ΚΤΕΟ: Τι αλλάζει στους ελέγχους - Στο στόχαστρο τα οχήματα diesel
Στο δόκανο των ΚΤΕΟ θα πιάνονται σύντομα οι ιδιοκτήτες των οχημάτων diesel, οι οποίοι έχουν αφαιρέσει το φίλτρο συγκράτησης των μικροσωματιδίων🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋
Στο δόκανο των ΚΤΕΟ θα πιάνονται σύντομα οι ιδιοκτήτες των οχημάτων diesel, οι οποίοι έχουν αφαιρέσει το φίλτρο συγκράτησης των μικροσωματιδίων με αποτέλεσμα να ρυπαίνουν πολύ περισσότερο το περιβάλλον, αλλά ακόμα και το εσωτερικό του αυτοκινήτων τους.
Η νέα ρύθμιση, η οποία είχε εξαγγελθεί και στο παρελθόν εντάχθηκε σε ερανιστικό νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο παρουσιάστηκε την Παρασκευή στο υπουργικό συμβούλιο. Όπως ανέφερε η ηγεσία του υπουργείου, οι διατάξεις για τα ΚΤΕΟ επιφέρουν αλλαγές που αφορούν τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων και τον τρόπο διεξαγωγής του, ενώ εισάγεται ο υποχρεωτικός έλεγχος μικροσωματιδίων που θα αφορά τόσο σε ελαφρά όσο και σε βαρέα οχήματα.
Για το ζήτημα έχουν επανειλημμένως αντιδράσει αρκετοί φορείς καλώντας την Πολιτεία να λάβει μέτρα ώστε στα ΚΤΕΟ να μην μετράται μόνο η αιθάλη, αλλά και τα μικροσωματίδια. Να σημειωθεί ότι τα φίλτρα σωματιδίων DPF αφαιρούνται από ορισμένους οδηγούς, οι οποίοι θεωρούν ότι τα οχήματά τους θα επιτυγχάνουν έτσι καλύτερη απόδοση. Το υπουργείο είχε εκδώσει και προ τριετίας εγκύκλιο για το θέμα, με την οποία καλούνταν τα ΚΤΕΟ να προβαίνουν στη διεξαγωγή διεξοδικών ελέγχων στο συγκεκριμένο τμήμα των οχημάτων, χωρίς ωστόσο να καταστήσει αυτόν τον έλεγχο υποχρεωτικό, κάτι στο οποίο προχωρά τώρα.
Αυστηρότεροι αναμένεται να γίνουν οι έλεγχοι και για την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, την έκδοση της οποίας πολλοί αμελούν. Σύμφωνα με τα στοιχεία των επιχειρήσεων ΚΤΕΟ, από τα περίπου 9 εκ. οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, πάνω από 6 εκ. δε διαθέτουν έγκυρη ΚΕΚ με εκπροσώπους του κλάδου να σημειώνουν ότι κι από αυτά που διαθέτουν, τα περισσότερα την έχουν επειδή είναι υποχρεωτική η έκδοσή της κάθε φορά που ένα όχημα περνά από τεχνικό έλεγχο.
Στο ίδιο νομοσχέδιο αναμένεται να εισαχθούν ρυθμίσεις που θα ενεργοποιούν τη διαδικασία εποπτείας των ΚΤΕΟ, θέμα για το οποίο έχουν θεσμοθετηθεί διατάξεις και στο παρελθόν, χωρίς όμως ιδιαίτερα αποτελέσματα. Πλέον θα καθιερωθεί η λειτουργία Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου (ΜΚΕ) με έμφαση στην εντατικοποίηση για την εποπτεία και τον έλεγχο των τεχνικών ελέγχων των ΚΤΕΟ και στόχο τη διασφάλιση της ορθής και αδιάβλητης λειτουργίας τους, μέσω του ελέγχου τόσο της διαδικασίας όσο και της εγκυρότητας των αποτελεσμάτων.
Τα κλιμάκια θα εστιάζουν στον εντοπισμό παραβάσεων ή μη σύννομων πρακτικών στα ΚΤΕΟ, ενώ σύμφωνα με το υπουργείο, η αυστηροποίηση της εποπτείας θα εξασφαλίζει ότι τα οχήματα που κυκλοφορούν πληρούν τα τεχνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα. Για το κρίσιμο θέμα της εποπτείας των ΚΤΕΟ υφίσταται ήδη ευρωπαϊκή νομοθεσία, με την οποία θα έπρεπε να έχει ευθυγραμμιστεί η Ελλάδα από τον Ιανουάριο του 2023. Μεταξύ των όσων ορίζει είναι η ανάληψη της ευθύνης της εποπτείας από έναν κρατικό φορέα, η οποία θα ελέγχει τη διαδικασία από το μηδέν, δηλαδή από το σημείο της ίδρυσης και λειτουργίας ενός ΚΤΕΟ, μέχρι τον τρόπο διενέργειας των τεχνικών ελέγχων και των αποτελεσμάτων τους.
Σήμερα στην Ελλάδα η ευθύνη είναι και σε αυτόν τον τομέα κατακερματισμένη μεταξύ Περιφερειών και υπουργείου με αποτέλεσμα οι όποιοι έλεγχοι να κρίνονται ανεπαρκείς. Το μητρώο εποπτών έχει ήδη θεσμοθετηθεί, χωρίς ωστόσο να έχει ενεργοποιηθεί. Αποτέλεσμα είναι εκτός του τεράστιου αριθμού των ανέλεγκτων οχημάτων, να προβληματίζει και η αξιοπιστία των ελέγχων ακόμα και των οχημάτων που φτάνουν στα υπόστεγα. Κι αυτό γιατί στη χώρα μας τα ποσοστά απόρριψης δεν ξεπερνούν το 4,5%, ενώ στο παρελθόν είχαν καταγραφεί και περιπτώσεις επιχειρήσεων, με ποσοστό απορρίψεων ... 0%, κάτι που σημαίνει πως το σύνολο των οχημάτων που πέρασε τεχνικό έλεγχο σε αυτές κρίθηκε κατάλληλο για κυκλοφορία, την ωρα που η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους οχημάτων μεταξύ των χωρών της ΕΕ και όταν το ποσοστό απορρίψεων στη Γερμανία, η οποία διαθέτει έναν πολύ νεότερο στόλο οχημάτων φτάνει έως και το 35%.
Οι ρυθμίσεις για τη φόρτιση οχημάτων
Στο νομοσχέδιο έχουν συμπεριληφθεί διατάξεις και για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Συγκεκριμένα, καθιερώνεται η υποχρέωση εγκατάστασης νυχτερινού φωτισμού στις θέσεις ηλεκτροφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με στόχο να βελτιωθεί η λειτουργικότητα και προσβασιμότητα των υποδομών και οι οδηγοί να μπορούν να εντοπίζουν και να χρησιμοποιούν τις θέσεις φόρτισης με μεγαλύτερη ευκολία και ασφάλεια.
Ακόμα, δίνεται η δυνατότητα συνδυασμού παραδοσιακών πρατηρίων καυσίμων με σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και προβλέπονται υποδομές για μικτούς σταθμούς εξυπηρέτησης καυσίμων και ηλεκτροφόρτισης. Καθιερώνεται η υπαγωγή συγκεκριμένων ειδικοτήτων τεχνιτών στην κατηγορία Τεχνίτη Οχημάτων Υψηλής Τάσης Κατηγορίας και προσδιορίζονται οι απαιτήσεις για την κατάρτιση, πιστοποίηση και εξειδίκευση των τεχνικών που θα εργάζονται σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα υψηλής τάσης.
Επιπλέον, ορίζονται ειδικές προϋποθέσεις για τη στάθμευση ηλεκτρικών οχημάτων σε στεγασμένους και υπαίθριους χώρους στάθμευσης και συμπεριλαμβάνονται ρυθμίσεις για την εγκατάσταση και λειτουργία υποδομών φόρτισης στους συγκεκριμένους χώρους. Από το Μέγαρο Μαξίμου ανακοινώθηκε επίσης η σύσταση Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ), το οποίο ωστόσο έχει θεσμοθετηθεί από το 2021 με νομοθετική ρύθμιση και λειτουργεί ύστερα από σειρά εγκυκλίων που έχουν εκδοθεί. Στο μητρώο καταγράφονται όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα που εισέρχονται στη χώρα για κυκλοφορία, πριν την ταξινόμησή τους με στόχο τη δημιουργία μιας ενιαίας βάσης δεδομένων για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα ώστε οι αρμόδιες αρχές να ασκούν καλύτερη εποπτεία και να εντοπίζουν παραβάσεις ή παρατυπίες. Αυτό που αναμένεται να αλλάξει είναι η υποχρέωση ανάρτησης των εγγράφων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΜΕΜΟ πριν την έκδοση των πινακίδων κυκλοφορίας. Με άλλα άρθρα του υπό κατάρτιση σχεδίου νόμου θα δημιουργηθεί ένα σαφές πλαίσιο λειτουργίας και απαγορεύσεων που θα εξασφαλίζει την αυστηρή τήρηση των κανόνων ασφαλείας για όλα τα υδατοδρόμια. Παράλληλα θα παραταθούν οι προθεσμίες για την έναρξη κατάρτισης Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ και θα διευκρινιστεί ο σκοπός τους που αφορά στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, την προώθηση των ήπιων μορφών μετακίνησης (πεζή μετακίνηση, ποδήλατο), τη βελτίωση της προσβασιμότητας και τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Ξεμπλοκάρουν οι πρότυπες προτάσεις
Σε ό,τι αφορά τις υποδομές, με το ίδιο νομοσχέδιο αναμένεται να ξεμπλοκάρει ο θεσμός των πρότυπων προτάσεων, ο οποίος όπως έχει ήδη άλλωστε αναφερθεί από την ηγεσία του υπουργείου, θα αφορά μόνο στις συμβάσεις παραχώρησης έργου ή σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα με επιδίωξη να εξασφαλιστούν πόροι από τον ιδιωτικό τομέα για την υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής, χωρίς να επιβαρυνθεί με έξοδα το Ελληνικό Δημόσιο.
Στόχος είναι η επιτάχυνση της ωρίμανσης, δημοπράτησης και υλοποίησης σημαντικών έργων υποδομών με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα. Με τις προβλέψεις που εισάγονται, προς τον σκοπό της ασφάλειας δικαίου, διασαφηνίζονται ζητήματα που ανακύπτουν τόσο κατά τη διαδικασία υποβολής των προτάσεων όσο και κατά την αξιολόγησή τους. Συγχρόνως ρυθμίζονται ζητήματα συγκρότησης της Επιτροπής Αξιολόγησης Προτύπων Προτάσεων. Ειδικότερα, καθορίζεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία υποβάλλονται οι πρότυπες προτάσεις, εξορθολογίζεται η διαδικασία καταβολής και επιστροφής του παραβόλου σε περιπτώσεις απόρριψης της πρότασης, καθώς και οι διατάξεις για τη νέα σύνθεση της Επιτροπής.
Ουσιαστικά από τις πρότυπες προτάσεις θα αποκλειστούν τα δημόσια έργα, ενώ η αξιολόγηση δε θα γίνεται από την ηγεσία του υπουργείου και θα εισαχθούν κριτήρια που θα ευνοούν την επιλογή λύσεων που μπορούν να ωριμάσουν και να υλοποιηθούν γρήγορα.
Υπενθυμίζεται ότι βάσει του ισχύοντος πλαισίου, προβλέπεται η υποβολή προς την πολιτεία ολοκληρωμένων και κοστολογημένων προτάσεων έργων με αποδεδειγμένη συμβολή στην οικονομία από ιδιώτες. Εάν οι προτάσεις αυτές γίνουν δεκτές, προκηρύσσεται διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου και στην περίπτωση που η εταιρία ή η κοινοπραξία που έχει διατυπώσει την πρόταση δεν καταφέρει να αναδειχθεί ως οριστικός ανάδοχος, αποζημιώνεται για το κόστος της προετοιμασίας της πρότασης.
Επιπλέον, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου επιδιώκεται η διευκόλυνση της υποβολής και διεκπεραίωσης των αιτημάτων των επιχειρήσεων στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα ΟΠΣ ΜΗ.Τ.Ε., με σκοπό τη διαφανή και επικαιροποιημένη πληροφόρηση επί των στοιχείων καταλληλότητας και ικανότητας των εργοληπτικών και μελετητικών επιχειρήσεων, που συμμετέχουν στις διαγωνιστικές διαδικασίες ανάληψης δημοσίων συμβάσεων.
Βιβλική καταστροφή στο Λος Άντζελες: To μέγεθος του εφιαλτικού πύρινου μετώπου – Για εικόνες αποκάλυψης μιλούν οι ειδικοί
Οι τρεις επίδοξοι εκπρόσωποι του Τραμπ στην Ελλάδα: Λατινοπούλου, Άδωνις, Βελόπουλος θέλουν να «καβαλήσουν το κύμα» του τραμπισμού
ΚΤΕΟ: Τι αλλάζει στους ελέγχους - Στο στόχαστρο τα οχήματα diesel
Κίνδυνος για το περιβάλλον το τζάκι: Μέσα σε 4 ώρες εκπέμπει τόσα σωματίδια όσα 1.000 αμάξια σε μία ημέρα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr