλλας: Ενας γίγαντας της δημοσιογραφίας που χόρεψε το ζεϊμπέκικο του νικητή
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr