Χάρης Θεοχάρης: Θα πρέπει να «ξεβολέψουμε» κάποιους για να ξεκόψουμε από επιζήμιες για το κοινωνικό σύνολο πρακτικές
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 13 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Στο φορολογικό νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί μέσα στην εβδομάδα - και το οποίο προβλέπει μεταξύ άλλων αλλαγές για τους ελεύθερους επαγγελματίες - αναφέρεται ο υφυπουργός Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης, σε συνέντευξη του στο ethnos. gr . «Με ήπιο τρόπο, με ξεκάθαρη πρόθεση να στηρίξουμε και επ' ουδενί να αποθαρρύνουμε την επιχειρηματικότητα στην πατρίδα μας, προσπαθούμε να αυξήσουμε τη συμμετοχή των ελευθέρων επαγγελματιών στα συνολικά φορολογικά έσοδα του ελληνικού δημοσίου» αναφέρει. Παράλληλα τονίζει πως οι συνεπείς ελεύθεροι επαγγελματίες, είτε δεν θα επιβαρυνθούν καθόλου είτε θα τύχουν μέχρι και μείωσης των φορολογικών τους βαρών, λόγω της σταδιακής κατάργησης του τέλους επιτηδεύματος.
Στη συνέντευξη του ο υφυπουργός Οικονομικών χαρακτηριστικά υπογραμμίζει πως « αν πραγματικά θέλουμε να ξεκόψουμε από τις εσφαλμένες, επιζήμιες για το κοινωνικό σύνολο πρακτικές, όσο παγιωμένες και εάν ήταν, θα πρέπει να «ξεβολέψουμε» κάποιους». Σημειώνει παράλληλα πως «αυτό όμως γίνεται για το κοινό καλό -στο οποίο συμπεριλαμβάνονται ακόμη και όσοι ελεύθεροι επαγγελματίες δυσανασχετούν τώρα».
Αναφερόμενος στις επόμενες κινήσεις της κυβέρνησης ο Χάρης Θεοχάρης επισημαίνει πως σύντομα θα είναι έτοιμο πόρισμα για το πώς θα μπορούσε να μειωθεί μεσοσταθμικά το ύψος των τεκμηρίων κατά 30%. Παράλληλα υπογραμμίζει πως η επέκταση των αντικειμενικών αξιών σε περιοχές εντός σχεδίου πόλης ή ορίων οικισμού προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός του 2024.
Μέσα στην νέα εβδομάδα ψηφίζεται το φορολογικό νομοσχέδιο, με την ρύθμιση για τους ελεύθερους επαγγελματίες να έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Εκπρόσωποι των ελεύθερων επαγγελματιών λένε πως το νομοσχέδιο είναι ένα βήμα πίσω προς την εποχή των τεκμηρίων. Πώς απαντάτε στην κριτική;
Κατ' αρχάς, θεωρώ πως είναι εντελώς άτοπο να μιλά κανείς για οπισθοδρόμηση, εφόσον η σύγκριση του παρόντος με το παρελθόν στην πράξη στερείται νοήματος. Διότι η παλαιότερη αντίληψη για τα τεκμήρια φορολόγησης ήταν υποθετική, ενώ τώρα πλέον αναφερόμαστε σε αντικειμενικά και, κυρίως, ακριβή και ελέγξιμα κριτήρια. Αρκεί να σκεφτεί κάποιος ότι, βάσει επίσημων δεδομένων, στην Ελλάδα οι 7 στους 10 (71%) ελεύθεροι επαγγελματίες δηλώνουν εισόδημα χαμηλότερο από τον κατώτατο μισθό. Την ίδια στιγμή, το 4% των ελεύθερων επαγγελματιών έχει επωμιστεί το 50% των φόρων που αναλογούν συνολικά στον κλάδο τους. Και περίπου 1 στους 4 ελεύθερους επαγγελματίες, δηλώνει συστηματικά ζημιές την τελευταία 5ετια.
Η ανισορροπία -ή μάλλον η αδικία- είναι κατάφωρη. Εμείς λοιπόν, ως κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας που τιμά στο ακέραιο τις δεσμεύσεις της, προχωρούμε στην αποκατάσταση αυτής της αδικίας, η οποία διαπράττεται εις βάρος του συνόλου των Ελλήνων φορολογουμένων και όχι μόνο της μερίδας εκείνης των ελεύθερων επαγγελματιών που επιδεικνύει εντιμότητα και συνέπεια προς τις φορολογικές υποχρεώσεις. Με τον καινούργιο φορολογικό νόμο, με ήπιο τρόπο, με ξεκάθαρη πρόθεση να στηρίξουμε και επ' ουδενί να αποθαρρύνουμε την επιχειρηματικότητα στην πατρίδα μας, προσπαθούμε να αυξήσουμε τη συμμετοχή των ελευθέρων επαγγελματιών στα συνολικά φορολογικά έσοδα του ελληνικού δημοσίου. Μέχρι σήμερα η φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών αντιστοιχεί στο 0,8% του ΑΕΠ, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ τοποθετείται στο 2,1%. Με την εφαρμογή της μεταρρύθμισης το μερίδιο αυτό θα αυξηθεί σημαντικά, από το 0,8% στο 1,1% περίπου. Και πέραν αυτού, οι έως τώρα αποδεδειγμένα συνεπείς ως προς την κάλυψη των φορολογικών υποχρεώσεών τους ελεύθεροι επαγγελματίες, είτε δεν θα επιβαρυνθούν καθόλου είτε θα τύχουν μέχρι και μείωσης των φορολογικών τους βαρών, λόγω της σταδιακής κατάργησης του τέλους επιτηδεύματος.
Από μια άλλη άποψη, είναι απολύτως σαφές ότι ένα από τα βασικά στοιχεία της φορολογικής μεταρρύθμισης που επιχειρεί η κυβέρνηση είναι η εκτεταμένη χρήση των πλέον εξελιγμένων εργαλείων της ψηφιακής τεχνολογίας. Συνεπώς, ακόμη και από τεχνικής άποψης, πώς θα μπορούσε να αποτελεί «βήμα πίσω», όπως λέτε, ένας εντελώς καινούργιος και σύγχρονος νόμος, σε κάθε πτυχή του προσαρμοσμένος στις συνθήκες και τις ανάγκες του σήμερα; Ένας νόμος που καλύπτει πχ το AirBnB και τις ψηφιακές πλατφόρμες εμπορίου κ.λπ; Ασφαλώς κατανοώ ότι το προηγούμενο καθεστώς εξυπηρετούσε πολλούς ελεύθερους επαγγελματίες και δεν περίμενα ότι θα υποδέχονταν με ενθουσιασμό την παρέμβασή μας ώστε να τεθεί οριστικό τέρμα στη φορολογική ασυδοσία. Ωστόσο, αν πραγματικά θέλουμε να ξεκόψουμε από τις εσφαλμένες, επιζήμιες για το κοινωνικό σύνολο πρακτικές, όσο παγιωμένες και εάν ήταν, θα πρέπει να «ξεβολέψουμε» κάποιους. Αυτό όμως γίνεται για το κοινό καλό -στο οποίο συμπεριλαμβάνονται ακόμη και όσοι ελεύθεροι επαγγελματίες δυσανασχετούν τώρα. Άλλωστε, όπως δείχνουν οι τελευταίες σφυγμομετρήσεις, σε συντριπτικό ποσοστό η κοινή γνώμη επικροτεί τη φορολογική μεταρρύθμιση που εισηγείται η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Μάχη ενάντια στη φοροδιαφυγή υπήρξε και από άλλες κυβερνήσεις στο παρελθόν, ωστόσο το πρόβλημα παραμένει εντονότερο από άλλα ευρωπαϊκά κράτη. Εκτιμάτε πως με τις προωθούμενες αλλαγές θα επιτευχθεί μια δικαιότερη κατανομή βαρών; Θα υπάρξουν το επόμενο διάστημα και νέες κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση;
Το όραμα της δικής μας κυβέρνησης είναι η ανάπτυξη, η πρόοδος και η ευημερία, αναλογικά και δίκαια για κάθε Έλληνα και κάθε Ελληνίδα. Επομένως, η φορολογική δικαιοσύνη αποτελεί τον υπ' αριθμόν 1 στόχο της μεταρρύθμισης. Ενας στόχος που δεν είναι καθόλου ρομαντικός και αφηρημένος. Αντιθέτως, η ισοκατανομή των φορολογικών βαρών μεταξύ των πολιτών, η ελαχιστοποίηση και η εξάλειψη των διαρροών στα έσοδα του κράτους -όπως πχ στο περιβόητο «κενό του ΦΠΑ»- αποτελούν θεμελιώδη προϋπόθεση για την ανάπτυξη της ελληνικής κοινωνίας εν όλω. Με απλά λόγια, δεν μπορούμε να πάμε μπροστά, δεν μπορούμε να βελτιώσουμε υποδομές, δεν μπορούμε να κάνουμε καλύτερη την καθημερινότητα, τη δική μας και των παιδιών μας, χωρίς να καλλιεργήσουμε και να εμπεδώσουμε τη φορολογική ευσυνειδησία.
Η οποία, βεβαίως, επιτυγχάνεται σε συνάρτηση με τον εξορθολογισμό του φορολογικού καθεστώτος, εφόσον ο πειρασμός της φοροδιαφυγής εκλείπει όταν ο φορολογούμενος νιώθει ότι το κράτος είναι δίπλα του και όχι απέναντί του. Γενικότερα, η λογική που διέπει παγίως τις αποφάσεις αυτής της κυβέρνησης και υποστηρίζεται με θέρμη από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, είναι ο περιορισμός και όχι η αύξηση των φόρων. Επ' αυτού η Νέα Δημοκρατία δικαιούται ήδη να επικαλείται τη μείωση ή την πλήρη κατάργηση πάνω από 50 φόρων. Για εμάς η φορολόγηση πρέπει να είναι κατά το δυνατόν σταθερή -με καθοδική τάση, αλλά πάνω από όλα δίκαιη για όλους. Και προς αυτή την κατεύθυνση θα εξακολουθήσουμε να κινούμαστε στο μέλλον, με μια λελογισμένη περαιτέρω μείωση των φόρων.
Μέσα στη νέα τετραετία της κυβέρνησης θα υπάρξουν νέες μειώσεις φόρων και πότε θα μπορούσε να ανοίξει η συζήτηση για το θέμα του ΦΠΑ; Ειδικά για τα τεκμήρια διαβίωσης, ποιος είναι ο σχεδιασμός για τα επόμενα χρόνια;
Σε ό,τι αφορά στα τεκμήρια, έχουμε ενεργοποιήσει ειδική επιτροπή υπό τη διεύθυνση της Γενικής Γραμματέως του ΥΠΟΙΚ, κας Μαίρη Ψύλλα, η οποία έχει αναλάβει να εξετάσει διεξοδικά τη δομή και το ύψος των τεκμηρίων, καθώς και το αν εδράζονται σε πραγματικά στοιχεία ή όχι. Πιστεύουμε πως σύντομα θα έχουμε ένα πόρισμα, το οποίο θα καθοδηγήσει τις αποφάσεις μας, για το πώς τελικά θα έχουμε τη δυνατότητα να μειώσουμε μεσοσταθμικά το ύψος των τεκμηρίων κατά 30%, ακριβώς όπως έχουμε υποσχεθεί και στο προεκλογικό μας πρόγραμμα.
Ευρύτερα, η μείωση των φορολογικών συντελεστών συνιστά έναν από τους βασικούς στόχους της κυβέρνησής μας και εργαζόμαστε για την ταχύτερη δυνατή επίτευξή του. Παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες, τα δυσμενή απρόοπτα, όπως το ξέσπασμα πολεμικών συρράξεων (Ουκρανία, Ισραήλ) που προκαλούν διεθνείς αναταράξεις στην οικονομία, η Ελλάδα σημειώνει θεαματική και ουσιαστική πρόοδο. Οι αλλεπάλληλες αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας και του κύρους της εθνικής οικονομίας μας, η κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, οι πολλαπλοί έπαινοι για την αναπτυξιακή μεταμόρφωση της Ελλάδας υπό την καθοδήγηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας, συνθέτουν ένα πλαίσιο προϋποθέσεων ώστε να ανοίξει, όπως επισημαίνετε, η συζήτηση για μείωση του ΦΠΑ. Σχετικά με τον οποίον, ούτως ή άλλως, πραγματοποιούμε τακτικά αναπροσαρμογές, σε διαρκή συντονισμό με την εξέλιξη της πραγματικής αγοράς.
Το 2024 σχεδιάζει η κυβέρνηση επέκταση των αντικειμενικών αξιών σε περιοχές που ακόμα δεν έχουν μπει στο σύστημα; Και τι θα γίνει με τους δήμους που έχουν υποβάλει ενστάσεις;
H επέκταση των αντικειμενικών αξιών σε περιοχές εντός σχεδίου πόλης ή ορίων οικισμού προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός του 2024. Οι περιοχές αυτές αντιστοιχούν στο 2,6% του πληθυσμού πανελλαδικά και η σχετική διαδικασία βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Μετά από την ολοκλήρωσή της, στόχος μας είναι να επιτευχθεί η πλήρης ένταξη ολόκληρης της ελληνικής επικράτειας στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού αξιών ακινήτων εντός σχεδίου πόλης ή ορίων οικισμού. Η εξέταση των ενστάσεων που έχουν υποβληθεί από 169 δήμους της χώρας, αναφορικά με τον προσδιορισμό τιμών ζώνης οι οποίες ισχύουν από 1η Ιανουαρίου 2022, έχει ήδη εκκινήσει και αυτή από την αρμόδια Επιτροπή. Έργο της τελευταίας αποτελεί η υποβολή εισήγησης προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τον καθορισμό των δήμων για τους οποίους θα αποφασιστεί η επανάληψη της διαδικασίας προσδιορισμού τιμών ζώνης.
Η ακρίβεια σύμφωνα με όλες τις δημοσκοπήσεις αποτελεί το βασικό πρόβλημα των νοικοκυριών. Υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια για νέα μέτρα στήριξης εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο;
Απαντώ βασιζόμενος στην πάγια θέση -αλλά και την έως τώρα τακτική της Νέας Δημοκρατίας: Όποτε και εάν ανακύψει πραγματική και έκτακτη ανάγκη, ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση προχωρούν σε μέτρα άμεσης στήριξης των πολιτών. Ωστόσο, ούτε τα δημοσιονομικά περιθώρια έχουν απεριόριστη ελαστικότητα, ούτε η φιλοσοφία μας για τη λειτουργία της οικονομίας έχει ως προτεραιότητα τη χορήγηση επιδομάτων, βοηθημάτων κ.ο.κ. Προτεραιότητα για εμάς έχει η ανάπτυξη, το πώς δηλαδή θα δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις απελευθέρωσης των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας, έτσι ώστε οι εργαζόμενοι, τα ελληνικά νοικοκυριά, οι Έλληνες επιχειρηματίες, οι Έλληνες ελεύθεροι επαγγελματίες κ.λπ. να αυξήσουν το εισόδημά τους. Αυτή είναι η πλέον αποτελεσματική και, θα έλεγα υγιής από οικονομικής άποψης, γραμμή άμυνας της ελληνικής κοινωνίας απέναντι στην ακρίβεια. Για την οποία, θα συμφωνήσω μαζί σας ότι, λόγω αρνητικών διεθνών συγκυριών, έχει εξελιχθεί σε καθημερινό βραχνά. Κάτι που ισχύει, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για ολόκληρη την Ευρώπη σχεδόν. Παρόλ' αυτά, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι απέναντι στο κύμα της ακρίβειας, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει υψώσει αναχώματα όσο καμία άλλη. Δεν έχουν περάσει πολλές ημέρες από την ημέρα που ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την άμεση χορήγηση έκτακτων βοηθημάτων σε 2,3 εκατ. συνταξιούχους και ευάλωτους μέσα στον Δεκέμβριο 2023. Οι πόροι γι' αυτά τα βοηθήματα, συνολικού ύψους 352 εκατ. ευρώ, προέκυψαν από την υπεραπόδοση της οικονομίας. Παράλληλα, ο Προϋπολογισμός της κυβέρνησης για το 2024 προβλέπει ποικιλία μέτρων στήριξης των πολιτών -με προτεραιότητα στους ευάλωτους και οικονομικά ασθενέστερους.
Όπως η κατάργηση εισφορών, η αύξηση του κατώτατου μισθού από τα 713 στα 780 ευρώ όπως και των αναπηρικών επιδομάτων, οι αναπροσαρμογές συντάξεων προς όφελος των δικαιούχων, απαλλαγές από συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη, αύξηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος κατά 8% κ.λπ. Συνολικά, για την επόμενη χρονιά, η κυβέρνηση έχει προϋπολογίσει τη διάθεση 2,5 δισ. ευρώ για την ενίσχυση του εισοδήματος των Ελλήνων. Θα συμπληρώσω επιπλέον ότι, παράλληλα με τα προηγούμενα, εξορθολογίζουμε το σύστημα ελέγχου των τιμών, εντείνουμε τους ελέγχους και προχωράμε, χωρίς καμία επιείκεια σε πρόστιμα εκατομμυρίων ευρώ σε πολυεθνικές εταιρείες που παίζουν άσχημα παιχνίδια με τις τιμές των καταναλωτικών προϊόντων. Τα πρόστιμα αυτά, λόγω της βαρύτητάς τους, έχουν πολλαπλή θετική επίπτωση. Αποτρέπουν την αθέμιτη κερδοσκοπία, αποφέρουν σημαντικά έσοδα στο κράτος, αλλά και συντελούν στο να μειωθούν οι τιμές «στο ράφι», σε πολλές περιπτώσεις έως και κατά 25%. Τέλος, στο πρόγραμμα «Μόνιμη Μείωση Τιμής» έχουν ενταχθεί περίπου 600 προϊόντα, γεγονός που αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση αγρυπνά και μεριμνά.
Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το πολιτικό σκηνικό μετά και τις τελευταίες εξελίξεις στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης; Και πού βάζει τον πήχη η Νέα Δημοκρατία στις Ευρωεκλογές του καλοκαιριού;
Προσωπική άποψή μου είναι ότι η σημερινή εικόνα «αποσυσπείρωσης» -ή διάλυσης, αν προτιμάτε- που παρουσιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι απόρροια της παταγώδους χρεοκοπίας του λαϊκισμού και του τυχοδιωκτισμού του Αλέξη Τσίπρα, θα πρόσθετα και του πολιτικού αριβισμού του. Υπ' αυτή την έννοια ο ΣΥΡΙΖΑ, με τον τρέχοντα δημοσκοπικό κατήφορό του ο οποίος μοιάζει ασταμάτητος, κατά κάποιο τρόπο πληρώνει τώρα το λογαριασμό που φόρτωσε στον ελληνικό λαό, όταν του είχε δοθεί η ευκαιρία να κυβερνήσει τη χώρα. Παρόλ' αυτά, η Νέα Δημοκρατία έχει πολύ σοβαρότερα πράγματα να ασχοληθεί από το εσωκομματικό μελόδραμα του ΣΥΡΙΖΑ. Γι' αυτό και, σε όποια μορφή καταλήξει η πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όποιον και εάν έχουμε απέναντι, για εμάς το σημείο αναφοράς είναι το συμφέρον της πατρίδας, οι ανάγκες, οι απαιτήσεις και τα όνειρα του ελληνικού λαού. Με αυτά αναμετρώμαστε κάθε μέρα, όχι με οποιονδήποτε επίδοξο διάδοχο του κ. Τσίπρα. Και ο περίφημος «πήχης» για τις Ευρωεκλογές, θα τεθεί όσο ψηλά φτάνει το πραγματικό έργο που παράγει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, προς όφελος κάθε συμπολίτη μας.
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr