Concorde: Το Μεγάλο Πουλι ανοίγει τα φτερά του και πετάει στους ουρανούς – Γιατί σταμάτησε η παραγωγή του δημοφιλούς αεροπλάνου
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Μια μέρα σαν σήμερα οι κάτοικoι της Τουλούζ τρομάζουν βλέποντας ένα υπερηχητικό αεροπλάνο Concorde να πετάει για πρώτη φορά…
Το ονόμασαν Concorde που θα πει «συμφωνία». Και ήταν σαν να άκουγες συμφωνική ορχήστρα όταν έβλεπες το αεροπλάνο να πετάει, λένε όσοι τυχεροί το είδαν.
Ο πρώτος του πιλότος του είχε δώσει το όνομα Μεγάλο Πτηνό και πράγματι τα δύο μπροστινά παράθυρα στο πιλοτήριο και η κινούμενη μύτη του, θύμιζαν τεράστιο προϊστορικό πουλί Το υπερηχητικό Concorde μία μέρα σαν σήμερα το 1969 πέταξε για πρώτη φορά. Απογειώθηκε από την Τουλούζ χειροκροτούμενο από γεμάτους αγωνία θεατές και έκανε μία πτήση σχεδόν μισής ώρας. Εκείνη την ημέρα πετούσε χαλαρά χωρίς να φτάσει τις υπερηχητικές ταχύτητες. Η πρώτη υπερηχητική του πτήση έγινε λίγους μήνες μετά.
Το Concorde θεωρήθηκε ένα κατασκευαστικό θαύμα, αλλά για πολλούς και σοβαρούς λόγους το αεροσκάφος, που έφτανε ταχύτητες δύο φορές πάνω από εκείνη του ήχου (Mach 2 ή 2.180 χλμ την ώρα) και ύψος πτήσης στα 60.000 πόδια (18.000 μέτρα), δεν πετά σήμερα.Να σημειώσουμε ότι μόνο οι αστροναύτες πετούσαν σε μεγαλύτερο ύψος από το Concorde – εξαιρώντας φυσικά κάποια πολεμικά αεροπλάνα. Οι επιβάτες ενός Concorde μπορούσαν να δουν την καμπυλότητα της Γης! Το Concorde εξυπηρετούσε από 92 έως 128 επιβάτες και έκανε την απόσταση Παρίσι - Νέα Υόρκη σε σχεδόν 3 ώρες!
Οι λόγοι που κατασκευάστηκε
Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, η Βρετανία και η Γαλλία ήθελαν ταχύτατα αεροπορικά ταξίδια, πράγμα που σήμαινε ότι οι δύο χώρες έπρεπε να δημιουργήσουν ένα αεροσκάφος γρηγορότερα από οποιοδήποτε άλλο εμπορικό αεροπλάνο που πετούσε εκείνη την εποχή. Το Concorde σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από κοινού μεταξύ της Γαλλίας και της British Aircraft Corporation. Είκοσι αεροσκάφη κατασκευάστηκαν, συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων πρωτοτύπων.
Η Air France και η British Airways ήταν οι μόνες αεροπορικές εταιρείες που αγόρασαν και χρησιμοποιούσαν σε πτήσεις τους το Concorde. Το αεροσκάφος προτιμήθηκε κυρίως από πλούσιους επιβάτες, που είχαν τον τρόπο να πληρώσουν τη υψηλή τιμή εισιτήριου (Το 1997, η τιμή του εισιτηρίου με επιστροφή από τη Νέα Υόρκη προς το Λονδίνο ήταν 7.995 δολάρια, σημερινή τιμή περίπου 12.900 δολάρια) σε αντάλλαγμα για την ταχύτητα και την πολυτέλεια του αεροσκάφους.
Το Concorde κατέχει το ρεκόρ για το γρηγορότερο πέρασμα του Ατλαντικού από τις 7 Φεβρουαρίου του 1996 με χρόνο 2 ώρες, 52 λεπτά και 59 δευτερόλεπτα σε πτήση από το «JFK» της Νέας Υόρκης στο «Heathrow» του Λονδίνου, μια απόσταση που τα συμβατικά αεροπλάνα διανύουν σε περίπου 8 ώρες!
Το μήκος του Concorde ήταν 61.66 μέτρα, ενώ το άνοιγμα των φτερών του έφτανε τα 25.6 μέτρα. Το Concorde απογειωνόταν με ταχύτητα 400 χλμ/ω και προσγειωνόταν με ταχύτητα 300 χλμ/ω. Μέχρι να φτάσει την ταχύτητα απογείωσης στον αεροδιάδρομο, κατανάλωνε ένα τόνο καυσίμων! Ένα Concorde διέθετε δυνατότητα αποθήκευσης 119.500 λίτρων καυσίμου και κατανάλωνε 25.629 λίτρα κάθε ώρα πτήσης!
Ένα τραγικό δυστύχημα του... έκοψε τα φτερά
Όμως πτήσεις με Concorde δεν είχαν όλες αίσιο τέλος. Στις 25 Ιουλίου του 2000, αεροσκάφος της Air France, δυο λεπτά μετά την απογείωσή του συνετρίβη πάνω σε ξενοδοχείο, κοντά στο αεροδρόμιο «Σαρλ Ντε Γκωλ» του Παρισιού. Οι εκατό επιβάτες, τα εννέα μέλη του πληρώματος και τέσσερις εργαζόμενοι του ξενοδοχείου, ήταν ο απολογισμός του πολύνεκρου δυστυχήματος! Από το δυστύχημα και μετά η φήμη του Concorde ουδέποτε αποκαταστάθηκε.
Η αρχή του τέλους
Το αεροπλάνου ήταν πολύ μεγαλύτερο από ό,τι είχε αρχικά εκτιμηθεί και μόνο η απορρόφηση του από τη Γαλλική και τη Βρετανική κυβέρνηση καθώς και υψηλές τιμές εισιτηρίων επέτρεψε τη βιωσιμότητά του. Τελικά κατασκευάστηκαν μόλις 20 αεροσκάφη, ενώ η κάθε χώρα είχε εν ενεργεία μονό επτά! Ο δυνατός κρότος από το σπάσιμο του φράγματος του ήχου απαγορεύτηκε να ακούγεται πάνω από τη στεριά, πράγμα που σήμαινε πως οι υπερηχητικές πτήσεις μπορούσαν να εκτελούνται μόνο πάνω από τους ωκεανούς.
Και ξαφνικά το 2003... ο αετός πάτησε στη γη. Το Concorde προσγειώθηκε οριστικά. Από τότε ουδείς σκέφτηκε καν την αντικατάστασή του. Η υψηλή του τιμή, το κόστος των καυσίμων και οι ανησυχίες για το περιβάλλον, υπήρξαν κάποιοι από τους λόγους που οδήγησαν ένα από τα τεχνολογικά θαύματα του 20ου αιώνα στο μουσείο.
Σήμερα, οι χιλιάδες που επισκέπτονται κάθε χρόνο το Museum of Flight στο Σιάτλ, μπαίνουν μέσα σε ένα υπερηχητικό αεροπλάνο Concorde για να θαυμάσουν το κομψό εσωτερικό του και να ονειρευτούν πώς θα ήταν να πετάς με υπερηχητικές ταχύτητες. Άλλωστε τι τα θες τι τα γυρεύεις: Το μόνο ταξίδι είναι αυτό μέσα μας...
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλειας της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ των ανεξαρτητοποιήσεων Τζάκρη και Πούλου και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr