Οι 16 φορές που «έφτιαξε» το δικό του γήπεδο ο Παναθηναϊκός!
Γηπεδικό ζήτημα Παναθηναϊκού: Ένα… «πονεμένο» ποδοσφαιρικό Γιοφύρι της Αρτας από το 1971 μέχρι σήμερα🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Ακόμη και το… χιλιοτραγουδισμένο «Γιοφύρι της Άρτας», ωχριά μπροστά στις τρεις πιο «βασανιστικές» λέξεις στο μυαλό κάθε φίλου του «τριφυλλιού»: «Νέο γήπεδο Παναθηναϊκού». Ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά συνολικά 16 (!) πήγαιν’-έλα της υποψήφιας «έδρας» των «πράσινων» ανά την Αττική (Λεωφόρος, Γουδή, Ελληνικό κι Ελαιώνας που έγινε… Βοτανικός), πάμπολλα χρήματα πεταμένα σε μακέτες, μα από ουσία; Μηδέν εις το πηλίκο εδώ και -σχεδόν- πέντε δεκαετίες, με τον Παναθηναϊκό να ψάχνει εκ νέου τη… σανίδα της γηπεδικής του (κι όχι μόνο) «σωτηρίας» στον Βοτανικό.
Η πρώτη προσπάθεια έγινε επί Χούντας, το 1971, όταν συζητήθηκε η μετατροπή της Λεωφόρου σε έδρα 45.000 θέσεων, το οποίο «μπλόκαρε» απ’ το τότε Υπουργείο Δικαιοσύνης. Τον Σεπτέμβρη του ’72 υπήρξε συζήτηση για δημιουργία νέου γηπέδου (100.000 θέσεων!) με βοηθητικό και γήπεδο μπάσκετ στου Παπάγου, στου Γουδή ή στο Χολαργό, αλλά που δεν προχώρησε τίποτα.
Λίγα χρόνια μετά, επί κυβερνήσεως Κ. Καραμανλή, ο Ερασιτέχνης κατάθεσε πρόταση για κατασκευή νέας εξέδρας 15.000 θέσεων στη Λεωφόρο στην πλευρά της Τσόχα, αλλά η Πολιτεία απάντησε αρνητικά. Επί υπουργίας Στέφανου Μάνου στο ΥΠΕΧΩΔΕ, προτάθηκε στον Α.Ο. έκταση στου Γουδή, με αντάλλαγμα τη Λεωφόρο, όμως ο Ερασιτέχνης το απέρριψε λέγοντας «…δίνουμε γήπεδο, θέλουμε γήπεδο κι όχι χωράφι».
Τα τελευταία 30 χρόνια
Το 1989 ο Γιώργος Βαρδινογιάννης επανέφερε το «Γουδή» στην ατζέντα (για γήπεδο 55.000 θέσεων), συζητώντας με τον τότε Υπουργό Εθνικής Αμυνας, Γιάννη Βαρβιτσιώτη, όμως το ταραχώδες πολιτικό σκηνικό και οι αντιδράσεις των όμορων δήμων «πάγωσαν» τις εξελίξεις. Το 2000, παράλληλα με το γερό «λίφτινγκ» της Λεωφόρου (6 εκατ. €) κατατέθηκε νέο σχέδιο για πλήρη ανακατασκευή της (35.000 θέσεις), με αλλαγή της φοράς, υπογειοποίηση της Λ. Αλεξάνδρας και απαλλοτρίωση της Τσόχα και των σχολείων. Απορρίφθηκε, με την ΠΑΕ να αντιδρά ακολούθως στην πρόταση Λιάνη για μόνιμη εγκατάσταση στο ΟΑΚΑ.
Ακολούθησε πρόταση του (τότε) προέδρου Αγγελου Φιλιππίδη (Ιούλιος 2001), με επιστολή προς τον πρωθυπουργό Κ. Σημίτη για παραχώρηση 200 στρεμμάτων στου Γουδή που απορρίφθηκε, ενώ τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης κι ο Βαρδής Βαρδινογιάννης έδωσαν τα χέρια για νέα έδρα του «τριφυλλιού» στο χώρο του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, αφού απορρίφθηκε εκ νέου το Γουδή και το Γαλάτσι. Είχε προηγηθεί μία άλλη πρόταση, τον Αύγουστο του 2001 απ’ τον δήμαρχο Αθήνας, Δ. Αβραμόπουλο για γήπεδο στον Ελαιώνα και μία… αξέχαστη φωτογραφία του με τον Φιλιππίδη σε ελικόπτερο που επόπτευαν το συγκεκριμένο χώρο. Ούτε αυτό προχώρησε, διότι υπήρξαν αντιδράσεις απ’ τον κόσμο. Στο… συρτάρι δε μπήκε και το Ελληνικό λόγω αντιδράσεων από 4 όμορους δήμους.
Την προεκλογική περίοδο του 2004, ο τότε υπουργός Πολιτισμού Ε. Βενιζέλος επανέφερε το Γουδή (προαναγγέλλοντας μάλιστα και τη σύσταση της εταιρίας «Γουδί ΑΕ»), αλλά και πάλι δεν προχώρησε τίποτα!
Ακολούθησε μια περίοδος έντασης ανάμεσα σε ΠΑΕ και Α.Ο., λόγω σκέψεων της ΠΑΕ για μετακόμιση στο ΟΑΚΑ, με τον Ερασιτέχνη να «απαντάει» με σχέδιο ανακαίνισης της Λεωφόρου. Κι εκεί όλα έμειναν στα λόγια…
Ο Βοτανικός
Το 2005, επί δημαρχίας Ντόρας Μπακογιάννη προτάθηκε η δημιουργία αθλητικού κέντρου στην περιοχή. Το 2006 κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία της «Διπλής Ανάπλασης» με πλάνο να είναι έτοιμο το γήπεδο το 2008 στα 100 χρόνια του συλλόγου. Τον Φεβρουάριο του 2007, 131 κάτοικοι του Βοτανικού προσέφυγαν στο ΣτΕ, ζητώντας να σταματήσει το έργο, λόγω του (άρρηκτα συνδεδεμένου με το γήπεδο) εμπορικού του Βωβού και τον Γενάρη του ’09 το ΣτΕ μπλόκαρε τη διαδικασία. Ακολούθησε νέο Προεδρικό Διάταγμα το 2012, χωρίς τη μπασκετική αρένα και μειωμένες εγκαταστάσεις, με το ΣτΕ να δίνει το «πράσινο φως» για το ποδοσφαιρικό γήπεδο. Πλέον όμως η πολυμετοχικότητα είχε διαλυθεί κι ο Παναθηναϊκός είχε μπει σε δύσκολες εποχές.
Τον Δεκέμβριο του 2013 το «Παναθηναϊκό Κίνημα» παρουσίασε πρόταση για ανακατασκευή της Λεωφόρου στα πρότυπα του νέου «Σαν Μαμές» όμως τα ασφυκτικά δεδομένα στη Λ. Αλεξάνδρας δεν άφηναν περιθώρια. Το 2014 ΠΑΕ κι Ερασιτέχνης παρουσίασαν πλάνο αναδόμησης της Λεωφόρου, με διπλή λυόμενη κερκίδα (22.000 θέσεις), αλλά κι αυτό έμεινε στα… χαρτιά.
Το 2017 η σημερινή κυβέρνηση επανέφερε και γήπεδο 35.000 θέσεων στου Γουδή, όμως όλα έμειναν στις… μακέτες. Για να φτάσουμε στις δύο κινήσεις του Δ. Γιαννακόπουλου. Μία με το «Athens Alive» (2018), που «κάηκε» στην πορεία, λόγω των τεράστιων (και χρονοβόρων) νομοθετικών ρυθμίσεων και την τελευταία, με επαναφορά στο «κάδρο» του πρότζεκτ «Βοτανικός». Με πολύ πιο ευνοϊκές συνθήκες, που (προς το παρόν) «φρενάρουν» λόγω του προεκλογικού σκηνικού.
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr