Τρόλεϊ, ενέργεια και τεχνογνωσία: Οι εργαζόμενοι απαντούν στον Κυρανάκη και ζητούν τεκμηριωμένο διάλογο
Έντονες αντιδράσεις των εργαζομένων στα οδικά μέσα εξακολουθεί να προκαλεί η πρόθεση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για κατάργηση του δικτύου των τρόλεϊ🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋

Έντονες αντιδράσεις των εργαζομένων στα οδικά μέσα εξακολουθεί να προκαλεί η πρόθεση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για κατάργηση του δικτύου των τρόλεϊ.
Αιχμή των τελευταίων ανακοινώσεων των εργαζομένων, οι οποίοι απέστειλαν και σχετικό υπόμνημα στον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη ήταν οι δηλώσεις του ότι το δίκτυο καλωδίων των τρόλεϊ καταναλώνει ρεύμα ακόμη και όταν δεν κινούνται οχήματα. Η τοποθέτηση αυτή χαρακτηρίζεται από εργαζόμενους στον τομέα των αστικών συγκοινωνιών ως τεχνικά ανακριβής, ενώ παράλληλα το σωματείο Τεχνικών και Υπαλλήλων ΟΣΥ καλεί τον κ. Κυρανάκη να δημοσιοποιήσει τεκμηριωμένα στοιχεία για την ενεργειακή κατανάλωση των τρόλεϊ.
Παράλληλα, καλεί «την πολιτική ηγεσία να σεβαστεί την τεχνογνωσία των εργαζομένων και τη δημόσια διοίκηση να αξιολογήσει τεκμηριωμένες εναλλακτικές λύσεις».
Υποδομή μηδενικών ρύπων και όχι αιτία σπατάλης ενέργειας
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Σωματείου, «η κατανάλωση ενέργειας όταν δεν κινούνται τρόλεϊ είναι ελάχιστη και αφορά κυρίως την υποστηρικτική λειτουργία των υποσταθμών».
Προσθέτουν ότι οι υποσταθμοί μπορούν να βελτιστοποιηθούν με σύγχρονες τεχνολογίες, μειώνοντας περαιτέρω την κατανάλωση, ενώ υπογραμμίζουν ότι το δίκτυο αποτελεί υποδομή μηδενικών ρύπων και όχι αιτία σπατάλης ενέργειας.
Σχολιάζοντας την αναφορά για αισθητική επιβάρυνση, το Σωματείο τη χαρακτηρίζει «προσχηματική», σημειώνοντας ότι «η πραγματική επιβάρυνση είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση και η ατμοσφαιρική ρύπανση από τα συμβατικά οχήματα».
Σύμφωνα με τους εργαζομένους, το τρόλεϊ είναι η λύση και όχι το πρόβλημα, ειδικά δεδομένης της τεχνολογίας της εν κινήσει φόρτισης των οχημάτων (In Motion Charging), ενώ επιπλέον δεν απαιτεί σταθμούς φόρτισης και έχει διπλάσιο κύκλο ζωής σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας.
«Η ανάπτυξη των συγκοινωνιών απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό, διαφάνεια και σεβασμό στους πολίτες — όχι πρόχειρες και παραπλανητικές δηλώσεις», καταλήγει η ανακοίνωση.
Αναλυτικό υπόμνημα, το οποίο περιγράφει τη λειτουργία του συστήματος εναέριας ηλεκτροδότησης, έστειλε στην ηγεσία του υπουργείου και η Πρωτοβουλία Οδηγών ΗΛΠΑΠ.
Οπως σημειώνουν, το δίκτυο τρόλεϊ λειτουργεί με εναέρια καλώδια συνεχούς ρεύματος (DC 600–750V), τα οποία τροφοδοτούνται από υπόγειες γραμμές που καταλήγουν σε επίγειους υποσταθμούς. Οι υποσταθμοί μετατρέπουν την υψηλή τάση από το δίκτυο της ΔΕΗ (20kV AC) σε κατάλληλο ρεύμα για ηλεκτροκίνηση.
Η απόσταση μεταξύ των υποσταθμών κυμαίνεται από 1 έως 5 χιλιόμετρα, ενώ κάθε μονάδα είναι εξοπλισμένη με συστήματα ασφαλείας (διακόπτες φορτίου, ρελέ υπερφόρτωσης, αυτοματισμούς απομόνωσης) που επιτρέπουν την αποδοτική και ασφαλή λειτουργία του συστήματος.
Αναφορικά με το επίμαχο ερώτημα για την ενεργειακή κατανάλωση όταν τα τρόλεϊ δεν κινούνται, οι εργαζόμενοι τονίζουν ότι η κατανάλωση είναι πρακτικά μηδενική: «Οι υποσταθμοί, όταν δεν ανιχνεύουν κίνηση ή ζήτηση φορτίου από όχημα, παραμένουν σε κατάσταση αναμονής (standby) και δεν καταναλώνουν ενέργεια.
Οι απώλειες ενέργειας στο δίκτυο είναι ελάχιστες, της τάξης των μερικών watt ανά μετασχηματιστή ή συστοιχία πυκνωτών, που αντιστοιχούν σε σχεδόν μηδενικό κόστος για το σύνολο της λειτουργίας.
Δεν υπάρχει «διαρροή» ή παθητική κατανάλωση ρεύματος στις γραμμές κεραίας, όταν δεν υπάρχει φορτίο (δηλαδή τρόλεϊ σε λειτουργία)», τονίζουν στο υπόμνημα.
Συμπληρώνουν μάλιστα πως τεχνική έκθεση της UITP (Διεθνής Ένωση Δημόσιων Μεταφορών) του 2020 αναφέρει συγκεκριμένα πως «στα συστήματα τρόλεϊ με συνεχές ρεύμα (DC), οι υποσταθμοί εισέρχονται σε κατάσταση χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας όταν δεν υπάρχει ζήτηση από τα οχήματα, με αποτέλεσμα η κατανάλωση ενέργειας να είναι αμελητέα».
Οι εργαζόμενοι στο υπόμνημά τους αναφέρουν επίσης ότι στο ελληνικό δίκτυο των τρόλεϊ λειτουργούν περισσότεροι από 42 ενεργοί υποσταθμοί εξοπλισμένοι με ημιαυτόματα συστήματα ελέγχου και απομόνωσης. Σύμφωνα με μετρήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί από τεχνικές υπηρεσίες, η πραγματική κατανάλωση ενέργειας εμφανίζεται μόνο κατά την επιτάχυνση ή την πέδηση των οχημάτων.
Κατά τις νυχτερινές ώρες, τις Κυριακές ή σε περιόδους διακοπής κυκλοφορίας, το δίκτυο διατηρεί ελάχιστη ενεργειακή δραστηριότητα, κυρίως για λόγους λειτουργικής επιτήρησης.
Επαναλαμβάνουν ότι σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά λεωφορεία με μπαταρίες, τα τρόλεϊ δεν απαιτούν σταθμούς φόρτισης υψηλής ισχύος, ενώ αντίθετα οι σταθμοί φόρτισης αυτών των οχημάτων παραμένουν συνεχώς ενεργοί, επιβαρύνοντας το ηλεκτρικό δίκτυο, ανεξαρτήτως της κίνησης των οχημάτων.
Η τεχνολογία των τρόλεϊ με In Motion Charging επιτρέπει την τροφοδοσία και φόρτιση κατά την κίνηση, χωρίς την ανάγκη εκτεταμένων στατικών υποδομών ή μεγάλης εγκατεστημένης ισχύος.
«Ήρθαμε για να μείνουμε»: Αμετακίνητοι οι αγρότες – Συντονίζουν τις επόμενες κινήσεις, αποφασισμένοι για μπλόκα μέχρι τις γιορτές
«Μου χαμογέλασε και έκλεισε τα μάτια»: Ραγίζει καρδιές ο πατέρας του 2χρονου που πέθανε μετά την επίθεση σκύλου
«Δεν υπάρχει καλύτερος από αυτόν»: Το τηλεφώνημα του Ρονάλντο που ενθουσίασε τον Τραμπ
Μουντιάλ 2026: Ανακοινώθηκε το αναλυτικό πρόγραμμα των ομίλων - Οι μέρες και οι ώρες των αγώνων
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



