Ανεπιθύμητες κλήσεις: Πώς θα διεκδικήσετε αποζημίωση 10.000 ευρώ - Ποια η διαδικασία
Ενισχύεται σημαντικά η θέση των πολιτών απέναντι στις ανεπιθύμητες κλήσεις και θωρακίζεται το δικαίωμα προστασίας των προσωπικών δεδομένων🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Μεγάλη ενόχληση σε χιλιάδες συνδρομητές προκαλούν οι ανεπιθύμητες κλήσεις σε σταθερά ή κινητά τηλέφωνα.
Από εταιρίες που προτείνουν την αλλαγή παρόχου ηλεκτρικού ρεύματος, τηλεφωνίας και φυσικού αερίου μέχρι εταιρείες που διαφημίζουν με φορτικό τρόπο διάφορα προϊόντα, μη διστάζοντας μάλιστα να καλέσουν και αργά τη νύχτα.
Σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο και τη νομολογία, κάθε πολίτης που λαμβάνει παράνομη κλήση μετά από ρητή δήλωση άρνησης μπορεί να διεκδικήσει ελάχιστη αποζημίωση 10.000 ευρώ, χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης, χωρίς καμία ποινική δίωξη ή νομική επιβάρυνση για τον ίδιο.
Η διαδικασία είναι αποκλειστικά αστική και στρέφεται μόνο κατά της εταιρείας ή του τηλεφωνικού κέντρου που παραβίασε τον νόμο.
Το βασικό σημείο αναφοράς είναι το λεγόμενο «Μητρώο 11», το οποίο καθιερώθηκε με το άρθρο 11 του Νόμου 3471/2006 και αφορά τα δικαιώματα των χρηστών έναντι των κλήσεων για διαφημιστικούς σκοπούς.
Τι είναι το «Μητρώο 11»
Το «Μητρώο 11» είναι ένας κατάλογος τον οποίο κάθε πάροχος υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών έχει την υποχρέωση να διατηρεί. Σε αυτόν τον κατάλογο καταχωρούνται οι συνδρομητές που έχουν δηλώσει ότι δεν επιθυμούν να δέχονται τηλεφωνικές οχλήσεις για την προώθηση προϊόντων, υπηρεσιών ή οποιονδήποτε άλλων διαφημιστικών σκοπών. Η ένταξη στο μητρώο μπορεί να πραγματοποιηθεί με ηλεκτρονικό τρόπο, μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας με την εξυπηρέτηση ή με φυσική αίτηση σε κάποιο κατάστημα του παρόχου.
Οι λεπτομερείς οδηγίες για την ολοκλήρωση της διαδικασίας είναι διαθέσιμες στις επίσημες ιστοσελίδες των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η καταχώρηση στο μητρώο δεν προσφέρει κάλυψη σε περιπτώσεις εταιρειών ή τηλεφωνικών κέντρων που είτε εδρεύουν είτε δηλώνουν ότι δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό. Σε περίπτωση που ένας συνδρομητής, ο οποίος έχει ήδη δηλώσει την ένταξή του στο «Μητρώο 11», εξακολουθήσει να λαμβάνει αζήτητες τηλεφωνικές κλήσεις, δικαιούται να λάβει πλήρη αποζημίωση και χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. Το κατώτατο όριο αυτής της αποζημίωσης, όπως προβλέπεται από τον νόμο, είναι τα 10.000 ευρώ.
Το νομικό πλαίσιο καθορίζεται από το άρθρο 11 του νόμου 3471/2006, το οποίο ρυθμίζει τις μη ζητηθείσες επικοινωνίες, σε συνδυασμό με το άρθρο 14 του ίδιου νόμου, το οποίο θεσπίζει την αποζημίωση για βλάβη, είτε αυτή είναι περιουσιακή είτε ηθική. Η πρόβλεψη για ελάχιστη αποζημίωση 10.000 ευρώ είχε προκαλέσει αντιδράσεις και νομικές διαφωνίες. Κάποιες δικαστικές αποφάσεις είχαν εκφράσει την άποψη ότι το συγκεκριμένο ποσό έρχεται σε αντίθεση με την αρχή της αναλογικότητας, θεωρώντας το υπερβολικό σε σύγκριση με την έκταση της προσβολής.

Η απόφαση του Αρείου Πάγου 564/2024
Αντίθετα, άλλες αποφάσεις υποστήριζαν ότι ο νομοθέτης, λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία της «προστασίας των προσωπικών δεδομένων», καθόρισε το όριο των 10.000 ευρώ με στόχο να λειτουργήσει αποτρεπτικά προς τους παραβάτες. Η Απόφαση 564/2024 του Αρείου Πάγου. Η πρόσφατη απόφαση 564/2024 του Αρείου Πάγου υιοθετεί τη δεύτερη αυτή άποψη. Ο Άρειος Πάγος έκρινε τη διάταξη σύμφωνη με το Σύνταγμα, επισημαίνοντας ότι η ελάχιστη αποζημίωση εξασφαλίζει την προστασία των πολιτών απέναντι σε παρεμβάσεις στην ιδιωτική τους ζωή.
Σύμφωνα με την απόφαση, ο νομοθέτης καθόρισε το ποσό των 10.000 ευρώ ώστε η χρηματική ικανοποίηση να έχει και χαρακτήρα αποτροπής, ιδίως απέναντι σε «ισχυρούς επιχειρηματικούς οργανισμούς που προωθούν προϊόντα μέσω αζήτητων κλήσεων».Μετά την απόφαση αυτή του Αρείου Πάγου και σύμφωνα με την τρέχουσα νομολογιακή εξέλιξη, το κατώτατο όριο αποζημίωσης των 10.000 ευρώ θεωρείται πλέον ότι δεν αντιβαίνει ούτε στο Σύνταγμα ούτε στην αρχή της αναλογικότητας.
Στο ίδιο πνεύμα κινούνται και πρόσφατες αποφάσεις, όπως η 573/2025 του Εφετείου Αθηνών. Αυτή η εξέλιξη ενισχύει σημαντικά τη θέση των πολιτών απέναντι στις ανεπιθύμητες διαφημιστικές κλήσεις και θωρακίζει το δικαίωμα προστασίας των προσωπικών δεδομένων, όπως αυτό κατοχυρώνεται στο άρθρο 9Α του Συντάγματος.
Οι αγρότες απαντούν την Τρίτη στην κυβέρνηση - «Όλη η Ελλάδα θα μιλήσει ως ένα ενιαίο μπλόκο
Η Καρυστιανού προανήγγειλε τη δημιουργία κόμματος - «Πάμε για κάτι πολύ μεγάλο»
Νέα καταγγελία για ΔΕΔΔΗΕ: Ζητάνε 9.500 ευρώ για ρευματοκλοπές... σε σπίτι ακατοίκητο εδώ και 2 χρόνια
Νικ Ράινερ: Αναζητώντας την προσοχή από δύο διάσημους γονείς
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



