Ηλεκτρικά λεωφορεία εν αναμονή... Τροχοπέδη οι σταθμοί φόρτισης για την κυκλοφορία τους
Πότε πρόκειται να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας τα καινούρια οχήματα🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Σε 2 - 3 μήνες από τώρα αναμένεται να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία έπιασαν λιμάνι, χωρίς ωστόσο να είναι έτοιμες οι εγκαταστάσεις φόρτισης στα αμαξοστάσια. Η εγκατάσταση, μάλιστα, αναμένεται να καθυστερήσει καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο έβαλε νέο μπλόκο στη διαγωνιστική διαδικασία και τη σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο για ακόμα μία φορά εντόπισε νομικές πλημμέλειες σε διαγωνιστική διαδικασία που αφορά συμβάσεις λεωφορείων στην Αττική, δείχνοντας κόκκινη κάρτα στην ΟΣΥ, η οποία φαίνεται πως δεν έπεισε ούτε με τις διευκρινίσεις που απέστειλε όταν της ζητήθηκαν. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία υπέβαλε ήδη αίτηση ανάκλησης της απόφασης, η οποία ωστόσο παραμένει άγνωστο το πότε θα συζητηθεί, ενώ ο χρόνος τρέχει.
Πότε θα κυκλοφορήσουν
Πηγές κοντά στην υπόθεση επισημαίνουν ότι ακόμα και αυτό το εμπόδιο δε θα καθυστερήσει περαιτέρω τον προγραμματισμό δρομολόγησης των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, ο οποίος πλέον τοποθετείται τον Μάιο. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, πάντως, μιλώντας την Τρίτη στο συνέδριο Real Investment Summit 2024, ανέφερε ότι τα καινούρια λεωφορεία θα κυκλοφορήσουν πρώτα στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια στην Αθήνα σε 2 – 3 μήνες που σημαίνει ότι ίσως η ολοκλήρωση της διαδικασίας μετατεθεί τελικά για τον Ιούνιο.
Άλλωστε δεν είχε προβλεφθεί η απορριπτική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο φέρεται να έχει εντοπίσει ζητήματα που σχετίζονται μεταξύ άλλων και με την κοστολόγηση. Μέχρι να επιλυθεί το ζήτημα, πάντως, η εγκατάσταση των συστημάτων φόρτισης στα 4 αμαξοστάσια θα παραμείνει «παγωμένη».
Η προσωρινή λύση
Ωστόσο, οι ίδιες πηγές επιμένουν ότι ακόμα κι αν εκκρεμεί η κατασκευή των οριστικών εγκαταστάσεων, αυτό δεν είναι απαραίτητο να μπλοκάρει την έγκαιρη δρομολόγηση των λεωφορείων, τα οποία αντί να φορτίζονται σε τέσσερα αμαξοστάσια, όπως είχε σχεδιαστεί, θα φορτίζονται στα δύο αμαξοστάσια των τρόλεϊ στην Αττική και το Ρουφ, τα οποία ήδη διαθέτουν υποσταθμούς και υπάρχει η δυνατότητα διασύνδεσης φορτιστών ώστε να μπορούν να κινηθούν τα οχήματα. Θα εφαρμοστεί δηλαδή μια προσωρινή λύση μέχρι να φτιαχτούν οι υποσταθμοί και οι βάσεις οριστικής εγκατάστασης στα άλλα δύο αμαξοστάσια. Συμπληρώνουν επίσης πως το ένα από τα δύο αμαξοστάσια των τρόλεϊ δε θα απαιτήσει ούτε επαύξηση ισχύος καθώς έχει επαρκή ισχύ προσθέτοντας πως κάθε όχημα με φόρτιση τριών ωρών, αποκτά αυτονομία για 250 χλμ.
Τα 139 ηλεκτρικά λεωφορεία που θα ενσωματωθούν στο στόλο της ΟΣΥ, πάντως, βρίσκονται από τις αρχές της εβδομάδας στον Πειραιά (το ένα όχημα είχε φτάσει στην Ελλάδα για δοκιμές προ μηνών). Θα ακολουθήσει έλεγχος και δρομολόγια με δοκιμαστικές πινακίδες χωρίς επιβάτες για διάστημα ενός μήνα σε 38 εξ αυτών και εφόσον ο έλεγχος ολοκληρωθεί χωρίς προβλήματα, θα παραληφθούν επίσημα, θα εκτελωνιστούν και θα λάβουν κανονικές πινακίδες.
Στη συνέχεια θα πρέπει να προχωρήσει η εγκατάσταση των συστημάτων αυτόματης συλλογής κομίστρου και τηλεματικής στα οχήματα ώστε να μπορούν να ξεκινήσουν την εκτέλεση δρομολογίων.
Τα ηλεκτρικά λεωφορεία αναμένεται να δρομολογηθούν σε γραμμές του κέντρου, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΟΑΣΑ.
Ως προς την ανανέωση του στόλου, εκτός των 140 ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία έχουν ήδη αφιχθεί, υπεγράφη και η σύμβαση για την προμήθεια 200 λεωφορείων φυσικού αερίου, ενώ τις προσεχείς ημέρες αναμένεται να υπογραφεί και η σύμβαση για 100 18μετρα λεωφορεία, τα οποία όπως σημείωσε ο επικεφαλής της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου μιλώντας στο ίδιο συνέδριο, θα αρχίσουν να εντάσσονται στο στόλο από το φθινόπωρο.
Την περίοδο αυτή ετοιμάζεται και ο δεύτερος διαγωνισμός από το υπουργείο, ο οποίος θα προκηρυχθεί εντός του πρώτου εξαμήνου της χρονιάς και αφορά την προμήθεια 750 νέων οχημάτων. Στο μείγμα των οχημάτων του επόμενου διαγωνισμού, μάλιστα θα συμπεριληφθούν και περίπου 50 λεωφορεία υδρογόνου, αλλά και τρόλεϊ νέου τύπου που θα μπορούν να φορτίζουν κατά την κίνηση.
Στόχος του υπουργείου, είναι έως το τέλος της τετραετίας να έχουν προστεθεί στο στόλο της ΟΣΥ 1.300 καινούρια οχήματα, τα οποία όμως δε θα αθροιστούν στα υφιστάμενα, καθώς ένας μεγάλος αριθμός εξ αυτών θα έπρεπε να έχει αποσυρθεί εδώ και χρόνια. Όπως μάλιστα ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, σήμερα στον στόλο της ΟΣΥ υπάρχουν περίπου 450 λεωφορεία ηλικίας 22 ετών τη στιγμή που η μέση ηλικία των λεωφορείων στην Ευρώπη δεν ξεπερνά τα 13 έτη, ενώ το 39% του συνόλου των οχημάτων δεν είναι προσβάσιμα σε ΑμΕΑ.
Παρατάσεις σε ΚΤΕΛ και leasing
Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΑΣΑ «τρέχει» ήδη διαγωνισμό για την παραχώρηση 63 γραμμών της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής με ανάδοχο την κοινοπραξία εταιρειών ΚΤΕΛ και τουριστικών λεωφορείων. Η ανάθεση θα είναι 8ετής με προϋπολογισμό 400,33 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ενώ η κοινοπραξία υποχρεούται να εκτελεί τα δρομολόγια με 211 καινούρια λεωφορεία.
Ωστόσο, μέχρι αυτή να ξεκινήσει, στοιχεία μονιμότητας αποκτούν οι υφιστάμενες συμβάσεις με τα ΚΤΕΛ και οι συμβάσεις leasing, οι οποίες είχαν υπογραφεί κατά την προηγούμενη θητεία της κυβέρνησης εν μέσω πανδημίας.
Ο ΟΑΣΑ ενέκρινε τη δέσμευση πίστωσης ύψους σχεδόν 13 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2024 που αφορά σε δαπάνη κάλυψης του κόστους της σύμβασης, με διαδικασία διαπραγμάτευσης, για παροχή υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών με αστικά λεωφορεία στην Ανατολική Αττική για το έτος 2024 δεδομένου ότι η μακροχρόνια ανάθεση δε θα έχει αρχίσει να υλοποιείται.
Παράλληλα, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΣΥ αποφάσισε στην τελευταία του συνεδρίαση την ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης στις υφιστάμενες Συμβάσεις Leasing για τη μίσθωση των 292 λεωφορείων για ακόμα ένα χρόνο. Η παράταση αφορά συγκεκριμένα:
- 146 λεωφορεία από την εταιρεία “MED BUS & TRUCK CENTER – ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΦΟΡΤΗΓΟΥ & ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΥ ΑΕ”, έναντι συνολικής ετήσιας εκτιμώμενης αξίας 4.763.136,00€ άνευ ΦΠΑ
- 87 λεωφορείων από την εταιρεία “ΕΘΝΙΚΗ LEASING ΑΕ” έναντι συνολικής ετήσιας εκτιμώμενης αξίας 2.641.968,00€ άνευ ΦΠΑ, και
- 59 λεωφορείων από την εταιρεία “ΑΦΟΙ ΣΑΡΑΚΑΚΗ ΑΕΒΜΕ”, έναντι συνολικής ετήσιας εκτιμώμενης αξίας 1.903.104,00€ άνευ ΦΠΑ, Και συνολικώς 9.308.208,00 άνευ ΦΠΑ.
Η ΟΣΥ, πάντως, όπως έχει ήδη γράψει το «Έθνος» ετοιμάζεται και για νέο μακρόπνοο πρόγραμμα leasing, καθώς θα προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό προκειμένου να μισθώσει έως το 2034, 300 λεωφορεία, καινούρια αυτή τη φορά, σε αντίθεση με τα leasing οχήματα, τα οποία κυκλοφορούν σήμερα και η ηλικία τους πλέον προσεγγίζει τα 13 έτη. Το ποσό, το οποίο έχει δεσμευτεί για τις νέες συμβάσεις χρονομίσθωσης ανέρχεται σε 181,12 εκατομμύρια ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και αναλύεται σε 20,68 εκατομμύρια για κάθε έτος της σύμβασης από το 2025 με εξαίρεση το τελευταίο, στο οποίο αναλογεί ποσό ύψους 15,68 εκατ. ευρώ.
ΣΥΡΙΖΑ: Ο Σωκράτης Φάμελλος πρόεδρος, τα προβλήματα της Κουμουνδούρου άλυτα – Η συμμετοχή, ο ισχυρός παράγοντας Πολάκης και τα σενάρια επιστροφής της Νέας Αριστεράς
Στο «χαρτί» της οικονομίας επενδύει η κυβέρνηση - Ποια σήματα θα εκπέμψει ο Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο
ΜΜΜ: Ερχονται ανέπαφες πληρωμές και «έξυπνες» στάσεις, αλλά τα ανεκτέλεστα δρομολόγια αποθαρρύνουν τους επιβάτες
Διεθνολόγος για πόλεμο στην Ουκρανία: «Τρομακτική η επιτάχυνση των εξελίξεων - Μεγάλοι κίνδυνοι»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr