Εγνατία Οδός: Με πρεμιέρα αυξήσεων έως και κατά 35% οι υπογραφές για την παραχώρησή της για 35 χρόνια στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS
Αντιδράσεις για την αύξηση των διοδίων🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Λίγο μετά τη δημοσίευση του ΦΕΚ για την αύξηση των διοδίων της Εγνατίας Οδού έως και κατά 35% στους 18 μετωπικούς και 19 πλευρικούς σταθμούς του αυτοκινητοδρόμου και των τριων κάθετων αξόνων του αφού η βασική χρέωση από 3 λεπτά/χλμ. ανέβηκε στα 4 λεπτά/χλμ. και εν μέσω αντιδράσεων και απεργίας των εργαζομένων στην εταιρία, έπεσαν την Παρασκευή και οι υπογραφές για τη σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου.
Οπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ, πραγματοποιήθηκε η υπογραφή της σύμβασης για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου και του Ταμείου, και αφετέρου της εταιρείας ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. ως Παραχωρησιούχου και των αρχικών μετόχων, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και EGIS PROJECTS S.A., έναντι προσφοράς ύψους 1.496.100.000 ευρώ, η οποία θα επαναϋπολογιστεί με βάση τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης κατά την ημερομηνία έναρξής της.
Με την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης ολοκληρώνεται μια μακρά διαγωνιστική διαδικασία που μετρά 6,5 χρόνια και τίθεται σε τροχιά ολοκλήρωσης η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων. Βάσει της σύμβασης, ο παραχωρησιούχος, με τις εγγυήσεις των αρχικών μετόχων και την εποπτεία του Ελληνικού Δημοσίου, θα αναλάβει για 35 έτη το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων. Ωστόσο η έναρξη της παραχώρησης θα γίνει εφόσον επιλυθούν σοβαρές εκκρεμότητες μεταξύ των οποίων η αδειοδότηση των σηράγγων και η λειτουργία των τελευταίων σταθμών διοδίων. Υπολογίζεται ότι η σύμβαση θα κυρωθεί από τη Βουλή το φθινόπωρο ώστε έως τα τέλη του έτους να έχει ολοκληρωθεί και η καταβολή του τιμήματος.
«Η υπογραφή της σύμβασης για την αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του οδικού άξονα, με σημαντικά οφέλη για τους χρήστες του αυτοκινητόδρομου, τη Βόρεια Ελλάδα και την εθνική οικονομία συνολικά. Οι υποδομές του οδικού άξονα θα αναβαθμιστούν αισθητά, καθώς για πρώτη φορά θα πραγματοποιηθεί βαριά συντήρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων, οι οποίες έχουν συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα και συνδέουν την Ελλάδα με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Βουλγαρία», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το ΤΑΙΠΕΔ.
Προβλέπεται πως εντός πέντε έτων από την έναρξη της παραχώρησης θα ολοκληρωθούν σημαντικές επενδύσεις άνω των 420 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του οδικού άξονα και την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων. Μεταξύ των έργων περιλαμβάνεται η αναβάθμιση του οδικού άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι ώστε να αποκτήσει τεχνικές προδιαγραφές κλειστου αυτοκινητόδρομου, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα κατοίκων και φορέων της Κεντρικής Μακεδονίας.
Κατά τη διάρκεια των 35 ετών της σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται να εκτελεστούν εργασίες βαριάς συντήρησης συνολικού κόστους 1,8 δισ. ευρώ. Οι εργασίες αυτές αφορούν κυρίως αντικαταστάσεις ασφαλτικών και οδοστρωμάτων, βαριά συντήρηση τεχνικών έργων (γέφυρες, σήραγγες) αντικαταστάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης (πινακίδες, διαγράμμιση) και αντικατάσταση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας.
Η Σύμβαση προβλέπει επίσης την κατασκευή και 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και 12 σύγχρονων χώρων στάθμευσης και αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα.
Να σημειωθεί ότι στην Εγνατία, τον αυτοκινητόδρομο, μήκους 658 χλμ., που ενώνει τη δυτική με την ανατολική Ελλάδα από την Ηγουμενίτσα ως τους Κήπους του Έβρο και η κατασκευή του στοίχισε στο ελληνικό Δημόσιο 7 δισεκ. Ευρώ θα γίνουν για πρώτη φορά εργασίες βαριάς συντήρησης και ανάταξης.
Αντιδράσεις για την αύξηση των διοδίων
Λίγες ώρες πριν την υπογραφή της σύμβασης παραχωρησης δημοσιευόταν στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η κοινή υπουργική απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταικούρα και του υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Αθανασίου Πετραλιά για αυξήσεις στα διόδια, οι οποίες φτάνουν αρχικώς σε ποσοστό έως και 35%, αλλά έπονται και άλλες.
Η αύξηση του αντιτίμου των διοδίων σε πρώτη φτάσει καθορίζεται στα 4 λεπτά/χλμ. από 3 λεπτά/χλμ. που είναι σήμερα. Έτσι, οι αυξήσεις για τα ΙΧ στους μετωπικούς σταθμούς κυμαίνονται από 5 ως και 60 λεπτά ανά διέλευση, ενώ σε δύο σταθμούς σε Μάλγαρα και Προμαχώνα μειώνεται.
Μετά την έναρξη της παραχώρησης, για την οποία υπάρχουν ακόμα σημαντικές εκκρεμότητες, η χρέωση θα αυξηθεί σε 5 λεπτά/χλμ., ενώ τρία χρόνια μετά θα φτάσει τη χιλιομετρική χρέωση των υπολοίπων παραχωρημένων αυτοκινητοδρόμων, που είναι στα 6,5 λεπτά του ευρώ. Πρόκειται για μια συνολική αύξηση της τάξης του 116,6% στην τριετία από την έναρξη της παραχώρησης.
«Πρόκειται για ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος και της δημόσιας οικονομίας που ξεκίνησε από το 2011 και λιθαράκι – λιθαράκι έβαλαν όλες οι κυβερνήσεις ώστε να φτάσουμε, μέσα από αδιαφανείς διαδικασίες του ΤΑΙΠΕΔ, σε αυτό το σημείο υπογραφής σύμβασης παραχώρησης», επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Εργαζομένων στην Εγνατία Οδό, ο ο οποίος είχε προκηρύξει απεργία για σήμερα.
Οι εργαζόμενοι υπενθυμίζουν πως είχαν δημοσιεύσει εγκαίρως μελέτη «με την οποία, για άλλη μία φορά, αποδείχθηκε το ανυπόστατο και ατεκμηρίωτο της παραχώρησης. Ενημερώσαμε έγκαιρα ότι με τη σύμβαση παραχώρησης το κόστος διοδίων της Εγνατίας Οδού από τα 3 λεπτά ανά χιλιόμετρο θα αυξηθεί σταδιακά σε περίπου 7,5 λεπτά, δηλ. δυόμιση φορές πάνω», αναφέρουν.
Ικανοποίηση από την κυβέρνηση
Στην τελετή υπογραφής της σύμβασης παρευρέθηκαν, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, η Πρέσβειρα της Γαλλίας στην Ελλάδα, Laurence Auer, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου, Στέφανος Θεοδωρίδης, o Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., Γεώργιος Περιστέρης, ο Πρόεδρος της ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., Εμμανουήλ Μουστάκας, ο Διευθύνων Σύμβουλος της EGIS PROJECTS S.A.S, Renaud Beziade, η Γενική Διευθυντής Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών και Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. Πηνελόπη Λαζαρίζου και εκπρόσωποι των διοργανωτριών τραπεζών (Τράπεζα Πειραιώς, Τράπεζα Eurobank).
Για διπλό όφελος του κράτους έκανε λόγο ο κ. Χατζηδάκης επισημαίνοντας πως αφενός «το τίμημα είναι το δεύτερο υψηλότερο που έχει καταγραφεί έως τώρα από την αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ. Και δεύτερον, οι μεγάλης κλίμακας επενδύσεις ύψους 1,8 δισ. ευρώ που αναλαμβάνει ο παραχωρησιούχος, για τη συντήρηση και αναβάθμιση του δρόμου και των κάθετων αξόνων, καθώς και για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου με την κατασκευή 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, χώρων στάθμευσης και αναψυχής.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε: «Με τη σημερινή σύμβαση παραχώρησης, διαμορφώνουμε τις προϋποθέσεις για την ενίσχυση της βιωσιμότητας μιας μεγάλης εθνικής υποδομής, της Εγνατίας Οδού. Ενός αυτοκινητόδρομου που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του οδικού χάρτη της Βόρειας Ελλάδας, από τους Κήπους του Έβρου μέχρι το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Που συνδέεται με την ΠΑΘΕ και την Ιόνια Οδό, ενώ προχωρά και η σύνδεσή της με τον Ε- 65. Όλος ο κορμός της ηπειρωτικής Ελλάδας αποκτά έτσι ένα επαρκές δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, που κάνει ασφαλέστερη και ταχύτερη τη διέλευση ανθρώπων και εμπορευμάτων».
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, επεσήμανε ότι σήμερα κλείνει ένας μακρύς κύκλος ενός δύσκολου διαγωνισμού «και έχουμε μπροστά μας ένα πολύ σημαντικό έργο: την παράδοση της Εγνατίας Οδού στον παραχωρησιούχο».
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr