Hellenic Train: 23 νέα τρένα και αποζημίωση του Δημοσίου έως και 1 εκατ. ευρώ - Τι προβλέπει η νέα σύμβαση
Οι 23 νέοι ηλεκτροκίνητοι συρμοί Coradia Stream της Alstom εντάσσονται στο ελληνικό δίκτυο ως τρένα νέας γενιάς για υπεραστικές και προαστιακές μετακινήσεις🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Σε νέα φάση με συγκεκριμένες ρήτρες, οικονομικές υποχρεώσεις και χρονοδιαγράμματα που δεσμεύουν τόσο την Hellenic Train όσο και το ίδιο το Δημόσιο περνάει ο ελληνικός σιδηρόδρομος με τη διπλή συμφωνία που υπεγράφη τη Δευτέρα.
Η πρώτη αφορά την αναθεωρημένη σύμβαση μεταξύ της Hellenic Train και του ελληνικού Δημοσίου και η δεύτερη την προμήθεια 23 νέων ηλεκτροκίνητων τρένων Coradia Stream, συνολικού ύψους 308 εκατ. ευρώ, η οποία επισφραγίστηκε με τη σύμβαση μεταξύ της ΗΤ και της Alstom.
Η νέα σύμβαση μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Hellenic Train, η οποία «κλειδώνει» επενδύσεις συνολικού ύψους 420 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα 308 εκ. αφορούν τα νέα τρένα και τα υπόλοιπα επενδύσεις σε νέα αμαξοστάσια, αναβαθμίσεις και ψηφιακά συστήματα, αλλάζει τον τρόπο χρηματοδότησης, εποπτείας και ελέγχου της σιδηροδρομικής λειτουργίας. Εισάγει αυστηρό πλαίσιο ρητρών για καθυστερήσεις, ακινητοποιήσεις συρμών και πλημμελή συντήρηση, ενώ θεσπίζει ρήτρα καταγγελίας της σύμβασης σε περίπτωση που τα νέα τρένα δεν βρίσκονται στην Ελλάδα έως το 2027.
Επιπλέον ορίζει ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2026 ενεργοποιείται νέο πλαίσιο ποινών για ακινητοποιήσεις συρμών λόγω βλαβών, με δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης από το ελληνικό Δημόσιο, εφόσον διαταράσσεται άνω του 10% των ετήσιων δρομολογίων. Το δικαίωμα ενεργοποιείται σε περίπτωση διατάραξης των δρομολογίων για τουλάχιστον 2 συνεχόμενες ημέρες ή τουλάχιστον 5 ημέρες σε διάστημα ενός μήνα. Προβλέπονται ποινές μέχρι 1 εκατ. € υπέρ του Δημοσίου και διπλασιασμό των αποζημιώσεων επιβατών σε περίπτωση ακινητοποιήσεων.
Επίσης προβλέπει υποχρεωτική εκπαίδευση προσωπικού καθηκόντων ασφαλείας και ψηφιακή μέτρηση εκτέλεσης έργου μέσω του νέου συστήματος γεωεντοπισμού.
Ταυτόχρονα, με βάση την αναθεωρημένη σύμβαση η εταιρεία αναλαμβάνει την υποχρέωση για επενδύσεις ακόμη 20.000.000 ευρώ που αφορούν την ανακαίνιση του υπάρχοντος στόλου και ακόμη 35.000.000 για υποδομές συντήρησης και συστήματα.
Η διάρκεια της σύμβασης δεν μεταβάλλεται από την αρχική, η οποία είχε υπογραφεί το 2022 από τον Κώστα Καραμανλή και αφορούσε περίοδο 10+5 ετών, η οποία φτάνει έως και το 2036.
Οσον αφορά τη σύμβαση της ΗΤ με την Alstom αποτελεί την υλοποίηση του μνημονίου συνεργασίας που είχε υπογραφεί στις 12 Μαΐου 2025, παρουσία των Πρωθυπουργών Ελλάδας Κυριάκου Μητσοτάκη και Ιταλίας, Τζόρτζια Μελόνι. Έξι μήνες διαπραγματεύσεων μεσολάβησαν ώστε οι πολιτικές δεσμεύσεις να μετατραπούν σε παραγγελία, με αυστηρό χρονοδιάγραμμα και σαφείς ρήτρες. Πρόκειται για την πρώτη αγορά καινούργιων τρένων από την προ-ολυμπιακή περίοδο του 2004 και τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση που έχει υλοποιηθεί ποτέ στις χερσαίες μεταφορές της χώρας.

Οι νέοι ηλεκτροκίνητοι συρμοί Coradia Stream
Οι 23 νέοι ηλεκτροκίνητοι συρμοί Coradia Stream της Alstom εντάσσονται στο ελληνικό δίκτυο ως τρένα νέας γενιάς για υπεραστικές και προαστιακές μετακινήσεις. Διαθέτουν χαμηλό δάπεδο και επιβίβαση χωρίς σκαλιά, αυξημένη χωρητικότητα, μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, προσαρμοζόμενο LED φωτισμό και ενισχυμένη ηχομόνωση, ενώ προσφέρουν ειδικούς χώρους για ποδήλατα, καρότσια και μεγάλες αποσκευές. Σε επίπεδο ασφάλειας, ενσωματώνουν πλήρως τα ευρωπαϊκά συστήματα ERTMS και ETCS για τον έλεγχο κυκλοφορίας και ταχύτητας, καθώς και το TCMS, τον κεντρικό «εγκέφαλο» του συρμού που επιτρέπει συνεχή παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο και αυτόματες παρεμβάσεις όπου απαιτείται.
Οι συρμοί έχουν μέγιστη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα, παρουσιάζουν έως 10% μειωμένη κατανάλωση ενέργειας και κατασκευάζονται με βάση αρχές κυκλικής οικονομίας, καθώς το 97% των υλικών τους είναι ανακυκλώσιμο. Η πλατφόρμα Coradia Stream αποτελεί δοκιμασμένη λύση της Alstom, με περισσότερους από 4.500 συρμούς σε λειτουργία διεθνώς. Από το σύνολο των νέων τρένων, 12 προορίζονται για τον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη και 11 για την ενίσχυση των προαστιακών γραμμών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ η τεχνική υποστήριξη από την Alstom προβλέπεται για διάστημα δέκα ετών. Η χωρητικότητα των νέων τρένων είναι έως 335 επιβάτες ανά υπεραστικό συρμό και έως 362 επιβάτες ανά προαστιακό συρμό.
Η εκπαίδευση του προσωπικού ασφαλείας ξεκινά τον Ιανουάριο του 2026 και οι πρώτες παραλαβές αναμένονται το δεύτερο τρίμηνο του 2027 με προοπτική το σύνολο των νέων αμαξοστοιχιών να έχει παραληφθεί έως τα τέλη του 2027.
Παράλληλα με την ανανέωση του στόλου, βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη τα έργα υποδομής στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας. Από το καλοκαίρι του 2026, η γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη θα είναι σε όλο της το μήκος της διπλή με πλήρη σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και σύστημα ETCS, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού κάτω από τις 3,5 ώρες. Τα ίδια συστήματα εγκαθίστανται έως την άνοιξη του 2026 και στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, ενώ προχωρούν έργα ανακαίνισης σε κρίσιμα τμήματα του δικτύου, όπως Αχαρνές - Οινόη και Δομοκός.
Έως το 2027 προβλέπεται η ολοκλήρωση της υπογειοποίησης των Σεπολίων, η επαναλειτουργία και αναβάθμιση γραμμών στη Θεσσαλία, η ανάπτυξη νέων προαστιακών αξόνων σε Δυτική Αττική και Δυτική Θεσσαλονίκη, καθώς και η ενεργοποίηση της επέκτασης προς την Πελοπόννησο μέχρι τον Ψαθόπυργο, με τα έργα να συνεχίζονται προς Ρίο και Πάτρα. Στο ίδιο διάστημα εντάσσεται και η συμφωνία για τον κάθετο σιδηροδρομικό άξονα Ελλάδας – Βουλγαρίας - Ρουμανίας, που φιλοδοξεί να άρει τη σιδηροδρομική απομόνωση της χώρας και να ενισχύσει τις εμπορευματικές ροές.
Σημαντικό σκέλος του σχεδιασμού αποτελεί και η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών σταθμών. Στις αρχές του 2026 ξεκινά η πρώτη φάση ανακαίνισης των σταθμών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ενώ δημοπρατούνται έργα για σταθμούς του Προαστιακού σε Αττική και Δυτική Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, 35 ακόμη σταθμοί σε όλη τη χώρα θα αναβαθμιστούν σε επίπεδο προσβασιμότητας και υποδομών, με τη δεύτερη φάση για τους κεντρικούς σταθμούς Αθήνας, Θεσσαλονίκης και Πειραιά να βρίσκεται ήδη στο στάδιο των αρχιτεκτονικών προτάσεων.
Το καθεστώς κυρώσεων στη νέα σύμβαση είναι σαφώς αυστηρότερο από κάθε προηγούμενο. Από την 1η Ιανουαρίου 2026 ενεργοποιείται νέο πλαίσιο ποινών για ακινητοποιήσεις συρμών λόγω βλαβών, με δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης εφόσον διαταραχθεί πάνω από το 10% των ετήσιων δρομολογίων. Οι αποζημιώσεις των επιβατών διπλασιάζονται σε περιπτώσεις σοβαρών συμβάντων, ενώ η παρακολούθηση της εκτέλεσης των δρομολογίων γίνεται πλέον ψηφιακά, μέσω συστήματος γεωεντοπισμού που αντικαθιστά το μέχρι σήμερα έγχαρτο σύστημα.
Σε οικονομικό επίπεδο, η Hellenic Train συνεχίζει να λαμβάνει 21 εκατ. ευρώ από το ανώτατο πλαφόν των 50 εκατ., με τα υπόλοιπα να επιστρέφουν στο ελληνικό Δημόσιο ως τέλη δικτύου και μισθώματα προς τον ΟΣΕ.
Οπως επισημαίνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όσο αυξάνεται η εκτέλεση δρομολογίων, τόσο αυξάνονται και τα έσοδα του διαχειριστή υποδομής, συνδέοντας πλέον άμεσα τη λειτουργία του σιδηροδρόμου με τη βιωσιμότητά του.

Οι ρήτρες για το Δημόσιο
Η αναθεωρημένη συμφωνία δεν προβλέπει «φιξ» τιμές αποζημίωσης για την ΗΤ, καθώς ορίζει ότι το τίμημα που θα καταβάλλει το Δημόσιο προς τη Hellenic Train καθίσταται πλέον αναπροσαρμοζόμενο από το 2026 με βάση τον πληθωρισμό και, για πρώτη φορά οριζεται ότι θα καταβάλλεται σε μηνιαία βάση αντί για εξαμηνιαίες δόσεις. Παράλληλα προβλέπεται ρητά ότι σε περίπτωση μη τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων ολοκλήρωσης των έργων υποδομής από το ελληνικό Δημόσιο, αυτό υποχρεούται να αποζημιώσει τη Hellenic Train.
Σχολιάζοντας την νέα σύμβαση ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Στον σιδηρόδρομο επιχειρούμε να κάνουμε μια νέα αρχή, διορθώνοντας παθογένειες δεκαετιών. Με την προώθηση των αναγκαίων έργων στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με προηγμένα συστήματα ασφαλείας και, βεβαίως, με νέα τρένα. Σε αυτό το πλαίσιο, η υπογραφή της συμφωνίας για την προμήθεια 23 νέων τρένων, σύγχρονων προδιαγραφών, έως το 2027, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα μπροστά. Πρόκειται για την πρώτη παραγγελία καινούργιων τρένων εδώ και δύο δεκαετίες, με το κόστος να καλύπτεται εξ ολοκλήρου από τη Ferrovie dello Stato.
Το γεγονός ότι η παράδοση των πρώτων τρένων έρχεται αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων και την εγκατάσταση των νέων συστημάτων ασφαλείας, στέλνει ένα σαφές μήνυμα ότι είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας για ένα σύγχρονο, ασφαλή και ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο, ο οποίος θα ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων πολιτών».
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης δήλωσε: «Σήμερα, μετά από 6 μήνες διαπραγματεύσεων, γυρίζουμε μια νέα σελίδα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ο ιταλικός όμιλος Ferrovie dello Stato δεν μένει σε προφορικές δεσμεύσεις, αλλά με τη σημερινή υπογραφή προχωρά στην παραγγελία νέων τρένων για τον Ελληνικό σιδηρόδρομο και την εκταμίευση 308 εκατομμυρίων ευρώ με αυστηρό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έως το 2027. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση χερσαίων μεταφορών στην ιστορία της χώρας.
Εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας προς την ιταλική κυβέρνηση και την Ιταλίδα πρωθυπουργό, κα Τζόρτζια Μελόνι διότι τήρησε την υπόσχεσή της. Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω προσωπικά τον αναπληρωτή πρωθυπουργό και αρμόδιο για Υποδομές και Μεταφορές, Ματέο Σαλβίνι για την συμβολή του στην υλοποίηση αυτής της επένδυσης που αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα.
Η σημερινή υπογραφή αποτελεί ένα κρίσιμο βήμα για τη μεγάλη αλλαγή που επιχειρούμε στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο. Πραγματική αλλαγή σημαίνει: Νέα Υποδομή, Νέα Τρένα, Νέοι Σταθμοί. Αυτό είναι το σχέδιό μας και το υλοποιούμε με συνέπεια και αποφασιστικότητα».
«Τα νέα τρένα είναι μια μεγάλη επένδυση. Είναι ταυτόχρονα και μια υπόσχεση προς τους ανθρώπους που ταξιδεύουν κάθε μέρα μαζί μας. Θέλουμε οι επιβάτες να αισθάνονται ότι το ταξίδι τους είναι πιο εύκολο, πιο άνετο και πιο ήσυχο. Εργαζόμαστε για έναν σιδηρόδρομο που δεν ακολουθεί τις ευρωπαϊκές εξελίξεις, αλλά τις συναντά με αυτοπεποίθηση. Με σταθερά βήματα και καθαρή κατεύθυνση, δεσμευόμαστε να χτίζουμε καθημερινά ένα ταξίδι που αξίζει στους ανθρώπους μας. Η εμπιστοσύνη χτίζεται με πράξεις. Και αυτό κάνουμε, βήμα βήμα, με σεβασμό στον χρόνο και στις ανάγκες κάθε επιβάτη», δήλωσε ο Roberto Rinaudo, Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Train.
Είναι τιμή μας να επισφραγίζουμε αυτό το σημαντικό ορόσημο τόσο για την Alstom όσο και για την Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή μας να προσφέρουμε προηγμένες σιδηροδρομικές λύσεις, με σύγχρονα ηλεκτρικά τρένα που κατασκευάζονται στο Κέντρο Αριστείας μας στο Savigliano. Τα τρένα αυτά διασφαλίζουν αποδοτικότητα, ασφάλεια και υψηλές επιδόσεις, προσφέροντας παράλληλα τα υψηλότερα πρότυπα άνεσης και προσβασιμότητας για όλους τους επιβάτες», δήλωσε η Παναγιώτα Κατή, Managing Director της Alstom Greece.
Ο γαλάζιος Ανεστίδης που μιλούσε με το Μαξίμου, η προεκλογική καμπάνια του Πλεύρη με εργαλείο τον Δούκα και οι συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών που δεν μιλιούνται
Με δεσμεύσεις για προσλήψεις στο ΕΣΥ η κυβέρνηση το 2026 - Πόσοι έρχονται και πόσοι αποχώρησαν
Υπόθεση «Πελικό» στη Βρετανία: 49χρονος νάρκωνε και βίαζε την σύζυγό του με άλλα 5 άτομα επί 13 χρόνια
Το τείχος προστασίας με «καπέλο» ΗΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο και τα μηνύματα ισχύος στην τριμερή Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



