Αυλαία για τις τέσσερις από τις οκτώ εργολαβίες του Πάτρα - Πύργος
Στόχος του υπουργείου είναι η ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, με την οποία έχει ήδη υπογράψει μνημόνιο συναντίληψης🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Τίτλους τέλους έριξε και επισήμως το υπουργείο Υποδομών στις τέσσερις από τις οκτώ εργολαβίες του ταλαιπωρημένου έργου κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος καθώς την περασμένη Παρασκευή η Διευθύνουσα Υπηρεσία προχώρησε στη διακοπή και τυπικώς των εργασιών και στη διάλυση των τεσσάρων συμβάσεων.
Συγκεκριμένα, οι τέσσερεις εργολαβίες που διαλύθηκαν είναι οι εξής:
- «Τμήμα 2 Αμαλιάδα – Δουναίικα», με Ανάδοχο την «INTRAKAT» και εκτελεσμένες εργασίες στο 8,7% του συνόλου (το οποίο, αν και μικρό, ήταν το μακράν μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ των τεσσάρων, όπως αναφέρεται σε ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου).
- «Τμήμα 5 Σαγαίικα - Βάρδα», με Ανάδοχο την «Κ/ΞΙΑ ΞΑΝΘΑΚΗΣ ΑΤΕ – ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΑΤΕΒΕ ΙΝΤΕΡΚΑΤ» και εκτελεσμένες εργασίες στο 0,11% του συνόλου
- «Τμήμα 6 Κ. Αχαΐα – Σαγαίικα», με Ανάδοχο την «GD INFRASTRUTTURE Ε.Π.Ε.» και εκτελεσμένες εργασίες στο 2% του συνόλου
- «Τμήμα 7 ΒΙΠΕ – Κάτω Αχαΐα» με Ανάδοχο την «ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΑΤΕΒΕ» με διακριτικό τίτλο «ΙΝΤΕΡΚΑΤ» και εκτελεσμένες εργασίες στο 0,50% του συνόλου
«Με βάση την παραπάνω πρόοδο είναι προφανές ότι τα τμήματα αυτά δεν θα ήταν δυνατό να ολοκληρωθούν όχι τον Οκτώβριο 2022 που ήταν η συμβατική ημερομηνία περαίωσής τους, αλλά ούτε καν το τέλος του 2023 που ήταν η λήξη της συγχρηματοδότησης από την Ε.Ε» υπογραμμίζεται.
Υπενθυμίζεται ότι στόχος του υπουργείου είναι να διαλυθεί το σύνολο των συμβάσεων και το έργο να προχωρήσει ως ενιαίο και όχι ως οκτώ διαφορετικές εργολαβίες και να αναταθεί στην Ολυμπία Οδό εντασσόμενο στην παραχώρηση του εν λόγω αυτοκινητόδρομου με τη συμφωνία υπουργείου – παραχωρησιούχου να έχει ήδη επιτευχθεί.
Ωστόσο τον τελευταίο λόγο γι΄αυτό θα έχει η Ευρωπαική Επιτροπή, για την οποία η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει εκφράσει στο παρελθόν την αισιοδοξία της ότι θα γνωμοδοτήσει θετικά. Κανείς, πάντως, δεν μπορεί να πει εκ των προτέρων κάτι τέτοιο με βεβαιότητα. Ετσι, εάν η Ευρωπαική Επιτροπή δεν ανάψει τελικώς το πράσινο φως για ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, θα πρέπει να προκηρυχθεί εκ νέου διαγωνισμός.
Το υπουργείο, πάντως, εκτιμά ότι με την ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού θα εξασφαλιστεί η ολοκλήρωσή του, η υλοποίησή του δεν θα κοστίσει στο ελληνικό Δημόσιο ούτε ευρώ παραπάνω από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες, η επίβλεψή του θα γίνεται από ανεξάρτητο μηχανικό, απελευθερώνοντάς προσωπικό του υπουργείου για άλλα έργα, ενώ θα εξασφαλιστεί .η εγγύηση της κατασκευής και θα απαλλαγεί το Δημόσιο από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης έως το 2040.
Σε όλα αυτά, πάντως, θα πρέπει να συνυπολογιστούν τυχόν αποζημιώσεις που θα απαιτήσουν οι ανάδοχοι των εργολαβιών που διαλύθηκαν.
Οι υπόλοιπες εργολαβίες
Οσον αφορά στις υπόλοιπες τέσσερεις εργολαβίες, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου:
- Σε δύο ο ανάδοχος έχει κηρυχθεί οριστικά έκπτωτος, λόγω μη προσκόμισης των απαραίτητων εγγυητικών επιστολών
- Σε μία υπάρχουν ακόμη δικαστικές εμπλοκές στο ΣτΕ με άγνωστο ορίζοντα ολοκλήρωσης. Επισημαίνεται ότι η ολοκλήρωση της συγκεκριμένης εργολαβίας (Α.Κ. Κυλλήνης – Αμαλιάδα) ήταν κρίσιμη για τη σύνδεση των πόλεων Αμαλιάδας και Πύργου μέσω του νέου αυτοκινητοδρόμου.
- Στην τελευταία, στο τμήμα 8, από τις 16 Μαρτίου έχει κηρυχθεί έκπτωτη η εταιρεία «GD INFRASTRUTTURE SRL», η οποία αναμένεται να προσφύγει δικαστικά. Οπως επισημαίνεται, πάντως, στο ενημερωτικό σημείωμα η εν λόγω εταιρία κηρύχθηκε έκπτωτη «επειδή με υπαιτιότητά της είχε υπερβεί κατά 2 μήνες την εκπλήρωση τεσσάρων Αποκλειστικών Προθεσμιών του έργου, ενώ επίσης δεν συμμορφώθηκε στην Ειδική Πρόσκληση που της απέστειλε η Υπηρεσία. Επιπλέον, ενώ έχει εισπράξει προκαταβολή για το έργο ύψους 1.398.645,49 ευρώ, οι εργασίες που έχει εκτελέσει έχουν αξία μόλις 40.139,38 ευρώ, δηλαδή αντιστοιχούν στο 0,115% του συνόλου της σύμβασης» σημειώνεται.
Να σημειωθεί ότι το υπουργείο Υποδομών και ο παραχωρησιούχος της Ολυμπίας Οδού, ύστερα από διαπραγματεύσεις, υπέγραψαν ένα Μνημόνιο Συναντίληψης που περιλαμβάνει τις βασικές αρχές της συμφωνίας των δύο μερών. Ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής προχώρησε σε αρχικές συζητήσεις με την Επίτροπο Βεστάγκερ για το θέμα, ενώ είναι σε εκκρεμότητα και νέα συνάντηση μαζί της στις Βρυξέλλες.
Παράλληλα, το υπουργείο – όπως διαβεβαιώνουν πηγές κοντά στην υπόθεση - ετοιμάζει το φάκελο για την προγνωστοποίηση προς τις υπηρεσίες της Επιτροπής για θέματα Ανταγωνισμού (DG-COMP), καθώς και την ενημέρωση των αντίστοιχων υπηρεσιών για θέματα συμβάσεων (DG-GROW).
«Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε ξεκαθαρίσει ότι εφόσον το έργο συνεχιστεί με οκτώ εργολαβίες θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει ολοκληρωθεί ως το 2023. Αντιθέτως, όμως, η ελληνική πλευρά πέτυχε πρόσφατα, στην περίπτωση που το έργο ολοκληρωθεί με μία σύμβαση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δεχθεί να χρηματοδοτηθεί και από τους πόρους της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027».
Βαρύ τίμημα
Να σημεωθεί ότι το τίμημα της καθυστέρησης στην κατασκευή του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου είναι βαρύ με πολλές ανθρώπινες ζωές να χάνονται κάθε χρόνο στην άσφαλτο. Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, για το λόγο αυτό ήδη εκπονείται πρόγραμμα στοχευμένων επεμβάσεων οδικής ασφάλειας προυπολογισμού 15 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα θα χρηματοδοτήσει την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με πόρους από το ΠΔΕ για τη συντήρηση του άξονα, ύψους περίπου 10 εκατ.ευρώ.
Σφοδρή αντίδραση ΣΥΡΙΖΑ
Για «ανεύθυνο τρόπο αντιμετώπισης» ενός πολύπαθου έργου από την κυβέρνηση, έκανε λόγο ο τομεάρχης Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Βαρεμένος σε δηλώσεις του, με τις οποίες αναρωτήθηκε «ποιος ξέρει πόσα τέτοια deals θα προωθηθούν μέχρι να τελειώσει η νύχτα του κορονοϊού».
Ο κ. Βαρεμένος ρώτησε μάλιστα «από ποιο λεφτόδενδρο έπεσαν τα λεφτά των αποζημιώσεων και τα βρήκε ο αρμόδιος υπουργός Κ. Καραμανλής προκειμένου να προχωρήσει στην διάλυση των συμβάσεων στο οδικό έργο Πάτρα-Πύργος; Γιατί το έκανε μέσα στη σκοτεινή και ασέληνο νύχτα του κορωναϊού; Μήπως νόμισε πως έτσι δεν θα γίνονταν αντιληπτά τα ίχνη του εγκλήματος της διάλυσης υπογεγραμμένων και σε εξέλιξη συμβάσεων»;
Ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ συμπληρώνει πως ενώ ο υπουργός δήλωνε ότι χρειάζεται 5-6 μήνες για να διαπραγματευθεί με την ΕΕ, «θεώρησε ότι η “ευκαιρία” της πανδημίας δεν πρέπει να πάει χαμένη»;
Ο ίδιος υπογραμμίζει επίσης ότι πρόκειται ουσιαστικά για προειλημμένες αποφάσεις επισημαίνοντας ότι «ο διος ο κ. Καραμανλής είχε δηλώσει πως και αρνητική να είναι η θέση της ΕΕ, θα προχωρήσουν. Τόση μανία για την διάλυση όσων δεν ολοκληρώθηκαν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ»;
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr