Η εισβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Τηλεόραση: Όταν η φωνή χάνει το ανθρώπινο συναίσθημα
Όταν η Τεχνολογία αλλάζει την εικόνα και τη φωνή της Ενημέρωσης🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋

Στις αρχές του 2020, η ιδέα ενός εικονικού παρουσιαστή δελτίου ειδήσεων φάνταζε περισσότερο ως πείραμα τεχνολογίας παρά ως ρεαλιστική προοπτική. Πέντε χρόνια μετά, η πραγματικότητα μοιάζει εντυπωσιακά διαφορετική. Από την Κίνα μέχρι τη Νότια Κορέα και από πειραματικά κανάλια μέχρι μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα, η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) αρχίζει σιγά σιγά να καταλαμβάνει μια θέση μπροστά από τις κάμερες. Η είδηση στην αντικατάσταση του Dave Rubin με ψηφιακό κλώνο για την παρουσίαση της πολιτικής του εκπομπής για τον Αύγουστο, με έβαλε σε σκέψεις. Ποια θα είναι η επόμενη μέρα στην τηλεόραση με τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης.
Οι εικονικοί παρουσιαστές που δημιουργούνται με συνδυασμό συνθετικής φωνής, ψηφιακής απεικόνισης προσώπου και γλωσσικών μοντέλων νέας γενιάς, μπορούν να «εκφωνούν» τις ειδήσεις 24 ώρες το 24ωρο, χωρίς λάθη, χωρίς διαλείμματα, και με απόλυτο έλεγχο του ύφους και της εικόνας τους. Κάποιοι τηλεθεατές ίσως να μην αντιλαμβάνονται καν ότι παρακολουθούν μια μη ανθρώπινη φιγούρα.
Η πρώτη τέτοια απόπειρα έγινε από το κινεζικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua το 2018, με έναν ψηφιακό παρουσιαστή βασισμένο σε πραγματικό άτομο. Η τεχνολογία από τότε εξελίχθηκε ραγδαία, σήμερα, πολλά συστήματα μπορούν να προσαρμόζονται σε διαφορετικά στυλ παρουσίασης, να αλλάζουν εκφράσεις, και να αντιδρούν σε περιεχόμενο με φυσικότητα που παλιότερα θα φαινόταν αδιανόητη.
Τα Πλεονεκτήματα: Οικονομία, Συνέπεια, Ταχύτητα
Οι λόγοι για τους οποίους τα τηλεοπτικά δίκτυα επενδύουν σε AI παρουσιαστές είναι απλοί: μείωση κόστους, αποφυγή λαθών, και ευελιξία. Ένας εικονικός παρουσιαστής δεν αρρωσταίνει, δεν έχει απαιτήσεις συμβολαίου και δεν επηρεάζεται από πολιτικές, συναισθηματικές ή ανθρώπινες μεταπτώσεις. Επιπλέον, μπορεί να «παρουσιάζει» ειδήσεις σε πολλές γλώσσες ταυτόχρονα, ένα τεράστιο πλεονέκτημα για πολυεθνικά μέσα.
Το μεγάλο ερώτημα είναι αν η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αντικαταστήσει την ανθρώπινη παρουσία, όχι μόνο σε επίπεδο εικόνας, αλλά σε επίπεδο ουσίας. Οι παρουσιαστές δεν είναι απλώς φωνές ή πρόσωπα. Είναι προσωπικότητες. Μεταδίδουν συναίσθημα, εκφράζουν άποψη, και συχνά γίνονται το «πρόσωπο» που οι θεατές εμπιστεύονται.
Μπορεί ένας εικονικός παρουσιαστής να συγκινήσει, να αυτοσχεδιάσει, ή να διαχειριστεί μια ζωντανή κρίση στον αέρα; Προς το παρόν, η «ψυχρή» τελειότητα της ΑΙ απέχει πολύ από την αμεσότητα και το βάθος του ανθρώπου.
Οι Δημοσιογράφοι στους δέκτες μας δε χτίζουν απλώς κοινό, χτίζουν σχέση με το κοινό. Μια σχέση που η ψυχρή, έστω και τέλεια, μηχανή δεν έχει καταφέρει να αναπαραγάγει. Παρακολουθώντας δελτία παρατηρώ πως δε μαθαίνω μόνο την είδηση, για παράδειγμα η Εύα Αντωνοπούλου παρουσιάζει στα δελτία ειδήσεων του ΟΡΕΝ την είδηση με ύφος και λόγο που αντανακλά στον θεατή δημιουργώντας συναίσθημα είτε θετικό είτε αρνητικό, έχει άποψη και σχολιάζει προκαλώντας συζήτηση επί του θέματος, η Αδαμαντία Λιόλιου, πολεμική ανταποκρίτρια του ΟΡΕΝ βρίσκεται στην καρδιά των εξελίξεων ενός πολέμου που μεταδίδει μέσω της κάμερας τον πόνο τη θλίψη, την απώλεια, αλλά και τη δυσκολία να περιγράφεις την πραγματικότητα, η Μαρία Καρχιλάκη βρέθηκε σε σημεία κορυφαίων διεθνών γεγονότων, μεταδίδοντας ρεπορτάζ από εστίες αναταραχής και πολεμικών συγκρούσεων, παρουσιάζοντας την αληθινή είδηση, αυτή που προσπαθεί να «κρυφτεί» πίσω από μακροσκελή διαλόγους και αποσπάσματα. Στοιχεία που δεν μπορούν να καλυφθούν από τον λόγο μιας εικόνας που δημιουργήθηκε με κωδικούς και ανοιγοκλείνει το στόμα για να μεταδώσει την είδηση που κάποιος του έχει ζητήσει. Γιατί ένας παρουσιαστής ΑΙ καθοδηγείται, δε λειτουργεί αυτόβουλα.
Ωστόσο, ένα κομβικό ερώτημα παραμένει: Μπορεί η ΑΙ να μεταδώσει συναίσθημα, εν συναίσθηση, ή να εμπνεύσει εμπιστοσύνη όπως ένας άνθρωπος;
Το Μέλλον είναι Υβριδικό
Όπως φαίνεται, η τεχνητή νοημοσύνη δεν ήρθε (ακόμα) για να καταργήσει εντελώς τους παρουσιαστές, αλλά για να λειτουργήσει συμπληρωματικά σε συγκεκριμένες ζώνες ή ανάγκες, όπως τα σύντομα ενημερωτικά δελτία, οι καιρικές προβλέψεις, τα περιφερειακά νέα ή το ψηφιακό περιεχόμενο on demand.
Το μεγάλο στοίχημα για τα ΜΜΕ είναι η ισορροπία,πώς να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες της ΑΙ χωρίς να χάσουν την αυθεντικότητα, την αξιοπιστία και την ανθρώπινη αίσθηση που έκανε και κάνει την τηλεόραση ισχυρό μέσο επιρροής
Η πρόκληση δεν είναι να σταματήσει η εξέλιξη της τεχνολογίας, αλλά να συμβαδίσει με την ανθρώπινη ηθική, την εμπιστοσύνη του κοινού και τη διατήρηση της ψυχής της δημοσιογραφίας.
Τα Διλήμματα
Η χρήση AI στις εκπομπές γεννά και ηθικά ζητήματα:
- Πρέπει να δηλώνεται ότι ο παρουσιαστής είναι τεχνητός;
- Ποιος φέρει την ευθύνη σε περίπτωση παραπληροφόρησης;
- Τι γίνεται όταν ένας άνθρωπος πεθαίνει και η εικόνα του συνεχίζει να «παρουσιάζει» με χρήση ΑΙ;
Το ευρωπαϊκό και διεθνές νομικό πλαίσιο προσπαθεί να προλάβει τις εξελίξεις, χωρίς όμως μέχρι στιγμής να δίνει σαφείς απαντήσεις.
Η σφαίρα που πήρε την αθωότητα μιας γενιάς: 17 χρόνια από τη δολοφονία του Αλέξη και η μνήμη δεν σβήνει
Αυτά είναι τα ακριβά φάρμακα που θα διατίθενται και σε ιδιωτικά φαρμακεία από τον Ιανουάριο
Ανατροπή στη δολοφονία Καρυώτη: «Μου δώσανε φράγκα για να ομολογήσω, να μείνει μεταξύ μας»
Δώρο Χριστουγέννων για όλους; Παλιά ιστορία που πονάει – Πώς καθιερώθηκε
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr




