Ήρθε για να μείνει η ιδιωτικοποίηση στις συγκοινωνίες Αθήνας-Θεσσαλονίκης: Έρχεται νέα παράταση σε συμβάσεις με ΚΤΕΛ - Πώς θα ξεπεραστούν τα εμπόδια με το Ελεγκτικό Συνέδριο
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Σε παρατάσεις θα πάνε για ακόμα μία φορά οι συμβάσεις των οδικών συγκοινωνιακών φορέων τόσο της Αθήνας όσο και της Θεσσαλονίκης με ιδιώτες καθώς ο στόλος δεν έχει ενισχυθεί επί του παρόντος με κανένα καινούριο λεωφορείο. Η απαξίωση των δημοσίων συγκοινωνιών τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει σε τέτοια έλλειψη οχημάτων που ουσιαστικά έχει καταστήσει μονόδρομο τη μερική ιδιωτικοποίηση της συγκοινωνίας, η οποία ξεκίνησε ελέω ...Covid, αλλά φαίνεται πως ήρθε για να μείνει. Και αυτό διότι σε διαφορετική περίπτωση τα ιδιόκτητα οχήματα της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ δε θα επαρκούσαν για να εξυπηρετήσουν τις αυξημένες ανάγκες μετακίνησης στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας.
Σε ό,τι αφορά την Αθήνα θα παραταθούν οι συμβάσεις leasing βάσει των οποίων έχουν προστεθεί στο στόλο της ΟΣΥ 293 οχήματα.
Παράταση θα λάβουν όμως και οι συμβάσεις για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΑ στα ΚΤΕΛ χωρίς να έχει διευκρινιστεί ακόμα για πόσο διάστημα. Στο υπουργείο μάλιστα έχουν επεξεργαστεί ήδη σενάριο προκειμένου να υπερκεραστούν τα προβλήματα με το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο ενέκρινε ύστερα από δύο απορριπτικές αποφάσεις την προηγούμενη παράταση της σύμβασης, υπό τον όρο ότι θα επρόκειτο για την τελευταία φορά που το συγκοινωνιακό έργο παραχωρείται με απευθείας ανάθεση και όχι με διαγωνισμό.
Έτσι, αυτή τη φορά το υπουργείο θα προκηρύξει εντός του Οκτωβρίου διαγωνισμό για την κάλυψη των εν λόγω γραμμών, ενώ παράλληλα θα αιτηθεί παράταση της υφιστάμενης σύμβασης μέχρι αυτός να ολοκληρωθεί ώστε το Ελεγκτικό Συνέδριο να ανάψει το πράσινο φως προκειμένου να μη μείνει η πρωτεύουσα χωρίς λεωφορεία. Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ έχει παραταθεί έως τον Οκτώβριο.
Η παράταση της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ θα καλύψει το σύνολο του χρόνου που θα απαιτηθεί προκειμένου ο ΟΑΣΑ να «τρέξει» σε δεύτερο χρόνο τον διαγωνισμό γία μία «μονιμότερη» σύμβαση με ιδιώτες για 5 + 2,5 χρόνια αυτή τη φορά, όπως έχει ήδη γράψει το «Έθνος».
Η σύμβαση θα αφορά την παραχώρηση 63 λεωφορειακών γραμμών στην Ανατολική και Δυτική Αττική για διάστημα έως και 7,5 ετών, οι οποίες σήμερα εξυπηρετούνται από τα ΚΤΕΛ.
Η συνολική εκτιμώμενη αξία της σύμβασης, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος παράτασης, ανέρχεται στο ποσό των 312 εκ. ευρώ (€312.086.730,32) χωρίς στο ποσό να συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ.
Από αυτά τα 208 εκ. ευρώ αφορούν το βασικό διάστημα των 60 μηνών της παραχώρησης και το υπόλοιπο ποσό τη δυνατότητα παράτασης κατά 30 μήνες.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι η τιμή υπολογισμού είναι σημαντικά αυξημένη συγκριτικά με αυτήν που σήμερα πληρώνεται στα ΚΤΕΛ και η οποία είχε πολλάκις χαρακτηριστεί στο παρελθόν από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου ως συμφέρουσα. Έτσι, ενώ η αποζημίωση στα ΚΤΕΛ είχε οριστεί στο 1,41 ευρώ ανά χιλιόμετρο, στην προτεινόμενη σύμβαση το Μέγιστο Μοναδιαίο Κόστος εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου ανέρχεται σε 2,130 ευρώ / οχηματοχιλιόμετρο.
Αντίστοιχη παράταση στη σύμβαση με τα ΚΤΕΛ αναμένεται να δοθεί και στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, όπου μάλιστα όπως ανέφερε στη Βουλή τη Δευτέρα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας υπάρχει η πρόθεση και να επεκταθεί.
Γεγονός είναι, πάντως, ότι οι ιδιώτες θα κρατήσουν σημαντικό μερίδιο της πίτας των δημοσίων συγκοινωνιών και στις δύο πόλεις ακόμα και όταν αρχίσουν να παραλαμβάνονται και να τίθενται σε κυκλοφορία τα καινούρια οχήματα που αναμένονται ως αποτέλεσμα του μεγάλου διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη. Πηγές του υπουργείου σημειώνουν πως ακόμα και στο τέλος Απριλίου 2024 που αναμένεται να φτάσουν τα πρώτα από τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη, δεν υπάρχει η πολυτέλεια να αντικαταστήσουν οχήματα των ΚΤΕΛ ή των leasing καθώς πολλά από τα ιδιόκτητα οχήματα της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ είναι τόσο γερασμένα που θα έπρεπε ήδη να έχουν αποσυρθεί, ενώ ακόμα περισσότερα θα συνεχίσουν να αποσύρονται σταδιακά έχοντας καλύψει τον κύκλο της ζωής τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα έρχονται νέα λεωφορεία, αλλά δε θα αθροίζονται στα υπάρχοντα οχήματα καθώς θα αντικαθιστούν πολλά απ' αυτά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση ηλικία των λεωφορείων στην Ελλάδα είναι τα 18,8 έτη, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι τα 12,7 έτη. Παράλληλα, η χώρα μας πρέπει να συμμορφωθεί με την Κοινοτική Οδηγία που επιβάλλει το 33% των νέων αστικών λεωφορείων να είναι «καθαρά» έως το 2025 και το 47% έως το 2030.
Στην Αθήνα, πάντως, και κατά παραδοχή του υπουργείου από τα 1.613 ιδιόκτητα λεωφορεία, «αξιόμαχα» και σε κυκλοφορία είναι σήμερα τα 1.040 (η τελευταία προμήθεια οχημάτων είχε γίνει το 2007) και στη Θεσσαλονίκη από τα 548 τα 243.
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr