Αφήστε τον Πολιτισμό να μιλήσει στις καρδιές των ανθρώπων και στις δύο πλευρές του Αιγαίου
Ο όρος «αστερομάτα» είναι ένας παραδοσιακός χαρακτηρισμός που χρησιμοποιούνταν στη Σμύρνη για να περιγράψει τις γυναίκες με τα λαμπερά και εντυπωσιακά μάτια, πριν από 100 τόσα χρόνια🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
![Klavdia (NDP Photos)](http://cdn.ethnos.gr/imgHandler/875/4bf62a66-317f-44c3-8fbe-125b767dfc16.jpg)
Τις ευαίσθητες χορδές της ψυχής και του νου του λαού μας , της αυτοσυνειδησίας και της πορείας του μέσα στο χρόνο, άγγιξε η Αστερομάτα και η Κλαυδία. Με την ερμηνεία της κέρδισε τις προτιμήσεις της πλειοψηφίας των τηλεθεατών να είναι το τραγούδι της, που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα, στο 69ο Διαγωνισμό Τραγουδιού της Eurovision!
Η μουσική και οι στίχοι των Arcade μιλούν για το ξεριζωμό και την προσφυγιά των Ελλήνων. Πολλοί μπορεί να αναρωτηθούν πώς είναι δυνατόν ένα κορίτσι 22 ετών, πατώντας με ειλικρίνεια και ευαισθησία στην παράδοση με επίγνωση, να γνέθει το μεταξωτό μουσικό της υφαντό, με υλικά λέξεις-διαμάντια , όπου το σημαίνον και το σημαινόμενο κουβαλούν τόσο και τέτοιο φορτίο Μνήμης.
Ο όρος «αστερομάτα» είναι ένας παραδοσιακός χαρακτηρισμός που χρησιμοποιούνταν στη Σμύρνη για να περιγράψει τις γυναίκες με τα λαμπερά και εντυπωσιακά μάτια, πριν από 100 τόσα χρόνια.
Η λέξη τζιβαέρι ή τζοβαΐρι προέρχεται από την τουρκική λέξη cevahir που σημαίνει πολύτιμος λίθος, πολύτιμο πετράδι. Γνήσιο δάνειο «θησαυρέ μου» της Μικρασιάτισσας γιαγιάς Λωξάνδρας και της πόντιας γιαγιάς με όλη την ζαχαρένια τρυφερότητα των προσφωνήσεων «τζιβαέρι μου, τζιγέρι μου, τσιτσέκι μ’, τσιτσεκόπομ, σεβγκιλίμ, πουλίμ να λελεύωσε».
Με αυτά τα γνήσια υλικά ψυχής, μαζί με τις λέξεις ζωής «Μάνα, Καράβι, Γυρισμός» αλλά και τη στροφή του Νόστου: «Τα χελιδόνια της φωτιάς, Θάλασσες και αν περνούνε, Του ριζωμού τα χώματα, Ποτέ δεν λησμονούνε» η Κλαυδία Παπαδοπούλου συνταράζει τη ψυχή μας, απευθυνόμενη πρώτα στη δική της γενιά, που άκουσε, δεν έζησε, τραγούδησε, δεν βίωσε!
Κι όμως αυτή η νέα γενιά τραγουδά, σαν να έχει βιωματική σχέση, «ταυτίζεται με τον ξεριζωμό και την προσφυγιά» όπως λέει η ίδια σε συνέντευξή της: «Η γιαγιά μου, η γιαγιά Κλαυδία, μού έχει πει ιστορίες, μου έχει πει για την οικογένειά της, πώς έφυγαν τότε με τον ξεριζωμό και πήγαν στη Σοβιετική Ένωση, οι γονείς μου γεννήθηκαν εκεί, μεγάλωσαν εκεί μέχρι μια ηλικία και επέστρεψαν στην Ελλάδα το '91 και ξεκίνησαν εδώ μια καινούργια ζωή».
Κι όμως αυτό που συγκινεί και συνεγείρει κάθε νέο άνθρωπο πάνω στον πλανήτη, το θέμα του ξεριζωμού και της προσφυγιάς απροσωπόληπτα, ως πανανθρώπινο και οικουμενικό αίτημα-καταδίκη να μην επαναληφθεί, έρχεται «ως μη όφειλε», να ενοχλήσει τη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση της Τουρκίας, ως παράταιρο προϊόν της μόνιμης καχυποψίας του βαθέος τουρκικού κράτους. Λέει πως «αν το τραγούδι της Κλαυδίας μιλά για τη Γενοκτονία των Ποντίων θα εκφράσει τη δυσαρέσκειά της». Αναρωτιέμαι αν η Τουρκική Δημόσια Ραδιοτηλεόραση θα είχε πρόβλημα, αν το τραγούδι μιας άλλης χώρας στη Γιουροβίζιον μιλούσε για τον ξεριζωμό και την προσφυγιά των Παλαιστινίων από την πατρώα τους γη στη Γάζα ή ένα μοιρολόι για το Ολοκαύτωμα των Εβραίων από τους Ναζί. Θα είχε πρόβλημα;
Η Κλαυδία δεν ασκεί εξωτερική πολιτική. Μεταφέρει με τη φωνή της τη λυτρωτική μνήμη των προγόνων της, τη καθάρια φωνή του παππού και της γιαγιάς που από τα βάθη των χρόνων προτρέπουν: «σην πατρίδαν γιάβρουμ, σην πατρίδαν». Με νότες, με στίχο, με ποίηση, με πολιτισμό σμιλεύει η Κλαυδία το αύριο της ειρηνικής ευρωπαϊκής συνύπαρξης. Γιατί ο Πολιτισμός και η Α-λήθεια ( δηλ. η άρνηση της Λήθης) ενώνουν.
Μέσα από τη λύτρωση μιας Συγγνώμης από την πλευρά της Τουρκίας για το έγκλημα της γενοκτονίας θα μπορούσαν οι δύο λαοί να σχεδιάσουν και να θεμελιώσουν ειλικρινείς και έντιμες σχέσεις, όπως τις ανιστορεί και τις περιγράφει ο Τούρκος Συγγραφέας Ομέρ Ασάν στο βιβλίο του «Pontos Kulturu» (Ο πολιτισμός του Πόντου): «για να μπορούν Έλληνες, Αρμένιοι, Εβραίοι και Τούρκοι να ψαρεύουν στις ίδιες θάλασσες, να μπορούν να ποτίζουν και να σπέρνουν στα ίδια παρχάρια», όπως γράφει.
Αφήστε λοιπόν τον πολιτισμό να συνομιλήσει και στις δύο πλευρές του Αιγαίου με σεβασμό στην Αλήθεια, στην Ειρήνη και στη Δικαιοσύνη για όλους τους λαούς της περιοχής.
Αφήστε λοιπόν τον Πολιτισμό να ξανα-γλυκάνει τις ψυχές των ανθρώπων, όπως του νεαρού συνομήλικου της Κλαυδίας Τούρκου YouTuber Ονούρ Ουζ, που άκουσε την «Αστερομάτα» και δάκρυσε!
Στη Σαντορίνη ο Μητσοτάκης: «Διαβεβαιώνω τους κατοίκους ότι ο κρατικός μηχανισμός είναι στο πλευρό τους»
Παρατεταμένος χειμώνας: Επιμένει το τσουχτερό κρύο μέχρι και την επόμενη εβδομάδα - Πού θα χιονίσει
Γέμισε το Gmail σου; Έτσι μπορείς να πάρεις άλλα 15GB εντελώς δωρεάν!
Επιστρέφει το Playboy με τη Λόρι Χάρβεϊ στο εξώφυλλο: Το πρώτο έντυπο τεύχος μετά από πέντε χρόνια
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr