Μηδενικό ενδιαφέρον ιδιωτών για τα ΜΜΜ της Αθήνας - Καμία προσφορά σε διαγωνισμό για 65 γραμμές λεωφορείων
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Από ...σαράντα κύματα εξακολουθεί να περνά η αστική συγκοινωνία της Αθήνας, η οποία ύστερα από τη διαχρονική απαξίωση του δημόσιου συστήματος μεταφορών έχει φτάσει πλέον σε μία κατάσταση που αδυνατεί να προσελκύσει ακόμα και το ενδιαφέρον ιδιωτών να την αναλάβουν με πολυετή σύμβαση.
Ο πολυαναμενόμενος διαγωνισμός του ΟΑΣΑ για την παραχώρηση του έργου 65 λεωφορειακών γραμμών στην Ανατολική και Δυτική Αττική, έληξε χωρίς να καταφέρει να αποσπάσει ούτε μία προσφορά από ενδιαφερόμενο σχήμα, παρά τις πληροφορίες ότι θα συγκέντρωνε ακόμα και διεθνές ενδιαφέρον.
Καμία προσφορά παρά και την παράταση
Η ημερομηνία λήξης της προθεσμίας κατάθεσης προσφορών παρήλθε χθες χωρίς κανέναν ενδιαφερόμενο παρά το γεγονός ότι συγκεκριμένο σχήμα είχε ζητήσει μία ημέρα νωρίτερα 24ωρη παράταση προκειμένου να καταθέσει προσφορά καθώς αντιμετώπιζε – όπως επεσήμαινε στο αίτημά της – κάποιο τεχνικό πρόβλημα.
Πλέον η κήρυξη του διαγωνισμού προϋπολογισμού 400,3 εκατομμυρίων ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και 8ετή διάρκεια ως άγονου και η επαναπροκήρυξή του από τον ΟΑΣΑ είναι μονόδρομος (ιδανικά έως την Παρασκευή) χωρίς ωστόσο να θεωρείται βέβαιο ότι η δεύτερη φορά θα στεφθεί από επιτυχία, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, ο προσανατολισμός είναι να μην αλλάξουν οι όροι κυρίως όσον αφορά το τίμημα.
Όπως φαίνεται οι ξένοι ενδιαφερόμενοι επέλεξαν να μη συμμετάσχουν τελικά στη διαδικασία, ενώ και το ενδιαφέρον της τελευταίας στιγμής που έδειξε η σύμπραξη των ΚΤΕΛ με δυο τουριστικά γραφεία δε μετατράπηκε σε προσφορά. Ενδιαφέρον μάλιστα παρουσιάζει το γεγονός ότι το σχήμα, στο οποίο μετείχαν τα ΚΤΕΛ Κορίνθου, Αργους, Θήβας, Χανίων, Σαλαμίνας και Μαγνησίας και τα τουριστικά γραφεία Maroulis travel και Smile Akadimos αιτήθηκε την παράταση της προθεσμίας για μία ημέρα για να υποβάλει προσφορά, κάτι το οποίο τελικώς δεν έπραξε.
Εντύπωση προκαλεί και το γεγονός ότι τα ΚΤΕΛ Αττικής που αποτέλεσαν τον βασικό εταίρο του ΟΑΣΑ στην έως σήμερα περίοδο καθώς η συμμετοχή των υπολοίπων ΚΤΕΛ είχε τη μορφή υπεργολαβίας, απέχουν από το εν λόγω σχήμα. Ωστόσο πηγές κοντά στην υπόθεση σημειώνουν πως η εξέλιξη αυτή είχε αρχίσει να διαφαίνεται τον τελευταίο καιρό καθώς τα ΚΤΕΛ Αττικής μείωναν διαρκώς την παρουσία τους. Οι ίδιες πηγές μάλιστα ανέφεραν πως σε αντίθεση με τα ΚΤΕΛ των υπολοίπων περιφερειών που εκτελούσαν συγκοινωνιακό έργο στην Αθήνα, αυτά της Αττικής δεν είχαν εμπειρία από αστική συγκοινωνία και πιθανότατα εκτίμησαν ότι δε θα μπορούσαν να αντεπεξέλθουν.
Είναι, πάντως, ξεκάθαρο ότι τα ΚΤΕΛ βάζουν πλέον στο παιχνίδι και τα τουριστικά γραφεία έχοντας μάλλον καταλήξει στο συμπέρασμα ότι δε θα ήταν τόσο εύκολο να κατεβάσουν μόνα τους πρόταση.
Μένει να φανεί εάν όταν επαναπροκηρυχθεί ο διαγωνισμός θα προχωρησουν στην κατάθεση προσφοράς. Πάντως, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Εθνους» ο ΟΑΣΑ δε φαίνεται διατεθειμένος να αυξήσει το τίμημα του διαγωνισμού από τα 2,34 ευρώ το χιλιόμετρο και οι όροι θα παραμείνουν οι ίδιοι.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι στο παρελθόν είχε συζητηθεί και η επιμήκυνση της διάρκειας της σύμβασης απο τα 8 στα 10 χρόνια, κατι το οποίο δύσκολα όμως θα μπορούσε να προχωρήσει χρηματοδοτικά.
Από τη δωρεά στην ...επίταξη
Στο μεταξύ ο χρόνος τρέχει χωρίς το Ελεγκτικό Συνέδριο να έχει ανάψει το πράσινο φως για την τετράμηνη παράταση της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ με αποτέλεσμα να αλλάζει διαρκώς ο τρόπος διατήρησης στη ζωή της παροχής συγκοινωνιακού εργου από τους ιδιώτες, καθώς σε διαφορετική περίπτωση τίθεται εν αμφιβόλω η συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση σημαντικού τμήματος του λεκανοπεδίου.
Η παραχώρηση συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ ξεκίνησε από συμβάσεις με απευθείας ανάθεση από το 2020. Στη συνέχεια και ύστερα από την απόρριψη του σχεδίου σύμβασης για την παράταση παροχής των υπηρεσιών από το Ελεγκτικό Συνέδριο, χρησιμοποιήθηκε ξανά η μέθοδος της δωρεάς εκ μέρους των ΚΤΕΛ. Ωστόσο, και αυτό το διάστημα παρήλθε, αλλά είχε μεσολαβήσει η ψήφιση τροπολογίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με την οποία δίνεται η δυνατότητα απευθείας αναθέσεων στον ΟΑΣΑ ακόμα και χωρίς την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου προκειμένου να διασφαλιστεί το συγκοινωνιακό έργο.
Έτσι, στις 15 Δεκεμβρίου ο Οργανισμός ανάρτησε απόφαση που ορίζει τη λήψη του έκτακτου μέτρου της επιβολής υποχρέωσης παροχής δημόσιας υπηρεσίας, στην ΚΤΕΛ Ν. Αττικής, ΚΤΕΛ Ν. Κορινθίας, ΚΤΕΛ Ν. Ευβοίας και ΚΤΕΛ Επαρχίας Θηβών για την εκτέλεση δρομολογίων σε 65 γραμμές «λόγω διαπιστωθείσας άμεσα επαπειλούμενης διακοπής της υπηρεσίας οδικών μεταφορών στις περιοχές που διέρχονται οι ανωτέρω γραμμές, και βρίσκονται εντός του πεδίου αρμοδιότητας της με σκοπό τη διασφάλιση της συνεχούς παροχής των επιβατικών μεταφορών, διαθέτοντας προς τούτο μέχρι 200 λεωφορεία συνολικά», όπως επισημαίνεται στη σχετική απόφαση.
Η επίταξη αφορά διάστημα 15 ημερών και συγκεκριμένα από τις 12/12/2023 μέχρι τις 27/12/2023, ενώ η αμοιβή των ΚΤΕΛ ορίστηκε σε 1,5 εκατομμύριο ευρώ.
Στόχος είναι να καλυφθεί το κενό μέχρι την έκδοση της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου και για το λόγο αυτό εκτιμάται ότι και η επ αμοιβή επίταξη θα χρειαστεί τελικά να παραταθεί καθώς θεωρείται μάλλον αμφίβολο ότι η εν λόγω απόφαση θα έχει εκδοθεί κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων.
Σε κάθε περίπτωση η διάρκεια της επίταξης είναι ελεύθερη και μονομερώς ανακλητή από τον ΟΑΣΑ σε περίπτωση έκδοσης της απόφασης.
Πώς αλλάζουν τα δεδομένα στον πόλεμο της Ουκρανίας μετά τη δολοφονία Κιρίλοφ: Το οργανωμένο «χτύπημα» του Κιέβου για να προλάβει το μέτωπο Τραμπ-Πούτιν
Meta: «Καμπάνα» 251 εκατ. ευρώ από την ΕΕ για χακάρισμα λογαριασμών του Facebook
Best FIFA Awards: Κορυφαίος ποδοσφαιριστής για το 2024 ο Βινίσιους – Η καλύτερη 11αδα
Κώστας Χαρδαβέλλας: Ενας γίγαντας της δημοσιογραφίας που χόρεψε το ζεϊμπέκικο του νικητή
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr