• Πολιτική
  • Οικονομία
    • Market
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
  • Videos
  • Ψυχαγωγία
    • Τηλεόραση
  • Food & Drink
    • Συνταγές
  • Travel
  • Υγεία
  • Παιδεία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Cinema
  • Καιρός
  • Τεχνολογία
  • Auto
  • Moto
  • Viral
  • Ιστορία
    • Σαν σήμερα
  • Κατοικίδιο
  • Fashion & Design
  • Πρωτοσέλιδα
αναζήτηση άρθρου
Ακολουθήστε το Έθνος στα κοινωνικά δίκτυα
Subscribe to our YouTube ChannelFollow us on FaceBookFollow us on Instagram
Κατέβαστε την εφαρμογή του Έθνους για κινητά
ΕΘΝΟΣ on AppStoreΕΘΝΟΣ on PlayStore
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ
  • Πολιτική
  • Οικονομία
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Ψυχαγωγία
  • Food & Drink
  • Travel
  • Viral
BREAKING NEWS:
Σοκ στον Χολαργό: Άγρια επίθεση σε 14χρονο με επτά μαχαιριές - Είχε κλείσει ραντεβού με 20χρονη κοπέλαΕπιμένουν οι αγρότες της Κρήτης παρά τις κατηγορίες για εγκληματική οργάνωση - Κλείνουν ξανά το αεροδρόμιο ΗρακλείουΣυναγερμός από ΕΦΕΤ: Ανακαλεί κατεψυγμένο μπιφτέκι λόγω σαλμονέλαςΤσουνάμι ύψους 40 εκατοστών «χτύπησε» Αομόρι και Χοκαίντο - Τρομακτικά βίντεο μετά τον σεισμό 7,6 Ρίχτερ στην Ιαπωνία
δημοφιλές τώρα: Καλλιστώ προς κατοίκους Ιπποκρατείου: «Οι λύκοι δεν φεύγουν από την Πάρνηθα» - Μόνη λύση η συνύπαρξη
Homepage ┋   Απόψεις   ┋   14.06.2019 10:03
Νίκος Λουπάκης
Νίκος Λουπάκης

Ηλεκτρικά πατίνια: Η μεγάλη πρόκληση για τις αστικές μετακινήσεις

Πώς ένα τροχοφόρο «τσέπης» - το ηλεκτρικό πατίνι - γίνεται αφορμή να αναθεωρήσουμε τη στρατηγική των ατομικών μετακινήσεων στις πόλεις

🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά   ┋

επόμενο άρθρο
Ηλεκτρικά πατίνια (Eurokinissi)
Ηλεκτρικά πατίνια (Eurokinissi)

Δυο σανίδες, δυο ρουλεμάν, δυο μεντεσέδες – ή τέλος πάντων κάπως έτσι – και νάτο, το πατίνι. Οι πιτσιρικάδες της δεκαετίας της του ’50 και του ’60 έμπαιναν με αυτόν τον τρόπο στον κόσμο των 2 τροχών, εύκολα και σχετικά ανέξοδα, οργώνοντας γειτονιές στις οποίες πολλές φορές – για να μην πούμε κατά κανόνα - απουσίαζε ακόμα και η άσφαλτος. Παιχνίδι και μεταφορικό μέσο ταυτόχρονα κατάφερε να αγαπηθεί την εποχή που το ποδήλατο ήταν περίπου είδος πολυτελείας και κανονικότατο μεταφορικό μέσο για τους μεγαλύτερους σε ηλικία. Και κατά κάποιο τρόπο να λειτουργήσει ως προσωπικό όριο της ατομικής ελευθερίας, όπως και το αυτοκίνητο, τηρουμένων των αναλογιών, αφού σου έδινε τη δυνατότητα να πας παρακάτω... Για να φτάσει τελικώς να περιοριστεί στο ρόλο του παιδικού παιχνιδιού – και μάλιστα για παιδιά μικρότερων ηλικιών - να πωλείται σε πολυκαταστήματα παντός είδους και να κυκλοφορεί στις πλατείες υπό το άγρυπνο βλέμμα των ενηλίκων συνοδών-γονέων. Μέχρι που φτάσαμε στο σωτήριον έτος 2018.

Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο της περυσινής χρονιάς αλίευα στο θαυματουργό διαδίκτυο την είδηση για τη Lime, την εταιρία με έδρα την Καλιφόρνια που αντικείμενό της είχε την ενοικίαση… πατινιών! Αλλά όχι απλών, ηλεκτροκίνητων. Και όχι παιδικών, αλλά «κανονικών» για μεγάλους. Που μπορούσαν να τα νοικιάσουν οπουδήποτε τα βρουν, να κάνουν τη δουλειά τους, να πάνε δηλαδή όπου θέλουν εύκολα, αθόρυβα και χωρίς ρύπους, κυκλοφορώντας κατά περίπτωση στο δρόμο ή το πεζοδρόμιο και μετά απλώς να τα αφήσουν όπου τους βολεύει. Χωρίς καμιά άλλη υποχρέωση, εκτός φυσικά από την καταβολή του αντιτίμου για τη χρήση του “e-scooter”, όπως ονομάζεται στη διεθνή ορολογία το εν λόγω δίκυκλο (ή “trottinette electrique” εις την γαλλικήν…). Και πριν προλάβω να αναπαράγω, λοιπόν αυτήν την είδηση, έβλεπα με τα ίδια μου τα μάτια αυτά τα e-scooters στο κέντρο της Αθήνας!

Κάποιες φορές οι εξελίξεις έχουν τους δικούς τους κανόνες και ρυθμούς. Που ενδεχομένους να ξεπερνούν και τους δημιουργούς τους. Μια, κατά τα φαινόμενα, απίστευτα κερδοφόρα «μπίζνα» δημιουργεί νέες προκλήσεις και ελπίδες. Η τεχνολογία προσφέρει τις προϋποθέσεις για νέα μοντέλα κινητικότητας και είναι προφανές ότι χωρίς κινητή τηλεφωνία, ίντερνετ και GPS, αυτή η ιστορία δεν θα δούλευε έτσι. Τουλάχιστον στο κομμάτι της ενοικίασης. Που είναι προφανές ότι απευθύνεται περισσότερο σε τουρίστες. Γιατί με κόστος 10 ευρώ την ώρα, το ηλεκτρικό πατίνι δεν είναι κάτι που το χρησιμοποιείς σε καθημερινή βάση. Το πράγμα όμως αλλάζει αν το αγοράσεις.

Γιατί δεν είναι τόσο ακριβό. Τα e-scooters δίνουν ήδη το παρών σε καταστήματα ηλεκτρονικών και μπορείς και εσύ να κάνεις ένα από αυτά δικό σου με 300-400 ευρώ. Δεν είναι βεβαίως όλα ίδια και αν ψάξεις, θα δεις ότι τα «καλά», τα πτυσσόμενα, αυτά που έχουν και κάποιον τύπο ανάρτησης για να είναι πιο ξεκούραστα, ξεπερνούν το χιλιάρικο. Αν είσαι άνθρωπος του (αστικού) κέντρου και μπεις στη λογική του “last mile”, των σχετικά μικρών δηλαδή διαδρομών που πρέπει να κάνεις αφού παρκάρεις το ΙΧ σου, ή αφού βγεις από κάποιο μέσο μαζικής μεταφοράς, η επένδυση μπορεί να έχει νόημα.

Σε κάθε περίπτωση, και επειδή το κέρδος δεν είναι υποχρεωτικά κακό πράγμα, η παρατηρούμενη κοσμογονία (για την οποία μπορείτε να δείτε αναλυτικά στοιχεία και την άποψη των ειδικών επιστημόνων σε ειδικό αφιέρωμα στις σελίδες που ακολουθούν) γίνεται αφορμή να ανοίξει μια καινούργια συζήτηση για την κυκλοφορία πεζών και οχημάτων στα πολυσύχναστα κέντρα των πόλεων. Ή αν θέλετε γενικότερα για αυτό το πράγμα που ονομάζεται κινητικότητα – και μάλιστα βιώσιμη. Αρμόδιοι, σε επιτροπές και υπουργεία, στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τρέχουν να προλάβουν. Το πατίνι τους αιφνιδίασε. Αλλά τους δίνει ταυτόχρονα τη δυνατότητα να νομοθετήσουν και να το εντάξουν στην λεγόμενη Κοινωνία της Κυκλοφορίας με ορθό τρόπο. Να επανακαθορίσουν κανόνες, να δημιουργήσουν ενδεχομένως ζώνες ήπιας κυκλοφορίας και ποδηλατό/πατινό-δρομους, να κάνουν την καθημερινότητά μας πιο ασφαλή.

Είναι μια φάση που θα πέσουν πολλές ιδέες στο τραπέζι και που είναι καλό να αξιοποιεί ο ένας την εμπειρία του άλλου. Ξεκινώντας από τα βασικά κάποιες φορές. Και αν στην Ελλάδα έγινε επιτέλους ένα μικρό θετικό βήμα με την εισαγωγή μαθήματος για την κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία, μπορεί να γίνει ακόμα ένα, με την πιο συστηματική διδασκαλία του που θα οδηγεί σε κάποιον τύπο διπλώματος που θα κατέχουν όλοι, είτε οδηγούν είτε όχι. Γιατί και οι πεζοί οφείλουν να γνωρίζουν τους κανόνες. Αυτό το έχουν καταλάβει στη Γαλλία, που οι μαθητές έχουν κανονικό μάθημα και δίνουν εξετάσεις στα 15 τους για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας…

Διαβάστε ακόμη

Για εγκληματική οργάνωση παραπέμπουν τους αγρότες της Κρήτης μετά τα επεισόδια στα αεροδρόμια

Έχασε μέσα σε μια στιγμή 530 πρόβατα από την ευλογιά - «Ζούμε έναν εφιάλτη, δεν έχουμε μέλλον σε αυτή τη χώρα»

Φρίκη στο Τέξας: 22χρονη γυναίκα βρέθηκε κλειδωμένη σε κλουβί σκύλου - Την «φυλάκισαν» για τιμωρία

ΚΑΝΑΜΕ SUPERMARKET HAUL | Δύο τύποι από σπίτι (EP8)

επόμενο άρθρο
#TAGS
  • ηλεκτρικά πατίνια
Ακολούθησε το Έθνος στο Google News!
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr