Στην κυκλοφορία το σύνολο του αυτοκινητόδρομου Πάτρα - Πύργος: Τα χαρακτηριστικά του και η επέκταση
Ένα έργο που πέρασε από... Συμπληγάδες🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Μετά από χρόνια παλινωδιών, απεντάξεων, κατατμήσεων και επανεντάξεων, με καθυστερήσεις που σημάδεψαν την πορεία του έργου, ο αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου παραδόθηκε την Πέμπτη στο σύνολό του στην κυκλοφορία. Τα τελευταία 10 χιλιόμετρα, από Μιντιλόγλι έως Καμίνια, εγκαινιάστηκαν σήμερα από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ολοκληρώνοντας τη μεγαλύτερη οδική παρέμβαση στη Δυτική Ελλάδα των τελευταίων δεκαετιών.
Με την ένταξή του στο έργο παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, ο νέος άξονας καθιστά πλέον την Ολυμπία Οδό τον 3ο μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της χώρας, με συνολικό μήκος 277 χλμ. Τα πρώτα 65 χλμ., που είχαν δοθεί στην κυκλοφορία τον περασμένο Ιούλιο άλλωστε καταγράφηκαν ήδη ως ιδιαίτερα δημοφιλή με 829.000 διελεύσεις μέσα σε τέσσερις μήνες και 6.800 διερχόμενα οχήματα ημερησίως κατά μέσο όρο.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος μειώνει δραστικά τον χρόνο διαδρομής σε:
40 λεπτά για Πάτρα – Πύργο (50% ταχύτερα),
2 ώρες και 45 λεπτά για Αθήνα – Πύργο.
Ο αυτοκινητόδρομος διαθέτει σύγχρονη χάραξη, πλήρη διαχωρισμό ρευμάτων, δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, 15 γέφυρες, 66 διαβάσεις και πλήθος τεχνικών έργων που ενισχύουν σημαντικά την οδική ασφάλεια. Η επιτήρηση σε πραγματικό χρόνο, η 24/7 οδική βοήθεια και το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας του Ρίου αλλάζουν επίπεδο στις μετακινήσεις της περιοχής.
Το βασικό αποτύπωμα όμως του νέου οδικού άξονα, ο οποίος αντικαθιστά μία από τις πιο «αιματοβαμμένες» διαδρομές στην επικράτεια, σχετίζεται με την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας. Χαρακτηριστικό των νέων προδιαγραφών είναι η σημαντική μείωση των ατυχημάτων, με μηδενισμό των θανατηφόρων περιστατικών στο νέο τμήμα. Από τα 8 καθημερινά συμβάντα που αντιμετωπίζουν οι ομάδες ασφάλειας, τα μισά αφορούν πλέον απλώς ακινητοποιημένα οχήματα — μια τεράστια διαφορά σε σχέση με το παρελθόν.
Οπως ανακοίνωσε η Ολυμπία Οδός, με την παράδοση του αυτοκινητοδρόμου στην κυκλοφορία από σήμερα, τίθεται σε λειτουργία το σύστημα διοδίων για τη ζώνη Πάτρα - Κυλλήνη μήκους 46,5χλμ. Οι τιμές ανά σταθμό διοδίων και κατηγορία οχήματος, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ στον μετωπικό σταθμό Πάτρας διαμορφώνεται για την πρώτη κατηγορία σε 2,40 ευρώ, τη δεύτερη κατηγορία 3,50 ευρώ, την τρίτη κατηγορία 8,90 ευρώ και την τέταρτη κατηγορία σε 12,40 ευρώ.
Αντιστοίχως, για τον πλευρικό Κάτω Αχαϊας οι τιμές διαμορφώνονται σε 1,50 ευρώ για την πρώτη κατηγορία, σε 2,10 ευρώ για τη δεύτερη, σε 5,40 ευρώ για την τρίτη και σε 7,50 ευρώ για την τέταρτη κατηγορία.
Η Πατρών – Πύργου είναι ο πρώτος αυτοκινητόδρομος που λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια και Αυτόματα Μηχανήματα Πληρωμής, με το 67% των οδηγών να χρησιμοποιεί τον πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS, ενώ το 33% να επιλέγει τα αυτόματα μηχανήματα.
Η εταιρεία προετοιμάζει επίσης την εφαρμογή χιλιομετρικής χρέωσης, ενισχυμένων ψηφιακών υπηρεσιών και σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου γυρνά σελίδα για τη Δυτική Πελοπόννησο προσφέροντας στην περιοχή ουσιαστική αναβάθμιση στην οδική πρόσβαση και δίνοντας σε ολόκληρη την Περιφέρεια τη δυνατότητα να αναδιαμορφώσει το τουριστικό και συνολικό αναπτυξιακό της προφίλ.
Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 295 εκατ. ευρώ, αλλά μαζί με τις συμπληρωματικές εργασίες, η τελική συνολική δαπάνη ανήλθε σε 385 εκατ. ευρώ. Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ με 143 εκατ. ευρώ.
Για την έγκαιρη παράδοση του τελευταίου και δυσκολότερου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, έκανε λόγο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας μετά την τελετή του αγιασμού, ο οποίος τελέστηκε από τον Μητροπολίτη Πατρών κ.κ. Χρυσόστομο. Ειδικότερα, κατά την τοποθέτησή του, ο κ. Δήμας, τόνισε: «Το συγκεκριμένο τμήμα ήταν και το πιο απαιτητικό τεχνικά: η χάραξη συνέπιπτε με την Παλαιά Εθνική Οδό, η κατασκευή έγινε υπό κυκλοφορία και, εξαιτίας του αναγλύφου, απαιτήθηκαν πολλαπλάσια τεχνικά έργα σε σχέση με το υπόλοιπο έργο».
Στο ...μέλλον αναφέρθηκε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος σημειώντας μεταξύ άλλων: «Κερδίζουμε ένα μεγάλο στοίχημα, σήμερα. Και όταν κερδίζεις ένα τέτοιο στοίχημα μπαίνεις στον πειρασμό για το επόμενο: την ολοκληρωμένη σύνδεση του άξονα με τον Μορέα. Είναι ένα στοίχημα το οποίο η κυβέρνησή μας το θέτει ξεκάθαρα».
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού Α.Ε. Παναγιώτης Παπανικόλας τόνισε ότι σήμερα παραδίδονται τα τελευταία χιλιόμετρα ενός αυτοκινητόδρομου που υπήρξε υπόσχεση δεκαετιών για τις τοπικές κοινωνίες, ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AVAX, Κωνσταντίνος Μιτζάλης δήλωσε: «Μέσα σε 120 μέρες καταφέραμε πολλά αλλά κυρίως επιβεβαιώσαμε την αξιοπιστία μας και πόσα μπορούμε να πετύχουμε με καλό συντονισμό και συνεργασία. Ευχαριστώ όλους για την τεράστια προσπάθεια».
Ένα έργο που πέρασε από... Συμπληγάδες
Υπενθυμίζεται ότι το τμήμα Πάτρα – Πύργος - Τσακώνα είχε αρχικά εξαιρεθεί το 2014 από τη σύμβαση παραχώρησης και ακολούθησε περίοδος κατακερματισμένων συμβάσεων που δεν προχώρησαν. Το 2020 – 2021 το έργο επανεντάχθηκε οριστικά στην Ολυμπία Οδό, μετά την απαραίτητη έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DG Grow και DG Comp). Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2022 και ολοκληρώθηκαν τμηματικά το 2025 με το πρώτο και μεγαλύτερο τμήμα των 65 χλμ. (Καμίνια – Πύργος) να παραδίδεται στην κυκλοφορία το προηγούμενο καλοκαίρι.
Συνολικά, 1.400 εργαζόμενοι, 200.000 ωφελούμενοι κάτοικοι, 9 κόμβοι, 4 ΣΕΑ, 7.250 μέτρα τοίχων αντιστήριξης και δεκάδες τεχνικά έργα συνέθεσαν ένα από τα πιο απαιτητικά κατασκευαστικά εγχειρήματα της περιφέρειας.
Η κρίσιμη τεχνική πρόκληση ήταν η γέφυρα του Πηνειού, μήκους 240 μέτρων – η μεγαλύτερη σε όλο το μήκος της Ολυμπίας Οδού.
Τα χαρακτηριστικά του νέου αυτοκινητοδρόμου
Η νέα Πατρών - Πύργου διαθέτει:
δύο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση,
ενδιάμεση διαχωριστική νησίδα,
9 ανισόπεδους κόμβους,
15 γέφυρες, με κορυφαία τη γέφυρα του Πηνειού μήκους 240 μέτρων,
66 διαβάσεις (άνω και κάτω),
7.250 μέτρα τοίχων αντιστήριξης,
4 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών,
νέο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας στον Πύργο και εξοπλισμό 24/7 λειτουργίας.
Εν αναμονή για την επέκταση μέχρι την Τσακώνα
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος μπορεί να ολοκληρώθηκε, ωστόσο το έργο της επέκτασης της Ολυμπίας Οδού στο τμήμα Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα παραμένει «στον πάγο», παρά τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις της πολιτείας στην τοπική κοινωνία ότι θα προχωρήσει.
Η ακύρωση των αρχικών περιβαλλοντικών όρων από το Συμβούλιο της Επικρατείας και η διέλευση από την προστατευόμενη περιοχή του Καϊάφα (Natura 2000) έχουν εκτοξεύσει το κόστος κατασκευής σε 700 εκατ.–1 δισ. ευρώ, καθιστώντας το ένα από τα ακριβότερα οδικά έργα της χώρας. Το υπουργείο, πάντως, επιμένει ότι το έργο δεν έχει εγκαταλειφθεί, όμως απαιτούνται ώριμες μελέτες και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Στο τραπέζι υπάρχουν δύο επιλογές: νέα χάραξη κοντά στην υφιστάμενη οδό με αυστηρούς περιβαλλοντικούς περιορισμούς ή λύση σήραγγας μέσω του Λαπίθα, που παρακάμπτει τη λίμνη Καϊάφα αλλά με πολύ υψηλότερο κόστος. Παρά τις πολιτικές δεσμεύσεις και το ενδιαφέρον της τοπικής κοινωνίας, η τελική απόφαση χάραξης και ο τρόπος χρηματοδότησης παραμένουν ανοιχτά, με το έργο να βρίσκεται ακόμη σε προμελέτες.
Η σφαίρα που πήρε την αθωότητα μιας γενιάς: 17 χρόνια από τη δολοφονία του Αλέξη και η μνήμη δεν σβήνει
Αυτά είναι τα ακριβά φάρμακα που θα διατίθενται και σε ιδιωτικά φαρμακεία από τον Ιανουάριο
Ανατροπή στη δολοφονία Καρυώτη: «Μου δώσανε φράγκα για να ομολογήσω, να μείνει μεταξύ μας»
Δώρο Χριστουγέννων για όλους; Παλιά ιστορία που πονάει – Πώς καθιερώθηκε
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr




