MenuClose
  • Πολιτική
  • Οικονομία
    • Market
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
  • Videos
  • Ψυχαγωγία
    • Τηλεόραση
  • Food & Drink
    • Συνταγές
  • Travel
  • Υγεία
  • Παιδεία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Cinema
  • Καιρός
  • Τεχνολογία
  • Auto
  • Moto
  • Viral
  • Ιστορία
    • Σαν σήμερα
  • Κατοικίδιο
  • Fashion & Design
  • Πρωτοσέλιδα
αναζήτηση άρθρου
Ακολουθήστε το Έθνος στα κοινωνικά δίκτυα
Subscribe to our YouTube ChannelFollow us on FaceBookFollow us on TwitterFollow us on Instagram
Κατέβαστε την εφαρμογή του Έθνους για κινητά
ΕΘΝΟΣ on AppStoreΕΘΝΟΣ on PlayStore
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ
  • Πολιτική
  • Οικονομία
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Ψυχαγωγία
  • Food & Drink
  • Travel
  • Viral
  • Videos
BREAKING NEWS:
Έρχεται το τέλος του στηθοσκοπίου; Ο επαναστατικός λέιζερ καρδιομετρητής που θα μπορούσε να αλλάξει για πάντα την ιατρικήΠαρίστανε τον πελάτη και ξάφριζε κινητά και smart watch: Τα μεταπωλούσε και έβγαλε πάνω από 30.000 ευρώΠρόγνωση Μαρουσάκη για Χριστούγεννα: Ο Άγιος Βασίλης θα έρθει από τη… θάλασσα – Με καταιγίδες ξεκινά η νέα εβδομάδαΝέα κακοκαιρία προ των πυλών: Πού θα ρίξει βροχές, χαλάζι και καταιγίδες – Οδηγίες από Πολιτική ΠροστασίαΣύνοδος ΟΗΕ για το Κλίμα: 117 χώρες συμφώνησαν να τριπλασιάσουν την παγκόσμια ικανότητα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
Homepage ┋   Απόψεις   ┋   16.09.2019 15:04
Βασίλης Νιτσιάκος
Βασίλης Νιτσιάκος
Όποια και να είναι η σχέση ανάµεσα στο εθνικό και το κοινωνικό, αυτή η σχέση πρέπει να συνιστά ζητούµενο κάθε φορά µε βάση την έννοια της ιστορικότητας

Εκπαίδευση: Κοινωνική ή εθνική συνείδηση;

🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά

επόμενο άρθροnext-article
Σχολική αίθουσα/Eurokinissi
Σχολική αίθουσα/Eurokinissi

Στο ερώτημα εάν στην εκπαίδευση θα πρέπει να καλλιεργείται η εθνική ή η κοινωνική συνείδηση, η απάντηση, κατά την άποψή µας, είναι: η ιστορική. Το εθνικό δεν υφίσταται ανεξάρτητα από το κοινωνικό και το κοινωνικό ιστορικά, δηλαδή σε ό,τι αφορά το φαινόµενο του νεωτερικού εθνικού κράτους, εµπεριέχεται στο εθνικό. Οι µεγάλες επαναστάσεις που θεµελίωσαν τη νεωτερικότητα, όπως η γαλλική, υπήρξαν ταυτόχρονα εθνικές και κοινωνικές.

Η Γαλλική Επανάσταση ήταν εθνική µε την έννοια ότι η αστική τάξη θεώρησε τον εαυτό της εκπρόσωπο του έθνους, παρότι ελάχιστοι αγρότες κατανοούσαν την ιδέα αυτή, και κοινωνική διότι τα βασικά ζητούµενα ήταν η ελευθερία, η ισότητα και η αδελφοσύνη. Η συζήτηση στην Ελλάδα δεν είναι νέα. Επανέρχεται µε κάθε πολιτική αλλαγή, αλλά απασχολεί τους επιστήµονες κατεξοχήν σε ό,τι αφορά την Ελληνική Επανάσταση από πολύ παλιά. Ηταν η Επανάσταση κατά κύριο λόγο εθνική ή κοινωνική; Η απάντηση, κατά την άποψή µας πάντα, είναι: και τα δύο. Ο ξεσηκωµός των Ελλήνων, σύµφωνα µε την άποψη που προέβαλε η µορφωµένη ηγετική οµάδα της, υπήρξε ξεσηκωµός ανθρώπων που τελούσαν επί αιώνες υπό την κυριαρχία των Οθωµανών και πoυ βίωναν εθνοθρησκευτική δουλεία.

Βίωναν, όµως, και κοινωνική, ενδεχοµένως περισσότερο τέτοια. ∆ιδάσκοντας, λοιπόν, στο πλαίσιο της νεότερης Ιστορίας την Ελληνική Επανάσταση, είναι δυνατόν να αγνοήσουµε την κοινωνική της διάσταση; Είναι δυνατόν επιστηµονικά να διαχωρίσουµε το εθνικό από το κοινωνικό της περιεχόµενο; Η επιστηµονική προσέγγιση µε τα θεωρητικά και µεθοδολογικά εργαλεία της σύγχρονης ιστοριογραφίας αναδεικνύει αυτονόητα αυτόν τον διττό χαρακτήρα.

Εµείς, επιλέγοντας ως βασικό στόχο την καλλιέργεια της εθνικής συνείδησης, είναι ορθό να αποσιωπούµε την κοινωνική διάσταση και για ποιον λόγο; Μήπως επειδή η κοινωνική διάσταση θέτει ζητήµατα κοινωνικών συγκρούσεων, οι οποίες απειλούν την εθνική ενότητα και συνοχή; Μήπως ο κοινωνικός προβληµατισµός οδηγεί τους µαθητές σε ιδεολογικού-πολιτικού τύπου επικίνδυνες ατραπούς; Μήπως η κοινωνιολογική οπτική συνδέεται µε µαρξιστικού τύπου αναλύσεις που µπορούν να οδηγήσουν τα «παιδιά» στην παγίδα του κοµµουνισµού; Είναι αλήθεια ότι όσο το παρελθόν καθορίζει το παρόν, άλλο τόσο το παρόν καθορίζει τον τρόπο µε τον οποίο προσλαµβάνουµε και αναπαριστούµε το παρελθόν. Ο τρόπος που αναγιγνώσκουµε, γράφουµε αλλά και επιλέγουµε να διδάξουµε το παρελθόν εξαρτάται από τις συνθήκες και τις ανάγκες του παρόντος. Υπ’ αυτήν την έννοια, η υπόθεση της αντικειµενικότητας φαντάζει δύσκολη, αν όχι αδύνατη. Καλούµαστε έτσι κι αλλιώς να κάνουµε επιλογές οι οποίες δεν µπορεί να είναι κενές ιδεολογικού περιεχοµένου...

Ας υποθέσουµε, λοιπόν, ότι σήµερα κρίνουµε πως µας χρειάζεται περισσότερο µια εθνικά προσανατολισµένη διδασκαλία της Ιστορίας. Στο πλαίσιο αυτής της επιλογής, µπορούµε και πρέπει να αποσιωπήσουµε την κοινωνική διάσταση των φαινοµένων, των γεγονότων, που µελετάµε και διδάσκουµε;

Το έθνος γεννιέται, υπάρχει και εξελίσσεται στο κενό; ∆εν εδράζεται σε κοινωνικά και οικονοµικά δεδοµένα και διαδικασίες; Επίσης, δεν θα πρέπει οι µαθητές να κατανοήσουν ότι ο όρος «έθνος» είχε πολλαπλές ερµηνείες την επoχή του 1821; Ηταν Ελληνας ο ορθόδοξος; Ο ελληνόφωνος; Ή αυτός που είχε ελληνική καταγωγή; Οπως και να είναι, όποια και να είναι η σχέση ανάµεσα στο εθνικό και το κοινωνικό, αυτή η σχέση πρέπει να συνιστά ζητούµενο κάθε φορά µε βάση την έννοια της ιστορικότητας. Μεγάλο ζητούµενο, κατά συνέπεια, είναι η καλλιέργεια ιστορικής συνείδησης, στο πλαίσιο της οποίας µεγάλο ζητούµενο θα είναι επίσης η σχέση του εθνικού µε το κοινωνικό στις διάφορες φάσεις της Ιστορίας. 

* O Βασίλης Νιτσιάκος είναι, καθηγητής Κοινωνικής Λαογραφίας στο Τµήµα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστηµίου Ιωαννίνων και διδάκτωρ Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήµιο Κέιµπριτζ

Διαβάστε ακόμη
  • Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης του καιρού: Έρχονται ισχυρές βροχές και καταιγίδες - Πού θα «χτυπήσουν» και ποιες ώρες
  • Ερντογάν: Πηγαίνουμε στην Αθήνα με αντίληψη win-win - Oι αιχμές για τις ΗΠΑ
  • Νέες σοβαρές αποκαλύψεις για τον θάνατο του Οδυσσέα Τσιαμπόκαλου των Razastarr- «Μου είπαν να μην καταθέσω»
  • Τροπολογία για εξωδικαστικό: Φρένο στους πλειστηριασμούς με προκαταβολή 10% στους servicers
  • Φορολογικό νομοσχέδιο: Ποια επιδόματα χάνουν χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες με το τεκμαρτό εισόδημα
  • «Δεν έπρεπε να το καταλάβει κανείς»: Όσες φορές κι αν δεις τα «Χριστούγεννα» της Βανδή δεν παίρνεις χαμπάρι αυτό που κάνει
  • Την έφερε πάνω από το Amazon: Το απλό «τρικ» του ιδιοκτήτη της Temu για τις εξωφρενικά χαμηλές τιμές
επόμενο άρθροRead next Article
#TAGS
  • εκπαίδευση
  • κοινωνία
Ακολούθησε το Έθνος στο Google News!
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

01
28-11-2023 08:30
Ο Τάκης και ο Αλέκος θέλουν να βάλουνε στεφάνι
02
29.12.2018 18:34
Τεχνοεπιστήµη και αγοραίες συµπεριφορές
03
24.01.2019 14:57
Θάνατος Αναστασιάδη: Η αποτίµηση θέλει τον χρόνο της
04
07.02.2019 14:31
Μια συνάντηση στην Αγκυρα
05
06.04.2019 14:47
Μιλάς για σεβασμό - εσύ - κύριε Ψινάκη; Ε, όχι, δεν γίνεται!

POPULAR VIDEOS

Μεσημεριανό δελτίο 02/12/2023
Μεσημεριανό... | 02.12.2023 13:43
Μεσημεριανό δελτίο 02/12/2023
Ερντογάν: Ελπίζουμε ότι θα ξεκινήσει νέα εποχή μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας μετά την συνάντηση της 7ης Δεκεμβρίου
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ... | 02.12.2023 13:08
Ερντογάν: Ελπίζουμε ότι θα ξεκινήσει νέα εποχή μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας μετά την συνάντηση της 7ης Δεκεμβρίου
Λονδίνο: Προειδοποιήσεις Σούνακ στο Βρετανικό μουσείο για τα γλυπτά
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ... | 01.12.2023 13:28
Λονδίνο: Προειδοποιήσεις Σούνακ στο Βρετανικό μουσείο για τα γλυπτά
Στο Ντουμπάι για την Σύνοδο για την κλιματική αλλαγή (COP 28) ο Κυριάκος Μητσοτάκης
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ... | 01.12.2023 13:32
Στο Ντουμπάι για την Σύνοδο για την κλιματική αλλαγή (COP 28) ο Κυριάκος Μητσοτάκης
«Καμπανάκι» εκπέμπει ο πλανήτης – Τι είναι το πράσινο ταμείο για το κλίμα
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ... | 02.12.2023 13:17
«Καμπανάκι» εκπέμπει ο πλανήτης – Τι είναι το πράσινο ταμείο για το κλίμα