Μπαλάκι οι ευθύνες για το χάος και την απίστευτη ταλαιπωρία των επιβατών: Δεύτερη παρέμβαση ΡΑΣ κατά Hellenic Train μέσα σε λίγες ημέρες
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋
Για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα μόλις μίας εβδομάδας μπαίνει στο στόχαστρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) η Hellenic Τrain (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) για την παροχή εξηγήσεων για συμβάντα που σχετίζονται με την ταλαιπωρία και τα δικαιώματα των επιβατών του σιδηροδρόμου.
Παρέμβαση της ΡΑΣ και πριν από λίγες ημέρες
Σήμερα Παρασκευή η ΡΑΣ ανακοίνωσε ότι προχωρεί στην άμεση έναρξη διεξαγωγής αυτεπάγγελτης έρευνας για το απίστευτο χάος που προκλήθηκε στη σιδηροδρομική κυκλοφορία την Πέμπτη ύστερα από την ακινητοποίηση του Λευκού Βέλους και μιας ακόμα αμαξοστοιχίας και το ντόμινο προβλημάτων που ακολούθησε και οδήγησε στην ταλαιπωρία εκατοντάδων επιβατών.
Ωστόσο και πριν από μία εβδομάδα, στις 21 Ιουλίου, η Ρυθμιστική Αρχή με επιστολή της προέδρου της, Ιωάννας Τσιαπαρίκου είχε ζητήσει την άμεση πληροφόρηση και την παροχή σχετικών στοιχείων για την υποκατάσταση συρμών με λεωφορεία, τις καθυστερήσεις και τις ακυρώσεις πολλών δρομολογίων των Προαστιακών Σιδηροδρόμων Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Οπως είναι σε θέση να γνωρίζει το «ethnos.gr», η εταιρία αν και έχει παρέλθει μία εβδομάδα από την ενημέρωσή της, φαίνεται πως έχει αγνοήσει την παρέμβαση της ΡΑΣ και δεν έχει παράσχει έως σήμερα κανένα στοιχείο. Κατά συνέπεια και η ΡΑΣ επιφυλάσσεται για τις επόμενες κινήσεις της.
Συγκεκριμένα η Αρχή είχε ζητήσει εξηγήσεις αναφορικά με:
- τους λόγους για τους οποίους ακυρώνονται καθημερινά δρομολόγια στον Προαστιακό Αθηνών και Θεσσαλονίκης
- το χρονικό διάστημα κατά το οποίο εκτιμά η εν λόγω σιδηροδρομική επιχείρηση ότι οι ακυρώσεις/καθυστερήσεις αυτές θα συνεχιστούν και
- το σχέδιο δράσης της εταιρείας, προκειμένου να αποκατασταθεί η εύρυθμη λειτουργία των Προαστιακών δρομολογίων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, υπενθυμίζοντας ταυτόχρονα στην εταιρία τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τα άρθρα 8 «ταξιδιωτικές πληροφορίες», 16 « επιστροφή χρημάτων και επαναδρομολόγηση», 17 « αποζημίωση κομίστρου», 18 «συνδρομή» και 28 «πρότυπα ποιότητας των υπηρεσιών».
Ούτε αυτή ήταν όμως η πρώτη φορά που καταγγελίες επιβατών οδηγούν την Αρχή στην απαίτηση εξηγήσεων. Η επιστολή για τις καθυστερήσεις και τις ακυρώσεις εντάσσεται σε σειρά ανάλογων ενεργειών που έχει πραγματοποιήσει η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων τους τελευταίους μήνες, για το ίδιο ζήτημα, στο πλαίσιο της διασφάλισης των δικαιωμάτων των επιβατών.
Ωστόσο, παρά τις έγγραφες διαβεβαιώσεις της Εταιρείας προς την Αρχή για άμεσες βελτιωτικές ενέργειες, η ΡΑΣ συνέχιζε να γίνεται αποδέκτης πλήθους παραπόνων επιβατών του Προαστιακού Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Αυτός ήταν και ο λόγος της επιστολής της 21ης Ιουλίου, στην οποία καταγραφόταν ότι τα αιτήματα/παράπονα επιβατών επικεντρώνονται στις επανειλημμένες και συστηματικές ακυρώσεις αλλά και καθυστερήσεις δρομολογίων, ιδιαίτερα μάλιστα κατά τις ώρες αιχμής, όταν δηλαδή πρέπει να εξυπηρετηθεί η ανάγκη μετακίνησης των πολιτών από και προς τον τόπο εργασίας τους.
Να σημειωθεί επίσης ότι σε εκκρεμότητα βρίσκεται ακόμα και η υπόθεση των απανωτών ακινητοποιήσεων τρένων που οδήγησε στην απίστευτη ταλαιπωρία εκατοντάδων επιβατών κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα» τον περασμένο χειμώνα.
Μπαλάκι οι ευθύνες για το χάος της Πέμπτης
Στο μεταξύ μπαλάκι έχουν γίνει για ακόμα μία φορά οι ευθύνες για την νέα απίστευτη ταλαιπωρία εκατοντάδων επιβατών του σιδηροδρόμου με το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών να εξακολουθεί να παρακολουθεί από ...απόσταση τα τεκταινόμενα.
Από την πλευρά της η Hellenic Τrain με ανακοίνωσή της μετά τα μεσάνυχτα της Πέμπτης και αναφορικά με τις ευθύνες «έδειξε» εξαρχής προς την πλευρά του διαχειριστή της υποδομής, δηλαδή του ΟΣΕ σημειώνοντας ότι «η Hellenic Train ζητά μία ειλικρινή συγνώμη από τους επιβάτες για αυτό το ατυχές γεγονός, αν και η εταιρεία δεν ευθύνεται για την αξιοπιστία των υποδομών», όπως ανέφερε.
Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, τα προβλήματα φαίνεται να προέρχονται από την ηλεκτροδότηση. Η συντήρηση της σχετικής υποδομής είναι ευθύνη του ΟΣΕ με σιδηροδρομικές πηγές να επισημαίνουν ότι η ελλιπής συντήρηση σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες των τελευταίων ημερών οδήγησαν σε αυτό το αποτέλεσμα.
Αυτό που θα διερευνηθεί επίσης όμως είναι το κεφάλαιο της διαχείρισης επιβατών εκ μέρους της εταιρίας λειτουργίας του σιδηροδρόμου καθώς υπάρχουν πληροφορίες ότι η ακινητοποίηση του τρένου δηλώθηκε με πολύωρη καθυστέρηση. Η διαδικασία δεν είναι ασήμαντη όχι μόνο σε επίπεδο ενημέρωσης, αλλά και επειδή αποτελεί προυπόθεση για ξεκινήσει άλλο τρένο προκειμένου να παραλάβει τους επιβάτες. Επιπλέον στο διάστημα αυτό οι επιβάτες παρέμεναν αρχικά σε αμαξοστοιχία χωρίς κλιματισμό, ενώ στη συνέχεια αναγκάστηκαν να αναζητήσουν λίγη σκια στα κοντινά χωράφια.
Υπενθυμίζεται ότι στην πολυσυζητημένη προσφάτως υπογραφείσα σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εκτέλεση των άγονων δρομολογίων για άλλα 10 + 5 χρόνια έναντι 50 εκ. ευρώ ετησίως, έχουν προβλεφθεί ρήτρες και αντίστοιχη μείωση της επιδότησης στην περίπτωση αναστολής δρομολογίων. Ολα αυτά όμως υπό την προυπόθεση ότι τα περιστατικά δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα άλλου φορέα (κυρίως της υποδομής, την ευθύνη για την οποία έχει ο ΟΣΕ).
Η έρευνα από τη ΡΑΣ
Οπως ανακοίνωσε η ΡΑΣ, μετά τη μεγάλη ταλαιπωρία των επιβατών εξαιτίας της ακινητοποίησης δύο αμαξοστοιχιών της Hellenic Τrain A.E και συνακόλουθα τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στο σιδηροδρομικό δίκτυο την Πέμπτη, η Αρχή θα διερευνήσει ενδελεχώς αυτεπάγγελτα όλες τις καταγγελίες των επιβατών για τα δύο συμβάντα.
Η διεξαγωγή της αυτεπάγγελτης έρευνας θα κινηθεί σε δύο επίπεδα.
- Στη διερεύνηση πιθανολογούμενων παραβάσεων της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης και του Διαχειριστή Υποδομής σε ζητήματα ασφάλειας.
- Στα θέματα που άπτονται της εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών.
«Οποιαδήποτε ενέργεια ή συμβάν που θίγει το δικαίωμα των επιβατών στην απρόσκοπτη μετακίνησή του, θα αντιμετωπιστεί έγκαιρα, αποτελεσματικά και χωρίς καμία ανοχή» προανήγγειλε η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Ιωάννα Τσιαπαρίκου. Και συνέχισε: «Οι επιβάτες δεν έχουν μόνο υποχρεώσεις, έχουν σαφή και ξεκάθαρα δικαιώματα, η καταπάτηση των οποίων επισείει κυρώσεις και πρόστιμα, τα οποία ανάλογα με τη φύση, τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της παράβασης, μπορούν να ανέλθουν στο 1 εκατομμύριο ευρώ, για κάθε παράβαση που διαπιστώνεται».
Η κυρία Τσιαπαρίκου προσέθεσε ότι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καταγράφει στη σημερινή ανακοίνωση τις υποχρεώσεις της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης έναντι των επιβατών στις περιπτώσεις συμβάντων όπως το χθεσινό και θα προχωρήσει άμεσα στη διερεύνηση τους, μέσω της αυτεπάγγελτης έρευνας, προκειμένου να διαπιστώσει αν όλες οι υποχρεώσεις, εφαρμόστηκαν ορθώς από τη σιδηροδρομική επιχείρηση, καθώς αποτελούν θεσμοθετημένα δικαιώματα των επιβατών, «Στην περίπτωση αποδεδειγμένης μη συμμόρφωσης προς αυτά, η Αρχή οφείλει να προχωρήσει στις κυρώσεις που προαναφέρθηκαν», κατέληξε.
Τι ορίζει ο Κανονισμός
Η ΡΑΣ, πάντως, υπενθυμίζει ότι σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1371/07, οι Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις οφείλουν να εφαρμόζουν τα παρακάτω:
Άρθρο 8 Ταξιδιωτικές πληροφορίες: Η εταιρεία οφείλει να παράσχει έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, για οποιαδήποτε δραστηριότητα ή έκτακτο συμβάν το οποίο είναι δυνατόν να διακόψει ή να καθυστερήσει την υπηρεσία μεταφοράς στην οποία είναι υπόχρεη έναντι του εκάστοτε επιβάτη.
Άρθρο 16 Επιστροφή χρημάτων και επαναδρομολόγηση: Εφόσον η καθυστέρηση άφιξης στον τελικό προορισμό υπερβεί τα 60 λεπτά, οι επιβάτες έχουν δικαίωμα:
- Επιστροφής του κομίστρου στο ακέραιο για το μέρος ή τα μέρη του ταξιδιού που δεν πραγματοποιήθηκαν.
- Συνέχισης του ταξιδιού ή επαναδρομολόγησης, υπό συγκρίσιμες συνθήκες μεταφοράς, προς τον τελικό προορισμό και με την πρώτη ευκαιρία ή σε ύστερη ημερομηνία κατά την προαίρεση του επιβάτη,
Άρθρο 17 Αποζημίωση κομίστρου: ο επιβάτης μπορεί να αιτηθεί αποζημίωσης για καθυστερήσεις και συγκεκριμένα:
- 25% του κομίστρου για καθυστέρηση 60 έως 119 λεπτών
- 50% του κομίστρου για καθυστέρηση 120 λεπτών και άνω.
Άρθρο 18 Συνδρομή: Σε περίπτωση καθυστέρησης στην άφιξη ή στην αναχώρηση, οι επιβάτες πρέπει να είναι ενήμεροι σχετικά με την κατάσταση, όπως επίσης να γνωστοποιείται από τη Σιδηροδρομική επιχείρηση, τόσο η εκτιμώμενη ώρα αναχώρησης όσο και η εκτιμώμενη ώρα άφιξης.
Επίσης, στην περίπτωση καθυστέρησης που υπερβαίνει τα 60 λεπτά, η εκάστοτε Εταιρεία οφείλει να προσφέρει δωρεάν:
- Γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα με το χρόνο αναμονής
- Ξενοδοχείο ή άλλο κατάλυμα και μεταφορά μεταξύ του σιδηροδρομικού σταθμού και του τόπου καταλύματος
- Εφόσον η αμαξοστοιχία είναι ακινητοποιημένη εκτός σταθμού, η σιδηροδρομική επιχείρηση, φροντίζει για την
- έγκαιρη και ασφαλή μεταφορά των επιβατών από την αμαξοστοιχία στο σιδηροδρομικό σταθμό
- Οφείλει να λάβει μέριμνα και να αντιμετωπίσει τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, όπως και τα πρόσωπα που τους συνοδεύουν.
- Φωτιά στην περιφερειακή Αιγάλεω: Βελτιωμένη η εικόνα - Υπό έλεγχο το μέτωπο
- Ακρίβεια: Οριακή μείωση του πληθωρισμού στην Ελλάδα στο 11,5%- Στο 8,9% στην Ευρωζώνη
- Ρέντη: Tie wrap στον λαιμό είχε ο άνδρας που βρέθηκε νεκρός σε φορτηγό - Οι πρώτες πληροφορίες
- Μυστηριώδεις τρύπες βρέθηκαν στον πυθμένα του Ατλαντικού ωκεανού - Γιατί προβληματίζουν τους επιστήμονες
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr