Σας ευχαριστούμε που συντονιστήκατε στο ethnos.gr
Η παρουσίαση έλαβε τέλος
«Δεν ήταν σκοπός μας να εστιάσουμε στην πυρόσφαιρα»
Τα μέλη της Επιτροπής λένε πως «σκοπός μας δεν ήταν να εστιάσουμε στην πυρόσφαιρα και στα αίτιά της».
«5-7 οι νεκροί από φωτιά», ξαναλέει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ επιμένει στους 5-7 νεκρούς από φωτιά: «Δεν είμαστε υπεύθυνοι για όσα ισχυρίζονται άλλοι εμπειρογνώμονες. Είμαστε βέβαιοι πως ο αριθμός των θυμάτων που κατέληξαν από τη φωτιά είναι πολύ μικρός».
«Ο σταθμάρχης Λάρισας είχε χρησιμοποιήσει σωστά τον εξοπλισμό τις προηγούμενες ημέρες»
Όσον αφορά την εκπαίδευση των σταθμαρχών, ο Accou είπε πως «ερευνήθηκε αν υπήρξε εκπαίδευση των σταθμαρχών» και τόνισε ότι «ο σταθμάρχης Λάρισας είχε χρησιμοποιήσει σωστά τον εξοπλισμό τις προηγούμενες ημέρες».
«Κατά τον συντονισμό οι κανόνες δεν ήταν ξεκάθαροι»
«Κατά τον συντονισμό οι κανόνες δεν ήταν ξεκάθαροι», ειπώθηκε έπειτα από τους ειδικούς, στο πλαίσιο των απαντήσεων σε ερωτήσεις δημοσιογράφων.
«Δεν έγινε καλός συντονισμός ούτε χαρτογράφηση»
Όπως τονίστηκε, «η δικαστική Αρχή έπρεπε να είναι υπεύθυνη για τον χώρο του δυστυχήματος».
Και τονίστηκε πως δεν έγινε καλός συντονισμός ούτε χαρτογράφηση του δυστυχήματος και χάθηκαν πολύτιμα στοιχεία.
«Δεν εξετάσαμε ενδεχόμενη διαφθορά»
Σε άλλο σημείο ο Bart Accou είπε: «Εξετάσαμε τις διαδικασίες του ΟΣΕ για να διασφαλίσει ότι οι σταθμάρχες είναι ικανοί σε κάθε συνθήκη».
Και πρόσθεσε: «Δεν πήγαμε πέρα από αυτό, δεν εξετάσαμε ενδεχόμενη διαφθορά. Σκοπός μας ήταν να εξετάσουμε αν οι σταθμάρχες είχαν τις απαραίτητες ικανότητες».
Ανδρουλάκης μετά το πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ για Τέμπη
Πρόταση δυσπιστίας την ερχόμενη εβδομάδα.
«Καταστράφηκαν τα στοιχεία σε τρεις μέρες»
«Αυτό που έγινε, που καταστράφηκαν τα στοιχεία σε τρεις μέρες, δεν έπρεπε να συμβεί. Αυτό δεν πρέπει να ξαναγίνει (...)», ξεκαθάρισε ο κ. Καπετανίδης.
«Υπάρχουν απλά διαπιστώσεις για το τι πήγε λάθος στον τόπο του δυστυχήματος. Δεν μπορεί η Επιτροπή να πάρει θέση αν έγινε εσκεμμένα ή από λάθος, απλά λέει πως έγιναν όλα λάθος», πρόσθεσε ο κ. Παπαδημητρίου.
«Δεν είπαμε πως δεν φταίει κανείς»
Σε ερώτηση αν λόγω του μπαζώματος χάθηκαν στοιχεία, ακούστηκε ξανά η απάντηση πως «η διαχείριση του τόπου του ατυχήματος δεν ήταν σωστή κυρίως από την άγνοια των φορέων».
«Δεν είπαμε πως δεν φταίει κανείς», συμπληρώθηκε.
Λένε πως χάθηκαν στοιχεία «λόγω έλλειψης γνώσης υπηρεσιών»
Για τα χαμένα στοιχεία και το μετά του δυστυχήματος, «αυτό που συνέβη εκεί συνέβη λόγω έλλειψης γνώσης και προετοιμασίας των διαφορετικών υπηρεσιών για ένα τέτοιο γεγονός», είπε ο Accu.
«Δεν ήταν προετοιμασμένοι για ένα τέτοιο ατύχημα και πώς θα διασφαλίσουν τα τεκμήρια».
Η ακολουθία της φωτιάς από το σημείο σύγκρουσης έως το τελικό στάδιο

«Ανώτατη» η τεκμηρίωση στην έρευνα
Ο κ. Καπετανίδης, σχετικά με την έρευνα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, είπε πως «η τεκμηρίωση στην έρευνα είναι ανώτατη, κάναμε 70 συνεντεύξεις, πήγαμε παντού».
Ο πατέρας της Μάρθης, Αντώνης Ψαρόπουλος
Σε ερώτηση του πατέρα της Μάρθης, Αντώνη Ψαρόπουλου, εάν θα έμπαιναν σε τρένο τότε ή τώρα τα μέλη του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, εκείνοι απάντησαν πως θα έμπαιναν, αλλά ο κ. Παπαδημητρίου υπογράμμισε ότι «υπάρχουν προβλήματα, γι' αυτό και γίνονται οι 17 συστάσεις».

Σύμφωνα με τον Accu, «η «Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη έρθει στην Ελλάδα και εποπτεύει το κομμάτι της ασφάλειας». Ξεκαθάρισε ότι «οι συστάσεις ασφαλείας που κάνουμε απευθύνονται σε όλους τους φορείς» και «εμείς είμαστε εδώ για να υποστηρίξουμε τον φορέα».
Πότε θα εφαρμοστούν οι συστάσεις; Ποιος θα ελέγξει τη ΡΑΣ;
Σε ερώτηση για την εφαρμογή των συστάσεων ασφαλείας, απαντήθηκε πως το χρονοδιάγραμμα θα καθοριστεί από τους αρμόδιους φορείς που θα κληθούν να αναλάβουν τα σχετικά έργα και τονίστηκε πως ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν μπορεί να ελέγξει, μπορεί ωστόσο ανά 6μηνο να ενημερώνεται για την εξέλιξη των έργων.
«Τα παιδιά σκοτώθηκαν γιατί ο σιδηρόδρομος δεν ήταν ασφαλής»
«Όταν κάνεις 17 συστάσεις ασφαλείας, σημαίνει ότι τα παιδιά σκοτώθηκαν γιατί ο σιδηρόδρομος δεν ήταν ασφαλής», είπε ο κ. Παπαδημητρίου.
Η ευθύνη για τα συστήματα στη ΡΑΣ
Σε ερώτηση εάν σήμερα λειτουργούν τα συστήματα που δεν λειτουργούσαν εκείνη την ημέρα, ο κ. Αλεξάνδρου υπογράμμισε πως την αρμοδιότητα για την εφαρμογή των συστάσεων ασφαλείας έχει η ΡΑΣ.
«Δεν μπορώ να πω αν είναι ασφαλής ο σιδηρόδρομος»
Αρνείται να απαντήσει εάν είναι ασφαλής ο ελληνικός σιδηρόδρομος ο Accu. Τονίζει πως η έρευνά τους δεν επικεντρώθηκε εκεί, αλλά στο δυστύχημα.
Για τα έλαια σιλικόνης
«Είναι πολύ απίθανο τα έλαια σιλικόνης να έπαιξαν βασικό ρόλο στο φαινόμενο της πυρόσφαιρας και με αυτό συμφωνούν επιπλέον αναλύσεις ειδικών που έχουμε», είπε ο Accu, όταν ρωτήθηκε σχετικά.
Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Δείτε ολόκληρο το πόρισμα στα αγγλικά εδώ, καθώς και την περίληψή του στα ελληνικά.
«Feedback έδωσαν όλοι - Το υπουργείο δεν συμμετείχε»
Σύμφωνα με τον Accu, στο τελικό κομμάτι της διερεύνησης «προσπαθήσαμε να έχουμε feedback από όλους τους φορείς. Η διαβούλευση έγινε στο κομμάτι που αφορά αποκλειστικά τα ευρήματα. Feedback έδωσαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς. Το υπουργείο Μεταφορών δεν συμμετείχε σ' αυτή τη διαδικασία».
Για τα βίντεο που βρέθηκαν, 2 χρόνια μετά
«Το γεγονός ότι βρέθηκαν βίντεο μετά από δύο χρόνια μου προκαλεί και εμένα ερωτηματικά», είπε επίσης ο κ. Παπαδημητρίου.
Παπαδημητρίου: Δεν είχα καμία παρέμβαση από την πολιτική ηγεσία, αλλιώς θα είχα παραιτηθεί
«Όσοι καθυστέρησαν την 717 συνέβαλαν στο να σκοτωθούν τα παιδιά»
Η παρουσίαση του πορίσματος συνεχίζεται, με ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Ο κ. Παπαδημητρίου είπε πως «όσοι καθυστέρησαν την 717 έχουν συμβάλει αποφασιστικά στο να σκοτωθούν αυτά τα παιδιά».
Ολόκληρο το πόρισμα στα αγγλικά
Περίληψη του πορίσματος στα ελληνικά
Γιατί δεν έγινε δεκτό το αίτημα συγγενών να αναβληθεί η παρουσίαση;
«Βιάζεστε να βγάλετε συμπεράσματα για το περιεχόμενο της έρευνάς μας που ακόμα δεν έχετε διαβάσει», ήταν η απάντηση στον δικηγόρου του Γεράσιμου, που ρώτησε γιατί δεν έγινε δεκτό το αίτημα των συγγενών να παραταθεί η δημοσιοποίηση του πορίσματος.
Παρέμβαση του δικηγόρου του πολυτραυματία Γεράσιμου
Παρέμβαση του δικηγόρου του πολυτραυματία Γεράσιμου, Λουκά Αποστολίδη.
«Αυτό που μεταφερόταν στο τρένο επίσημα δεν μπορεί να δικαιολογήσει την πυρόσφαιρα»
Σε ερώτηση για το καύσιμο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, «αυτό που επίσημα μεταφερόταν στο τρένο επίσημα δεν μπορεί να δικαιολογήσει αυτή την πυρόσφαιρα».
Όπως πρόσθεσε ο Accou, η επιθεώρηση του τόπου του ατυχήματος δεν έγινε με τον τρόπο που έπρεπε «ώστε να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε τον τύπο του καυσίμου που προκάλεσε την πυρόσφαιρα».
«Οι σιδηρόδρομοι θα είναι βιώσιμοι αν εφαρμοστούν όσα είπαμε»
Όπως πρόσθεσε ο Accou, «οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα είναι βιώσιμοι αν εφαρμοστούν όσα είπαμε».
«Δεν μπορούμε να απαντήσουμε εάν τώρα οι σιδηρόδρομοι είναι ασφαλείς»
«Δεν μπορούμε να απαντήσουμε εάν τώρα οι σιδηρόδρομοι είναι ασφαλείς γιατί δεν αποτελούσε αντικείμενο της έρευνάς μας», απάντησε ο επικεφαλής ασφαλείας και επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης Σιδηροδρόμων και μέλος της επιτροπής διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ σε ερώτηση δημοσιογράφου του Al Jazeera.
Συστάσεις ασφαλείας στον ΟΣΕ
Ο ΟΣΕ συνιστάται:
- Να ελέγξει καλύτερα τους κινδύνους που σχετίζονται με τις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας
- Να διαχειρίζεται τους κινδύνους ασφαλείας των στοιχείων υποδομής
- Να αξιολογεί τακτικά την ικανότητα του προσωπικού που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας
- Να αναπτύξει ένα σύστημα για την παρακολούθηση της απόδοσης του ανωτέρου προσωπικού
- Να εξάγει διδάγματα από περιστατικά και ατυχήματα
- Να αυξάνει τα καταγεγραμμένα δεδομένα που χρησιμεύουν στην διερεύνηση ατυχημάτων.
Οι συστάσεις ασφαλείας
- Η Hellenic Train συνιστάται να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί αξιολογούνται τακτικά και εκτελούν τακτικά επαρκώς τα καθήκοντά τους. Επίσης να αναπτύξει ένα σύστημα παρακολούθησης απόδοσης.
- Η ΡΑΣ συνιστάται να αναπτύξει ένα ενιαίο σύστημα αναφοράς περιστατικών για όλους τους φορείς. Επίσης να ενισχύσει την ικανότητα εποπτείας των σιδηροδρομικών φορέων.
«Η ΡΑΣ δεν εντόπισε κρίσιμες αδυναμίες στο θέμα της ασφάλειας»
«Η ΡΑΣ δεν εντόπισε κρίσιμες αδυναμίες στο θέμα της ασφάλειας», είπε ο κ. Αλεξάνδρου και πρόσθεσε πως αρκετές από αυτές βρέθηκαν στη συνέχεια.
Ο λόγος στον Αστέριο Αλεξάνδρου
Ο λόγος στον Αστέριο Αλεξάνδρου, Πολιτικό Μηχανικό και Προϊστάμενο τμήματος Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Όπως τόνισε αρχικά, δεν έγινε σωστή χαρτογράφηση του χώρου του δυστυχήματος.
Πιθανή είναι η παρουσία αγνώστου καυσίμου
Πιθανή είναι η παρουσία αγνώστου καυσίμου, γνωστοποίησε ο κ. Καπετανίδης.
Τα θύματα που είχαν αιτία θανάτου τη φωτιά είναι από 5 μέχρι 7
Τα περισσότερα θύματα πέθαναν από μηχανικά αίτια
Τα περισσότερα θύματα πέθαναν από μηχανικά αίτια, τα οχήματα δεν είναι σχεδιασμένα να αντέχουν συγκρούσεις με πάνω από 36 χλμ. την ώρα, συμπλήρωσε ο κ. Καπετανίδης.
Η ρυθμιστική αρχή «επικεντρωνόταν στις μη συμμορφώσεις»
Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων, η ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων δεν κοιτούσε τους ουσιώδεις παράγοντες αλλά επικεντρωνόταν στις μη συμμορφώσεις.
Μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό
Σύμφωνα με τον κ. Καπετανίδη, ήταν τραγική η έλλειψη προσωπικού και οι άνθρωποι δούλευαν ατελείωτες μέρες χωρίς ρεπό.
Υποκείμενοι παράγοντες

Αιτιώδεις παράγοντες

«Ο οδηγός έπρεπε να επαναλάβει εντολή - Δεν το έκανε»
Η εντολή αναχώρησης του σταθμάρχη ήταν σωστή, είπε ο κ. Καπετανίδης. «Δεν αλλάζει γραμμή, πηγαίνει από τη γραμμή ανόδου στη Θεσσαλονίκη. Ο οδηγός έπρεπε να επαναλάβει την εντολή. Δεν το έκανε, έφυγε».
Μια μέρα «γεμάτη βλάβες και καθυστερήσεις»
Σύμφωνα με τον ίδιο, η 28η Φεβρουαρίου ήταν μια μέρα «περίεργη, γεμάτη βλάβες και καθυστερήσεις». (...). Αναφερόμενος στον σταθμάρχη είπε πως «είχε μια συναισθηματική φόρτιση από προηγούμενο λάθος του».
«Ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη χάραξη»
Σύμφωνα με τον κ. Καπετανίδη, ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη χάραξη και «άφησε κατά λάθος την αλλαγή 118 στη διαγώνιο».
«Ήταν ένα μεγάλο λάθος χειρισμού», πρόσθεσε.
Τον λόγο πήρε ο Κωνσταντίνος Καπετανίδης, Πολιτικός Μηχανικός Προϊστάμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Η μη ιεροποίηση του χώρου δημιούργησε απώλεια σοβαρών στοιχείων
Απευθείας μετάδοση: Μαρία Λιλιοπούλου/ethnos.gr
«Δεν τιμά το ελληνικό κράτος η ανυπαρξία οργανισμού στις 28 Φεβρουαρίου. (Αυτό) δημιούργησε σοβαρά προβλήματα διερεύνησης διότι η έλλειψή μας και μη ιεροποίηση του χώρου δημιούργησε απώλεια σοβαρών στοιχείων».
«Θα έλεγα ότι θα πρέπει να ζητηθεί από όλους μας συγγνώμη στους συγγενείς των θυμάτων που πέραν του πόνου είχαν να αντιμετωπίσουν τιτάνιο αγώνα να υποκαταστήσουν οργανισμό που δεν υπήρχε».
«Ο οργανισμός ήταν ανύπαρκτος»
«Την βραδιά του δυστυχήματος ο οργανισμός ήταν ανύπαρκτος», πρόσθεσε ο κ. Παπαδημητρίου.
Ποιοι παρουσιάζουν το πόρισμα
- Αστέριος Αλεξάνδρου, Πολιτικος Μηχανικος - Προϊστάμενος τμήματος Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Bart Accou, Επικεφαλής ασφαλείας και επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης Σιδηροδρόμων - Μέλος της επιτροπής διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Κωνσταντίνος Καπετανίδης, Πολιτικός Μηχανικός - Προϊσταμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Fabrizio Caprinelli, Project Officer Ευρωπαϊκής Ενωσης Σιδηροδρόμων - Μέλος της επιτροπής Διερεύνησης ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Χρήστος Παπαδημητρίου, Δικηγόρος παρ Αρείω Παγω -Πρόεδρος Σιδηροδρομικού Τομέα ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Μόνο ο ευρωπαϊκός οργανισμός θέλησε να στείλει 3 ειδικούς
Όπως ανέφερε ο κ. Παπαδημητρίου μόνο ο ευρωπαϊκός οργανισμός θέλησε να στείλει 3 ειδικούς, που στην πορεία έγιναν δύο
«Εγκληματικά λάθη στην Ελλάδα επί σειρά ετών»
Τον λόγο πήρε αρχικά ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου, ο οποίος τόνισε πως στην Ελλάδα επί σειρά ετών γίνονται «αβελτηρίες και εγκληματικά λάθη».
Ενός λεπτού σιγή για τα θύματα
Αρχίζει η παρουσίαση

Τι θα περιλαμβάνει το πόρισμα
Σύμφωνα με όσα αποκάλυψε χθες (26/2) στο κεντρικό δελτίο του OPEN η Μίνα Καραμήτρου, το πόρισμα θα δοθεί κανονικά στη δημοσιότητα διότι γίνεται αναφορά σε σοβαρές συστάσεις ασφαλείας που πρέπει να γίνουν για να αλλάξουν κάποια πράγματα στον σιδηρόδρομο.
«Θα γίνεται αναφορά στο θέμα της έκρηξης και της πυρόσφαιρας, καθώς θα τονίζεται ότι δεν έφταιξαν οι μετασχηματιστές. Παράλληλα, θα αναφέρεται και το πιο πιθανό σενάριο που προκάλεσε την έκρηξη, με το πόρισμα να κάνει λόγο για κάποια ύποπτη ύλη. Το μεγαλύτερο μέρος αυτού του πορίσματος θα αναφέρεται σε κάποιες παραλήψεις, σε λάθη που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Η Επιτροπή θα τονίζει ότι πρέπει να αλλάξουν άμεσα», υπογράμμισε αρχικά η δημοσιογράφος του OPEN, Μίνα Καραμήτρου.
Τι θα περιλαμβάνει το πόρισμα
Σύμφωνα με όσα αποκάλυψε χθες (26/2) στο κεντρικό δελτίο του OPEN η Μίνα Καραμήτρου, το πόρισμα θα δοθεί κανονικά στη δημοσιότητα διότι γίνεται αναφορά σε σοβαρές συστάσεις ασφαλείας που πρέπει να γίνουν για να αλλάξουν κάποια πράγματα στον σιδηρόδρομο.
«Θα γίνεται αναφορά στο θέμα της έκρηξης και της πυρόσφαιρας, καθώς θα τονίζεται ότι δεν έφταιξαν οι μετασχηματιστές. Παράλληλα, θα αναφέρεται και το πιο πιθανό σενάριο που προκάλεσε την έκρηξη, με το πόρισμα να κάνει λόγο για κάποια ύποπτη ύλη. Το μεγαλύτερο μέρος αυτού του πορίσματος θα αναφέρεται σε κάποιες παραλήψεις, σε λάθη που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Η Επιτροπή θα τονίζει ότι πρέπει να αλλάξουν άμεσα», υπογράμμισε αρχικά η δημοσιογράφος του OPEN, Μίνα Καραμήτρου.
Αρχίζει η παρουσίαση

Ενός λεπτού σιγή για τα θύματα
«Εγκληματικά λάθη στην Ελλάδα επί σειρά ετών»
Τον λόγο πήρε αρχικά ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου, ο οποίος τόνισε πως στην Ελλάδα επί σειρά ετών γίνονται «αβελτηρίες και εγκληματικά λάθη».
Μόνο ο ευρωπαϊκός οργανισμός θέλησε να στείλει 3 ειδικούς
Όπως ανέφερε ο κ. Παπαδημητρίου μόνο ο ευρωπαϊκός οργανισμός θέλησε να στείλει 3 ειδικούς, που στην πορεία έγιναν δύο
Ποιοι παρουσιάζουν το πόρισμα
- Αστέριος Αλεξάνδρου, Πολιτικος Μηχανικος - Προϊστάμενος τμήματος Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Bart Accou, Επικεφαλής ασφαλείας και επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης Σιδηροδρόμων - Μέλος της επιτροπής διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Κωνσταντίνος Καπετανίδης, Πολιτικός Μηχανικός - Προϊσταμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Fabrizio Caprinelli, Project Officer Ευρωπαϊκής Ενωσης Σιδηροδρόμων - Μέλος της επιτροπής Διερεύνησης ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Χρήστος Παπαδημητρίου, Δικηγόρος παρ Αρείω Παγω -Πρόεδρος Σιδηροδρομικού Τομέα ΕΟΔΑΣΑΑΜ
«Ο οργανισμός ήταν ανύπαρκτος»
«Την βραδιά του δυστυχήματος ο οργανισμός ήταν ανύπαρκτος», πρόσθεσε ο κ. Παπαδημητρίου.
Η μη ιεροποίηση του χώρου δημιούργησε απώλεια σοβαρών στοιχείων
Απευθείας μετάδοση: Μαρία Λιλιοπούλου/ethnos.gr
«Δεν τιμά το ελληνικό κράτος η ανυπαρξία οργανισμού στις 28 Φεβρουαρίου. (Αυτό) δημιούργησε σοβαρά προβλήματα διερεύνησης διότι η έλλειψή μας και μη ιεροποίηση του χώρου δημιούργησε απώλεια σοβαρών στοιχείων».
«Θα έλεγα ότι θα πρέπει να ζητηθεί από όλους μας συγγνώμη στους συγγενείς των θυμάτων που πέραν του πόνου είχαν να αντιμετωπίσουν τιτάνιο αγώνα να υποκαταστήσουν οργανισμό που δεν υπήρχε».
Τον λόγο πήρε ο Κωνσταντίνος Καπετανίδης, Πολιτικός Μηχανικός Προϊστάμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
«Ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη χάραξη»
Σύμφωνα με τον κ. Καπετανίδη, ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη χάραξη και «άφησε κατά λάθος την αλλαγή 118 στη διαγώνιο».
«Ήταν ένα μεγάλο λάθος χειρισμού», πρόσθεσε.
Μια μέρα «γεμάτη βλάβες και καθυστερήσεις»
Σύμφωνα με τον ίδιο, η 28η Φεβρουαρίου ήταν μια μέρα «περίεργη, γεμάτη βλάβες και καθυστερήσεις». (...). Αναφερόμενος στον σταθμάρχη είπε πως «είχε μια συναισθηματική φόρτιση από προηγούμενο λάθος του».
«Ο οδηγός έπρεπε να επαναλάβει εντολή - Δεν το έκανε»
Η εντολή αναχώρησης του σταθμάρχη ήταν σωστή, είπε ο κ. Καπετανίδης. «Δεν αλλάζει γραμμή, πηγαίνει από τη γραμμή ανόδου στη Θεσσαλονίκη. Ο οδηγός έπρεπε να επαναλάβει την εντολή. Δεν το έκανε, έφυγε».
Αιτιώδεις παράγοντες

Υποκείμενοι παράγοντες

Μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό
Σύμφωνα με τον κ. Καπετανίδη, ήταν τραγική η έλλειψη προσωπικού και οι άνθρωποι δούλευαν ατελείωτες μέρες χωρίς ρεπό.
Η ρυθμιστική αρχή «επικεντρωνόταν στις μη συμμορφώσεις»
Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων, η ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων δεν κοιτούσε τους ουσιώδεις παράγοντες αλλά επικεντρωνόταν στις μη συμμορφώσεις.
Τα περισσότερα θύματα πέθαναν από μηχανικά αίτια
Τα περισσότερα θύματα πέθαναν από μηχανικά αίτια, τα οχήματα δεν είναι σχεδιασμένα να αντέχουν συγκρούσεις με πάνω από 36 χλμ. την ώρα, συμπλήρωσε ο κ. Καπετανίδης.
Τα θύματα που είχαν αιτία θανάτου τη φωτιά είναι από 5 μέχρι 7
Πιθανή είναι η παρουσία αγνώστου καυσίμου
Πιθανή είναι η παρουσία αγνώστου καυσίμου, γνωστοποίησε ο κ. Καπετανίδης.
Ο λόγος στον Αστέριο Αλεξάνδρου
Ο λόγος στον Αστέριο Αλεξάνδρου, Πολιτικό Μηχανικό και Προϊστάμενο τμήματος Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Όπως τόνισε αρχικά, δεν έγινε σωστή χαρτογράφηση του χώρου του δυστυχήματος.
«Η ΡΑΣ δεν εντόπισε κρίσιμες αδυναμίες στο θέμα της ασφάλειας»
«Η ΡΑΣ δεν εντόπισε κρίσιμες αδυναμίες στο θέμα της ασφάλειας», είπε ο κ. Αλεξάνδρου και πρόσθεσε πως αρκετές από αυτές βρέθηκαν στη συνέχεια.
Οι συστάσεις ασφαλείας
- Η Hellenic Train συνιστάται να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί αξιολογούνται τακτικά και εκτελούν τακτικά επαρκώς τα καθήκοντά τους. Επίσης να αναπτύξει ένα σύστημα παρακολούθησης απόδοσης.
- Η ΡΑΣ συνιστάται να αναπτύξει ένα ενιαίο σύστημα αναφοράς περιστατικών για όλους τους φορείς. Επίσης να ενισχύσει την ικανότητα εποπτείας των σιδηροδρομικών φορέων.
Συστάσεις ασφαλείας στον ΟΣΕ
Ο ΟΣΕ συνιστάται:
- Να ελέγξει καλύτερα τους κινδύνους που σχετίζονται με τις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας
- Να διαχειρίζεται τους κινδύνους ασφαλείας των στοιχείων υποδομής
- Να αξιολογεί τακτικά την ικανότητα του προσωπικού που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας
- Να αναπτύξει ένα σύστημα για την παρακολούθηση της απόδοσης του ανωτέρου προσωπικού
- Να εξάγει διδάγματα από περιστατικά και ατυχήματα
- Να αυξάνει τα καταγεγραμμένα δεδομένα που χρησιμεύουν στην διερεύνηση ατυχημάτων.
«Δεν μπορούμε να απαντήσουμε εάν τώρα οι σιδηρόδρομοι είναι ασφαλείς»
«Δεν μπορούμε να απαντήσουμε εάν τώρα οι σιδηρόδρομοι είναι ασφαλείς γιατί δεν αποτελούσε αντικείμενο της έρευνάς μας», απάντησε ο επικεφαλής ασφαλείας και επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης Σιδηροδρόμων και μέλος της επιτροπής διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ σε ερώτηση δημοσιογράφου του Al Jazeera.
«Οι σιδηρόδρομοι θα είναι βιώσιμοι αν εφαρμοστούν όσα είπαμε»
Όπως πρόσθεσε ο Accou, «οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα είναι βιώσιμοι αν εφαρμοστούν όσα είπαμε».
«Αυτό που μεταφερόταν στο τρένο επίσημα δεν μπορεί να δικαιολογήσει την πυρόσφαιρα»
Σε ερώτηση για το καύσιμο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, «αυτό που επίσημα μεταφερόταν στο τρένο επίσημα δεν μπορεί να δικαιολογήσει αυτή την πυρόσφαιρα».
Όπως πρόσθεσε ο Accou, η επιθεώρηση του τόπου του ατυχήματος δεν έγινε με τον τρόπο που έπρεπε «ώστε να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε τον τύπο του καυσίμου που προκάλεσε την πυρόσφαιρα».
Παρέμβαση του δικηγόρου του πολυτραυματία Γεράσιμου
Παρέμβαση του δικηγόρου του πολυτραυματία Γεράσιμου, Λουκά Αποστολίδη.
Γιατί δεν έγινε δεκτό το αίτημα συγγενών να αναβληθεί η παρουσίαση;
«Βιάζεστε να βγάλετε συμπεράσματα για το περιεχόμενο της έρευνάς μας που ακόμα δεν έχετε διαβάσει», ήταν η απάντηση στον δικηγόρου του Γεράσιμου, που ρώτησε γιατί δεν έγινε δεκτό το αίτημα των συγγενών να παραταθεί η δημοσιοποίηση του πορίσματος.
Περίληψη του πορίσματος στα ελληνικά
Ολόκληρο το πόρισμα στα αγγλικά
«Όσοι καθυστέρησαν την 717 συνέβαλαν στο να σκοτωθούν τα παιδιά»
Η παρουσίαση του πορίσματος συνεχίζεται, με ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Ο κ. Παπαδημητρίου είπε πως «όσοι καθυστέρησαν την 717 έχουν συμβάλει αποφασιστικά στο να σκοτωθούν αυτά τα παιδιά».
Παπαδημητρίου: Δεν είχα καμία παρέμβαση από την πολιτική ηγεσία, αλλιώς θα είχα παραιτηθεί
Για τα βίντεο που βρέθηκαν, 2 χρόνια μετά
«Το γεγονός ότι βρέθηκαν βίντεο μετά από δύο χρόνια μου προκαλεί και εμένα ερωτηματικά», είπε επίσης ο κ. Παπαδημητρίου.
«Feedback έδωσαν όλοι - Το υπουργείο δεν συμμετείχε»
Σύμφωνα με τον Accu, στο τελικό κομμάτι της διερεύνησης «προσπαθήσαμε να έχουμε feedback από όλους τους φορείς. Η διαβούλευση έγινε στο κομμάτι που αφορά αποκλειστικά τα ευρήματα. Feedback έδωσαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς. Το υπουργείο Μεταφορών δεν συμμετείχε σ' αυτή τη διαδικασία».
Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Δείτε ολόκληρο το πόρισμα στα αγγλικά εδώ, καθώς και την περίληψή του στα ελληνικά.
Για τα έλαια σιλικόνης
«Είναι πολύ απίθανο τα έλαια σιλικόνης να έπαιξαν βασικό ρόλο στο φαινόμενο της πυρόσφαιρας και με αυτό συμφωνούν επιπλέον αναλύσεις ειδικών που έχουμε», είπε ο Accu, όταν ρωτήθηκε σχετικά.
«Δεν μπορώ να πω αν είναι ασφαλής ο σιδηρόδρομος»
Αρνείται να απαντήσει εάν είναι ασφαλής ο ελληνικός σιδηρόδρομος ο Accu. Τονίζει πως η έρευνά τους δεν επικεντρώθηκε εκεί, αλλά στο δυστύχημα.
Η ευθύνη για τα συστήματα στη ΡΑΣ
Σε ερώτηση εάν σήμερα λειτουργούν τα συστήματα που δεν λειτουργούσαν εκείνη την ημέρα, ο κ. Αλεξάνδρου υπογράμμισε πως την αρμοδιότητα για την εφαρμογή των συστάσεων ασφαλείας έχει η ΡΑΣ.
«Τα παιδιά σκοτώθηκαν γιατί ο σιδηρόδρομος δεν ήταν ασφαλής»
«Όταν κάνεις 17 συστάσεις ασφαλείας, σημαίνει ότι τα παιδιά σκοτώθηκαν γιατί ο σιδηρόδρομος δεν ήταν ασφαλής», είπε ο κ. Παπαδημητρίου.
Πότε θα εφαρμοστούν οι συστάσεις; Ποιος θα ελέγξει τη ΡΑΣ;
Σε ερώτηση για την εφαρμογή των συστάσεων ασφαλείας, απαντήθηκε πως το χρονοδιάγραμμα θα καθοριστεί από τους αρμόδιους φορείς που θα κληθούν να αναλάβουν τα σχετικά έργα και τονίστηκε πως ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν μπορεί να ελέγξει, μπορεί ωστόσο ανά 6μηνο να ενημερώνεται για την εξέλιξη των έργων.
Σύμφωνα με τον Accu, «η «Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη έρθει στην Ελλάδα και εποπτεύει το κομμάτι της ασφάλειας». Ξεκαθάρισε ότι «οι συστάσεις ασφαλείας που κάνουμε απευθύνονται σε όλους τους φορείς» και «εμείς είμαστε εδώ για να υποστηρίξουμε τον φορέα».
Ο πατέρας της Μάρθης, Αντώνης Ψαρόπουλος
Σε ερώτηση του πατέρα της Μάρθης, Αντώνη Ψαρόπουλου, εάν θα έμπαιναν σε τρένο τότε ή τώρα τα μέλη του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, εκείνοι απάντησαν πως θα έμπαιναν, αλλά ο κ. Παπαδημητρίου υπογράμμισε ότι «υπάρχουν προβλήματα, γι' αυτό και γίνονται οι 17 συστάσεις».

«Ανώτατη» η τεκμηρίωση στην έρευνα
Ο κ. Καπετανίδης, σχετικά με την έρευνα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, είπε πως «η τεκμηρίωση στην έρευνα είναι ανώτατη, κάναμε 70 συνεντεύξεις, πήγαμε παντού».
Η ακολουθία της φωτιάς από το σημείο σύγκρουσης έως το τελικό στάδιο

Λένε πως χάθηκαν στοιχεία «λόγω έλλειψης γνώσης υπηρεσιών»
Για τα χαμένα στοιχεία και το μετά του δυστυχήματος, «αυτό που συνέβη εκεί συνέβη λόγω έλλειψης γνώσης και προετοιμασίας των διαφορετικών υπηρεσιών για ένα τέτοιο γεγονός», είπε ο Accu.
«Δεν ήταν προετοιμασμένοι για ένα τέτοιο ατύχημα και πώς θα διασφαλίσουν τα τεκμήρια».
«Δεν είπαμε πως δεν φταίει κανείς»
Σε ερώτηση αν λόγω του μπαζώματος χάθηκαν στοιχεία, ακούστηκε ξανά η απάντηση πως «η διαχείριση του τόπου του ατυχήματος δεν ήταν σωστή κυρίως από την άγνοια των φορέων».
«Δεν είπαμε πως δεν φταίει κανείς», συμπληρώθηκε.
«Καταστράφηκαν τα στοιχεία σε τρεις μέρες»
«Αυτό που έγινε, που καταστράφηκαν τα στοιχεία σε τρεις μέρες, δεν έπρεπε να συμβεί. Αυτό δεν πρέπει να ξαναγίνει (...)», ξεκαθάρισε ο κ. Καπετανίδης.
«Υπάρχουν απλά διαπιστώσεις για το τι πήγε λάθος στον τόπο του δυστυχήματος. Δεν μπορεί η Επιτροπή να πάρει θέση αν έγινε εσκεμμένα ή από λάθος, απλά λέει πως έγιναν όλα λάθος», πρόσθεσε ο κ. Παπαδημητρίου.
Ανδρουλάκης μετά το πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ για Τέμπη
Πρόταση δυσπιστίας την ερχόμενη εβδομάδα.
«Δεν εξετάσαμε ενδεχόμενη διαφθορά»
Σε άλλο σημείο ο Bart Accou είπε: «Εξετάσαμε τις διαδικασίες του ΟΣΕ για να διασφαλίσει ότι οι σταθμάρχες είναι ικανοί σε κάθε συνθήκη».
Και πρόσθεσε: «Δεν πήγαμε πέρα από αυτό, δεν εξετάσαμε ενδεχόμενη διαφθορά. Σκοπός μας ήταν να εξετάσουμε αν οι σταθμάρχες είχαν τις απαραίτητες ικανότητες».
«Δεν έγινε καλός συντονισμός ούτε χαρτογράφηση»
Όπως τονίστηκε, «η δικαστική Αρχή έπρεπε να είναι υπεύθυνη για τον χώρο του δυστυχήματος».
Και τονίστηκε πως δεν έγινε καλός συντονισμός ούτε χαρτογράφηση του δυστυχήματος και χάθηκαν πολύτιμα στοιχεία.
«Κατά τον συντονισμό οι κανόνες δεν ήταν ξεκάθαροι»
«Κατά τον συντονισμό οι κανόνες δεν ήταν ξεκάθαροι», ειπώθηκε έπειτα από τους ειδικούς, στο πλαίσιο των απαντήσεων σε ερωτήσεις δημοσιογράφων.
«Ο σταθμάρχης Λάρισας είχε χρησιμοποιήσει σωστά τον εξοπλισμό τις προηγούμενες ημέρες»
Όσον αφορά την εκπαίδευση των σταθμαρχών, ο Accou είπε πως «ερευνήθηκε αν υπήρξε εκπαίδευση των σταθμαρχών» και τόνισε ότι «ο σταθμάρχης Λάρισας είχε χρησιμοποιήσει σωστά τον εξοπλισμό τις προηγούμενες ημέρες».
«5-7 οι νεκροί από φωτιά», ξαναλέει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ επιμένει στους 5-7 νεκρούς από φωτιά: «Δεν είμαστε υπεύθυνοι για όσα ισχυρίζονται άλλοι εμπειρογνώμονες. Είμαστε βέβαιοι πως ο αριθμός των θυμάτων που κατέληξαν από τη φωτιά είναι πολύ μικρός».
«Δεν ήταν σκοπός μας να εστιάσουμε στην πυρόσφαιρα»
Τα μέλη της Επιτροπής λένε πως «σκοπός μας δεν ήταν να εστιάσουμε στην πυρόσφαιρα και στα αίτιά της».
Η παρουσίαση έλαβε τέλος
Σας ευχαριστούμε που συντονιστήκατε στο ethnos.gr
Μία ημέρα πριν τη μαύρη επέτειο για τα δύο χρόνια από το δυστύχημα στα Τέμπη, παρουσιάζεται το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ που θα «δείξει» τις αιτίες που οδήγησαν στον θάνατο 57 ανθρώπων.