Αυτοψία του OPEN στον σταθμό που συνδέει την Ελλάδα με το εξωτερικό: Εγκατάλειψη και λεηλασία στις υποδομές του ΟΣΕ
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋
Εικόνες ντροπής και εγκατάλειψης καταγράφονται στον σταθμό «Γέφυρα» λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη, καθώς ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας ο οποίος συνδέει τη χώρα μας με το εξωτερικό έχει βρεθεί πολλές φορές στο στόχαστρο της «μαφίας του χαλκού».
Η κάμερα του Open που βρέθηκε στο σημείο κατέγραψε αποκαλυπτικές εικόνες για την κατάσταση και τον τρόπο με τον οποίο ρημάζεται ο σταθμός. Οι δράστες χρησιμοποιώντας ειδικά εργαλεία καταφέρουν και αφαιρούν τις βίδες από το καπάκι από χαλκό των συρμών.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η σταδιακή επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής που διεκόπη μετά το δυστύχημα στα Τέμπη θα βρει επίσης τον σταθμό «Γέφυρα» χωρίς φωτεινούς σηματοδότες. Ο συγκεκριμένος σταθμός δεν θυμίζει σε τίποτα σύγχρονο σιδηρόδρομο.
Την ίδια ώρα, ζήτημα ασφάλειας θέτουν οι οδηγοί που χρησιμοποιούν καθημερινά την ισόπεδη διάβαση στην παλιά εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Ευζώνων, ενώ αλγεινή εντύπωση προκαλεί και το ακατάλληλο κτίσμα στο οποίο βρίσκεται ο φύλακας.
Σημειώνεται ότι οι τοπικές Αρχές ζήτησαν με επιστολή τους τον περασμένο Αύγουστο από ΓΕΟΣΕ, ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ την άμεση παρέμβαση για την αναβάθμιση του σταθμού.
Οι εννέα προϋποθέσεις ασφαλείας για να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος
Παράλληλα, προϋποθέσεις ασφαλείας εννέα σημείων θέτουν οι μηχανοδηγοί προκειμένου να προχωρήσει το πρόγραμμα επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση από αύριο Τετάρτη 22 Μαρτίου.
Την ίδια στιγμή μόλις ένα 24ωρο πριν την επίσημη επανέναρξη των δρομολογίων, θολό παραμένει το τοπίο για την πρεμιέρα του σιδηροδρόμου μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, καθώς το αρμοδιο υπουργειο Υποδομών και Μεταφορών και ο ΟΣΕ δεν έχουν προβεί ακόμα σε επίσημες ανακοινώσεις με τις λεπτομέρειες, ενώ δεν έχει γίνει γνωστή ούτε η ώρα αναχώρησης των πρώτων δρομολογίων. Κυρίως όμως δεν έχει απαντηθεί το εάν θα χρησιμοποιηθούν τελικώς οι 73 σταθμάρχες με μπλοκάκια που ανήκουν στον κύκλο εκπαίδευσης, τον οποίο διερευνησε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και κατέληξε στη σύσταση προς τον ΟΣΕ να τους απομακρύνει από κρίσιμες θέσεις. Η παρουσία τους θεωρείται απαραίτητη για την επανεκκίνηση των δρομολογίων, δεδομένου ότι έχει ανακοινωθεί από τον εκτελούντα χρέη υπουργού Μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη, η στελέχωση των μεγάλων σταθμών με δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια. Από την άλλη, εφόσον χρησιμοποιηθούν και αυτοί οι εργαζόμενοι για την επάνδρωση κρίσιμων θέσεων, θα πρόκειται για μία αγνόηση της Ανεξάρτητης Αρχής.
Σε σχετική ερώτηση του «Εθνους», πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών περιορίστηκαν να πουν ότι θα υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις εντός της ημέρας.
Στο μεταξύ και οι μηχανοδηγοί είναι αποφασισμένοι να μην στελεχώσουν αύριο τέσσερις συγκεκριμένες διαδρομές εάν δε δοθούν οι απαραίτητες εγγυήσεις ασφαλείας, οι οποίες έως και σήμερα δεν έχουν δοθεί. Πρόκειται για τις γραμμές:
- Αθήνα – Θεσσαλονίκη (που ξεκινούν από αύριο για τα εμπορευματικά τρένα καθώς, σύμφωνα με τους μηχανοδηγούς, δεν έχει λυθεί το ζήτημα επικοινωνίας εντός της σήραγγας των Τεμπών) και τις γραμμές
- Θεσσαλονίκη – Φλώρινα,
- Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη και
- Θεσσαλονίκη – Δράμα.
Για το ζήτημα αυτό οι μηχανοδηγοί έχουν το μεσημέρι συνάντηση με τη διοίκηση της Hellenic Train, η διοίκηση της οποίας συναντάται αυτήν την ώρα και με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών.
Νωρίτερα η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) με επιστολή της προς τη διοίκηση της Hellenic Train ζήτησε την ασφαλή λειτουργία των επικοινωνιών και εντός των σηράγγων, την επάνδρωση μεγάλων σταθμών, όπως αυτός της Έδεσσας, αλλά και πιστοποιητικά ελέγχου καταλληλότητας των γεφυρών από τις οποίες διέρχεται το τρένο. Επιπλέον αναφέρεται στην ανάγκη επαρκούς φύλαξης των ισόπεδων διαβάσεων, ενώ επαναλαμβάνει το αίτημά της για καταγραφή των συνομιλιών των μηχανοδηγών με τους εκπροσώπους του διαχειριστή υποδομής και από την Hellenic Train, «καθώς μετά την σιδηροδρομική τραγωδία υπήρξε επιλεκτική διαρροή συνομιλιών που αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη από τις πραγματικές αιτίες της σιδηροδρομικής τραγωδίας», όπως αναφέρουν.
Σημειώνουν επίσης ότι ο μεταβατικός επικεφαλής του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης στη συνάντηση του με το Σωματείο, ανέφερε ότι η Hellenic Train έχει παραλάβει 30 φορητές συσκευές GSMR.
Υπενθυμίζεται ότι βάσει του σχεδίου που έχει ανακοινωθεί, από αύριο επανεκκινούν σταδιακά τα δρομολόγια των τρένων. Νέα δρομολόγια θα προστίθενται ανά πέντε ημέρες με στόχο το συνολικό πλέγμα δρομολογίων να εχει επανέλθει έως τις 11 Απριλίου. Συγκεκριμένα αύριο 22 Μαρτίου θα ξεκινήσουν:
- Προαστιακός Πειραιάς – Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Αεροδρόμιο
- Προαστιακός Κάντζα – Λιόσια
- Προαστιακός Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα
- Θεσσαλονίκη – Φλώρινα
- Θεσσαλονίκη – Δράμα
- Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη
- Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
- Κάτω Αχαϊα – Πάτρα
- Πάτρα – Ρίο
- Διακοφτό – Καλάβρυτα
- Ολυμπία – Πύργος – Κατάκολο
- Βόλος – Μηλιές
- Εμπορευματικά από Θεσσαλονίκη προς Ειδωμένη και Προμαχώνα (1 ή 2 ζεύγη)
- Εμπορευματικά Θριάσιο – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)
Ολόκληρη η επιστολή των μηχανοδηγών έχει ως εξής:
«Η σιδηροδρομική τραγωδία της 28/02/2023 έχει συγκλονίσει την Ελληνική Κοινωνία. 57 άνθρωποι, 11 εξ αυτών εργαζόμενοι επι των αμαξοστοιχιών έχασαν την ζωή τους σε ένα αδιανόητο δυστύχημα.
Το Σωματείο μας είχε έγκαιρα προειδοποιήσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, για τους κινδύνους που εγκυμονεί η μη λειτουργία συστημάτων ασφαλείας (Φωτοσήματα – Τηλεδιοίκηση – ETCS).
Δυστυχώς οι επισημάνσεις και οι προειδοποιήσεις μας, ανεξήγητα, είτε υποβαθμίστηκαν είτε δεν λήφθηκαν σοβαρά υπόψη.
Από την 1/3/2023 έχει ανασταλεί η κυκλοφορία των τρένων στην Ελληνική Επικράτεια, ενώ ο νέος Υπουργός Μεταφορών κ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε δέσμη μέτρων για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στις 22 Μαρτίου 2023.
Το Σωματείο μας συμμετείχε σε μια συνάντηση με την νέα πολιτική ηγεσία, ενώ συνάντηση υπήρξε και με τον νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ κ. Τερεζάκη Π. την Παρασκευή 17 Μαρτίου.
Μετά την συνεδρίαση του ΔΣ του Σωματείου μας, θέτουμε υπόψην σας τα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν σε συγκεκριμένα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου, προκειμένου να επανεκκινήσουν και σε αυτά, τα σιδηροδρομικά δρομολόγια.
Επισημαίνουμε ότι πιστεύουμε ότι χωρίς την επίλυση τους, δεν μπορεί να ξεκινήσουν δρομολόγια σε αυτά τα σημεία.
- Για την γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη (Στρυμόνα): λειτουργία των επικοινωνιών σε όλη την διαδρομή και όλων των ΑΣΙΔ (Με φύλαξη σε όσες δεν λειτουργούν ή κατάργηση τους ). Άρση των βραδυποριών των 6-10 χλμ και αποκατάσταση της υποδομής σε αυτά τα σημεία.
- Γραμμή Πλατύ – Φλώρινα: Δυνατότητα επικοινωνίας σε όλη την διαδρομή, επάνδρωση σταθμού Έδεσσας (σύρτης ασφαλείας), καθώς και χορήγηση των πιστοποιητικών καταλληλότητας γεφυρών (πότε ελέγχθηκαν τελευταία φορά). Έλεγχος της υποδομής στο χμ σημείο 142.000 εως 152.00 όπου έχει τεθεί βραδυπορία 40 χλμ, λόγω κατολισθήσεων.
- Γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη: Χορήγηση πιστοποιητικών καταλληλότητας γεφυρών, πλήρεις επικοινωνίες κατά μήκος της γραμμής .
- Άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη: Γραπτή βεβαίωση για την διέλευση απο σήραγγες (Τέμπη, Πλαταμώνας) όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχο της και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας). Αποκατάσταση επικοινωνίας όπου υπάρχουν προβλήματα (πχ Ορφανά – ΣΣ Λάρισας- Ευαγγελισμός).
- Προαστιακός Πειραιάς – Κιάτο: Γραπτή βεβαίωση για την διέλευση απο σήραγγες, όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχο της, φωτισμός και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας).
- Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη: Επάνδρωση με σταθμάρχη του σταθμού Ξάνθης, λειτουργία- φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ, διασφάλιση επικοινωνίας. (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας)
- Λάρισα – Βόλος: Λειτουργία- φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ.
- Οι συρμοί ΑEG να τεθούν εκτός κυκλοφορίας καθώς παρουσιάζουν διαρκή προβλήματα κατά την πορεία, μέχρι και την πλήρη αποκατάσταση των προβλημάτων αυτών. H Ηellenic Train να διασφαλίσει ότι το τροχαίο υλικό που πρόκειται να κυκλοφορήσει στην πρώτη φάση θα πρέπει να είναι πλήρως λειτουργικό για την ασφάλεια όλων και την αποφυγή καθυστερήσεων.
- Άμεση λειτουργία του GSMR εφόσον αυτό έχει πιστοποιηθεί.
Εκτός αυτών, ο ΟΣΕ οφείλει να φροντίσει άμεσα και να ενημερώσει γραπτώς εντός 10 ημερών για τον σχεδιασμό του για την εκπόνηση σχεδίου εκχόρτωσης των γραμμών σε όλη την σιδηροδρομική υποδομή.
Όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει, ζητάμε την καταγραφή των συνομιλιών των μηχανοδηγών με τους εκπροσώπους του διαχειριστή υποδομής και από την Hellenic Train, καθώς μετά την σιδηροδρομική τραγωδία υπήρξε επιλεκτική διαρροή συνομιλιών που αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη από τις πραγματικές αιτίες της σιδηροδρομικής τραγωδίας.
Τέλος σας ενημερώνουμε ότι ο κ. Τερεζάκης στην συνάντηση του με το Σωματείο μας, ανέφερε ότι η Hellenic Train έχει παραλάβει 30 φορητές συσκευές GSMR.
- Νέα Σμύρνη: Επέστρεψε στη δομή η 14χρονη που έπεφτε θύμα μαστροπείας και σεξουαλικής κακοποίησης - Καταθέτει στην ασφάλεια
- Πούτιν για Ουκρανία μετά τις επαφές με Σι Τζινπίνγκ: Θα συζητήσουμε την κινεζική ειρηνευτική πρόταση όταν η Δύση είναι έτοιμη
- Κάλπες το Μάιο προαναγγέλλει ο Μητσοτάκης στη συνέντευξή του - Τι θα πει ο πρωθυπουργός
- Δίκη για φωτιά στο Μάτι: «Υπήρχαν σχέδια εκκένωσης, αλλά η εισήγηση δεν έγινε ποτέ» - Τι υποστήριξε ο πραγματογνώμονας Λιότσος
- Τελικά ήταν απάτη: Όχι, η 21χρονη από την Πολωνία δεν είναι η Μαντλίν Μακάν – Τι δείχνει ανάλυση προσώπου
- DBRS: Ισχυρό το προφίλ των ελληνικών τραπεζών - Βελτιωμένα τα έσοδα και οι ισολογισμοί
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr