Υπουργείο Παιδείας: Ιδρύει Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης με τη σύμπραξη εταιρειών, βιομηχανιών, δήμων
Οι ελλείψεις στην αγορά εργασίας, οι συμπράξεις και η φοίτηση🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
Έχοντας ως σκοπό την κάλυψη της αγοράς εργασίας με επαγγελματικά στελέχη υψηλής εξειδίκευσης τα οποία θα καλύπτουν τις ανάγκες κάθε περιοχής της χώρας, το υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει στην ίδρυση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης με τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Για παράδειγμα, στην Ημαθία θα εστιάσουν στην οινοπαραγωγή, στην Αρκαδία στη φαρμακευτική βιομηχανία, στη Σπάρτη στην παραγωγή ελαιόλαδου. Η διαδικασία έχει ήδη προχωρήσει και το σχέδιο νόμου, παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο από τον υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκο Πιερρακάκη και την υφυπουργό Ιωάννα Λυτρίβη.
Το σχέδιο θεσμοθετεί τη συνέργεια μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με στόχο την παραγωγή στελεχών υψηλής εξειδίκευσης και έμφαση στις ανάγκες κάθε περιοχής της χώρας. «Πρόκειται για ένα νέο θεσμό που δίνει στους νέους τα εφόδια για να καταρτίζονται σε τομείς που έχει πραγματικά η χώρα. Στόχος μας είναι να μπορούν να βρίσκουν καλή αμειβόμενη δουλειά στον τόπο τους έχοντας αποκτήσει σύγχρονη επαγγελματική κατάρτιση και πολύτιμη πρακτική εμπειρία», τόνισε ο Κυριάκος Πιερρακάκης.
Πώς θα γίνουν οι συμπράξεις
Το Δημόσιο αναλαμβάνει εκτός από την ίδρυση και τη λειτουργία της Ακαδημίας, την ανεύρεση κτιριακών υποδομών και την κάλυψη των αποδοχών των εκπαιδευτών και του διοικητικού προσωπικού.
Ο συνεργαζόμενος οικονομικός φορέας θα συμβάλλει με την παροχή του υλικοτεχνικού και μηχανολογικού εξοπλισμού, την εξασφάλιση της πρακτικής άσκησης ή μαθητείας των καταρτιζόμενων και με οδηγούς κατάρτισης (προγράμματα σπουδών), τα οποία θα εγκρίνονται από το υπουργείο Παιδείας. Οι συνεργαζόμενοι φορείς μπορεί να είναι επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, κοινοπραξίες ή ενώσεις αυτών, επιμελητήρια, συνεταιρισμοί, αναπτυξιακές εταιρείες ΟΤΑ, ινστιτούτα των κοινωνικών εταίρων.
Ως προς τη διαδικασία που θα ακολουθείται, οι ενδιαφερόμενοι φορείς ή επιχειρήσεις θα υποβάλλουν αίτηση στο υπουργείο Παιδείας και αυτή θα αξιολογείται. Η άδεια θα χορηγείται εφόσον πληρούν όλες τις προδιαγραφές και η σύμβαση που θα υπογράφεται θα είναι εξαετούς διάρκειας, με δυνατότητα ανανέωσης ή παράτασης. Οι Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης θα λειτουργούν υπό μία Διοικούσα Επιτροπή, η οποία συγκροτείται με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού και έχει τριετή θητεία. Η Διοικούσα Επιτροπή είναι πενταμελής, με τρία μέλη από το Δημόσιο και δύο μέλη, τα οποία υποδεικνύονται από τον συνεργαζόμενο οικονομικό φορέα.
Η φοίτηση
Η φοίτηση θα είναι εντελώς δωρεάν, η πρακτική άσκηση ή μαθητεία θα αμείβεται με βάση τα όσα προβλέπονται στις ισχύουσες διατάξεις, οι εκπαιδευτές θα προέρχονται από το ίδιο μητρώο με τα ΣΑΕΚ ενώ ο τίτλος σπουδών που θα αποκτούν οι απόφοιτοι θα είναι κατηγορίας 3 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
Οι ελλείψεις στην αγορά εργασίας
Όλες οι τελευταίες έρευνες αποκαλύπτουν ότι υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις την αγορά εργασίας τόσο σε υψηλόβαθμα στελέχη όσο και σε εργατικό δυναμικό και κυρίως σε εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό που πλήττουν κυρίως τη μεταποίηση και τις κατασκευές, καθώς και σε ειδικούς της ψηφιακής τεχνολογίας. Μελέτη που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος καταλήγει ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν στη χώρα περί τις 260.000 κενές θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τον Φεβρουάριο μέχρι τον Μάιο του 2024 σε περισσότερες από 5.000 επιχειρήσεις πανελλαδικά, πάνω από 1 στις 3 επιχειρήσεις (37%) δηλώνουν ότι έχουν κενές θέσεις εργασίας.
Μάλιστα όσο αυξάνεται το μέγεθος της επιχείρησης, τόσο μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα, ενώ το ποσοστό των επιχειρήσεων με περισσότερους από 25 εργαζόμενους που έχουν κενές θέσεις εργασίας φτάνει το 60%. Οι κλάδοι με τα υψηλότερα ποσοστά επιχειρήσεων που δηλώνουν κενές θέσεις εργασίας είναι η Μεταποίηση (50%), τα Καταλύματα & η Εστίαση (48%) και οι Κατασκευές (55%), ενώ υψηλό ποσοστό (48%) καταγράφεται και μεταξύ των επιχειρήσεων με εξαγωγικό χαρακτήρα. Στην αγορά εργασίας κυριαρχεί η άποψη ότι ενώ η εκπαίδευση είναι ένα μέσο για τη βελτίωση των δεξιοτήτων των νέων στελεχών, ωστόσο η εκπαίδευση δεν ετοιμάζει σωστά τα στελέχη για την αγορά εργασίας και ότι οι άνθρωποι της αγοράς είναι σημαντικό να επικοινωνούν με τα πανεπιστήμια και να προετοιμάζουν τους νέους εργαζόμενους, ώστε να είναι πιο έτοιμοι για την αγορά εργασίας.
«Βόμβα» από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας μετά την τραγωδία στην Ουάσιγκτον: «Τυφλό» το σύστημα προειδοποίησης σύγκρουσης στην Ελλάδα
Επίθεση στα γραφεία της Hellenic Train: Ομάδα 15 ατόμων έσπασε τζάμια και πέταξε μπογιές
Νέος κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης: Δημοτικές εκλογές σε μία Κυριακή, αυτοδυναμία 40% και δήμαρχος κοινής αποδοχής
Συναγερμός στην Πάτρα ενόψει καρναβαλιού μετά τον θάνατο του 20χρονου φοιτητή από μηνιγγίτιδα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr