Το BMW CE 04 δεν χρειάζεται δικαιολογία για να είναι ποθητό
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 12 λεπτά ┋
Οι πολιτικοί έκαναν κάθε δυνατή προσπάθεια για να τρομοκρατήσουν και να εξοργίσουν τον κόσμο, ανακοινώνοντας την απαγόρευση πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2025. Αργότερα το έκαναν 2035 και όσο η πραγματικότητα θα γελοιοποιεί τέτοιου είδους εξαγγελίες, τόσο οι ημερομηνίες θα πηγαίνουν και πιο μακριά. Όλα αυτά τα παράλογα που συνοδεύουν την βίαιη “προώθηση” των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, είχε ως επακόλουθο την αντίδραση του κόσμου που δεν πληροί αυτή τη στιγμή τα αντικειμενικά κριτήρια που απαιτούνται για την αγορά τους, δημιουργώντας μια αρνητική προδιάθεση απέναντί τους.
Αυτό είναι κάτι εντελώς άδικο, γιατί τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να βελτιώσουν απίστευτα την ποιότητα ζωής στα αστικά κέντρα. Ταυτόχρονα ορισμένα εξ αυτών έχουν την δυνατότητα να προσφέρουν οδηγική απόλαυση, που είναι εφάμιλλη ή μερικές φορές φορές και ανώτερη των συμβατικών οχημάτων. Λίγες ημέρες επαφής με το BMW CE 04 είναι ικανές για να δώσουν στον οποιονδήποτε να καταλάβει πως τα στρατόπεδα “υποστηρικτών” και “εχθρών” της λεγόμενης “ηλεκτροκίνησης” και οι ιδεολογικές τους διαμάχες δεν έχουν καμία ουσιαστική αξία.
Σίγουρα ένα ηλεκτρικό όχημα δεν απευθύνεται σε όλους, όμως για πολλούς αποτελεί μία εξαιρετική επιλογή έναντι των συμβατικών με θερμικούς κινητήρες. Αρχικά, οι κατηγορίες ηλεκτρικών δίκυκλων που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην αγορά είναι τρεις. Η πρώτη και η πιο διαδεδομένη εμπορικά είναι φυσικά τα φτηνά scooter με μικρές μπαταρίες – ορισμένα μάλιστα έχουν συμβατικές μολύβδου! Αυτά στην πλειοψηφία τους έχουν σύντομο προσδόκιμο ζωής και μετά από ένα μικρό χρονικό διάστημα χρήσης καταλήγουν ακινητοποιημένα σε κάποια αποθήκη.
Η δεύτερη κατηγορία είναι τα επώνυμα μικρά scooter, με σχεδόν διπλάσια τιμή από τα προηγούμενα, αλλά με ποιοτικές μπαταρίες και ηλεκτροκινητήρες. Τα περισσότερα έχουν αποσπώμενες μπαταρίες που μπορείς να φορτίσεις σπίτι σου ή στο γραφείο, κάτι που διευκολύνει τη χρήση τους για όσους δεν έχουν πρόσβαση σε γκαράζ με ηλεκτρικό ρεύμα. Η πραγματική τους αυτονομία κυμαίνεται ανάμεσα στα 50-80 χιλιόμετρα. Αποτελούν ιδανική επιλογή για όσους κάνουν μικρές αποστάσεις εντός των ορίου του δήμου τους σε καθημερινή βάση.
Τρίτη και τελευταία κατηγορία είναι τα scooter και οι μοτοσυκλέτες γνωστών και μεγάλων κατασκευαστών όπως οι BMW, Harley Davidson, KTM, Yamaha και εταιρειών που είναι εξειδικευμένοι στην παραγωγή ηλεκτρικών δικύκλων όπως οι Zero, Energica κ.τ.λ. Αυτή η κατηγορία δεν έχει μόνο ηλεκτρικά οχήματα για να πας από το σημείο Α στο Β, αλλά ολοκληρωμένες τεχνολογικές πλατφόρμες. Προέρχονται από ανθρώπους που γνωρίζουν πώς να εκμεταλλευτούν στο έπακρο τις δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία των ηλεκτροκινητήρων, προσφέροντας μία μοναδική εμπειρία οδήγησης.
Στην τελευταία ανήκει και το CE 04, το οποίο είναι πολύ πιο ποθητό από το παλαιότερο C-Evolution, παρά το ότι δεν διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό από τεχνολογικής άποψης. Όπως όλα τα scooter που έχουν ενσωματωμένες μπαταρίες, το CE 04 έχει ορισμένα συγκεκριμένα προαπαιτούμενα από τον ιδιοκτήτη του, προκειμένου αυτός να έχει μία απρόσκοπτη συμβίωση μαζί του. Βασικότερο όλων, όπως είναι λογικό, είναι η δυνατότητα σημείου φόρτισης είτε στο χώρο που το αφήνει το βράδυ, είτε στο χώρο εργασίας του. Το επόμενο πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει ο ιδιοκτήτης του, είναι η έλλειψη κοινής πρίζας στα δημόσια σημεία φόρτισης. Οπότε αν θέλεις να φορτίζεις σε δημόσιους φορτιστές θα πρέπει να έχεις μαζί σου το ειδικό καλώδιο ταχυφόρτισης. Στην περίπτωση όμως που ο ιδιοκτήτης έχει δικό του χώρο στάθμευσης με πρίζα στον τοίχο ή τη δυνατότητα να το φορτίζει στο χώρο που εργάζεται, τότε η συμβίωση με το CE 04 είναι δέκα φορές καλύτερη από εκείνη που παρέχει ένα συμβατικό Premium Mega Scooter. Με τη θεωρητική αυτονομία να φτάνει τα 130 χιλιόμετρα – η πραγματική για τα κέντρο της πόλης κυμαίνεται ανάμεσα στα 110 με 120 και στους ανοιχτούς δρόμους στα 80 με 90 – είναι υπεραρκετή για όσους ζουν σε μεγαλουπόλεις όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα κ.α. Αυτό ισχύει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό για όσους κατοικούν σε επαρχιακές πόλεις και νησιά, όπου οι αποστάσεις είναι συνήθως ακόμη μικρότερες.
Το ΜΟΤΟ είχε την ευκαιρία να έχει στα χέρια του για δοκιμή το CE 04, μόνο με τη συμβατική πρίζα, η οποία απαιτεί 4 ώρες και 20 λεπτά για μία πλήρη φόρτιση. Ωστόσο όπως η αυτονομία του έτσι και ο χρόνος φόρτισής του δεν μετατράπηκαν σε πρόβλημα καμία στιγμή, ενώ ο τελευταίος γινόταν αποκλειστικά στον φορτιστή που έχει το περιοδικό. Οι καθημερινές διαδρομές ρουτίνας όπως από το σπίτι για την εργασία και πίσω, ψώνια και διάφορες άλλες υποχρεώσεις, δεν ξεπερνάνε συνήθως τα 45 χιλιόμετρα. Κάτω από αυτή τη συνθήκη, μία φόρτιση δύο έως δυόμισι ώρες την ημέρα ήταν αρκετή για να είναι καθημερινά έτοιμο για χρήση. Στην περίπτωση του ταχυφορτιστή, ο χρόνος αυτός μειώνεται στα 40-50 λεπτά.
Άρα όλα καλά, θα σκεφτεί κάποιος. Η απάντηση είναι ναι, αρκεί να μην τύχει κάτι απρόοπτο. Κάπου εδώ έρχεται η δεύτερη προϋπόθεση που πρέπει να πληροί ο ιδιοκτήτης οποιουδήποτε ηλεκτρικού οχήματος. Οφείλει να προγραμματίζει τις μετακινήσεις κάθε ημέρας του από την προηγούμενη και να μην ξεφεύγει σε μεγάλο βαθμό από το προγραμματισμό και τη ρουτίνα του. Για παράδειγμα αν χρειαστεί κάποιος να φύγει από το Ίλιον με 100% μπαταρία, να περάσει από τον Πειραιά και έπειτα να επισκεφτεί έναν γιατρό στη Γλυφάδα η αυτονομία θα κατέβει περίπου στο 65%. Στην περίπτωση που μετά ο ίδιος άνθρωπος γυρίσει σπίτι του όλα βαίνουν καλώς. Αν όμως τον καλέσει η γυναίκα του για να τον ενημερώσει ότι γεννάει σε κάποιο από τα μαιευτήρια της Λ. Κηφισίας, τότε τα πράγματα δυσκολεύουν.
Όχι μόνο γιατί ίσως να μην καταφέρει να φτάσει, αλλά γιατί αν δεν έχει μαζί του το καλώδιο ταχείας φόρτισης που αναφέρθηκε προηγουμένως, τότε δεν θα καταφέρει να βρει κανένα δημόσιο χώρο φόρτισης με κοινό καλώδιο. Το τελευταίο θέλει και πάνω από μία ώρα για να δώσει στο scooter μία αυτονομία των 30-40 χιλιομέτρων. Όλα αυτά σημαίνουν ένα πράγμα, ότι όσο υπάρχει και ακολουθείται μία ρουτίνα μετακινήσεων, τότε τα προβλήματα αυτονομίας και φόρτισης δεν πρόκειται να απασχολήσουν τον ιδιοκτήτη του CE 04. Όταν όμως αυτή διαταραχθεί άξαφνα, τότε θα βγει στην επιφάνεια η σκληρή πραγματικότητα που βάζουν τα όρια της τεχνολογίας αυτή τη στιγμή.
Ακόμα κι έτσι όμως, το CE-04 θέλεις να το αγοράσεις αμέσως μόλις το δεις! Είναι τόσο εντυπωσιακό και διαφορετικό, που τραβάει τα βλέμματα πάνω του από άτομα ανεξαρτήτου ηλικίας. Μικρά παιδιά 10 χρονών, μέχρι παππούδες που ξεπερνούν τα 80 θα έρθουν προς το μέρους σου να πιάσουν κουβέντα. Το CE 04 θα το κοιτάξουν όπου κι αν περάσει, όπου κι αν σταματήσει. Η BMW το κατατάσσει στην αντίστοιχη μεσαία κατηγορία των scooter των 350-400 κυβικών. Η επιτάχυνσή του όμως στα 0-50km/h είναι μόλις τα 2,6 δευτερόλεπτα, βάζοντάς το απέναντι από τα σπορ δικύλινδρα mega-scooter των 500-600 κυβικών. Το ίδιο ισχύει και για τις διαστάσεις και τους χώρους που προσφέρει για δύο άτομα.
Μπορεί να είναι μεγάλο, μακρύ και βαρύ, αλλά η προσεγμένη κατανομή του βάρους του και η άψογη εργονομία θέσης οδήγησης προσφέρει πολύ πιο ελαφριά αίσθηση από αυτό που φαίνεται. Άλλωστε το βάρος του δεν θα αποτελέσει ποτέ πρόβλημα στις επιτόπιες μανούβρες, καθώς έχει όπισθεν και κάνει τα μπρος-πίσω μία διαδικασία που δεν απαιτεί καμία σωματική προσπάθεια από τον αναβάτη. Κάπως έτσι, το CE 04 των 231 κιλών γίνεται πιο εύκολο από ένα scooter των 125 κυβικών.
Η BMW έχει φροντίσει και για την κατηγορία Α1 διπλωμάτων, καθώς υπάρχει και έκδοση για το δίπλωμα Α1 ή όσους πληρούν τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας και έχουν δίπλωμα αυτοκινήτου, με 35 ίππους και μπαταρίες που φτάνουν τα 100km αυτονομίας. Ναι, scooter για την Α1 κατηγορία με 35 ίππους, αντί των 15 που είναι το όριο για τους συμβατικούς κινητήρες.
Η σέλα μοιάζει περισσότερο με παγκάκι και έχει αντίστοιχου επιπέδου άνεση, ακόμα και η comfort που βρίσκεται στα έξτρα αξεσουάρ. Παρ’ όλ’ αυτά η παραμονή του αναβάτη πάνω της σπανίως θα ξεπεράσει τα 30 χιλιόμετρα χωρίς στάση, επομένως δεν θα κουράσει. Σε γενικότερο επίπεδο άνεσης τα πράγματα έρχονται στο μέσο όρο και οι διαδρομές των αναρτήσεων – 110mm για μπροστά και 95 για πίσω – να κρίνονται επαρκείς για λακκούβες μικρού και μεσαίου μεγέθους, όχι όμως για τις μεγάλες.
Το CE 04 έχει σφικτή, σπορ αίσθηση, κάτι που ευνοεί την αμεσότητα αντιδράσεων στις εντολές του αναβάτη και το κάνει να μοιάζει στα χέρια του ευέλικτο, μικρό και πιο ελαφρύ απ’ ό,τι είναι στην πραγματικότητα. Στην σπορ αυτή αίσθηση συνεισφέρει ιδιαιτέρως η αμεσότητα του γκαζιού, όπως και η δύναμη της πέδησης. Στον βασικό εξοπλισμό έχει τρία προγράμματα λειτουργίας – ECO, Rain, Road – με ένα ακόμα το Dynamic να βρίσκεται στον έξτρα. Οι διαφορές στο κάθε ένα από αυτά είναι στην απόκριση του γκαζιού, στο διαφορετικό επίπεδο φρένου κινητήρα – που κάνει ανάκτηση ενέργειας στις μπαταρίες – και στη διαχείριση της κατανάλωσης του ρεύματος.
Οι ECO και Dynamic έχουν πολύ έντονο φρένο κινητήρα, τόσο που τα φρένα δεν συμμετέχουν καθόλου όταν επιβραδύνεις για να σταματήσεις στο φανάρι. Όταν οι συνθήκες του δρόμου το επιτρέπουν – γλιστερό οδόστρωμα – ο τροχός παρουσιάζει ελαφρά πλαγιολίσθηση στο κλείσιμο του γκαζιού. Στις Rain και Road το φρένο κινητήρα και φυσικά η επαναφόρτιση είναι λιγότερο έντονα.
Οι Road και Dynamic τώρα δεν παρουσιάζουν μεγάλη διαφορά στις επιταχύνσεις από στάση. Η διαφορά είναι στις επιταχύνσεις εν κινήσει, με το Dynamic να είναι σαφώς πιο άμεσο. Η τελική ταχύτητα είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 130km/h, με μοναδικό στόχο την προστασία της μπαταρίας από υπερθέρμανση. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι το CE 04 έχει σύστημα υδρόψυξης, ενώ κατά τη διάρκεια της δοκιμής από το ΜΟΤΟ δεν προέκυψε κανένα πρόβλημα υπερθέρμανσης, ούτε και πτώσης της απόδοσης. Αυτή αποτελεί και τη βασική διαφορά ανάμεσα στα hi-end ηλεκτρικά scooter από τα φτηνότερα αερόψυκτα, αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα που εμφανίζουν τα τελευταία στην πολύωρη οδήγηση σε ανοιχτούς δρόμους με υψηλές ταχύτητες.
Στη γρήγορη οδήγηση η συμπεριφορά του CE 04 είναι εξαιρετική. Όσο η επιφάνεια του δρόμου δεν έχει ανωμαλίες στρίβει σαν τρένο σε ράγες. Η σταθερότητα είναι εξασφαλισμένη μέσω του τεράστιου μεταξονίου των 1.675mm, η οποία συνεπικουρείται και από την σωστή κατανομή του βάρους. Η τελευταία βρίσκεται πολύ χαμηλά, κοντά στο ύψος των αξόνων των τροχών. Εκεί που το μεγάλο μεταξόνιο υστερεί είναι στην γρήγορη αλλαγή πορείας και η συγκέντρωση του βάρους τόσο χαμηλά στην ευελιξία στις υψηλές ταχύτητες. Επίσης, αν μέσα στη στροφή βρεθεί ανωμαλία με το scooter να είναι πλαγιασμένο, δημιουργείται έντονη τάση να ανοίξει απότομα η γραμμή του. Τίποτα από αυτά όμως δεν μειώνει την επιθυμία να κυκλοφορεί ο ιδιοκτήτης του καθημερινά με αυτό!
Το CE 04 είναι πραγματικά απολαυστικό μέσα στην κίνηση της πόλης. Βασικότερο όλων, η αναμονή στα φανάρια δεν συνοδεύεται από ψήσιμο των ποδιών του αναβάτη, καθώς δεν υπάρχει η ζέστη που εκπέμπει ένας συμβατικός κινητήρας. Δεύτερο, είναι η ικανότητα να πετάγεται μπροστά απ’ όλους μόλις το φανάρι γίνει πράσινο. Τρίτον, η αίσθηση που αποκομίζει ο αναβάτης ότι οδηγεί ένα όχημα βγαλμένο κατ’ ευθείαν από το Star Wars, κάτι που γίνεται ακόμα πιο έντονο από τον τρόπο που το αντιμετωπίζουν όλοι όσοι το δουν μπροστά τους.
Επίσης έχει εξαιρετική πρακτικότητα, με μεγάλο αποθηκευτικό χώρο και πλήρη εξοπλισμό με Bluetooth, turn-by-turn πλοήγηση, cornering lights, φλας σβήνουν μόνα τους, φώτα led με χρονοκαθυστέρηση και άλλα. Πέμπτον, το traction control και όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας δουλεύουν εξαιρετικά, όπου με την μηδενική υστέρηση απόκρισης στις εντολές της κεντρικής μονάδας διαχείρισης που παρουσιάζουν οι ηλεκτροκινητήρες, φτάνουν στο σημείο να ξεπεράσουν τα σύγχρονα superbike. Τελευταίο, αλλά πολύ σημαντικό είναι πως το κέντρο της πόλης διατηρείται καθαρό από καυσαέρια και έχει λιγότερη βαβούρα.
Πώς αλλάζουν τα δεδομένα στον πόλεμο της Ουκρανίας μετά τη δολοφονία Κιρίλοφ: Το οργανωμένο «χτύπημα» του Κιέβου για να προλάβει το μέτωπο Τραμπ-Πούτιν
Meta: «Καμπάνα» 251 εκατ. ευρώ από την ΕΕ για χακάρισμα λογαριασμών του Facebook
Best FIFA Awards: Κορυφαίος ποδοσφαιριστής για το 2024 ο Βινίσιους – Η καλύτερη 11αδα
Κώστας Χαρδαβέλλας: Ενας γίγαντας της δημοσιογραφίας που χόρεψε το ζεϊμπέκικο του νικητή
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr