Το ιστορικό θέατρο La MaMa της Νέας Υόρκης φέρνει στην Ελλάδα το έργο «Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος»
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του έργου στις ΗΠΑ, η οποία στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές, το ιστορικό θέατρο La MaMa της Νέας Υόρκης φέρνει και στην Ελλάδα την παράσταση «Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος».
Η εντυπωσιακή πολυμεσική παράσταση της Ραφίκα Σαουίς, βασισμένο στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου, ταξιδεύει στη χώρα μας, κάνοντας στάση στο Θέατρο Ακροπόλ για 3 μόνο βραδιές, στις 13, 20 και 27 Ιανουαρίου, προτού συνεχίσει την παγκόσμια περιοδεία του.
Επί σκηνής, ο Μάνος Βακούσης στον ρόλο του Αγαμέμνονα, ο Σαμουήλ Ακινόλα ως Κήρυκας και η Ραφίκα Σαουίς ως Κλυταιμήστρα. Στο βίντεο ο Κρις Ραντάνοφ ως Αίγισθος.
Λίγα λόγια για την παράσταση
Η διασκευή της Ραφίκα Σαουίς πάνω στον Αγαμέμνονα του Αισχύλου μεταφέρει το έργο στη σύγχρονη πολιτική σκηνή ενός δυτικού κράτους, όπου, στο τέλος του πολέμου, όλοι έρχονται αντιμέτωποι με τη ματαιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Το έργο ξαναβλέπει την ιστορία από τα μάτια της Κλυταιμνήστρας. Εδώ η Κλυταιμνήστρα δεν είναι ο εκδικητής, αλλά ο εγκλωβισμένος άνθρωπος που προσπαθεί να σπάσει τον τοίχο της πραγματικότητας που έχει δημιουργήσει για τον εαυτό του. Κι όταν θα προσπαθήσει να αντισταθεί, θα μεταμορφωθεί σε στιγματισμένη, θα γίνει θύμα και θήραμα και θα θυσιαστεί, ως άλλη Ιφιγένεια, στο όνομα της «δικαιοσύνης» που ισοπεδώνει τα πάντα.
Η σκηνοθεσία υιοθετεί την προσέγγιση του cinematic theatre, όπου οι σκηνικές δράσεις αποτελούν την τρίτη διάσταση της ταινίας που παρακολουθούμε μέσω προτζέκσιον. Η Ραφίκα Σαουίς και οι συνεργάτες της έφτιαξαν μια αυτόνομη κινηματογραφική ταινία που λειτουργεί ως παράλληλη και συγχρονισμένη στη ζωντανή περφόρμανς αφήγηση. Η ταινία που ακολουθεί επί σκηνής τους ηθοποιούς, ενσωματώνει στοιχεία από την πραγματικότητα του σύγχρονου πολέμου, δημιουργώντας ένα μεγάλο χορικό. Πρόκειται για έναν διάλογο με στοιχεία ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας (Docu-Fiction). Τη δημιουργική ομάδα συμπληρώνουν ο εικαστικός Μιχάλης Αργυρού, ο μουσικός Μανώλης Μανουσάκης, ο media και documentary artist Αστέρης Κούτουλας και η Γερμανίδα δραματουργός Isabella Sedlak.
Η παράσταση παρουσιάστηκε για δυο εβδομάδες με μεγάλη επιτυχία στο ιστορικό La MaMa της Νέας Υόρκης, ένα θέατρο με μεγάλη ιστορία και παράδοση στην έρευνα της αρχαίας τραγωδίας και στη σύγχρονη σκηνική αντιμετώπισή της, από την ιδρύτριά του, κορυφαία δημιουργό του σύγχρονου αμερικανικού θεάτρου και δημιουργική συνεργάτις των Δελφών επί πολλά χρόνια Ellen Stewart (1919- 2011).
Λίγα Λόγια τη Ραφίκα Σαουίς
Όπως αναφέρει το θέατρο La MaMa στην επίσημη ιστοσελίδα του «η Ραφίκα Σαουίς είναι βραβευμένη ηθοποιός και δημιουργός, γνωστή για την εξερεύνηση της μνήμης, του τραύματος, του φύλου και της μετα-αποικιοκρατίας. Η καλλιτεχνική της πρακτική εκτείνεται σε θέατρο, πολυμέσα, προφορικό λόγο και περφόρμανς, ασχολούμενη με επείγοντα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Το 2014, ίδρυσε την πλατφόρμα The Blind Platform μαζί με τον Αντώνη Βολανάκη, ενισχύοντας
τη συνεργασία μεταξύ προσφύγων, διεθνών και ντόπιων καλλιτεχνών. Η Ραφίκα Σαουίς έχει βραβευτεί για τη θεατρική της δουλειά και έχει παίξει στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, επιδεικνύοντας το πολύπλευρο ταλέντο της. Θα εμφανιστεί στην επερχόμενη σειρά «The Second Attack», σε σκηνοθεσία της αναγνωρισμένης Αυστριακής σκηνοθέτιδας Barbara Eder, η οποία έχει προγραμματιστεί να προβληθεί τον Ιανουάριο του 2025 στο ARD της Γερμανίας. Οι παραστάσεις της έχουν παρουσιαστεί σε πόλεις όπως η Αθήνα, το Όσλο, το Βερολίνο και η Νέα Υόρκη.
Έχει συνεργαστεί με αναγνωρισμένους οργανισμούς όπως το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδος, το Εθνικό Θέατρο του Όσλο, το Ostgotateatern (το μεγαλύτερο περιφερειακό θέατρο της Σουηδίας), το Πανεπιστήμιο του Πουέρτο Ρίκο (τμήμα θεάτρου) κ.ά, κερδίζοντας αναγνώριση για την συνεισφορά της στη διακαλλιτεχνική πρακτική στο θέατρο και την περφόρμανς. Η Ραφίκα είναι, επίσης, μέλος του Lincoln Theatre Director’s Lab και της Young Curator’s Academy του Θεάτρου Maxim Gorky.
Τέλος, η Ραφίκα Σαουίς διατελεί από το 2022 καλλιτεχνική διευθύντρια του θεάτρου Μικρό Γκλόρια στην Αθήνα, στο οποίο με την πολύτιμη αρωγή του Μάνου Καρατζογιάννη, έδωσε νέα πνοή στοχεύοντας κυρίως στο νέο ελληνικό έργο και στους σύγχρονους δημιουργούς, μέσα από τις πολύ πετυχημένες παραστάσεις των Δημήτρη Σαμόλη, Ζέτης Φίτσιου και πολλών άλλων που τίμησαν με την παρουσία τους το θέατρο.
Η Ραφίκα Σαουίς είναι η πρώτη Ελληνίδα που προσκαλεί το ιστορικό θέατρο να παρουσιάσει έργο της στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Τα νέα δεδομένα στη Συρία μετά την ανατροπή Άσαντ: Οι βασικοί παίκτες στη νέα πραγματικότητα και ο ρόλος της Δύσης
Γερμανία: Η κυβέρνηση ενέκρινε τις μεγαλύτερες εξαγωγές όπλων προς την Τουρκία από το 2006
Υπόθεση Marfin: Απόφαση «βόμβα» από τον Άρειο Πάγο για τους νεκρούς μετά από 14 χρόνια
Γιώργος Κακοσαίος: «Είχα τρέλα με την Πάολα» - Η Eurovision και το «ευχαριστώ» στη Θεοδωρίδου
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr