Μετρό Θεσσαλονίκης: Ανησυχία στους επιβάτες μετά το νέο περιστατικό – «Γίνονται δοκιμές εν λειτουργία και εν κινήσει»
Το περιστατικό συνέβη μόλις δύο εβδομάδες μετά την παράδοση του μετρό στην κυκλοφορία και τα εγκαίνια της λειτουργίας του και ύστερα από τον έντονο προβληματισμό και τις αιτιάσεις που είχαν προηγηθεί ως προς το εάν είχε εξαντληθεί η περίοδος της 18μηνης δοκιμαστικής λειτουργίας του πριν την παράδοση στην κυκλοφορία🕛 χρόνος ανάγνωσης: 12 λεπτά ┋
Ανασφάλεια έχει καταλάβει το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης ύστερα από το περιστατικό της ακινητοποίησης συρμού σε σήραγγα το απόγευμα του Σαββάτου (14/12). Η ανησυχία αναφορικά με την ασφάλεια του μέσου, το οποίο διαφημίστηκε ως το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, είναι έντονη καθώς φαίνεται ότι οι εικόνες από τους επιβάτες να περπατούν σε ένα στενό διάδρομο στο εσωτερικό της σήραγγας και να εξέρχονται από μια καταπακτή, είναι πολύ πιο δυνατές από τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της εταιρίας λειτουργίας ότι όλα λειτούργησαν βάσει πρωτοκόλλου.
Το περιστατικό συνέβη μόλις δύο εβδομάδες μετά την παράδοση του μετρό στην κυκλοφορία και τα εγκαίνια της λειτουργίας του και ύστερα από τον έντονο προβληματισμό και τις αιτιάσεις που είχαν προηγηθεί ως προς το εάν είχε εξαντληθεί η περίοδος της 18μηνης δοκιμαστικής λειτουργίας του πριν την παράδοση στην κυκλοφορία.
Να σημειωθεί ότι μόλις στις 26 Νοεμβρίου 2024, δηλαδή τέσσερις ημέρες πριν την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, η κυβέρνηση κατέθεσε τροπολογία για τα απαιτούμενα στοιχεία που χρειάζεται η αδειοδότησή του.
Οπως επισημαίνει στο «Εθνος» ο πρώην πρύτανης του ΑΠΘ και πρ. πρόεδρος της εταιρίας Ελληνικό Μετρό, καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος, αυτή όχι μόνο δεν ήταν η πρώτη αστοχία, αλλά είχαν ήδη προηγηθεί άλλες τρεις περιπτώσεις ακινητοποίησης συρμών στο τελευταίο 15θήμερο, στις οποίες ωστόσο το σύστημα επαναλειτούργησε.
Να διαταχθεί Ενορκη Διοικητική Εξέταση
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι θα πρέπει άμεσα να διαταχθεί Ενορκη Διοικητική Εξέταση προκειμένου να αναζητηθεί η αιτία των συμβάντων και να εντοπιστούν οι ευθύνες.
«Είναι δυνατόν ένα μετρό που έχει δικό του υποσταθμό παραγωγής ενέργειας προγραμματισμένο να λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο να επικαλείται διακοπή ρεύματος; Είναι δυνατόν να έχει διακοπή ρεύματος στη μία γραμμή και όχι στη διπλανή; Είναι αστεία αυτά που λέγονται και δεν αντέχουν σε κριτική», τονίζει προσθέτοντας ότι αυτή τη στιγμή γίνονται ...«δοκιμές εν λειτουργία και εν κινήσει».
Για τον ίδιο ό,τι συμβαίνει αυτήν την περίοδο οφείλεται ξεκάθαρα στο γεγονός ότι «δεν έχουν συμπληρωθεί τα 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια. Και αυτό βγάζει προβλήματα και μάλιστα επειδή κάνουν δοκιμές εν κινήσει δεν είναι και σε θέση να διορθώσουν τις βλάβες που γίνονται. Το μόνο που είναι σε θέση να κάνουν είναι να επανεκκινήσουν το σύστημα το οποίο όμως την άλλη μέρα ξαναπροκαλεί βλάβες. Είναι η τέταρη βλάβη σε 15 μέρες, δεν είναι η πρώτη. Είναι ψέμα ότι το μετρό έχει διανύσει 15.000 χλμ. χωρίς πρόβλημα. Στις 3 Δεκεμβρίου είχαμε την πρώτη βλάβη, στις 4 τη δεύτερη και ακόμα μία ενδιάμεσα πριν τη χθεσινή. Κατά συνέπεια δεν πρόκειται για ένα μεμονωμένο περιστατικό, αλλά για κάτι συστηματικό».
Οι βλάβες πρέπει να αντιμετωπιστούν στα δοκιμαστικά δρομολόγια
Στους ισχυρισμούς του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου ότι ένα καινούριο σύστημα, είναι αναμενόμενο να εμφανίσει κάποια προβλήματα και πρόκειται για «παιδικές ασθένειες» που αντιμετωπίζονται, ο κ. Μυλόπουλος απαντά πως πράγματι ένα καινούριο συστημα θα βγάλει βλάβες, αλλά αυτές πρέπει να αντιμετωπιστούν στα δοκιμαστικά δρομολόγια και όχι στη λειτουργία: «Γι΄αυτό κάνουμε 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια. Εχουν ευθύνες όμως γιατί παρέδωσαν στη λειτουργό εταιρία τη λειτουργία 12 μήνες πριν να λειτουργήσει το μετρό. Εδώ κάποιος έχει ευθύνες. 5,5 χρόνια είχαν. Τι έκαναν τα 4,5 χρόνια»;
Ο ίδιος θέτει σειρά ερωτημάτων ύστερα από το περιστατικό του Σαββάτου:
- Γιατί δεν ξεκίνησαν τα δοκιμαστικά δρομλόγια νωρίτερα;
- Γιατί δεν εγκατέστησαν τα ηλεκτρονικά συστήματα νωρίτερα;
- Γιατί δεν έκαναν τη σύμβαση με την εταιρίαν λειτουργίας ωρίτερα;
- Και τελικά γιατί δεν το παρέδιδαν πέντε μήνες μετά ώστε να το ολοκληρώσουν και να λειτουργεί κανονικά.
«Εδώ υπάρχουν ευθύνες. Κάποιοι πήραν αποφάσεις στου Κασίδη το κεφάλι», σημειώνει.
Προσθέτει μάλιστα ότι ακόμα και οι εργαζόμενοι της εταιρίας λειτουργίας άρχισαν να προσλαμβάνονται τον Μάρτιο του ΄24: «Δεν πρόλαβαν να εκπαιδευτούν. Η επανάληψη των βλαβών δείχνει ότι υπάρχει ένα πρόβλημα, το οποίο δεν το εντοπίζουν γιατί δεν έχουν τη δυνατότητα να κάνουν δοκιμές με τον κόσμο μέσα. Να πάνε τον συρμό πίσω, να ξανακάνουν την ίδια λειτουργία μέχρι να εντοπιστεί και να διορθωθεί η αστοχία. Είχα προειδοποίησει έγκαιρα για τη δοκιμαστική περίοδο και μου έλεγαν ότι είναι ντροπή. Λένε ότι δεν υπήρξε ζήτημα ασφαλείας. Αν χθες υπήρχε μέσα γονιός με καροτσάκι μωρού ή ΑμΕΑ τι θα γινόταν», καταλήγει.
Σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο κ. Μυλόπουλος προσθέτει ότι στο μετρό τίθενται σε κίνδυνο χιλιάδες επιβάτες «που χρησιμοποιούνται σαν πειραματόζωα», ενώ κατηγορεί την ηγεσία του υπουργειου για προσπάθεια εφησυχασμού ενώ υπήρχαν από καιρό προειδοποιήσεις ότι το σύστημα ήταν ανέτοιμο να λειτουργήσει εμπορικά.
Να σημειωθεί ότι παρόμοιο περιστατικό δεν έχει καταγραφεί στην 25ετή λειτουργία του μετρό της Αθήνας παρά τα σημαντικά προβλήματα καταπόνησης του μέσου. Το πιο κοντινό περιστατικό συνέβη τον Αύγουστο του 2018 όταν εξαιτίας μπλακ άουτ στην Αθήνα, είχε βγει εκτός λειτουργίας μεγάλο τμήμα της γραμμής 2 του Μετρό, ενώ μεγάλοι σταθμοί είχαν βυθιστεί στο σκοτάδι μεταξύ των οποίων αυτός του Συντάγματος και της Ακροπόλης με τα φώτα κινδύνου να μην είναι επαρκή και τους επιβάτες να χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να εξέλθουν.
Ταχιάος: Είναι το πρώτο περιστατικό ύστερα από 15.000 χλμ
Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα οι υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος σε δηλώσεις του σε ραδιοφωνικό σταθμό είχε υποστηρίξει ότι πρόκειται για το πρώτο ανάλογο περιστατικό, ενώ έχουν ήδη διανυθεί 15.000 χιλιόμετρα.
Απέδωσε τα προβλήματα στις «παιδικές ασθένειες» που εμφανίζει κάθε καινούριο έργο, και ξεκαθάρισε ότι δεν υφίστανται ζητήματα ασφαλείας. «Η αποβίβαση έγινε με απόλυτα ασφαλή τρόπο για τα 70 μέτρα που έπρεπε να διανύσουν οι επιβαίνοντες μέχρι τον επόμενο σταθμό».
Σε ερώτηση αν υπάρχει ανθρώπινη αμέλεια ή λάθος, ο κ. Ταχιάος δήλωσε πως «δεν υπάρχει εμπλοκή εργαζομένου, αλλά η διακοπή οφείλεται σε καθαρά τεχνικούς λόγους που αφορούν σε ένα ζεύγος διακοπτών που έδιναν εντολή να διακοπεί η ηλεκτροδότηση».
Η εταιρία λειτουργίας ΤΗΕΜΑ είχε επισημάνει από το βράδυ του Σαββάτου ότι ο συρμός ακινητοποιήθηκε μεταξύ των σταθμών «Φλέμινγκ» και «Ευκλείδη» λόγω διακοπής της ηλεκτροδότησης της γραμμής. «Καθώς δεν κατέστη εφικτή η επαναφορά της ηλεκτροδότησης από το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, σε εφαρμογή του σχετικού για την περίπτωση πρωτοκόλλου, ο συρμός εκκενώθηκε και οι επιβάτες μετέβησαν στον πλησιέστερο σταθμό μέσω του υφιστάμενου πεζοδιαδρόμου της σήραγγας, συνοδεία του προσωπικού, με απόλυτη ασφάλεια».
Τόνιζαν ότι στο σημείο μετέβησαν τεχνικοί της ΤΗΕΜΑ και του κατασκευαστή προκειμένου να διαπιστώσουν τα αίτια του συμβάντος και να προβούν στις απαιτούμενες ενέργειες για την επίλυσή του και διαβεβαίωναν και αυτοί από την πλευρα τους ότι «από το συμβάν δεν προέκυψε κανένα πρόβλημα ασφαλείας για τους επιβάτες και οι διαδικασίες οι οποίες ακολουθήθηκαν ήταν οι προβλεπόμενες από τα πρωτόκολλα τα οποία έχουν υποβληθεί σε αυστηρότατους ελέγχους και στην πιο έγκυρη πιστοποίηση. Η εταιρεία ΤΗΕΜΑ εγγυάται την ασφάλεια του συστήματος και τη μεγαλύτερη δυνατή διαθεσιμότητα του δικτύου», κατέληγαν.
Να σημειωθεί πώς σύμφωνα με πηγές κοντά στην υπόθεση: «δεν υπήρξε διακοπή ρεύματος, αλλά επειδή το σύστημα είναι πολύ σύγχρονο διέγνωσε από μόνο του κάποιο πρόβλημα και διακόπηκε η ρευματοδότηση».
Τι προβλέπει το σχέδιο έκτακτης ανάγκης
Αναφορές στην ανάγκη εκκένωσης συρμών που θα πρέπει να περιλαμβάνει στο Σχέδιο Εκτακτης Ανάγκης του μετρό Θεσσαλονίκης γίνονται στη διακήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση της λειτουργίας του.
Σε ό,τι αφορά τον συνοδό δεδομένου ότι οι συρμοί δεν έχουν οδηγό, επισημαίνεται ότι θα μπορεί να παραμένει σε κάθε συρμό με επιβάτες κατά τη διάρκεια της λειτουργίας ώστε να καθοδηγεί και να προσφέρει βοήθεια σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης ή σε περιπτώσεις εκκένωσης των συρμών καθώς και για αποτροπή επικίνδυνων περιστατικών που τυχόν δημιουργηθούν εντός των συρμών. Σε κάθε περίπτωση όμως οι συνοδοί θα βρίσκονται στην πλήρη ανάπτυξή τους, δηλαδή ένας συνοδός ανά συρμό, για τους πρώτους δώδεκα μήνες λειτουργίας, για καθεμία από τις δύο φάσεις λειτουργίας, και στη συνέχεια για τον επόμενο χρόνο ο αριθμός τους μπορεί να μεταβληθεί κατόπιν υποβολής σχετικού αιτιολογημένου αιτήματος από τον Ανάδοχο και έγκριση από την Ελληνικό Μετρό.
Σε ό,τι αφορά την εκκένωση Σταθμού και Σήραγγας επισημαίνεται ότι η απομάκρυνση των επιβατών από έναν ή περισσότερους σταθμούς μπορεί να κριθεί απαραίτητη για διάφορους λόγους όπως πυρκαγιά σε συρμό στην αποβάθρα ή κατά την άφιξη σε αυτή, απειλή για τοποθέτηση βόμβας, διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος, επικίνδυνα υλικά που θέτουν σε κίνδυνο το κοινό κλπ. Σχέδια εκκένωσης και σχετικές διαδικασίες έχουν εκπονηθεί για το Βασικό Έργο και την Επέκταση προς Καλαμαριά, για κάθε σταθμό Μετρό και κάθε τμήμα της σήραγγας.
Η απομάκρυνση των επιβατών στη σήραγγα και οι οδηγίες για την εκκένωση θα δοθούν από τον Συνοδό Συρμού μετά από συνεννόηση με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας. Το πεζοδρόμιο σε κάθε σήραγγα θα χρησιμοποιηθεί ως πρωτεύουσα διαδρομή εκκένωσης μαζί με την κλίνη τροχιάς. Θα διασφαλιστεί η ασφαλής πρόσβαση από τους συρμούς προς το πεζοδρόμιο και προς την κλίνη τροχιάς, καθώς και η ασφαλής πρόσβαση από την κλίνη τροχιάς και από το πεζοδρόμιο προς την αποβάθρα του σταθμού.
Οι κινήσεις για την εκκένωση του σταθμών
Μόλις γίνει γνωστή η αναγκαιότητα εκκένωσης του σταθμού, ο Υπεύθυνος Σταθμού θα κλείνει όλες τις θύρες και θα κάνει ανακοινώσεις μέσω του συστήματος αναγγελιών σχετικά με το κλείσιμο του σταθμού και την έκκληση για απομάκρυνση όλων των επιβατών. Ο Ελεγκτής Γραμμής θα αναστείλει όλες τα δρομολόγια των συρμών που περνούν από το σταθμό. Όλες οι ανακοινώσεις έκτακτης ανάγκης θα έχουν προηχογραφηθεί από τον Ανάδοχο στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα.
Προκειμένου να επισπεύσει την έξοδο των επιβατών από το σταθμό ο Υπεύθυνος Σταθμού θα σταματάει όλες τις κυλιόμενες κλίμακες που οδηγούν στο εσωτερικό του σταθμού και θα τις αναστρέφει σε κατεύθυνση ώστε να βοηθούν την εκκένωση των επιβατών. Σε περίπτωση που οι επιβάτες έχουν «παγιδευτεί» λόγω αποκλεισμού των οδών διαφυγής, ο Υπεύθυνος Σταθμού θα δώσει μέσω του συστήματος αναγγελιών οδηγίες γα τις πλησιέστερες εξόδους έκτακτης ανάγκης. Για την απομάκρυνση των επιβατών από τους συρμούς στη σήραγγα, οι επιβάτες καταρχήν θα ενημερωθούν από τα συστήματα φωτισμού ανάγκης στη σήραγγα και από το σύστημα αναγγελιών του κάθε τρένου για την κατεύθυνση και τις λεπτομέρειες της εκκένωσης και θα οδηγηθούν στον κατάλληλα επιλεγέντα σταθμό, είτε στις συνδέσεις της σήραγγας με φρέατα, που είναι ίσως πιο κοντά (πχ φρέαρ Κρήτης ή φρέαρ Πόντου), πιθανά συνεπικουρούμενοι από το προσωπικό του Αναδόχου.
Νέες εξηγήσεις της διαχειρίστριας εταιρείας
Στο μεταξύ, η διαχειρίστρια εταιρεία εξέδωσε νέα ανακοίνωση τονίζοντας πως τηρήθηκαν όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας.
Η ανακοίνωση της εταιρείας
«Η ΤΗΕΜΑ Α.Ε. επισημαίνει ότι τα συστήματα ασφαλείας στο αυτόματο Μετρό Θεσσαλονίκης, πληρούν τις υψηλότερες απαιτήσεις ασφαλείας διεθνώς και η ακινητοποίηση συρμού, όπως και η εκκένωση σε περίπτωση συμβάντος, εξυπηρετούν κατά απόλυτο τρόπο την ασφάλεια των επιβατών, η oποία αποτελεί το πρώτο, κύριο και αδιαπραγμάτευτο μέλημα της εταιρείας – λειτουργού, όπως επίσης της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. και της κοινοπραξίας κατασκευής του έργου, ΑΙΑSA», αναφέρεται σε σημερινή ανακοίνωση.
Τονίζεται πως «στο συμβάν οι εφεδρείες ασφαλείας του συστήματος λειτούργησαν με απόλυτη επιτυχία και ακολούθως, η διαδικασία για την ασφαλή απομάκρυνση των επιβατών τηρήθηκε ως προβλεπόταν. Επιτεύχθηκε έτσι ο στόχος διατήρησης του υψηλού επιπέδου ασφαλείας του Μετρό για την επιβατική λειτουργία».
Υπογραμμίζεται, δε, από την εταιρεία πως «θα διεξαχθεί περαιτέρω διεξοδική έρευνα στο συρμό 15 και στους τροφοδότες των υποσταθμών, στους σταθμούς «Ανάληψη» και «Ευκλείδης», για να εντοπιστεί η κατ΄ αρχήν αιτία πρόκλησης του συμβάντος. Ο συρμός 15 θα παραμείνει εκτός υπηρεσίας μέχρι την ολοκλήρωση της έρευνας».
Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται, μεταξύ άλλων, πως το πρόβλημα παρουσιάστηκε στις 17:59 χθες το απόγευμα, στις 18:10 το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας αποφάσισε να ξεκινήσει την εκκένωση του συρμού, στις 18:30 εφαρμόστηκε εναλλακτική υπηρεσία, στις 18:30 τεχνικοί έλεγξαν τις ενδείξεις στο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στις 19:34 η τρίτη γραμμή τροφοδοσίας ηλεκτροδοτήθηκε επιτυχώς και ο συρμός 15 μετακινήθηκε στο αμαξοστάσιο για περαιτέρω διερεύνηση ενώ στις 20:45 επανήλθε η κανονική λειτουργία.
Τα 7+2 μέτρα που ανακοίνωσε ο Μητσοτάκης για τραπεζικές συναλλαγές, ακίνητα, χαμηλοσυνταξιούχους και ένστολους
Αποκάλυψη OPEN: Διακινητές στοιβάζουν πρόσφυγες σε λέμβους και διανύουν αποστάσεις άνω των 200 ναυτικών μιλίων
Μαγεύει η «Ψυχρή Σελήνη»: Εντυπωσιακές εικόνες από την πανσέληνο του Δεκεμβρίου
Ο Όουεν Γουίλσον επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη με μία οικογενειακή κωμωδία στους ρυθμούς της hip-hop
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr