Μετρό: Οι νέες επεκτάσεις στην Αθήνα - Ποιες περιοχές ωφελούνται – Πότε έρχονται οι πρώτοι καινούριοι συρμοί
Τα βλέμματα είναι στραμμένα στο επόμενο ΕΣΠΑ, χωρίς ωστόσο μέχρι τώρα να υπάρχει κάποια συγκεκριμένη δέσμευση ή κλειδωμένη χρηματοδότηση, όπως παραδέχεται και το αρμόδιο υπουργείο🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋
«Παγωμένος» μένει ο ευρύτερος σχεδιασμός για τις επεκτάσεις του δικτύου του μετρό στην Αθήνα, ενώ ακόμα και η διαγωνιστική διαδικασία για την επιμήκυνση της Γραμμής 2 προς το Ιλιον έχει παραταθεί επ΄αορίστω μένοντας σκαλωμένη στην πρώτη φάση εδώ και πάνω αποό 1,5 χρόνο. Η έλλειψη χρηματοδοτικών πόρων, σημαντικό τμήμα των οποίων κατευθύνθηκε στα έργα οριστικής αποκατάστασης της Θεσσαλίας και της Φθιώτιδας από τις καταστροφές των Daniel-Elias έχει αφήσει μετέωρο τον σχεδιασμό της Ελληνικό Μετρό.
Από την άλλη οι νέες ανάγκες μετακίνησης που ανακύπτουν και ζητούν επειγόντως κάλυψη δεν αποκλείεται να αλλάξουν την προτεραιοποίηση των έργων σταθερής τροχιάς στην πρωτεύουσα. Στο πλαίσιο αυτό, όπως αποκάλυψε η Αννα Αναστασάκη, προισταμένη της Διεύθυνσης Μελετών της Ελληνικό Μετρό, μιλώντας στην ημερίδα που διοργάνωσε ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, έχει ήδη ζητηθεί από την εταιρία η μελέτη συγκοινωνιακής κάλυψης με μετρό της περιοχής της ΠΥΡΚΑΛ, όπου και θα δημιουργηθεί το πάρκο των 9 υπουργείων και άλλων φορέων σε μια έκταση 154 στρεμμάτων. Ο πολλαπλασιασμός των μετακινήσεων από και προς την περιοχή, προκαλεί ήδη «πονοκέφαλο» στους αρμοδίους δεδομένου ότι εκτιμάται πως η απόσταση του 1 χιλιομέτρου από τον σταθμό «Άγιος Ιωάννης» και του 1,7 χλμ. από τον σταθμό «Άγιος Δημήτριος» δε θα εξασφαλίσει τη χρήση τους από τους χιλιάδες εργαζόμενους και επισκέπτες, ενώ οι βασικοί οδικοί άξονες της περιοχής θα δεχτούν διπλάσιους και τριπλάσιους φόρτους.
Σε ό,τι αφορά τη δυτική Αττική, η πολλά υποσχόμενη για τη μείωση του κυκλοφοριακού επέκταση προς Ιλιον απομακρύνεται όλο και περισσότερο χρονικά καθώς αναζητείται η χρηματοδότηση για το έργο των 550 εκ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να ενέταξε πριν λίγο καιρό στον σχεδιασμό της Ελληνικό Μετρό τον διπλασιασμό των σταθμών της επέκτασης από 3 σε 6 φτάνοντας τη γραμμή μέχρι τις Αχαρνές, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι αυτή τη στιγμή αναζητούνται πόροι ακόμα και για τους τρεις πρώτους σταθμούς, με τη διαγωνιστική διαδικασία που βρισκόταν σε εξέλιξη να έχει βαλτώσει.
Τα βλέμματα είναι στραμμένα στο επόμενο ΕΣΠΑ, χωρίς ωστόσο μέχρι τώρα να υπάρχει κάποια συγκεκριμένη δέσμευση ή κλειδωμένη χρηματοδότηση, όπως παραδέχεται και το αρμόδιο υπουργείο.
«Οι υπάρχοντες πόροι δεν επαρκούν για τους τρεις σταθμούς συν το αμαξοστάσιο. Εξετάζουμε τι θα κάνουμε. Αυτή τη στιγμή είναι αρκετά δύσκολο να κινητοποιήσουμε χρήματα για τόσο μεγάλα έργα. Εχουμε πολύ μεγάλες πιστώσεις που πρέπει να κινητοποιήσουμε για τον Daniel», επισημαίνει στο «Εθνος» ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος.
Η συγκεκριμένη επέκταση μήκους 4,18 χλμ με τους σταθμούς Ιλιον, Παλατιανή και Αγιος Νικόλαος, θα ήταν η πρώτη της Γραμμής 2 μετά το 2013, ενώ στο έργο περιλαμβάνεται επίσης η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα και η αναβάθμιση και αντικατάσταση Υφιστάμενων Η/Μ Συστημάτων Γραμμών 2 & 3 του Μετρό της Αθήνας.
Αναζητείται λύση για το Ελληνικό
Γρίφος παραμένει ακόμα και η εξυπηρέτηση της περιοχής της επένδυσης του Ελληνικού και συγκεκριμένα το εάν θα φτάσει το μετρό εντός του πόλου, αλλά και η τύχη του τραμ, εάν δηλαδή θα περιοριστεί στην προβλεπόμενη γραμμή εξυπηρετησης του αμαξοστασίου ή θα μετατραπεί σε εμπορική. Βέβαιο είναι ότι στις αρχές του 2026 η γραμμή εξυπηρέτησης θα μετακινηθεί δυτικότερα. Η έλευση του τραμ είναι υπό μελέτη, αλλά σε κάθε περίπτωση θα προβλεφθεί η απαραίτητη συνδεσμολογία στην εγκατάσταση ώστε να μπορεί να επεκταθεί σε εμπορική λειτουργία και σε δεύτερο χρόνο.
Πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, πάντως, το οποίο έχει και την αρμοδιότητα της χωροθέτησης, τάσσονται υπέρ της έλευσης του μετρό εντός του πόλου εφόσον κάτι τέτοιο είναι εφικτό από πλευράς χρηματοικονομικής και χάραξης. Σημειώνουν ότι η περιοχή αναμένεται να έχει 30.000 κατοίκους, αριθμός που ξεπερνά τη μεταφορική ικανότητα του τραμ, το οποίο εκτιμούν ότι θα μπορούσε να λειτουργεί συμπληρωματικά. Τονίζουν, πάντως, ότι πριν από όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν τα έργα του service line.
Στο μεταξύ καθυστερήσεις που ξεπερνούν τον ένα χρόνο «γράφει» και η κατασκευή της Γραμμής 4, η οποία θα ενώσει το Αλσος Βείκου με το Γουδή. Αν και επισήμως το χρονοδιάγραμμα δεν έχει μεταβληθεί και το έργο ολοκληρώνεται βάσει της σύμβασης το 2029, το ενδεχόμενο αυτό δε φαίνεται ρεαλιστικό.
Υπολογίζεται ότι η Γραμμή 4 στο σύνολό της θα εξυπηρετεί έναν πληθυσμό 420.000 ατόμων και 192.000 θέσεις εργασίας με εκτιμώμενη επιβατική κίνηση τα 50.000 άτομα σε πρωινή αιχμή. Οι εκτιμήσεις του εξυπηρετούμενου πληθυσμού συρρικνώθηκαν στην πορεία, καθώς όπως εξήγησε η κυρία Αναστασάκη, στις αρχικές διερευνητικές μελέτες ήταν μεγαλύτερες. Τα δεδομένα ανέτρεψε η απογραφή του 2021 που κατέδειξε στασιμότητα στην εξέλιξη του πληθυσμού οπότε και η Ελληνικό Μετρό διαφοροποίησε τις εκτιμήσεις της ώστε να αντανακλούν στο 2030 ηπιότερους ρυθμούς.
Το 2029 – 2030 οι πρώτοι καινούριοι συρμοί στο Μετρό
Αλλά και σε επίπεδο λειτουργίας η ανεπάρκεια πόρων είναι εμφανέστατη στα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας, με τις ελλείψεις συρμών να δημιουργούν τεράστια προβλήματα στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Η προμήθεια των 15 συρμών που συζητείται εδώ και χρόνια δεν έχει προχωρήσει παρά την προσθήκη των έξι νέων σταθμών της επέκτασης προς Πειραιά. Σύμφωνα μάλιστα με την γενική γραμματέα Μεταφορών του υπουργείου, Λητώ Παληαρούτα, χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί αυτή τη στιγμή μόνο για 7 διρευματικούς συρμούς, πράγμα που αφήνει ακάλυπτες τις υπόλοιπες ανάγκες των Γραμμών 2 και 3, οι οποίες ασφυκτιούν με δρομολόγια ανά 4λεπτο στις ώρες αιχμής.
Υπενθυμίζεται ότι οι διρευματικοί συρμοί κινούνται σε υπόγειο και υπέργειο δίκτυο και κατά συνέπεια είναι αυτοί που μπορούν να εξυπηρετήσουν και το Αεροδρόμιο της Αθήνας. Σήμερα στο δίκτυο υπάρχουν 7 τέτοιοι συρμοί, εκ των οποίων σε κυκλοφορία είναι οι 6 που λειτουργούν ασταμάτητα εδώ και μία 25ετία. Η κυρία Παληαρούτα ξεκαθάρισε, πάντως, ότι ακόμα και οι επτά για τους οποίους βρέθηκε χρηματοδότηση δε θα έχουν έρθει στην Ελλάδα πριν το 2029 – 2030 καθώς απαιτείται τουλάχιστον μία τριετία από την προκήρυξη του έργου μέχρι την προμήθεια των συρμών.
Η απόκτηση αυτών των συρμών κρίνεται κρίσιμη όχι μόνο εξαιτίας της παλαιότητας όσων διαθέτει σήμερα η ΣΤΑΣΥ, αλλά και λόγω της αυξανόμενης κίνησης του Αεροδρομίου, το οποίο τώρα καλύπτεται με δρομολόγιο ανά 36 λεπτά, χρονοαπόσταση που δεν μπορεί να απορροφήσει τον τεράστιο όγκο των επιβατών.
Στο μεταξύ επικίνδυνα σημεία φθοράς δείχνει και το δίκτυο των Γραμμών 2 και 3 με την αντικατάσταση να πηγαίνει ακόμα πιο πίσω. Οπως είχε αποκαλύψει το «Εθνος» τον περασμένο Νοέμβριο, περίπου 5,5 χλμ του δικτύου χρειάζονταν άμεση αντικατάσταση εδώ και τρία χρόνια, ενώ υπολογίσιμες φθορές είχαν εντοπιστεί σε άλλα 22 χλμ. Αυτός ήταν και ο λόγος, για τον οποίο η ΣΤΑΣΥ είχε προκηρύξει διαγωνισμό προκειμένου να αντικατασταθούν οι σιδηροτροχιές σε συνολικά 32 χλμ δικτύου. Οι γνωστές θέσεις αντικατάστασης σιδηροτροχιών αντιστοιχούν σε 21.582 μέτρα μήκους στη Γραμμή 2 και σε 10.494 μέτρα στη Γραμμή 3.
Ωστόσο, όπως έγινε γνωστό αυτήν την εβδομάδα ο διαγωνισμός των 8.038.871,40 ευρώ κηρύχθηκε άγονος καθώς δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά και αποφασίστηκε η επαναπροκήρυξή του. Να σημειωθεί ότι από την υπογραφή της σύμβασης απαιτείται διάστημα περίπου δύο ετών για την εκτέλεση του έργου.
Ο σχεδιασμός των επεκτάσεων της Ελληνικό Μετρό
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Ελληνικό Μετρό, οι επόμενες επεκτάσεις των τριων γραμμών στην Αθήνα έχουν ως εξής:
Γραμμή 1
Οι προβλεπόμενες επεκτάσεις αφορούν τα τμήματα:
- Κηφισιά – Κόμβος Βαρυμπόμπης, μήκους 3,5 χλμ.με δύο σταθμούς και
- Θησείο – Κ.Π.Ι.Σ.Ν. Μήκους 5,5 χλμ. Με 4 σταθμούς και εκτιμώμενη επιβατική κίνηση περίπου 65.000.
Γραμμή 2
Εκτός του διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά την επέκταση της γραμμής προς το Ιλιον με τρεις σταθμούς, στον σχεδιασμό έχει ενταχθεί πλέον και η περαιτέρω επέκταση μέχρι τις Αχαρνές (6 χλμ και άλλοι τρεις σταθμοί σε Καματερό, Ζεφύρι, Αχαρνές).
Στην αντίθετη κατεύθυνση, έχει μελετηθεί το Ελληνικό – Γλυφάδα μήκους 4,8 χλμ και εκτιμώμενης επιβατικής κίνησης 56.000 ατόμων.
Γραμμή 4
Η Γραμμή είναι υπο κατασκευή στο τμήμα Αλσος – Βείκου Γουδή μήκους 10,2 χλμ με 15 σταθμούς και εκτιμώμενη επιβατική κίνηση το 2030 29.178 άτομα. Αν και έχουν σημειωθεί σημαντικές καθυστερήσεις άνω του ενός έτους, δεν έχει αλλάξει επισήμως το χρονοδιάγραμμα του έργου που έχει τοποθετηθεί το 2029 με ανθρωπους κοντά στο έργο, πάντως να θεωρούν πιο ρεαλιστικό το σενάριο του 2030 το νωρίτερο.
Στις προβλεπόμενες επεκτάσεις περιλαμβάνεται το Γουδή – Μαρούσι μήκους 9,8 χλμ με 8 σταθμούς και επιβατική κίνηση 8.828 άτομα.
- Μαρούσι – Λυκόβρυση μήκους 3 χλμ με 2 σταθμούς.
- Άλσος Βεΐκου – Πευκάκια, μηκους 2,9 χλμ με 2 σταθμούς.
- Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη μήκους 3,6 χλμ με 3 σταθμούς.
Αρχικά είχε μελετηθεί και η συμπλήρωση της γραμμής με το τμήμα Πευκάκια – Πετρούπολη μήκους 5,6 χλμ με 4 σταθμούς και επιβατική κίνηση περίπου 45.000 ατόμων.
Οπως ανεφερε η κυρία Αναστασάκη, στην αρχική διερύνηση είχε ενταχθεί και ένας ακόμα κλάδος προς την περιοχή Παγκρατίου – Βύρωνα και Ανω Ηλιούπολης ο οποίος είχε μελετηθεί ως κλάδος αλλά θα αποτελούσε μέρος μιας πέμπτης Γραμμής η οποία μέσω τριων κοινών σταθμών με την υπό κατασκευή Γραμμή 4 (Ευαγγελισμός, Κολωνακι και Ακαδημία) θα όδευε στη συνέχεια δυτικότερα.
Αεροσκάφος με 64 επιβαίνοντες συγκρούστηκε με ελικόπτερο στην Ουάσιγκτον - Φόβος πως δεν υπάρχουν επιζήσαντες
Μια συνέντευξη Μητσοτάκη που πυροδοτεί συζητήσεις: Το «δεν ήξερα», το άδειασμα για εξεταστική και τα επόμενα βήματα
Στερεύει από οδηγούς η ΟΣΥ: Ακυρώνει δρομολόγια ενώ έχουν έρθει νέα λεωφορεία - Η εταιρεία είναι καταδικασμένη σε υπολειτουργία
Άγχος, στρες, κατάθλιψη στην εφηβεία: Πόσο αυξάνουν τον κίνδυνο οι αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr