Νότια Κορέα: Στο μικροσκόπιο ο φόρτος του μοιραίου αεροπλάνου – Είχε κάνει 13 πτήσεις σε 48 ώρες
Από το δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους 179 από τους 181 επιβαίνοντες, καθιστώντας το το πιο θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα σε νοτιοκορεατικό έδαφος🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Εκατοντάδες άνθρωποι που θρηνούν έχουν κατασκηνώσει στο Διεθνές Αεροδρόμιο Muan της Νότιας Κορέας, εξοργισμένοι που δεν έχουν δει ακόμη τις σορούς των αγαπημένων τους προσώπων που έχασαν τη ζωή τους μετά τη συντριβή αεροσκάφους της Jeju Air την Κυριακή, τη στιγμή που τα ερωτήματα γύρω από την αεροπορική τραγωδία πληθαίνουν.
Ο εκτελών χρέη Προέδρου Τσόι Σανγκ Μοκ ζήτησε από τους ερευνητές να γνωστοποιήσουν αμέσως τα πορίσματά τους στις οικογένειες που πενθούν. Διέταξε επείγουσα επιθεώρηση ασφαλείας του συνόλου των αεροπορικών δραστηριοτήτων της χώρας.
Το Boeing 737-800, το οποίο ταξίδευε από την Μπανγκόκ προς το Διεθνές Αεροδρόμιο Muan, γλίστρησε από τον διάδρομο μετά την προσγείωση και προσέκρουσε σε έναν τοίχο λίγο μετά τις 09:00 τοπική ώρα (00:00 ώρα Ελλάδας) την Κυριακή.
Από το δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους 179 από τους 181 επιβαίνοντες, καθιστώντας το το πιο θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα σε νοτιοκορεατικό έδαφος. Τέσσερα μέλη του πληρώματος ήταν μεταξύ των θυμάτων, ενώ δύο διασώθηκαν ζωντανά από τα συντρίμμια.
Η έκκληση του εκτελούντος χρέη προέδρου για επείγουσα επανεξέταση της λειτουργίας των αεροπορικών εταιρειών ήρθε καθώς άλλη μια πτήση της Jeju Air επέστρεψε στη Σεούλ λίγο μετά την απογείωση τη Δευτέρα, λόγω ενός άγνωστου προβλήματος στον μηχανισμό προσγείωσης.
Τη Δευτέρα, το αεροπλάνο της Jeju Air αναχώρησε από το διεθνές αεροδρόμιο Gimpo στις 06:35 τοπική ώρα (21:35 GMT της Κυριακής) και επέστρεψε λιγότερο από μία ώρα αργότερα, αφού διαπίστωσε μηχανική βλάβη που προκλήθηκε από το πρόβλημα του συστήματος προσγείωσης, μετέδωσε το νοτιοκορεατικό πρακτορείο ειδήσεων Yonhap. Το σύστημα προσγείωσης αναφέρεται στο σύνολο των τροχών και άλλων τμημάτων του αεροπλάνου που υποστηρίζουν το αεροπλάνο κατά την απογείωση, την τροχοδρόμηση και την προσγείωση.
Στο μικροσκόπιο ο φόρτος του μοιραίου αεροπλάνου
Το αεροσκάφος που γύρισε πίσω ήταν ένα Boeing B737-800, το ίδιο μοντέλο με αυτό που ενεπλάκη στην καταστροφή της Κυριακής. Τριάντα εννέα από τα 41 αεροσκάφη του στόλου της Jeju Air είναι αυτού του μοντέλου.
Γενικότερα, η Jeju Air μπαίνει στο στόχαστρο, μετά από καταγγελίες για ελλιπή συντήρηση, αλλά και τον υπερβολικά μεγάλο φόρτο στα αεροσκάφη της: Όπως μετέδωσε το πρακτορείο Yonhap, το 737-800 είχε εκτελέσει 13 πτήσεις τις 48 ώρες πριν τη συντριβή,
Όπως μετέδωσε δε το BBC, πηγές της αεροπορικής βιομηχανίας, εκτίμησαν πως η Jeju Air, μπορεί να έχει καταναλώσει υπερβολικά τους πόρους της προγραμματίζοντας υπερβολικά πολλές πτήσεις κατά την περίοδο αιχμής των εορτών. Αυτή η υπερφόρτωση της χωρητικότητας του αεροπλάνου εξαρτάται από τον τύπο του και τη διάρκεια των δρομολογίων που εκτελεί. Γενικά ο κανόνας στην εμπορική αεροπορία είναι πως όσο περισσότερο βρίσκεται στον αέρα ένα αεροσκάφος, τόσο περισσότερο κερδοφόρο είναι.
Η αναφορά του Yonhap, επικαλούμενη τα ίδια δεδομένα της Jeju Air, αναφέρει ότι η αεροπορική εταιρεία είχε τον υψηλότερο μέσο όρο ωρών πτήσης ανά μήνα μεταξύ των έξι εγχώριων αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους στη Νότια Κορέα, από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο φέτος.
Αναπάντητα ερωτήματα και νέες ενδείξεις
Όπως σε μετέδωσε ο Guardian, αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η συντριβή θα μπορούσε να έχει προκληθεί από χτύπημα πουλιού στον κινητήρα και καιρικές συνθήκες - ή από συνδυασμό αυτών και άλλων παραγόντων - αλλά η ακριβής αιτία δεν είναι ακόμη γνωστή.
Ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης του αεροσκάφους και ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο, γνωστοί και ως «μαύρα κουτιά», έχουν ανασυρθεί από τα συντρίμμια, αλλά οι αναφορές των μέσων ενημέρωσης ανέφεραν ότι θα μπορούσε να πάρει περισσότερο χρόνο από το συνηθισμένο για να προσδιοριστεί η αιτία, καθώς ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης είχε υποστεί ζημιά κατά τη συντριβή. Η εξακρίβωση της αιτίας μιας μεγάλης αεροπορικής καταστροφής συνήθως διαρκεί μήνες και η ζημιά στο καταγραφικό αναμένεται να προκαλέσει περαιτέρω καθυστερήσεις, δήλωσε η Yonhap, επικαλούμενη αξιωματούχο του υπουργείου γης.
Ακόμα κι αν οι ειδικοί παραμένουν προβληματισμένοι για το τι προκάλεσε τη συντριβή που στοίχισε τη ζωή σε 179 ανθρώπους, αρκετοί εκτιμούν πως ένα πουλί που χτύπησε τον κινητήρα είναι απίθανο να είναι ο μοναδικός παράγοντας της καταστροφής.
Η πρώτη θεωρία ήταν ότι το χτύπημα του πουλιού οδήγησε σε βλάβη του κινητήρα που τροφοδοτούσε το σύστημα προσγείωσης, το οποίο με τη σειρά του προκάλεσε τη μοιραία προσγείωση με την κοιλιά. Ωστόσο, η Δρ Sonya Brown, λέκτορας αεροδιαστημικού σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας, είναι επιφυλακτική. «Ένα χτύπημα από πουλιά θα έπρεπε να είναι ένα γεγονός που κανονικά δεν θα δημιουργούσε τόσο μεγάλο πρόβλημα... Δεν θα έπρεπε να οδηγήσει σε αυτό που τελικά είδαμε, ιδίως επειδή σε κάθε περίπτωση που ο ένας κινητήρας δεν λειτουργεί (όπως δείχνουν τα πλάνα), υπάρχει ακόμα αρκετή ισχύς», λέει, μιλώντας στον Guardian προσθέτοντας ότι τα χτυπήματα από πουλιά είναι τόσο συνηθισμένα που έχουν ληφθεί υπόψη στο σχεδιασμό των σύγχρονων αεροσκαφών.
Σε ένα Boeing 737 και σε κάθε εμπορικό αεροσκάφος υπάρχουν εφεδρικά συστήματα, ειδικά για το σύστημα προσγείωσης, το οποίο λειτουργεί υδραυλικά, λέει. «Ακόμα και αν αυτό αποτύχει, υπάρχει εφεδρεία στο ότι μπορεί να επεκταθεί και χωρίς το υδραυλικό σύστημα [το οποίο] ουσιαστικά λειτουργεί με τη βαρύτητα, οπότε το σύστημα προσγείωσης θα πρέπει να μπορεί να επεκταθεί».
Υπάρχουν επίσης διπλές εφεδρείες για άλλα συστήματα ελέγχου πτήσης, όπως τα flaps και τα slats - το τελευταίο από τα οποία ο Brown περιγράφει ως κάτι σαν αεροτομή σε αυτοκίνητο - που σημαίνει ότι αυτά τα εργαλεία, τα οποία πέφτουν πριν από την προσγείωση για να αυξήσουν την αντίσταση και να επιβραδύνουν το αεροσκάφος, θα έπρεπε να έχουν μπορέσει να ενεργοποιηθούν.
«Λειτουργούν με δύο ανεξάρτητα υδραυλικά συστήματα και είναι πολύ απίθανο ένα χτύπημα πουλιού να καταστρέψει αυτά τα δύο ανεξάρτητα υδραυλικά συστήματα», συνέχισε.
Από την πλευρά του, ο ειδικός σε θέματα αεροπορίας Geoffrey Thomas δήλωσε στο BBC πως «πρόκειται για ένα από τα πιο περίεργα δυστυχήματα που έχω δει ποτέ. Τίποτα σε αυτό δεν βγάζει νόημα».
Σημείωσε ότι ενώ μπορεί να έπαιξε ρόλο η πρόσκρουση πουλιού στον κινητήρα, μόλις ο πιλότος εξέπεμψε σήμα κινδύνου, τα δεδομένα του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας διακόπηκαν. Η ξαφνική απώλεια των δεδομένων - που επιτρέπει τον εντοπισμό των πτήσεων - «υποδηλώνει κάποια ηλεκτρική βλάβη», προτείνει ο Τόμας.
Μετά το «mayday», το αεροπλάνο είχε επίσης τη δυνατότητα να προσγειωθεί προς την αντίθετη κατεύθυνση από τη συνηθισμένη. Όμως οι τροχοί ήταν σηκωμένοι, τα πτερύγια δεν είχαν ρυθμιστεί σωστά και προσγειώθηκε στα μισά του διαδρόμου προτού πέσει στο τοιχίο και εκραγεί, λέει.
Ο Thomas λέει ότι υπάρχουν τρόποι αντιμετώπισης εάν προκύψει ηλεκτρικό ή υδραυλικό πρόβλημα, αλλά αυτοί δεν χρησιμοποιήθηκαν. «Απλά δεν βγάζει κανένα νόημα. Θα πρέπει να περιμένουμε τα στοιχεία του καταγραφέα φωνής για να μπορέσουμε να καταλάβουμε τι στο καλό συνέβη».
Πού οφείλονται οι καθυστερήσεις στην ταυτοποίηση
Στο αεροδρόμιο, ο γενικός επιθεωρητής της αστυνομίας Na Won-o εξήγησε εν μέσω οργισμένων φωνών ότι η καθυστέρηση οφειλόταν στο γεγονός ότι οι αξιωματούχοι χρειάζονταν χρόνο για να ταυτοποιήσουν προσεκτικά και τα 179 θύματα, τα σώματα των οποίων είχαν υποστεί σοβαρές ζημιές κατά τη συντριβή.
Ένα άλλο άτομο ζήτησε να δοθούν τα λείψανα των θυμάτων στη δημοσιότητα ως έχουν, αλλά ο Να είπε ότι οι αξιωματούχοι ήθελαν να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να συλλέξουν και να ταυτοποιήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα πτώματα.
Αυτές οι ζοφερές λεπτομέρειες άφησαν μερικά μέλη της οικογένειας να δακρύσουν, ενώ τα περισσότερα κάθονταν σε εμβρόντητη σιωπή, εξαντλημένα.
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr